Inloggen
SCHOUWEN II - ID 5796


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-10-21 / 1918-11-25 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Nat. Official Number: 5471 GRON 1898
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Iron and steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Drewes, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1898-00-00
Delivery Date: 1898-10-00
Technical Data

Gross Tonnage: 122.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 116.43 Net tonnage
 
Length 1: 29.45 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.57 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.18 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-10-21 SCHOUWEN II
Manager: Klaas Buitkamp, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Buitkamp, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PRWC

Date/Name Ship 1903-02-19 SCHOUWEN II
Manager: Mello Mellema, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Mello Mellema, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: PRWC
Additional info: Aankoopprijs HFl. 13.500,--

Date/Name Ship 1917-02-06 SCHOUWEN II
Manager: Benne de Vries, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Benne de Vries, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PRWC
Additional info: Aankoopprijs HFl. 28.000,--

Ship Events Data

1898-10-21: History
Dagregister deel 14 nummer 530 den twee en twintigsten October 1800 acht en negentig. De ondergeteekende Klaas Buitkamp, van beroep schipper, woonende aan boord van zijn schip, gedomicilieerd te Groningen, verklaart dat hij is de eenige eigenaar van het te Zuidbroek op de werf van den Heer Scholten gebouwde en aldaar liggende staalijzeren schoenerschip genaamd “Schouwen II”, netto groot blijkens meetbrief afgegeven door den scheepsmeter Pieters te Hoogezand den zesden October achttien honderd acht en negentig driehonderd negen en twintig en acht en tachtig honderdste (329.88) kubieke meter of een honderd zestien en vier en veertig honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter, welk schoenerschip nimmer aan eenig kantoor is te boek gesteld. Zuidbroek, 21 October 1898. K. Buitkamp. In de kantlijn staat geschreven 5471.
1912-05-30: Collision
30.05.1912: In aanvaring met de Engelse schoener JAMES W. FISHER nabij Varne, verloor de boegspriet en kreeg verdere schade. Liep Dover binnen voor herstel van de schade.
12.06.12: Zette de reis voort na herstellingen.
1918-10-00: Final Fate: Missing

Op 17-10-1918, vertrokken van Sundsvall met gezaagd hout naar IJselmonde. Door aanhouding en het gedwongen afgeven van de scheepspapieren aan een Duitse torpedoboot, raakten deze papieren zoek. Als gevolg daarvan werd het schip op 21 november door een ander Duits oorlogsvaartuig opgebracht naar Swinemunde. Op 25 november vertrok de SCHOUWEN II, weer naar zee. Nadien is er niets meer van de 3 opvarenden vernomen. Het schip werd later met de kiel boven drijvend gevonden, nabij het strand van Frische Nehrung, waarschijnlijk verloren gegaan als gevolg van het hevige stormweer in die dagen voorafgaand. Op of na 25 november vergaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Buitkamp als gezagvoerder gedurende:

  • 1899 van de 2/msch “Schouwen II”, gebouwd in 1898, bouwplaats niet vermeld, 81 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Zuidbroek;
  • 1900 en later van hetzelfde schip maar nu varend vanuit Groningen. Het schip is in 1918 verongelukt onder kapitein de Vries.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Buitkamp, H.

Datum vanaf: 1903
Kapitein: Mellema, Mello
Overige informatie: 0

Algemene informatie

 

AH 310512
Londen, 30 mei. Volgens telegram uit Dover is een klein Nederlands zeilschip ter hoogte van Varne in aanvaring geweest met de Engelse schoener JAMES W. FISHER. Het Nederlands schip heeft daarbij de boegspriet verloren en zette, naar gerapporteerd werd, koers naar Dover. (opm.: is de Nederlandse gaffelschoener SCHOUWEN II, kapt. Mellema)

AH 010612
Londen, 31 mei. Volgens telegram uit Dover is de Nederlandse gaffelschoener SCHOUWEN II, kapt. Mellema, van Newcastle naar Douarnenez bestemd, aldaar binnen gelopen met enige schade door aanvaring.

RN 030612
Dover, 31 mei. De Nederlandse gaffelschoener SCHOUWEN II, kapt. Mellema, van Newcastle naar Douarnenez, is alhier aangekomen met enige schade door aanvaring en verlies van boegspriet.
De schoener JAMES W. FISHER (zie vorige no.) is met schade aan stuurboord boeg en een weinig water makend, hier binnen geassisteerd. Het schip was op reis van Guernsey naar Londen.

RN 140612
Dover, 12 juni. Het schip SCHOUWEN II heeft na volbrachte reparatie de reis naar Douarnenez voortgezet. 

AH 190218
Raad voor de Scheepvaart. - Ook behandelde de Raad het zonder bemanning aandrijven in de nabijheid van het Pillauerdiep (bocht van Danzig) van het zeilschip SCHOUWEN II, omstreeks december 1917. Véél kan aangaande het vaartuig niet worden medegedeeld. De Duitse regering zond bericht van het aandrijven. Uit verklaringen van den vroegere schipper De Vries, mede-eigenaar van de NEDERLAND, (Opm.: moet zijn SCHOUWEN II) bleek, dat de schoener de 21ste november jl. onder de Deense kust werd aangehouden en opgebracht naar Swinemünde, vanwaar het schip de 25ste november werd vrijgelaten. Na die tijd werd van het vaartuig niets meer gehoord. Naar de inspecteur van de scheepvaart pas gisteren vernam, zijn de papieren van de SCHOUWEN II, door een grove nalatigheid van de Duitse officier, belast met het onderzoek van dit vaartuig, verloren geraakt. In deze zaak zal later uitspraak worden gedaan.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk