Inloggen
VAN GALEN - ID 6879


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-03-28 / 1897-04-09 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

 

Foto gemaakt op 8 december 1890 van de Werf de Nachtegaal van Jan F. Meursing met in aanbouw zijnde stalen barkschip VAN GALEN.

 

 

 

 

De werf Nachtegaal van Jan F. Meursing te Amsterdam, zomer 1882, met in aanbouw de TJERIMAI



Scheepsbouwer: Jan F. Meursing - Werf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1890-04-30
Launch Date: 1890-12-24
Delivery Date: 1891-04-00
Technical Data

Gross Tonnage: 1434.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1378.36 Net tonnage
Deadweight: 2100.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 225.0 Feet (British) Registered
Beam: 37.3 Feet (British) Registered
Depth: 21.4 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-03-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: GALEN, VAN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Zurmuhlen, A.D.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: ja
1891-03-28, uitvoering61-

Ship History Data

Date/Name Ship 1891-03-28 VAN GALEN
Manager: Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NSFK
Additional info: Directie: A.D. Zurmühlen & J.C. van Vessem

Date/Name Ship 1897-04-09 THALASSA
Manager: Wachsmuth & Krogmann, Hamburg, Germany
Eigenaar: Wachsmuth & Krogmann, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RKPT

Date/Name Ship 1912-00-00 THALASSA
Manager: Marcussen & Jörgesen & Co., Grimstad, Norway
Eigenaar: Skibs A/S Grimstad, Grimstad, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Grimstad / Norway

Date/Name Ship 1917-00-00 THALASSA
Manager: A/S J. Knipschildt, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: A/S J. Knipschildt, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: NVJK

Date/Name Ship 1919-00-00 THALASSA
Manager: Schach, Steenberg & Co., Copenhagen, Denmark
Eigenaar: A/S. Dampsk. Primula, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: NVJK

Ship Events Data

1897-09-14: Sold to foreign country
PGC 140497
Hamburg, 9 april. Het in 1891 gebouwde Nederlandse barkschip VAN GALEN, groot 2100 ton, dat de 5e maart van Iquique is aangekomen te Duinkerken, alwaar het thans nog ligt, is volgens de Hamb. Börsenhalle verkocht aan de firma Wachsmuth & Krogmann te Hamburg, voor welke rederij het onder de naam THALASSA in de vaart zal worden gebracht.
1923-00-00: Final Fate: Scrapped

In het derde kwartaal van 1923 in Duitsland gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

J.Krijgsman was van 1879-1882 kapitein van de houten bark “Bastiaan Pot”, gebouwd in 1863 bij de Gebr. B.Pot te Elshout, 728 ton, varend voor reder P.van der Hoog te Krimpen aan de IJssel. Het schip werd in 1883 verkocht voor de houtvaart aan N.Brantjes te Purmerend en herdoopt in “Judith”.052

J.Krijgsman was van 1891-1894 kapitein van de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 door J.F.Meursing te Amsterdam, 1328 ton, varend voor de rederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt J.Krijgsman als gezagvoerder gedurende:

*    in 1880 op bark “Bastiaan Pot”, gebouwd in 1863 te Elshout, 746 ton o.m., varend voor P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip werd in 1881 verkocht aan N.Brantjes te Purmerend en herdoopt tot “Judith”;

*    1881 t/m 1884 van het fregat “A.H. van Tienhoven Sr”, gebouwd in 1877 te Alblasserdam, 1521 ton n.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam;

*    1885 t/m 1887 op hetzelfde schip maar nu voor von Lindern & van Vessem te Rotterdam. Hert schip werd in 1888 herdoopt in “Alice”;

*    1888 van het 3/m schip “Alice” ex A.H.van Tienhoven Sr”, gebouwd in 1877 te Alblasserdam, 1333 ton o.m., varend voor von Lindern & van Vessem te Rotterdam;

*    1889 t/m 1890 op hetzelfde schip maar nu varend voor C.M.van Vessem te Rotterdam. Het schip werd in 1890 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “” Ellida”;

*    1892-1896 op de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 te Amsterdam, 2100 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee” jaargang 2, p.185-191, 1880 staat een arbitrale uitspraak dd 04 juni 1879 betreffende een hulploon dat het schip “Bastiaan Pot” zou zijn verschuldigd aan het Engelse schip “Magnificent”.

De “Bastiaan Pot” onder bevel van kapitein H.J.Muller, was “na te Batavia, Bantam en Tjilatjap door de Factorij der Nederlandsche Handelsmaatschappij beladen te zijn met 4900 bossen rotting, 1404 schuitjes tin, 3 pakken rameh, 19 kisten indigo, 354 stuks huiden, 15463 balen koffie, op 4 Februari 1879 uit Tjilatjap … vertrokken met bestemming naar Nederland; “

In het volgende etmaal en op 7 februari begon bijkans de gehele equipage ziek te worden. Op 11 februari overleed de gezagvoerder en nam de 1e stuurman J.Krijgsman het gezag over. Dat gezag werd later te Batavia formeel bekrachtigd. Door deze ziekte onder de bemanningsleden werd het moeilijk zo niet onmogelijk om het schip te navigeren, vooral toen ook de tijdelijke gezagvoerder Krijgsman ernstig ziek werd. Het schip dreef rond en zo rond 23 februari werd en meekoersend Engelse schip, de “Magnificent” om hulpt gevraagd. Deze zette een equipage van 6 man over, die het schip naar Batavia bracht.

Tijdens deze hulp werd geen afspraak gemaakt over de hoogte van het hulploon. De Engelsman eiste in Batavia f 200.000,- en Krijgsman bood f 4.000, -. Het geschil werd onderworpen aan een arbitrale uitspraak, die zich o.a. boog over de juridische aspecten en tenslotte besliste dat het hulploon kon worden bepaald op f 33.000,-

 

In hetzelfde tijdschrift jg 2, 1880 staat op de p.201-206 een “Rapport omtrent de medische inspectie ter reede van Batavia van het Nederlandsche schip “Bastiaan Pot” op 27 Juni 1879.”

Allereerst werd de reis tot aan het uitbreken van de ziekte beschreven. “Van af het vertrek uit Nederland tot nu toe had het scheepsvolk de beste gezondheid genoten en waren geen ernstige ziektegevallen aan boord voorgekomen. Reeds de 2e dag na het vertrek van Tjilatjap werden 5 man der equipage, waaronder de kapitein, aangetast door eene ziekte, waarvan hoofdpijn, duizelingen en een sterk gevoel van zwakte de eerste verschijnselen waren , en waarbij zich in het verdere verloop koorts voegde.” Een aantal bemanningsleden, waaronder de kapitein, overleden. Later, op weg naar Nederland, kwamen dezelfde verschijnselen terug en het schip werd teruggeleid naar Batavia.

De medische commissie onderzocht het schip en de verschillende ruimen. Er werd een muffe geur en broei annex schimmelvorming in de koffielading geconstateerd De provisie en de watervoorraad werd in orde bevonden. De commisie achtte de broei en schimmelvorming de oorzaak van de ziekte- en sterfgevallen. Een geopperde malariainfectie kwam de commissie als onwaarschijnlijk voor.

De commissie adviseerde het lossen van de koffielading en ontsmetting met chloor.

Het rapport verscheen ook in het Geneeskundig Tijdschrift van Nederlands-Indië.

 

Een verslag, gebaseerd op de artikelen in het tijdschrift “De Zee” verscheen ook in “Cornelis Douwes” ( Orgaan van de Vereniging van Oud-leerlingen der Zeevaartschool Terschelling) , nummer 6 , juni 1863.

 

De bark “Van Galen” onder kapitein J.Krijsman vertrok op 21 september uit Port Pirie, was op 10 oktober te Spit in Nieuw Zeeland en voer op 12 februari  af naar Londen. Amsterdam werd op 08 mei bereikt. Kaap Hoorn werd gerond van west naar oost.

Hetzelfde schip en kapitein vertrokken op 14 maart 1894 van Lyttelton en waren na 92 dagen op 14 juni te Londen en op 03 juli te Amsterdam. Hazelhoff Roelfsema concludeert een Kaap Hoornronding van west naar oost. 121

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Krijgsman, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens

 

Lourens werd geboren op 19.10.1846 te Amsterdam als z.v. Jacob Maars en Cornelia Gijben.

Lourens (25) (zeevarende) trouwde op 01.02.1872 te Amsterdam met Johanna Rector (25) – geb. 06.07.1846 te Amsterdam – d.v. Dirk Rector en Betje Engels. 

Johanna Rector overleed op 02.08.1910 te ??

Lourens overleed op 08.11.1918 te Amsterdam (72).

 

Kinderen

-   Elisabeth Johanna – geb. 07.12.1873 te A’dam.

-   Jacob Laurens – geb. 15.08.1877 te A’dam.

-   Lourens – geb. 14.12.1881 te A’dam. 

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA :

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

L.Maars was van 1892-1894 kapitein op de composietbark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1884 bij A.H.Meursing te Nieuwendam-Amsterdam, 928 ton, varend voor A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in oktober 1894 verkocht naar Napels en herdoopt in “Pieta052.

L.Maars was van 1894-1897 kapitein van de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 door J.F.Meursing te Amsterdam, 1328 ton, varend voor de rederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Thalassa”. In 1913 werd het verkocht naar Noorwegen052.

L.Maars was van 1897-1898 kapitein van de ijzeren bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht, varende voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1898 op reis van New York naar Honolulu zinkend verlaten052

 

Bouma025 vermeldt L.Maars als gezagvoerder gedurende:

*    1891 van de bark “Nelly & Helena” ex Burgemeester Schorer, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1236 ton n.m., varend voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam;

*    1892 t/m 1894 van de bark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1885 te Nieuwendam, 928 ton n.m., varend voor A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in 1894 verkocht te Napels;

*    1896 t/m 1897 van de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 te Amsterdam, 2100 ton n.m., varend voor Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam. Het schip is in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Thalassa”;

*    1897 t/m 1898 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip is in 1898 op reis van New York naar Honolulu zinkend verlaten.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Maars, Lourens
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Hellwege, H.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Christiansen, J.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1904
Kapitein: Beling, A.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Heinrich, A.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1913
Kapitein: Danielsen, D.U.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1916
Kapitein: Jörgesen, J.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: VAN GALEN, foto, gemaakt op 20-06-1890 gemaakt door Jan F. Meursing, directeur van de werf, bij het opzetten van de spanten
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Meursing, Jan F. , Amsterdam
Onderwerp: Werf

Omschrijving: VAN GALEN, nog op de helling staande. Foto genomen op 08-12-1890
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Meursing, Jan F. , Amsterdam
Onderwerp: Werf

Omschrijving: VAN GALEN
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Meursing, Jan F. , Amsterdam

Omschrijving: VAN GALEN
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: VAN GALEN
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: VAN GALEN een fraai gebouwd model
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Scheepsmodel

Omschrijving: THALASSA onder Noorse vlag
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: THALASSA tijdens de eerste wereldoorlog.
Collectie: Kruidhof, Bert
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: THALASSA
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: (H.Karting, Itz; Kresse1974; Meyer: Hbg.Segelsch.; Danm. Skibsliste 1918-23; Dansk Søulykke Stat. 1920, 445; Norske Seilskuter, Bd. 4, S. 47)
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk