Inloggen
KONINGIN WILHELMINA - ID 3498


Kroniekberichten

Datum 29 augustus 1895
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 27 augustus. Het eerste der drie nieuwe mailsteamers van de Maatschappij Zeeland, het stoomschip KONINGIN WILHELMINA, is alhier aangekomen. De boten, welke, als alle drie de nieuwe steamers gereed zijn, uit de dienst zullen worden genomen, zijn de stoomschepen PRINSES MARIE, PRINSES ELISABETH en PRINS HENDRIK. Het stoomschip WILLEM PRINS VAN ORANJE, dat van nieuwe stoomketels zal worden voorzien en een daarbij behorende reparatie zal ondergaan, blijft dienst doen als nachtboot.
Op 9 september zal met het nieuwe materiaal een feesttocht naar Engeland plaats hebben. Door de Maatschappij Zeeland zijn daarvoor uitgenodigd post-autoriteiten, vertegenwoordigers van spoorwegmaatschappijen, hoofd-redacteurs van binnen- en buitenlandse bladen, enz.

Afbeelding
Datum 06 september 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 5 september. Het stoomschip KONINGIN WILHELMINA, de eerste nieuwe mailboot van de Maatschappij Zeeland, vertrok hedenochtend 9 uur naar Queensboro tot het houden van een proeftocht en wordt hedenavond terug verwacht.

Afbeelding
Datum 12 september 1895
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 10 september. De KONINGIN WILHELMINA, de nieuwe mailboot van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland, die woensdag bij de proeftocht geen voldoende stoom kon houden en slechts een 18 mijls-vaart kon behalen en daarom door de Zeeland niet aanvaard werd, is thans onder handen van de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’. De fout in de machine moet gevonden worden en van geringe betekenis zijn. Men denkt haar spoedig te kunnen herstellen en de boot de bedongen vaart van 21 knopen te geven. Het is daarom zeer waarschijnlijk dat de Zeeland het schip, wanneer het bij de volgende proeftocht in alle opzichten blijkt te voldoen, zal aanvaarden. De machinekamer, waar het ondragelijk heet was, wordt ook van koelbladen voorzien.

Afbeelding
Datum 20 september 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 19 september. Bij de proeftocht van de nieuwe mailboot KONINGIN WILHELMINA werd de uitreis in 6 uur 10 min. gedaan en de terugreis in 5 uur 40 min. afgelegd, terwijl het stoomschip gemiddeld 19½ mijl vaart heeft kunnen behouden (opm: proeftocht Vlissingen-Queensbrough, zie ook ZZN 210995).

Afbeelding
Datum 21 september 1895
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 19 september. De laatste officiële proeftocht van de KONINGIN WILHELMINA van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland naar Queensborough heeft ook niet voldaan (opm: zie NRC 200995). De boot zal nu naar de werf te Glasgow teruggaan, waar ze gebouwd werd om zo het mogelijk is de nodige verbeteringen aan te brengen. Het gebrek zit in de ketels die te klein zijn.

Afbeelding
Datum 09 november 1895
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 6 november. Nog deze week wordt hier het tweede nieuwe mailstoomschip van de Maatschappij Zeeland, de PRINS HENDRIK, verwacht. Het schip heeft bij de proefvaart 21 mijl per uur gelopen. Men is nu begonnen met aan het in de binnenhaven aldaar liggende stoomschip KONINGIN WILHELMINA, het eerste schip, dat niet de nodige snelheid haalde, de nodige herstellingen aan te brengen, opdat men zo spoedig mogelijk de definitieve winterdienstregeling zou kunnen doen aanvangen. Zaterdag (opm: 9 november) zal de PRINS HENDRIK een proeftocht naar Queensborough doen.

Afbeelding
Datum 20 april 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Vlissingen 17 april. De mailboot KONINGIN WILHELMINA van de Maatschappij Zeeland heeft een defect aan een der wielen en moest gisteravond vervangen worden door de dagboot DUITSCHLAND.

Afbeelding
Datum 21 juni 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 20 juni. De mailboot KONINGIN WILHELMINA van Queensborough is hier hedenochtend aangekomen met gebroken wiel en heeft daardoor een half uur ten anker gelegen op de hoogte van Blankenburg Z.Z.O.

