Inloggen
TASMAN - ID 6416


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1903-09-28 / 1921-12-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 6140 GRON 1903
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J.J.G. Wortelboer, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1903-10-13
Technical Data

Gross Tonnage: 190.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 160.47 Net tonnage
Deadweight: 235.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.45 Meters Length overall (Loa)
Beam: 7.15 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.94 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1927
Type: Fitted with engine
Omschrijving: 1927 gemotoriseerd: 2 tew 2 cil 60 Pk Callesen Aabenraa gloeikop Type (x)

Datum 00-00-1938
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1938 gehermotoriseerd: 2tew 5 cil 180 Pk Darmstad Type (x)

Ship History Data

Date/Name Ship 1903-09-28 TASMAN
Manager: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Groningen', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Groningen', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PTJS

Date/Name Ship 1910-03-02 ALIDA
Manager: Mr. Tjebbe Maat, Jan Cornelis Jansen en Louwe Jan Koning, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Mr. Tjebbe Maat, Jan Cornelis Jansen en Louwe Jan Koning, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NCLS
Additional info: Aankoopprijs fl. 16.925,--

Date/Name Ship 1916-12-14 ALIDA
Manager: Sjoerd Buisman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Sjoerd Buisman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 22.975,--

Date/Name Ship 1917-01-02 ALIDA
Manager: N.V. Scheepvaart Maatschappij Alida, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij Alida, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NCLS
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 48.375,--

Date/Name Ship 1921-12-00 ALIDA
Manager: Niemes Schiffahrtsbetrieb G.m.b.H., Hamburg, Germany
Eigenaar: Niemes Schiffahrtsbetrieb G.m.b.H., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RCFK

Date/Name Ship 1922-00-00 ALIDA
Manager: Atlantis Rheederei A/G, Bremen, Germany
Eigenaar: Atlantis Rheederei A/G, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: RCFK

Date/Name Ship 1927-00-00 CHARLOTTE
Manager: K. Boll, Hamburg, Germany
Eigenaar: K. Boll, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DJCA

Date/Name Ship 1928-00-00 ALIDA
Manager: Friedrich Johann Busch, Bremen, Germany
Eigenaar: Friedrich Johann Busch, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: DCJA

Ship Events Data

1903-00-00: De Groningers bestellen van de verzekeringspenningen en van de verkoop van de TASMAN (1893) een nieuw schip, de 3 mast schoener TASMAN (1903), en kapitein E. de Vries probeert het opnieuw.
1903-09-28: Dagregister deel 16, nummer 163, den dertigsten September 1900 en drie. Eigendomsverklaring. De ondergeteekende Hendrik Kühn, houthandelaar, wonende te Groningen, verklaart in zijne hoedanigheid van Directeur der te Groningen gevestigde naamlooze vennootschap “Scheepvaartmaatschappij Groningen”, dat gemelde vennootschap “Scheepvaartmaatschappij Groningen”, gevestigd te Groningen, eigenaresse is van een stalen zeil/schoener/schip, voor de binnen- en buitenlandsche vaart bestemd, voor rekening van dier naamlooze vennootschap gebouwd op de werf der firma Wortelboer en Co. te Westerbroek, gemeente Hoogezand in 1903, genaamd “Tasman”, groot netto vierhonderd vier en vijftig en een en zestig honderdste kubieke meter of honderd zestig en zeven veertig honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter, thans liggende in de Oosterhaven te Groningen, welk schip nog in geen kantoor van bewaaring der scheepsbewijzen is te boek gesteld en verzoekt bij deze den heer Bewaarder der Scheepsbewijzen te Groningen dat schip in de registers van zijn kantoor ten name van de eigenaresse, gemelde naamlooze vennootschap “Scheepvaartmaatschappij Groningen” te Groningen te willen stellen. Getekend te Groningen, 28 September 1903. H. Kühn. (In de kantlijn staat bijgeschreven 6140.)
1903-10-00: DS 12.10.1903: Delfzijl 12 oktober
De nieuwe schoener “TASMAN” (kapitein de Vries) ligt thans hier zeilklaar om naar Newport te vertrekken. Is op 19 october vertrokken.
1903-11-07: Rotterdamsch Nieuwsblad 12.11.1903: De 3/mast schoener TASMAN, kapt. de Vries, arriveerde 7 Nov. van Groningen te Newport.
1904-02-00: PGC 02.02.1904: Groningen, 2 februari:
Volgens heden ontvangen telegram arriveerd de “TASMAN”, kapt E. De Vries, gister te Buenos Aires (New Port), 59 dagen reis.
1904-02-01: Rotterdamsch Nieuwsblad 05-02-1904: De 3/ mast schoener TASMAN, kapt. E.de Vries, arriveerde 1 Febr. van Newport te Buenos-Aires. 62 dagen reis.
1904-05-18: NvhN 18.05.1904: Heden ontvingen wij het treurig bericht van het overlijden van onzen geliefden zoon en broeder JACOB, in den ouderdom van ruim 20 jaren, aan boord van het driemastschoener schip TASMAN, te Santa Elena. Kapt. E. de Vries. Diep bedoefd geven wij hiervan kennis aan familie, vrienden en bekenden. Groningen, 15 Mei 1904. S. Huizinga. R. Huizinga—Kling, E. Huizinga, A. Huizinga, L. H. Huizinga, G. Huizinga, H. Huizinga. Heden overleed te Santa Elena Argentina, Zuid-Amerika, onze dierbare vriend en mede scheepsdienaar op het Nederl. driemasterschoenerschip TASMAN, thuis behoorende te Groningen, Jakob Huizinga, in den bloeienden leef tijd van slechts 20 jaren. Diep bedroefd geven wij hiervan kennis aan de ouders van den overledene, zijn broeder en zusters, vrienden en vriendinnen. Santa Elena, 11 April 1904. E. de Vries, Kapitein, H. J. Bos, Stuurman, P. Jonker, Matroos, H. v. Laten, Matroos, J. Pot, Kok, J. Lantind, Scheepsjongen.
1904-08-09: Rotterdamsch Nieuwsblad 11.08.1904: De ijzeren en stalen 3/mast schoener TASMAN, kapt.de Vries, arriveerde 9 Aug. van Santa Elena te Hamburg met huiden.
1904-09-23: Rotterdamsch Nieuwsblad 26.09.1904: De ijzeren en stalen 3/mast schoener TASMAN, kapt.de Vries, arriveerde 23 Sept. van Harburg te Bristol.
1905-06-16: Rotterdamsch Nieuwsblad 19.06.1905: De ijzeren en stalen 3/mast schoener TASMAN, kapt.de Vries, arriveerde 16 Juni van Rio Grande te Falmouth, met huiden.
1907-01-26: Rotterdamsch Nieuwsblad 30.01.1907: De ijzeren en stalen 3/m. Schoener TASMAN, kapt.v.d. Laan, vertrok 26 Jan. van Barry naar Lagos.
1907-01-26: 26.01.1907 NRC. (Geen datum) Heden werd te Groningen gehouden de algemene vergadering van aandeelhouders der Scheepvaartmaatschappij Groningen. Ook het afgelopen boekjaar was teleurstellend, en voorgesteld werd de gezamenlijke verliezen van de afgelopen drie jaren, te weten NLG 4620, af te schrijven en daartoe de nominale waarde der aandelen tot 50% te verminderen. Het restant der aldus ter beschikking komende NLG 10.000 wordt gebruikt voor afschrijving op de schoener “TASMAN”. Nog werd medegedeeld, dat de “Tasman” begin dit jaar met verlies van alle zeilen en verdere zware schade te Gibraltar is binnengelopen. De heer J.C. Jansen is herkozen als commissaris.
1907-02-00: PGC 12.02.1907: Londen 11 februari. Volgens telegram uit Gibraltar is de Nederlandse driemastschoener “TASMAN”, kapt. van der Laan, van Barry naar Lagos bestemd, aldaar binnengelopen met verlies van enige zeilen, gebroken grote ra, beschadigde boten en andere dekschade.
NRC 09.03.1907: Gibraltar, 1 maart. De Nederlandse driemastschoener “TASMAN”, met schade alhier binnen, is in het droogdok opgenomen.
NRC 30.03.1907: Gibraltar, 27 maart. De Nederlandse schoener “TASMAN”, kapt. van der Laan, 11 februari op reis van Barry naar Lagos met schade hier binnengelopen, heeft gisteren de reis voortgezet.
1907-03-20: Rotterdamsch Nieuwsblad 27.03.1907: De ijzeren en stalen 3/m. Schoener TASMAN, kapt.v.d. Laan, van Barry naar Lagos, vertrok 20 Maart van Gibraltar, na reparatie.
1907-09-10: 1907-17-sep Rotterdamsch Nieuwsblad 17.09.1907: De ijzeren en stalen 3/m. Schoener TASMAN, kapt.v.d. Laan, vertrok 10 Sept. van Libau naar Gevle.
1907-11-11: Rotterdamsch Nieuwsblad 14.11.1907: De ijzeren en stalen 3/m. Schoener TASMAN, kapt.v.d. Laan, arriveerde 11 Nov. van Gefle te Conway.
1908-04-30: Rotterdamsch Nieuwsblad 08.05.1908: De ijzeren en stalen 3/m. Schoener TASMAN, kapt.v.d. Laan, passeerde 30 April Gibraltar.
1908-05-03: Rotterdamsch Nieuwsblad 19.05.1908: De ijzeren en stalen 3/m. Schoener TASMAN, kapt.v.d. Laan, arriveerde 3 Mei van Melilla te Rabat.
1908-08-02: Rotterdamsch Nieuwsblad 05.08.1908: De ijzeren en stalen 3/m. Schoener TASMAN, kapt.v.d. Laan, vertrok 2 Aug.van Teignmouth naar Dordrecht.
1909-02-04: Rotterdamsch Nieuwsblad 04.03.1909: De ijzeren en stalen 3/ mast schoener TASMAN, kapt. van der Laan, arriveerde 4 Febr. van St. Thomas te Maracaibo om voor Hamburg te laden.
1909-04-14: Rotterdamsch Nieuwsblad 16.04.1909: De ijzeren en stalen 3/ mast schoener Tasman, kapt. van der Laan, van Maracaibo naar Rotterdam met dividivi, arriveerde 14 April te Falmouth.
1909-05-00: NRC 07.05.1909: Delfzijl, 6 mei. De driemast schoener “TASMAN”, schipper v.d. Laan, liep bij het binnenlopen der haven op een dukdalf, waardoor het schip enige schade bekwam aan boegspriet en boeg.
1909-12-00: PGC 08.12.1909: Advertentie. Publieke verkoop in januari: Het stalen 3-mast schoenerschip “TASMAN”, groot 190 bruto, DW 265-270 ton, Klasse Veritas. Opgegeven door de Scheepvaart Maatschappij Groningen. Inmiddels uit de hand te koop.
1910-05-10: Rotterdamsch Nieuwsblad 13.05.1910: De 3/mast schoener ALIDA, kapt. Buisman, vertrok 10 Mei van Teignmouth naar Dordrecht.
1910-08-27: 01.09.1910 De 3/mast schoener ALIDA, kapt. Buisman, vertrok 27 Aug. van Fowey naar Passages,
1910-11-23: 23.11.1910 Schoener “Tasman” in aanvaring met s.s. Noordam” 30 mijl van de Scilly-eilanden. NvhN 29.11.1910: Londen, 26 Nov. De te Falmouth aangekomen schoener Alida rapporteert 23 Nov. met het s.s. Noordam in aanvaring te zijn geweest. NvhN 30.11.1910: Falmouth, 26 Nov. De schoener Alida, van Shields naar Figueira bestemd, heeft door de aanvaring de boegspriet verloren en schade aan de boegen bekomen.
1911-01-21: NRC 21.01.1911:
De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren nog behandeld de aanvaring welke op 23 november j.l. des avonds in het Engels Kanaal heeft plaatsgehad op 30 mijl van de Scilly-eilanden tussen het s.s. “Noordam” van de N.A.S.M. (Holland-Amerika Lijn), kapitein J. Baron, en de schoener “ALIDA” , schipper Sj. Buisman, eigenaar L.J. Koning te Groningen. (opm: zie voor compleet bericht step 10 onderaan, general information)
1911-01-21: NRC. 21.01.1911: De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren nog behandeld de aanvaring welke op 23 november j.l. des avonds in het Engels Kanaal heeft plaatsgehad op 30 mijl van de Scilly-eilanden tussen het s.s. “Noordam” van de N.A.S.M. (Holland-Amerika Lijn), kapitein J. Baron, en de schoener “ALIDA” , schipper Sj. Buisman, eigenaar L.J. Koning te Groningen. Namens assuradeuren van de “Alida” trad mr. Abr. Lindt op, advocaat te Amsterdam. Kapitein Baron verklaarde o.a: De “Noordam” was op reis van New York naar Rotterdam. Tijdens de aanvaring was het dik van mist en een sterke noordwestelijke wind. De gemiddelde vaart was ongeveer 10 mijl, die wegens mistvlagen vijf minuten vóór de aanvaring is verminderd tot 8 à 9 mijl. Toen daarna op zeer geringe afstand over bakboordsboeg een mistsignaal gehoord werd de machine gestopt en bakboord roer oud-commando gegeven. Tevoren was het aantal slagen van de machine van 75 op 50 teruggebracht. Wordt de machine gestopt dan loopt het schip naar schatting nog ongeveer vijf minuten door. De “Alida’ is voor de “Noordam” over komen te liggen, heeft haar ter hoogte van de machinekamer aangevaren en is daarna naar achteren geslierd. De schoener heeft haar boegspriet verloren, maar zijn reis kunnen vervolgen. De “Noordam” kreeg geen averij. Van de “Alida” heeft getuige het groene licht eerst gezien toen zij bijna tegen hem aanlag. Een heklicht heeft hij niet gezien. Hij gistte de “Alida” te dichtbij om de aanvaring door achteruitslaan te voorkomen. Met een 4-mijls vaart kan de “Noordam” niet meer manoeuvreren en zou getuige bovendien het bestek kwijtraken. Er zijn voortdurend mistsignalen gegeven. De schipper van de “Alida’, Sj. Buisman, heeft ook voortdurend mistseinen gegeven. Hij zag eerst het toplicht van de “Noordam”, 5 minuten vóór de aanvaring, en heeft geen koers veranderd; de “Alida’ lag over bakboord (opm: en had daarmee als zeilschip het recht van de weg). Na het toplicht heeft getuige de bakboordslantaarn van de “Noordam” gezien, vervolgens de stuurboordslantaarn. De positie van de beide toplichten heeft hij niet zien veranderen. Getuige zag de “Noordam” over stuurboord; zij was meeliggende. De positie van de “Noordam kan getuige alleen verklaren wanneer de bedoeling is geweest hem te praaien. Dit ontkende kapitein Baron. De mistseinen van de “Noordam” heeft getuige telkens beantwoord. Een der leden van de Raad merkte op dat hij dan niet om de minuut, gelijk voor zeilschepen is voorgeschreven, maar om de 2 minuten mistsignalen heeft gegeven. Schipper Buisman heeft geen attentie-seinen gegeven. De heer Bijl, eerste officier van de “Noordam”, verklaart gelijkluidend met kapitein Baron. Hij is na de aanvaring met een sloep naar de “Alida’ gevaren om assistentie aan te bieden. Op een vraag van mr. Lindt antwoordt getuige, dat hij de schipper gevraagd heeft, of hij de Wolfrots heeft gezien. De gezagvoerder had getuige opgedragen de schipper ook het bestek te vragen. De Raad zal nader uitspraak doen.
1911-07-27: Op 27-07-1911 onderweg met een lading mineralen van Huelva naar Penryhn, beschadigd door ruwe zee in de bestemmingshaven aangekomen.
1911-12-23: NvhN 23.12.1911: Londen, 22 Dec. Volgens telegrafisch bericht uit Falmouth is de van Teignmouth naar Sevilla bestemde schoener ALDA, kapt. Buisman, door aanvaring beschadigd, tijdens het geankerd lag.
1914-03-20: Tilburgsche Courant 20.03.1914: Uit Bremerhaven vertrok de ALIDA, kapitein Buisman, met bestemming naar het Engelsche kanaal.
1914-04-25: Algemeen Handelsblad 27.04.1914: ALIDA, Ned. 3m. schoener. Vertrek 25 April Pennylvania naar New York.
1916-09-14: Algemeen Handelsblad 14.09.1916: ALIDA. (Groningen, 13 Sept.) De schoener Alida is van Rotterdam te Gothenburg aangekomen. Volgens alhier ontvangen telegram is kapitein Buisman verdronken.
Tilburgsche Courant 14.09.1916: De 42 jarige kapitein J. Buisman van den schoener Alida, thuisbehorende te Groningen, op reis van Rotterdam naar Gothenburg, is volgens telegrafisch bericht bij de familie, verdronken.
1917-01-02: Op 02-01-1917 verkocht aan nog op te richtende N.V. Scheepvaartmaatschappij "Alida", te vestigen te Delfzijl, waarvan de vennooten zijn: 1. Reinder Groenewold Junior, makelaar, wonende te Delfzijl. 2. Meester Arent Tonko Vos, advocaat en procureur, wonende te Appingedam. 3. Hendrik Casparis Morel, koopman wonende te Bussum. 4. Martinus Alberts, aannemer, wonende te Amsterdam. 5. Hendrik Andries Poorterman, koopman, wonende te Amsterdam en 6. Reijer Baas, notarisklerk, wonende te Delfzijl.
1917-06-01: Rotterdamsch Nieuwsblad 01.06.1917: Schiedam, 30 Mei. De alhier ter reede geankerd liggende 3/mast schoener ALIDA, kapt. W. Hendriks, en de langszijde daarvan liggende douaneboot Sperwer, zijn aangevaren door het Noorsche stoomschip Norfold. Van de Sperwer werd de boeg ingedrukt en van de ALIDA werden 2 ijzeren platen verbogen, de kluiverboom gebroken en ook het tuigage vernield. De Norfold liep daarna op den strekdam aan den grond nabij de boeien, en is door de sleepboot Atlas van do Internationale Sleepdienst Mij. daaraf gesleept.
1919-03-28: De Tijd 28.03.1919: Gravesend, 25 Maart, Binnen. “ALIDA” 3/m .schoener, Rotterdam naar Cuba.
1919-08-00: Algemeen Handelsblad 04.08.1919: ALIDA. (Londen, 3 Aug.) De Ned. schoener Alida is verlaten opgepikt en te Gravelines binnengesleept. Het schip maakt maar weinig water. Omtrent schade aan de lading is nog niets bekend.
Rotterdamsch Nieuwsblad 06.08.1919: Gravelines, 3 Aug. De hier verlaten binnengesleepte schoener ALIDA (zie vorig No.) was op reis van Par naar Antwerpen.
Algemeen Handelsblad 11.08.1919: ALIDA. (Duinkerken. 6 Aug.) De Nederlandsche schoener Alida (zie Avondbl. 4 dezer) is nu in het dok te Gravelines. De gezagvoerder heeft zich weder in het bezit van zijn schip gesteld. Eenderde gedeelte der waarde wordt als bergloon gevorderd.
1920-08-00: Algemeen Handelsblad 28.08.1920: ALIDA(Londen.27 Aug.) De Nederl. Schoener “Alida”, van Grangemouth met cokes naar Stege, heeft een anker en 180 vaam ketting laten slippen en werd door een Duitschen trawler te Frederikshavn binnengesleept.
Algemeen Handelsblad 30.08.1920: ALIDA, (Londen, 29 Aug.) De schoener Alida (zie Avondblad 28 Aug.) heeft de fokkestang gebroken.
1920-10-14: Nieuwe Rotterdamsche Courant 14.10.1920: ALIDA. Hamburg, 14 October. De te Amsterdam thuisbehoorende Nederlandsche driemast schoener ALIDA, kapitein De Winter, verleden Augustus te Frederikshavn met schade binnengeloopen, heeft, na afgeloopen reparatie, de reis naar Kopenhagen — met de lading cokes — voortgezet.
Algemeen Handelsblad 14.10.1920: ALIDA (Hamburg,14 Oct.) De Nederlandsche 3/m schoener Alida, kapt. De Winter (zie avondblad 30 Aug.) heeft na volbrachte reparaties de reis naar Kopenhagen voortgezet.
1920-12-00: Voorwaarts 20.12.1920: AlLIDA. Marieham, 8 Dec. De Nederl. schoener Alida, die in den nacht van 25 Nov. aan den grond geraakte, werd later vlot gebracht door de sleepboot Luis en hier binnengesleept. 30 ton lading werd geworpen om het schip te lichten, de overige 170 ton is nu gelost en in pakhuizen opgeslagen. Het schip heeft twee lekken in den bodem en daar hier geen droogdok of helling beschikbaar is, zullen die lekken met cement gedicht worden en als dit naar het oordeel van experts voldoende is, zal de lading herscheept en naar de bestemming Sundsvall, worden vervoerd.
Rotterdamsch Nieuwsblad 23.12.1920: Het meergemelde Ned. zeilschip ALIDA, dat op reis van Amsterdam naar Sundsval te Mariehamn is binnengebracht met schade, is gisteren op de bestemmingsplaats aangekomen.
1921-01-01: Het Vrije Volk 01.01.1921: De schoener ALIDA lekgeslagen. Bericht uit Hernosand dat van den Hollandschen schoener Alida, van Hernosand naar Queensborough, de boeg door het ijs beschadigd is. Het vaartuig is lek geslagen. Vermoedelijk is, volgens de “Tel.”, die in dit bericht bedoelde schoener, die welke behoort aan de Scheepvaartmaatschappij 'Alida' te Amsterdam.
Nieuwe Rotterdamsche Courant 14.01.1921: ALIDA. Hernosand, 11 Jan. De schoener Alida lost de lading om te worden onderzocht en gerepareerd. De lading komt in goeden toestand uit het schip. Zonder lossing kan het lek niet worden dicht gemaakt. In verschillende ruimen lekt het schip. Het schip blijft overwinteren.
1921-01-03: 10.01.1921 Lloyd's Weekly Casualty Report - Monday January 10, 1921. ALIDA (s.v.) - Hernosand Jan. 3. - Dutch schooner ALIDA, Hernosand for Queenborough, bows damaged by ice and leaking. Diver has been employed to examine. Hernosand, Jan. 3.- Dutch schooner ALIDA: cargo to be discharged until the leak takes up.
1921-01-17: 17.01.1921 Lloyd's Weekly Casualty Report - Monday January 17, 1921. ALIDA (s.v.) - Hernosand Jan. 11. - Schooner ALIDA: Discharging cargo for survey and repairs, cargo coming up in good condition. Leak cannot be repaired without discharging. Leaking in several holds. Vessel wintering. - Salvage Association.
1921-11-03: Algemeen Handelsblad 03.11.1921: De schoener ALIDA opgelegd te Amsterdam.
1922-01-12: NRC 12.01.22: Amsterdam, 12 januari. De alhier thuisbehorende driemast-schoener ALIDA is volgens de Zeepost naar Duitsland verkocht.
1941-08-00: Final Fate:
Op 26.08.1941 bij Västervik op een mijn gelopen en gezonken.

Afbeeldingen


Omschrijving: De TASMAN, liggend bij de werf van de Gebr. Bos te Groningen
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Nog een foto van het schip als ALIDA
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De ALIDA aan de kade
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: Alida at Härnosand (Sweden), 1921
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

NRC 26.02.1907: (Geen datum) Heden werd te Groningen gehouden de algemene vergadering van aandeelhouders der Scheepvaartmaatschappij Groningen. Ook het afgelopen boekjaar was teleurstellend, en voorgesteld werd de gezamenlijke verliezen van de afgelopen drie jaren, te weten NLG 4620, af te schrijven en daartoe de nominale waarde der aandelen tot 50% te verminderen. Het restant der aldus ter beschikking komende NLG 10.000 wordt gebruikt voor afschrijving op de schoener “Tasman”. Nog werd medegedeeld, dat de “Tasman” begin dit jaar met verlies van alle zeilen en verdere zware schade te Gibraltar is binnengelopen. De heer J.C. Jansen is herkozen als commissaris.

NRC 21.01.1911:
De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren nog behandeld de aanvaring welke op 23 november j.l. des avonds in het Engels Kanaal heeft plaatsgehad op 30 mijl van de Scilly-eilanden tussen het s.s. “Noordam” van de N.A.S.M. (Holland-Amerika Lijn), kapitein J. Baron, en de schoener “Alida” , schipper Sj. Buisman, eigenaar L.J. Koning te Groningen. Namens assuradeuren van de “Alida” trad mr. Abr. Lindt op, advocaat te Amsterdam. Kapitein Baron verklaarde o.a: De “Noordam” was op reis van New York naar Rotterdam. Tijdens de aanvaring was het dik van mist en een sterke noordwestelijke wind. De gemiddelde vaart was ongeveer 10 mijl, die wegens mistvlagen vijf minuten vóór de aanvaring is verminderd tot 8 à 9 mijl. Toen daarna op zeer geringe afstand over bakboordsboeg een mistsignaal gehoord werd de machine gestopt en bakboord roer oud-commando gegeven. Tevoren was het aantal slagen van de machine van 75 op 50 teruggebracht. Wordt de machine gestopt dan loopt het schip naar schatting nog ongeveer vijf minuten door. De “Alida’ is voor de “Noordam” over komen te liggen, heeft haar ter hoogte van de machinekamer aangevaren en is daarna naar achteren geslierd. De schoener heeft haar boegspriet verloren, maar zijn reis kunnen vervolgen. De “Noordam” kreeg geen averij. Van de “Alida” heeft getuige het groene licht eerst gezien toen zij bijna tegen hem aanlag. Een heklicht heeft hij niet gezien. Hij gistte de “Alida” te dichtbij om de aanvaring door achteruitslaan te voorkomen. Met een 4-mijls vaart kan de “Noordam” niet meer manoeuvreren en zou getuige bovendien het bestek kwijtraken. Er zijn voortdurend mistsignalen gegeven. De schipper van de “Alida’, Sj. Buisman, heeft ook voortdurend mistseinen gegeven. Hij zag eerst het toplicht van de “Noordam”, 5 minuten vóór de aanvaring, en heeft geen koers veranderd; de “Alida’ lag over bakboord (opm: en had daarmee als zeilschip het recht van de weg). Na het toplicht heeft getuige de bakboordslantaarn van de “Noordam” gezien, vervolgens de stuurboordslantaarn. De positie van de beide toplichten heeft hij niet zien veranderen. Getuige zag de “Noordam” over stuurboord; zij was meeliggende. De positie van de “Noordam kan getuige alleen verklaren wanneer de bedoeling is geweest hem te praaien. Dit ontkende kapitein Baron. De mistseinen van de “Noordam” heeft getuige telkens beantwoord. Een der leden van de Raad merkte op dat hij dan niet om de minuut, gelijk voor zeilschepen is voorgeschreven, maar om de 2 minuten mistsignalen heeft gegeven. Schipper Buisman heeft geen attentie-seinen gegeven. De heer Bijl, eerste officier van de “Noordam”, verklaart gelijkluidend met kapitein Baron. Hij is na de aanvaring met een sloep naar de “Alida’ gevaren om assistentie aan te bieden. Op een vraag van mr. Lindt antwoordt getuige, dat hij de schipper gevraagd heeft, of hij de Wolfrots heeft gezien. De gezagvoerder had getuige opgedragen de schipper ook het bestek te vragen. De Raad zal nader uitspraak doen.

RN 290711
Falmouth, 27 juli. De Nederlandse driemast schoener ALIDA, kapt. Buisman Jr., met kopererts van Huelva, arriveerde hier gisteren met verlies van zeilen, steng en mars ra’s. Het schip vertrok naar Penryn om te lossen. 

Lloyd's Weekly Casualty Report - Monday January 10, 1921
ALIDA (s.v.) - Hernosand Jan. 3. - Dutch schooner ALIDA, Hernosand for Queenborough, bows damaged by ice and leaking. Diver has been employed to examine.
Hernosand, Jan. 3.- Dutch schooner ALIDA: cargo to be discharged until the leak takes up.

Lloyd's Weekly Casualty Report - Monday January 17, 1921
ALIDA (s.v.) - Hernosand Jan. 11. - Schooner ALIDA: Discharging cargo for survey and repairs, cargo coming up in good condition. Leak cannot be repaired without discharging. Leaking in several holds. Vessel wintering. - Salvage Association. 

Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk