AH 310512
Londen, 30 mei. Volgens telegram uit Dover is een klein Nederlands zeilschip ter hoogte van Varne in aanvaring geweest met de Engelse schoener JAMES W. FISHER. Het Nederlands schip heeft daarbij de boegspriet verloren en zette, naar gerapporteerd werd, koers naar Dover. (opm.: is de Nederlandse gaffelschoener SCHOUWEN II, kapt. Mellema)
AH 010612
Londen, 31 mei. Volgens telegram uit Dover is de Nederlandse gaffelschoener SCHOUWEN II, kapt. Mellema, van Newcastle naar Douarnenez bestemd, aldaar binnen gelopen met enige schade door aanvaring.
RN 030612
Dover, 31 mei. De Nederlandse gaffelschoener SCHOUWEN II, kapt. Mellema, van Newcastle naar Douarnenez, is alhier aangekomen met enige schade door aanvaring en verlies van boegspriet.
De schoener JAMES W. FISHER (zie vorige no.) is met schade aan stuurboord boeg en een weinig water makend, hier binnen geassisteerd. Het schip was op reis van Guernsey naar Londen.
RN 140612
Dover, 12 juni. Het schip SCHOUWEN II heeft na volbrachte reparatie de reis naar Douarnenez voortgezet.
AH 190218
Raad voor de Scheepvaart. - Ook behandelde de Raad het zonder bemanning aandrijven in de nabijheid van het Pillauerdiep (bocht van Danzig) van het zeilschip SCHOUWEN II, omstreeks december 1917. Véél kan aangaande het vaartuig niet worden medegedeeld. De Duitse regering zond bericht van het aandrijven. Uit verklaringen van den vroegere schipper De Vries, mede-eigenaar van de NEDERLAND, (Opm.: moet zijn SCHOUWEN II) bleek, dat de schoener de 21ste november jl. onder de Deense kust werd aangehouden en opgebracht naar Swinemünde, vanwaar het schip de 25ste november werd vrijgelaten. Na die tijd werd van het vaartuig niets meer gehoord. Naar de inspecteur van de scheepvaart pas gisteren vernam, zijn de papieren van de SCHOUWEN II, door een grove nalatigheid van de Duitse officier, belast met het onderzoek van dit vaartuig, verloren geraakt. In deze zaak zal later uitspraak worden gedaan.