Inloggen
KONINGIN WILHELMINA - ID 3498


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1895-08-20 / 1916-07-31 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Veerboot
Type Dek: Awning deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Fairfield Shipbuilding & Engineering Company Ltd., Govan, Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 384
Launch Date: 1895-00-00
Delivery Date: 1895-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Fairfield Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 9000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 3-cyl. oscill. T.E., 51, 75 & 112-78 Raderboot
Speed in knots: 20
 
Gross Tonnage: 1964.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1814.00 Net tonnage
 
Length 1: 320.00 Feet (British) Registered
Beam: 35.80 Feet (British) Registered
Depth: 16.00 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
180 64 0 0 0 244
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1895
Datum agenda: 1895-08-20
Register nr: 0
Scheepsnaam: KONINGIN WILHELMINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Stoomvaart Mij. Zeeland
Plaats: Vlissingen
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door Consul Glasgow1895-08-24, bericht uitreiking64-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1895-08-20 KONINGIN WILHELMINA
Manager: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1916-07-31: Final Fate: Mined

Op reis met 49 passagiers en post van Vlissingen naar Gravesend, is de ‘KONINGIN WILHELMINA’ op 31 juli 1916 om 09.50 uur des morgens op 2 mijl van het lichtschip ‘NOORD-HINDER’ op een Duitse mijn gelopen. Een hevige ontploffing vond plaats, vermoedelijk onder het voorketelruim. De boten werden gevierd en allen gingen van boord, doch bij gehouden appèl bleken vijf personen vermist, waaronder 4 man, die in het voorketelruim dienst hadden; dit ruim stond intussen vol water en deze 4 personen waren waarschijnlijk al bij de ontploffing omgekomen. De ‘KONINGIN WILHELMINA’ bleef nog een tijd drijven, zodat ook nog post van de 151 zakken mail kon worden geborgen, maar om 10.35 uur des morgens van 31 juli 1916 brak het schip in tweeën en zonk in de diepte. De boten begaven zich naar het lichtschip ‘NOORD-HINDER’ en werden later naar Vlissingen gebracht, waar de volgende dag nog 2 personen aan hun verwondingen overleden. (Naast de 49 passagiers had de ‘KONINGIN WILHELMINA’ nog een bemanning van 52 personen aan boord gehad.). Werd aanvankelijk gemeend, dat het schip op een op 18 maart 1916 door de Duitse onderzeeboot ‘UC.1.’ gelegde mijn was gelopen, later onderzoek wees uit dat het meer waarschijnlijk een mijn, gelegd door de Duitse torpedoboot ‘B.111’, was.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Koningin Wilhelmina 1895
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten