Inloggen
VAN GALEN - ID 6879


Kroniekberichten

Datum 25 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 december. Aan de werf De Nachtegaal van de heer Jan F. Meursing, loopt hedenmiddag te 3 uur te water het voor rekening van de Nederlandse scheepvaart-maatschappij ( directie de heren A.D. Zur Mühlen alhier en J.C. van Vessem te Rotterdam) gebouwde schip VAN GALEN. Dit schip, dat barkstuig zal voeren, heeft een lengte van 222, een breedte van ongeveer 37 en een holte van ongeveer 23 ½ Engelse voet met een draagvermogen van plus minus 2100 ton. De VAN GALEN is het derde schip, dat deze maand van de Amsterdamse werven afloopt en het grootste tot heden in het westen van de stad gebouwd.

Afbeelding
Datum 25 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 24 december. Hedenmiddag te 3 uur werd wederom een voor rekening van de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij gebouwd schip te water gelaten, namelijk het barkschip VAN GALEN, gebouwd op de werf De Nachtegaal van de heer Jan F. Meursing. Voor de helling was het ijs in het Westerdok over een scheepslengte opengemaakt, zodat het schip terstond bij het aflopen op het zware ijs stootte, dat geheel verbrijzeld werd. Geheel het ijsveld en het dok geraakte in een sterk schommelende beweging, zodat de talloze toeschouwers die zich daar een plaatsje hadden gekozen, in allerijl een goed heenkomen zochten. Alles liep echter goed af. De VAN GALEN is lang in de kiel 222 voet, wijd plus minus 37 en hol plus minus 24½ Engelse voet. Het draagvermogen is plus minus 2100 ton. Het schip is gebouwd onder toezicht van Lloyds, Veritas en de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren. Het schip zal als bark getuigd worden. De masten met stengen worden uit een stuk van staal vervaardigd, evenzo boegspriet, kluiverboom, onderra's en marsra's.

Afbeelding
Datum 16 april 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 15 april. Morgen vertrekt van hier naar Java het met stukgoed bevrachte fregat DE RUYTER, kapt. Joh. G. Wiebenga. Het is het derde schip van de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (directie A.D. Zurmühlen en C.M. van Vessem.).
De EVERTSEN, gemeten op 1.418 registerton met een laadvermogen van ca. 2.150 ton, werd gebouwd op de werf van de heren Rijkee & Co te Charlois en vertrok gepasseerde zondag naar Java.
De VAN GALEN, van dezelfde afmeting, gebouwd op de werf van Jan T. Meursing, alhier, ligt te IJmuiden gereed op vertrek naar Australië.
Een vierde schip, het fregat TROMP, is nog in aanbouw bij de heer Smit & Zn. en zal in mei zijn eerste reis doen.
Wat nu de DE RUYTER betreft, het is van staal, door de firma Huygens en Van Gelder te Amsterdam gebouwd. De 13e december 1890 te water gelopen, is het een van de grootste schepen die de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij liet aanbouwen.
De afmetingen zijn 240' x 39'11'' x 24'11''; het meet 1.689 registertonnen, heeft een draagvermogen van ongeveer 2.600 tonnen doodgewicht en werd gebouwd volgens de voorschriften en ter verkrijging van de hoogste klassen bij de Nederlandsche vereeniging van assuradeuren, Lloyds Register en Bureau Veritas.
Masten onder- en marsra's, boegspriet en kluiverboom zijn van staal.
Vóór heeft het schip een verhoogde bak, waaronder het ankerspil, varkenshok, verfkast en de privaten voor de bemanning. Achter een rond overgebouwde campagne, waarin de smaakvol uitgevoerde kajuit en kerk, benevens de slaapkamer en zitkamer van de kapitein, een passagiershut, badkamer, wc's, verblijven voor de stuurlieden, stuurmansleerlingen en hofmeester, de bottelarij en berging voor aangestoken en natte provisie. Achter de fokkemast staat een ruime hut voor het scheepsvolk en onderofficieren, waarin tevens de kombuis en de timmermanswerkplaats, touwkooi en ziekenhut is aangebracht.
De reddingsmiddelen bestaan uit drie boten. Het is de grootste zeilschip dat tot heden te Amsterdam werd gebouwd.
De vorm en uitrusting van het fraaie schip heeft opnieuw bewezen, dat op de Nederlandse werven nog goed werk gemaakt kan worden, al moeten zij in spoed van aflevering bij de Engelse werven achterstaan. Heden maakten vele belangstellenden gebruik van de door de maatschappij aangeboden gelegenheid om het zeekasteel te bezichtigen.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Rotterdam, 20 oktober. Uit het op heden te Amsterdam in de algemene vergadering van aandeelhouders in de Nederlandsche Scheepvaart-Maatschappij uitgebracht verslag bleek o.m. het volgende :
Van het maatschappelijk kapitaal ad NLG 2.500.000, verdeeld in 5 series elk à NLG 500.000, zijn twee series tot een bedrag van NLG 1.000.000 geheel geplaatst, waarvoor de navolgende stalen schepen gebouwd zijn:
- DE RUYTER, 1.689 reg. tons bij de heren Huigens en Van Gelder te Amsterdam
- TROMP, 1.670 reg. tons bij de heren L. Smit en Zoon te Kinderdijk
- EVERTSEN, 1.418 reg. tons, bij de heren Rijkee en Co te Rotterdam
- VAN GALEN, 1.378 reg. tons bij de heer Jan F. Meursing te Amsterdam.
De gemelde schepen zijn in april en juli van dit jaar naar Indië en Australië met stukgoed en cokes vertrokken, waarvan drie reeds aangekomen en tegen bevredigende cijfers terugbevracht zijn met suiker en graan. Van het saldo der geboekte rente tijdens de bouw werd besloten de post oprichting en onkosten af te schrijven, en het restant op nieuwe rekening over te brengen.
Van de gezagvoerders der schepen werden gunstige berichten omtrent de solide bouw en de zeewaardigheid der schepen ontvangen.

Afbeelding
Datum 18 augustus 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 augustus. Het Nederlandse schip KINDERDIJK is bevracht van Cardiff naar Samarang direct tot sh. 14/- per ton. Het Nederlandse schip VAN GALEN is bevracht van Nieuw Zeeland tot sh. 30/- naar een directe haven van het Verenigd Koninkrijk, sh. 32/6 naar een directe haven aan het continent en sh. 35/- naar Falmouth voor order.

Afbeelding
Datum 26 februari 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 februari. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is de Nederlandse bark VAN GALEN, kapt. Maars, van Iquique naar Falmouth (voor orders) hedenmiddag 5.30 uur Lizard gepasseerd. Alles wel aan boord. (opm: zie PGC 040397)

Afbeelding
Datum 04 maart 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Amsterdam 2 maart. Het stalen fregatschip De RUYTER, kapt. P.J. Teensma, van Passarouan (opm: Pasuruan) te Barbados binnen, heeft order bekomen voor Delaware.
Het stalen barkschip VAN GALEN, kapt. L. Maars, van Iquique te Falmouth binnen, heeft order bekomen voor Duinkerken, werwaarts het door de Nederlandse sleepboot TITAN, die zich thans te Falmouth bevindt, zal worden gesleept.

Afbeelding
Datum 14 april 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Hamburg, 9 april. Het in 1891 gebouwde Nederlandse barkschip VAN GALEN, groot 2100 ton, dat de 5e maart van Iquique is aangekomen te Duinkerken, alwaar het thans nog ligt, is volgens de Hamb. Börsenhalle verkocht aan de firma Wachsmuth & Kroggemann te Hamburg, voor welke rederij het onder de naam THALASSA in de vaart zal worden gebracht.

Afbeelding
Datum 07 juni 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

De stalen bark THALASSA (ex. VAN GALEN) in 1891 door de firma J.F. Meursing te Amsterdam gebouwd, is door de firma Wachsmuth und Krogman te Hamburg verkocht voor GBP 4.500.

Afbeelding