Inloggen
FLANDRE (LA) - ID 3562


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-04-07 / 1816-02-21 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist

Identification Data

Bouwjaar: 1888
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Steamship
Type: Tanker, ruwe olie
Type Dek: Full scantling
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Sir W.G. Armstrong, Whitworth & Co. Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 539
Delivery Date: 1888-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Wallsend Slipway & Engineering Co. Ltd., Wallsend on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 950
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 20, 34 & 55-36
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2018.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1278.00 Net tonnage
 
Length 1: 270.00 Feet (British) Registered
Beam: 37.70 Feet (British) Registered
Depth: 25.90 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-04-07
Register nr: 0
Scheepsnaam: FLANDRE, LA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kuipers, J. de (consul generaal)
Plaats: Antwerpen
Opmerkingen: ja, voorlopige
1891-04-08, alleen op adres eigenaar wordt voorl. Zeebrief afgegeven onder overlegging bedoelde stukken109-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1888-07-00 LA FLANDRE
Manager: H.F. Swan, Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: H.F. Swan, Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain

Date/Name Ship 1889-00-00 LA FLANDRE
Manager: F. Speth & Co., Antwerp, Belgium
Eigenaar: F. Speth & Co., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1891-04-07 LA FLANDRE
Manager: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1893-12-30: Collision
NRC 020194
Rotterdam, 1 januari. Het Engelse stoomschip CYPHRENEN, van Savannah met katoen naar Liverpool, en het Nederlandse stoomschip LA FLANDRE, van Antwerpen naar New York, zijn met elkaar in aanvaring geweest. Eerstgenoemde zonk binnen drie uur na de aanvaring, terwijl de LA FRANDRE zwaar beschadigd te St. John's (N.F.) binnenliep. De equipage van de CYPHRENEN werd gered door de LA FLANDRE.
1894-11-27: The New York Times 281194
St. John’s (N.F.), 27 november. Judgment was rendered to day by Chief Justice Carter of the Vice Admiralty Court, in the collision case of the British steamer CYPHRENES versus the Dutch steamer LA FLANDRE. The decision was to the effect that the CYPHRENES was alone to blame for the collision which occurred Dec. 30, 1893. The CYPHRENES was cotton laden and bound from Savannah to Liverpool. She ran into the LA FLANDRE, (a tank vessel) which was on the way from Antwerp to New York. The CYPHRENES sank, but the LA FLANDRE managed to keep afloat, and came here to undergo repairs. The case, which is the largest ever tried here, and involving half a million dollars, including ship and cargo, will be appealed to the British Privy Council.
1909-01-25: Damaged
NRC 260109
Londen, 25 januari. Het Nederlandse tankstoomschip LA FLANDRE is met gebroken roersteven te Fayal binnengesleept.
1916-02-21: Final Fate: Mined

Op reis met een volle lading petroleum van New York naar Rotterdam vond op 21 februari 1916 om 17.55 uur een zware ontploffing aan bakboord achterschip van de LA FLANDRE plaats. Het schip voer toen op de Noordzee ten zuiden van bij het lichtschip ‘Galloper’ in positie 51˚43’NB en 01˚57’OL. De LA FLANDRE was op een mijn gelopen, die gelegd was door de Duitse onderzeeboot ‘UC.5’. Het schip zonk zo snel, dat er geen tijd meer was om de beide sloepen in zee te brengen en alle 31 opvarenden van de LA FLANDRE sprongen in het water, slechts twee man werden gered door het Britse stoomschip OUSEL, zodat deze ramp aan 29 man het leven kostte. De LA FLANDRE zonk op 21 februari 1916 en was verloren. De mijn was op 20 februari 1916 door de ‘UC.5’ gelegd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.Gerdes als gezagvoerder gedurende:

*    1897 tot nà 1900 van het stalen schroefstoomschip “La Flandre”, gebouwd in 1888 te Newcastle, 2047 ton n.m., varend voor de American Petr. Comp. te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Gerdes, S.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten