Inloggen
AAFFIENA - ID 4


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1888-09-20 / 1913-01-12 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1888
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

G. Bodewes Geb.1856, overl. 1928.(generatie VI 35)

H.Bodewes .Geb 1858,overl.1912. (generatie VI 36)

Scheepsbouwer: Gebr. G. & H. Bodewes, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1888-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 99.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 79.23 Net tonnage
Deadweight: 150.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 28.30 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.05 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1888
Datum agenda: 1888-09-20
Register nr: 0
Scheepsnaam: AAFFIENA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Brouwer, J.
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1888-09-20, uitreiking zb128-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1888-09-13 AAFFIENA
Manager: Jan Brouwer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Brouwer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NBCD

Date/Name Ship 1905-02-18 AAFFIENA
Manager: Jooris Brouwer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jooris Brouwer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NBCD

Date/Name Ship 1911-05-00 AAFFIENA
Manager: Gerben Wiebe Gorter, Wieringen, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gerben Wiebe Gorter, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NBCD

Date/Name Ship 1912-00-00 AAFFIENA
Manager: Jacob Martens de Jonge, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Martens de Jonge, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: NBCD

Ship Events Data

1898-11-10: 10-11-1898: Delfzijl, 10 november. De te Groningen thuisbehorende ijzeren gaffelschoener AAFFIENA, kapt. J. Brouwer, met een lading hout van Lauervig (Larvik) naar Leer bestemd, waarover men zich ongerust maakte, is gister hier behouden aangekomen.
1911-05-03: Algemeen Handelsblad 03-05-1911: Verkochte schepen. De Ned. schoener "AAFFIENA" voorheen bevaren door schipper Brouwer, is voor f 6300 verkocht aan G. W. Gorter te Amsterdam.
1912-04-10: Zierikzee, 7 April. Na aan den grond gezeten te hebben is hier binnengesleept het schoenerschip AAFFIENA, kapt. Gorter, met bouwmaterialen van Andernach naar Frankrijk. Het schip is lek en moet de lading lossen.
1912-04-20: Rotterdamsch Nieuwsblad 20-04-1912: Zierikzee, 17 April. De reeds gemelde ijzeren schoener AAFFIENA is, na de lading te hebben gelost, naar Rotterdam gesleept, waar het schip aan de werf van de heeren Van der Giessen zal repareeren. De lading zal later door het schip naar Dieletie worden gebracht.
1912-04-23: De Telegraaf 23-04-1912: Stranding Schoenerschip „AAFFIENA." De Raad voor de Scheepvaart onderzocht het stranden nabij Zierikzee op 8 April jl. van het Schoenerschlp „Aaffiena", schipper J.M. de Jonge te Veendam, reeder G.W. Gorter te Groningen. De Schoeneraak „Aaffiena" meet bruto 99 register tonnen en voert aan zeilen een bezaan, een groot zeil, een stagfok, een kluiver en een buiten kluiver. De reder was aan boord, zo'n beetje als kapitein hoewel bij geen diploma's had, doch de eigenlijke kapitein acht hem wel bekwaam. Dan waren er verder aan boord, behalve de reder en de kapitein, twee jongens van 15 en 16 Jaar. Men kwam van Andernach langs de Rijn en ging naar Dordrecht om vandaar naar de Normandische kust te gaan, doen toen men reeds eenmaal uitgevaren was, keerde men terug van wege het slechte weer. Men had Engelse kaarten aan boord en een kompas waarover gepeild kan worden. In Dordrecht had men het schip zeeklaar gemaakt. Toen men voor goed uitvoer, was het weer nog al ruw. Men had dan ook twee reven in 't grootzeil. Toch ging men uit, doch voor Schouwen weigerde het schip over stag te gaan toen het aan stuurboord over lag. De reder stond aan het roer, de kapitein vóór aan de zeilen met de jongens. De kapitein liet nog een anker vallen, doch dat hielp niet en men strandde.
1912-05-14: NvhN 14-05-1912: De Raad voor den Scheepvaart te Amsterdam deed heden uitspraak in zake de stranding van het AAFFIENA, kapt, J. M. de Jonge van Veendam, reeder G.W. Gorter te Groningen. De Raad, oordeelde dat de reeder het bevel niet had mogen voeren en berispte hem wegms verschillende feiten die niet van zeemansschap getuigen.
1913-01-09: Final Fate:
De schoeneraak AAFFIENA, op weg van Bremen naar Berwick (Schotland) geladen met katoenzaadkoeken, strandt in Carnoustie-baai en vergaat met man en muis, ondanks reddingspogingen vanaf de wal. Bron: 'De Zee' (1913)
1913-01-12: Algemeen Handelsblad 12-01-1913:De Ned. sohoener „AAFFIENA". kapitein De Jonge, van Bremerhaven naar Berwick, is bij Carnoustie (Schotland) gestrand en wrak geworden. Behalve de kapitein is de geheele bemanning verdronken.
1913-01-21: Rotterdamsch Nieuwsblad 21-01-1913: Nieuws op Scheepvaartgebied. Taferelen van de zee. Dag op dag brengen onze Scheepstijdingen nieuwe berichten, die bewijzen, dat het weer op zee ontzettend slecht is in de laatste tijd. Menig drama is daar af gespeeld. Tragisch is ook de schipbreuk van de Nederlandsche schoener „AAFFIENA", uit Groningen, die op de reis van Bremen naar Berwick te Carnoustie, op de Noordoost kust van Engeland, verging. Toen het in nood verkeerende schip in de vallende duisternis werd opgemerkt, schoot de bemanning van het vuurpijltotestel te Carnoustie een aantal reddingslijnen af, doch blijkbaar kon de bemanning van de „Aaffiena" er door de duisternis geen een grijpen. Toen omstreeks 1 uur in de morgen de laatste pijl was afgeschoten, zag men bij het schijnsel daarvan, dat de opvarenden van de „Aaffiena" zich in het want hadden vastgeklampt, maar het was onmogelijk iets voor hen te doen. Bij het aanbreken van de dag zag men, dat de schoener op ongeveer 50 yards afstand van het laagwatermerk zat en er zich nog één man in het want bevond. Hij sprong, in zee en zwom naar de kust, geholpen door velen, die zich te water hadden begeven om hem te grijpen. Hij werd aan land gebracht en bleek de kapitein van het vergane schip te zijn, De Jonge genaamd. Hij verkeerde in een staat van versuffing doch door geneeskundige hulp kwam hij bij. Hij verklaarde, dat zijn schip in de storm was ontredderd en gestrand. Zijn drie mede-opvarenden waren al spoedig uit het want geslagen en vonden hun dood in de woedende zee. Hij alleen wist zich twaalf uur lang in het want vast te houden. Het schip is totaal verloren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Brouwer werd geboren 08 april 1866 te Friesch Stroobos/Achtkarspelen als zoon van de schipper Lieuwe Brouwer en Blijke Bijleveld

Hij trouwde op 09 juli 1893 te Groningen als schipper met Metje Fröling, geboren ca. 1873 te Bellingwolde als dochter van de schipper Elze Fröling en Hillechien Duit

 

Jan Brouwer werd geboren op 22 februari 1852 te Ommelanderwijk, gem. Veendam als zoon van de schipper Engel Jans Brouwer en Stijntje Hindriks Snijder.

Hij trouwde op 02 november 1876 te Groningen als schipper met Aaffien Engelhard, geboren te Groningen ca op 30 oktober 1852 als dochter van de schipper Jooris Engelhard en Hillechien Bierling. Aaffien overleed op 18 november 1912 te Groningen, 60 jaar.

Jan Brouwer hertrouwde op 10 juni 1915 te Groningen met Henderkien Oosterveld, geboren op 16 november. 1874 te Haren als dochter van  de arbeider Jan Oosterveld en Roelina Brink. Henderkien overleed op 14 september 1953 te Groningen, 78 jaar, weduwe.

Jan Brouwer overleed op 19 mei 1924 te Groningen als echtgenoot van Henderkien Oosterveld, 72 jaar

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Brouwer was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” met vlagnummer 26 in de periode 1895 t/m 1906.

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Brouwer als gezagvoerder gedurende:

  • 1880 t/m 1884 van de galjoot “Anna”, ex Trijntje, gebouwd in 1867 te Veendam, 82 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;
  • 1885 t/m 1888 van de galjoot “Titia”, gebouwd in 1878 te Sappemeer, 82 ton o.m., varend voor J.H.Nijhuis te Sappemeer.
  • 1889 t/m nà 1900 van de ijzeren 2/m schoener “Aaffiena”, gebouwd in 1888 te Martenshoek, 95 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip was vernoemd naar de eerste vrouw van de kapitein. In 1913 verongelukt (de kapitein of het schip of beiden?)

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1899-9, 23 februari 1899, schoener “Aaffiena”, kapitein Jan Brouwer, 47 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Hendrik Arkema, 23 jaar uit Ten Boer, kok en een matroos;

Monsterrol 1900-2, 07 februari 1900. gaffelscchoener “Aaffiena”, kapitein Jan Brouwer, 48 jaar uit Groningen. Voorts kok en een matroos;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Brouwer, Jan
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Jonge, J.M. de - Veendam
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten