Inloggen
Gezagvoerder

Nagel, Hendrik Jans

Naam: Nagel, Hendrik Jans
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
H. VINCENTIUS VAN PAULO 1851 Bark Sailing Vessel 7738 Bekijk schip
TURRIS DAVIDICA 1857 Galjoot Sailing Vessel 15200 Bekijk schip
ENGELINA PETRONELLA 1853 Kof Sailing Vessel 9459 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

HINDERIKUS JOHANNES BERNARDUS

Familiegegevens en opleiding

Hinderikus Johannes Bernardus Nagel werd geboren op 07 oktober 1829 te Oude Pekela als zoon van de schipper Johannes Hinderiks/Hinderks Nagel en Tibina Berends Drent.

Hinderikus trouwde op 18 februari 1857 te Veendam als zeeman met Berendina Baalman, geboren op 22 februari 1831 te Veendam als dochter van de ijzersmid Judokus Baalman en Martha Jans Prummel. Berendina overleed op 21 oktober 1880 te Veendam, 49 jaar.

Geen overlijdensakte gevonden van Hinderikus maar in de huwelijksakte te Oude Pekela dd 21 mei 1881 van dochter Tobina Pieternella wordt vader Hendrikus genoemd als zeeman en was dus toen nog in leven.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Hinderikus Nagel als zeeman in 1857, 1874 en als schipper in 1862, 1865.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hendrik Jans Nagel wonend te Veendam was met vlagnummer 78 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode 05 maart 1863 tot aan zijn royement in 1875. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de kof “Engelina Petronella”.064a

(Een) H.J.Nagel was effectief lid van het zeemanscollege “Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 126 in de periode 1857 t/m 1879. identificatie niet zeker

Een H.J.Nagel was effectief lid van het zeemanscollege “ Tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer K8 resp. 178 in de periode 1862 t/m 1873.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 05 maart 1843 (kennelijk een verschrijving voor 1863) staat “in ruiling met kap. H.H.Kuiper krijgt N.80.” 64a

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 07 december 1882 staat een opsomming van geroyeerde leden waaronder:

“Vlag 78. H.J.Nagel. Verblijf onbekend. Niet betaald sedert 1871/72. Geroyeerd 1875.”064a

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat H.J.Nagel als gezagvoerder064a:

1874                      geen vermelding van een schip

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein H.J.Nagel als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1860 van de galjoot “Turris Davidica”, gebouwd in 1857 te Pekela, 155 ton o.m., varend voor J.H.Feijen te Pekela.

*    1862 t/m 1864 van de kof “Engelina Petronella”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 126 ton o.m., varend voor Sandberg & Co te Dordrecht;

*    1864 t/m 1870 op de bark “Heilige Vincentius van Paulo”, de kiel gelegd op 08 februari 1850 en te water gelaten op 29 maart 1851 op de werf van de Lelie te Schiedam onder scheepsbouwmeester G.Lindeman, 222 last/463 ton o.m., varend voor reeder J.D.Meijer te Schiedam. Het schip werd in 1870 te Key West voor $ 2368,- geveild.

*1869 Onderweg van Pensacola naar Montevideo gestrand op het Funcho Rif. Op 12 oktober 1869 vlot en te Key West.

  • 1870: Verkocht te Key West. (Zeetijd. Maart). 114

*    1872 t/m 1875 van de 2-mastschoener “Tobina Helena”, gebouwd in 1867 te Pekela, 176 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip voer in 1876 voor D.Mulder & Zn te Winschoten en was herdoopt in “Winschoten II”.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

07 juni 1880, schoener “Elsien Hagenus”, kapitein Jan Ohlsen, stuurman Henderikus Johannes Bernardus Nagel, 50 jaar uit Veendam.

 

Krantenberichten

NRC 01 november 1862114

Dordrecht, 29 oktober. Volgens brief van kapt. Nagel, voerende het alhier thuis behorend kofschip ENGELINA PETRONELLA, uit Baltishporth (opm: Paldisky), d.d. 20 oktober, was hij aldaar met onderhebbende bodem wegens aanhoudend stormweer, doch in goede staat binnengelopen. Kapitein Nagel rapporteert verder, in de avond van 16 oktober, met storm van het ZW en dikte, in open zee een scheepsbemanning te hebben gered en opgenomen, bestaande uit 9 koppen, die afgemat en verkleumd in de boot ronddreven, zijnde afkomstig van een in de Golf van Finland verongelukt Engels schip.

 

NRC 23 december 1863114

Dordrecht, 21 december. Volgens brief van kapt. Nagel, voerende het alhier te huis behorende kofschip ENGELINA PIETRONELLA, was hij, wegens het aanhoudend zware stormweer, de 8e dezer te Nye-Hellesund binnengelopen. Alles wel aan boord.

Dordrechtsche Courant 09 januari 1864 114

Zeetijdingen.

Helvoet, 7 januari. Aangekomen: LAURENS, kapt. StelI, van Koningsbergen; HOUTHANDEL, kapt. de Vos, van Noorwegen; ENGELINA PETRONELLA, kapt. Nagel, van Riga; een onbekende Hannov. schoener. Veel ijs. ONO. …..

Dordrechtsche Courant 30 april 1864114

Zeetijdingen. ….

….Helvoet, 28 april. Aangekomen, KOOPHANDEL EN ZEEVAART, kapt. Den Breems, van Lissabon; ZEPHYR, van Londen; SWALLOW, stoomboot, van Hull; LORD RAGLAN; VERACITY, kapt. Clark, en CORDIAN, kapt. Breyton, allen van Newcastle; SILVANUS, kapt. Larsen; HARING, kapt. Boomgaard; ENGELINA PETRONELLA, kapt. Nagel, en MERCURIUS, kapt. Oldenburger, allen van Libau; JUPITER, kapt. Benston, van Ystadt; TWEE GEBROEDERS, kapt. Prins, van Colberg; PAULUS MEINTZ, kapt. Struik, van Rostock; LEBED, kapt. Fyh, van Reval. …..

 

NRC 09 juni 1865114

Kroonstad, 2 juni. De alhier ter rede liggende Nederlandse bark H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, heeft door aanvaring belangrijke schade bekomen (Vroeger gedeeltelijk gemeld).

 

NRC 09 juni 1866114

Rotterdam, 8 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht    Voor Schiedam: H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. H.J. Nagel.

NRC 08 december 1867114

Kopenhagen, 5 december. De volgende naar het Noorden bestemde Nederlandse schepen liggen alhier nog goed en wel op de rede, als : TOBINA HELENA, kapt. Nagel; ANTJE VISSER, kapt. De Jonge; MARGARETHA ANTINA, kapt. De Boer; HILLECHINA CATHARINA, kapt. Pik, CORNELIA, kapt. Van der Velde; BAREND, kapt. Hoeksma, PERSA, kapt. Jansonius; GEBROEDERS, kapt. Loodijzen; REDITE, kapt. Hoveling; BURGEMEESTER VAN SETTEN, kapt. Holvast en EVERHARDUS, kapt. Vos.

NRC 07 maart 1868114

Batavia, 29 februari. Vrachten. De in ons vorig bericht als verwacht wordend vermelde verdere daling heeft zich niet lang laten wachten en bij het sterk verminderen van af te schepen product is het te voorzien, dat vrachten nog verder zullen wijken. De volgende charters kunnen heden gerapporteerd worden, terwijl verscheidene schepen opvulling tot verlaagde cijfers aannamen. …..

Naar Amerika wordt Nederlands H. VINCENTIUS VAN PAULO voor bevrachters rekening beladen. …..

 

NRC 17 september 1868114

Amsterdam, 16 september. Het Nederlands barkschip H. VINCENTIUS VAN PAULO (opm: kapt. H.J. Nagel), is, volgens telegram van Amerika van gisteren, zonder aanduiding van plaats, lek uit zee teruggekomen. Het moet lossen.

 

NRC 23 september 1868114

Amsterdam, 22 september. Volgens telegram van Halifax dd. 19 dezer, moet het schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, aldaar binnengelopen, lossen om te koperen.

 

NRC 30 september 1868114

New York, 16 september. Het Nederlands schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van New York naar Antwerpen bestemd, dat den 15 dezer te Halifax is binnengelopen – bevorens gemeld – om de lading te lossen wegens reparatie, heeft den 6 dezer in de Gulstream (opm: waarschijnlijk wordt de Gulfstream [Golfstroom] bedoeld) verschansingen, kluiverboom enz. verloren, en had 8 voet water in het ruim.

 

NRC 13 oktober 1868114

Halifax, 24 september. De lading van het Nederlandse schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van New York naar Antwerpen bestemd, alhier lek binnengelopen, is gelost. Het heeft ogenschijnlijk weinig schade.

Provinciale Groninger Courant 07 november 1868114

Halifax, 22 oktober. Het schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van New York naar Antwerpen, hier binnen, is van de geledene schade hersteld en zou in de aanvang der volgende week gereed zijn de reis voort te zetten.

NRC 08 november 1868114

Halifax, 22 oktober. De reparaties aan het Nederlandse schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van New York naar Antwerpen bestemd, alhier lek binnengelopen, waren geëindigd. Het zou spoedig de reis voortzetten.

 

NRC 17 november 1869114

New York, 4 november. De HEILIGE VINCENTIUS VAN PAULO (opm: bark H. VINCENTIUS VAN PAOLO), kapt. H.J. Nagel, van Pensacola naar Rio de la Plata, welke de 12e oktober was gerapporteerd als zijnde te Key West binnengebracht na op Funch-rif te hebben gestoten, is voor de 20e oktober weder geïnspecteerd en is toen bevonden dat de bouten onder het koper los zaten, en men dacht dat de benodigde reparatiën de waarde van het schip zouden overtreffen. Het schip zal waarschijnlijk met deszelfs lading verkocht worden.

Een ander bericht zegt dat bovengenoemd schip hoogst waarschijnlijk met de lading zal verkocht worden voor de kosten van bergloon.

 

NRC 25 november 1869114

New-York, 11 november. Volgens ontvangen bericht zou de lading van het schip HEILIGE VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van Pensacola naar Rio de la Plata, en gerapporteerd als de 12e oktober met assistentie te Key West te zijn binnengebracht na aan de grond te hebben gezeten, gelost worden dato 4 november ten einde het schip te repareren volgens aanraden van de experts.

 

NRC 24 februari 1870114

Key West, 28 januari. Het schip HEILIGE VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van Pensacola naar de Plata rivier, het welk hier in oktober 1869 is binnengebracht, wordt steeds in deze haven teruggehouden ten gevolge van een uitspraak van het Admiraliteits Hof van dit district. De bergers hebben een vordering ingesteld tegen schip en lading. De lading was reeds verkocht.

 

NRC 31 maart 1870114

Amsterdam, 30 maart. Volgens brief van kapitein Nagel, gevoerd hebbende het Nederlandse schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, d.d. Southampton 23 dezer, waren schip en lading te Key West publiek verkocht. Het eerstgenoemde had 2.368 dollar, de laatstgenoemde 2.654 dollar opgebracht.