Inloggen
AURORA - ID 722

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 94
Launch Date: 1898-02-22
Delivery Date: 1898-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 550
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (15 , 25 & 40 - 36)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 788.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 473.00 Net tonnage
Deadweight: 1000.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 53000 Cubic Feet
Bale: 51000 Cubic Feet
 
Length 1: 200.00 Feet (British) Registered
Beam: 30.00 Feet (British) Registered
Depth: 13.00 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-04-00 AURORA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGFB

Date/Name Ship 1913-00-00 BILLITER
Manager: Joseph Constant, London, Great Britain
Eigenaar: Joseph Constant, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Additional info: Thuishaven zou wellicht Valletta zijn.

Ship Events Data

1898-02-19: Rotterdam, 19 Febr. Heden werd van het etablissement voor scheepsbouw van de maatschappij De Maas te Oud-Delfshaven met het beste gevolg te water gelaten het van staal gebouwde stoomschip 'Aurora', gebouwd voor rekening van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij. Het stoomschip is lang 200 voet, grootste wijdte 30 voet en 15 voet 6 duim hol, hebbende een draagvermogen van ongeveer 1000 ton. De triple-expansion-machine van 600 paardekracht is mede op het etablissement vervaardigd. (Weekblad Schuttevaer No. 41 – 26/02/1898)
1914-11-05: Final Fate:
Te Izmir door het Turkse gouvernement in beslag genomen. Zij werd op 6 maart 1915 als blokschip in de baai van Izmir tot zinken gebracht ter versperring van deze baai, met twee andere blokschepen, omdat de Turken daar een geallieerde landing vreesden.

Afbeeldingen


Omschrijving: Toulon.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nieuwe Vaart, Amsterdam.
Gemaakt door: Unknown