Afbeelding
Datum 29 november 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 27 november. De 2e hofmeester van het stoomschip KONINGIN WILHELMINA van de Maatschappij Zeeland, dat thans te Glasgow ligt, om te repareren in het Cessnock dok, werd beboet voor 9 GBP 10 shilling, benevens gerechtskosten, wegens het niet aangeven van belastbare goederen, bestaande uit 7 gallons jenever, 62 pond gebrande koffie en 7 pond thee, die voor gebruik der bemanning aan boord waren gehouden.

Afbeelding
Datum 13 december 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 12 december. De mailboot KONINGIN WILHELMINA is gisteren van Glasgow vertrokken en wordt zondag hier binnen verwacht, om dan spoedig de dienst op Queensboro te hervatten.

Afbeelding
Datum 06 januari 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 4 januari. Het stoomschip PRINSES MARIE, zaterdag te Queensboro van Vlissingen aangekomen, kwam na het landen der passagiers ten anker om rond te zwaaien, ten einde weder gereed te liggen om na de mail ingenomen te hebben, te kunnen vertrekken. Zodra het echter op de plaats langszij het hoofd was gekomen, werd bemerkt, dat het voorste deel van het stoomschip vol water begon te lopen. De pompen werden onmiddellijk aangezet en met behulp van de scheepswerf van Sheerness werd het stoomschip ledig gepompt. Het had een groot gat in één der platen gekregen, vermoedelijk doordat het bij laag water bij het rondzwaaien tegen de hand (opm: vloei) van het anker heeft gestoten. De voor de PRINSES MARIE bestemde passagiers en mail zijn vervoerd met het stoomschip KONINGIN WILHELMINA.

Afbeelding
Datum 23 juni 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 21 juni. Het stoomschip KONINGIN WILHELMINA van de Maatschappij Zeeland, dat vrijdagmiddag van Vlissingen naar Queenborough vertrok, had de volle kracht van de hevige noordwesten storm te doorstaan. Zware zeeën kwamen over, waardoor de hut van de gezagvoerder op de brug vol water geraakte. Bij het lichtschip van Tongue werd het stoomschip door een verschrikkelijk hoge zee getroffen, die het dek van de bak beschadigde. De ijzeren stutten van het dek werden door de kracht van de zee verbogen. De passagiers werden echter in welstand ten 11 ure v.m. te Queenborough-pier geland.

Afbeelding
Datum 29 juni 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

De ZEELAND in 1899. Aan het verslag over 1899, uitgebracht in de heden te Vlissingen gehouden algemene vergadering van aandeelhouders van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland ontlenen wij het volgende. Het verkeer tussen Vlissingen en Queenborough heeft zich opnieuw uitgebreid: in 1899 werden voor de eerste maal meer dan 100.000 reizigers vervoerd. De financiële reorganisatie, (waaraan, zoals men zich herinnert, de buitengewone algemene vergadering van de 11e december haar goedkeuring heeft gehecht en door welke het aandelenkapitaal tot de helft terug werd gebracht), heeft de verliespost van de balans doen verdwijnen, maar wegens de steeds klimmende eisen van het verkeer blijft de directie verhoging van de inkomsten uit het bedrijf dringend noodzakelijk achten. De som van NLG 1.020.500, door de kapitaal-reductie verkregen, is gebruikt tot dekking van het nadelig saldo van de winst- en verliesrekening per 31 december 1898 (NLG 971.243,42) en tot buitengewone afschrijving op het stoomschip WILLEM, PRINS VAN ORANJE (NLG 49.256,98). De vloot van de maatschappij bestond op 31 december 1899, uit acht schepen, welke voor NLG 5.129.470,26 op de balans voorkomen. Van de 3% lening van 1886 is thans nog NLG 2.924.000 in omloop. Het ketelfonds bleef op een bedrag van NLG 500.138,26 waarvan voor een nominaal bedrag van NLG 418.000 (de beurswaarde was NLG 399.785,62½) is belegd. Het ketelfonds, dat onder beheer van de Maatschappij tot Exploitatie van Stoomschepen staat, is gedurende 1899 vermeerderd met NLG 28.844,39, waartegenover echter een uitgave van NLG 11.350,39 voor vernieuwing van de stoomketels van de KONINGIN WILHELMINA staat, en bedroeg op 31 december NLG 100.652,44. Het reservefonds was op 31 december NLG 23.566,52½ waarvan NLG 20.500 nominaal (NLG 19.722,50 beurswaarde) is belegd. Het fonds tot aflossing van de hypothecaire geldlening onder beheer van de Exploitatie Maatschappij steeg van NLG 281.022,15½ tot NLG 411.537,82½ door de driemaandelijkse bijdragen ad NLG 42.163,50 het saldo van de verkoopprijs van de stoomschepen PRINSES ELISABETH en PRINSES MARIE ad NLG 76.160,45 en gekweekte rente ad NLG 12.191,72. De abattoirs komen nu voor NLG 86.846,93 de terreinen, gebouwen en meubelen voor NLG 94.561,21½ op de balans voor. Gedurende 1899 zijn 731 reizen afgelegd, (dit is één reis meer dan in 1898). De bruto-opbrengsten waren: wegens vervoer van reizigers en bagage NLG 810.303,28 (tegen NLG 740.719,50 in 1898) van koopmansgoederen en pakketten NLG 529.923,70 (tegen NLG 477.691,82), van brievenmalen enzovoort. NLG 339.259,00½ (tegen NLG 341.023,60), wegens huur van hutten op stoomschepen NLG 55.242,23 (tegen NLG 43.686,01) en aan buitengewone ontvangsten NLG 32.699,95½ (tegen NLG 24.588,65½ ), derhalve in het geheel NLG 1.767.428,17 (tegen NLG 1.627.709,58½ in het vorig jaar). De gemiddelde opbrengst per reis was NLG 2.417,82 tegen NLG 2.229,74 in 1898 en NLG 2.283,50½ in 1897. Het aantal reizigers was 101.431, tegen 92.478 in het vorige jaar, terwijl het goederenvervoer 65.481.000 kilo beliep, tegen 59.461.000. Uit het postvervoer werd NLG 339.259,00½ verkregen, waarvan boven de door de staat gewaarborgde som van 3 ton, NLG 27.139,84½ voor buitenlandse brievenmalen, NLG 6.673,92 voor buitenlandse en NLG 5.445,24 voor binnenlandse postpakketten. Het blijkt dat, naar het gewicht, de in 1899 door de Maatschappij vervoerde brievenmalen voor de Nederlandse van 313.048 kilo in 1898 terug zijn gegaan tot 297.688 kilo doch voor de buitenlandse toegenomen tot 1.705.117 kilo (van 1.604.856). De exploitatiekosten hebben NLG 1.415.249,63½ of gemiddeld NLG 1.936,05 per reis, tegen NLG 1.317.957,55½ en NLG 1.805,42 in het vorige jaar bedragen. Het stijgen van deze kosten was het gevolg van buitengewone reparaties aan de nieuwe nachtboten en van de hogere steenkolenprijzen. De exploitatiekosten vormden 80,073 % van de bruto-ontvangsten. In 1898 was deze verhouding 80,970 in 1897: 84,053. Het batig saldo beloopt NLG 352.178,53½ . Hiervan gaat af het nadelig saldo van de interestrekening ad NLG 159.519,17 de bijdrage ten behoeve van het ketelfonds voor de nieuwe stoomschepen ad NLG 25.200 en een verlies op uitgelote obligaties van de lening van 1886 (NLG 11.000), zodat de winst, welke volgens artikel 17 van de statuten voor afschrijving moet worden bestemd, NLG 156.459,36½ bedraagt.

Afbeelding
Datum 17 november 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 15 november. De Nederlandse mailboot KONINGIN WILHELMINA, van Queensborough hedenochtend aangekomen, is te 7 uur 30 minuten tijdens mist tegen de West Berm nabij het mistsignaal gelopen, waardoor geringe schade aan de palen en schip veroorzaakt werd.

Afbeelding
Datum 12 maart 1903
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Port Victoria, 11 maart. De mailboot KONINGIN WILHELMINA van Vlissingen herwaarts kwam hedenmorgen in aanvaring met de kruiser RACOON bij de pier en verloor voorsteng en kreeg schade aan reling bakboord.

Afbeelding
Datum 11 april 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 10 april. De onderwaterklokbel aan het Westerhoofd te Vlissingen is thans vanwege de Maatschappij Zeeland geplaatst en beproefd. De volgende week wordt een dergelijke bel naar Queenborough gezonden om daar bij de pier te worden opgehangen. Tevens wordt volgende week een begin gemaakt met het aanbrengen van ontvangapparatuur op de mailboten, het eerst op de KONINGIN WILHELMINA en de ENGELAND.

Afbeelding
Datum 25 juli 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 24 juli. De gisteravond van hier vertrokken nachtboot KONINGIN WILHELMINA kwam hedenochtend tijdens dikke mist nabij de Queensboro-pier in aanvaring met een baggermolen en beliep daarbij enige schade aan het bovendek. De mailboot kwam echter behouden aan en zal hedenavond in de gewone dienst naar hier terugkeren.

Afbeelding
Datum 06 november 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 6 november. De mailboten KONINGIN WILHELMINA, KONINGIN REGENTES en PRINS HENDRIK van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland, welke thans in de nachtdienst voorzien, zullen, als de drie nieuwe boten in de vaart komen, in de dagdienst overgaan. Reeds thans wordt geleidelijk aan deze boten de nodige veranderingen aangebracht, voor zover dit thans mogelijk is. De boten zullen alle een promenadedek krijgen en de passagiershutten zullen vervallen.

Afbeelding
Datum 05 februari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 februari. Naar wij vernemen, zal de eerste van de drie nieuwe mailboten van de Maatschappij ‘Zeeland’, het stoomschip PRINSES JULIANA, op zaterdag 2 april in de vaart komen. De mailboten ORANJE NASSAU en MECKLENBURG zullen respectievelijk 9 en 16 april in de geregelde dienst worden opgenomen, terwijl dan ook de tegenwoordige nachtboten, de PRINS HENDRIK, KONINGIN WILHELMINA, en KONINGIN REGENTES, geleidelijk in de dagdienst zullen overgaan.

Afbeelding
Datum 12 april 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 12 april. De mailboot ORANJE NASSAU van de Maatschappij ‘Zeeland’ vertrekt deze week naar Rotterdam om in het dok daar te worden schoongemaakt. Daarna blijft dit schip nog enkele dagen te Rotterdam liggen en zal de 19e de eerste reis naar Engeland aanvaarden en zullen dan de drie nieuwe mailboten alle in de vaart zijn. De tegenwoordige nachtboten, de PRINS HENDRIK, KONINGIN REGENTES en KONINGIN WILHELMINA worden nu gereed gemaakt voor de dagdienst.

Afbeelding
Datum 24 juni 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Stoomvaart Maatschappij ‘Zeeland’ in 1909.
Hedenmiddag werd te Vlissingen de jaarlijkse algemene vergadering gehouden van aandeelhouders van de Stoomvaart Maatschappij ‘Zeeland’, Koninklijke Nederlandsche Postvaart. Hierin werd door commissarissen het verslag uitgebracht over het 35e boekjaar, waarin zij in de eerste plaats herinneren aan het verlies, dat de maatschappij getroffen heeft door het overlijden van de commissaris Mr. Æ. baron Mackay.
In de toelichting tot de balans zeggen commissarissen, dat de nog on-uitgelote obligaties van de 3 procent lening Anno 1886, groot NLG 3.600.000, thans voor het bij aflossing verschuldigde bedrag in het credit van de balans zijn opgenomen. Het verschil tussen het nominale bedrag van de obligaties en de som, voor welke zij werden uitgegeven, werd tot dusver als verlies geboekt, zo dikwerf aflossing plaats had. Het komt commissarissen echter regelmatig voor, het verschil tussen opbrengst en verschuldigd bedrag thans voor het gehele nog onafgeloste bedrag van de lening als verlies te beschouwen en dus uit het nu voor afschrijving beschikbare te bestrijden. Voorts wordt opgemerkt, dat in het debet van deze balans de hoofden van rekening “Belegd Reserve-ketelfonds” en in het credit die van het “Reserve- en ketelfonds” niet meer voorkomen. De gelden, aan deze fondsen toebehorende, zijn, voor zover die belegd waren, gebruikt tot versterking van de kasmiddelen, in verband met de bouw van de nieuwe schroefboten, terwijl de saldo’s van het reserve- en van het ketelfonds, per 31 december 1909 bedragende NLG 29.247 respectievelijk NLG 407.967, op de stoomschepen zijn afgeschreven. De gelden van het ketelfonds behoorden feitelijk aan de thans uit de vaart gaande dagboten. Waar die schepen binnenkort zullen verdwijnen, bestaat voortaan geen behoefte aan dit fonds. Echter bestaat het voornemen, in een volgend jaar een nieuw ketelfonds te vormen, bestemd voor het laatst aangeschafte materieel.
De post te betalen wissels ad. NLG 1.468.000 vertegenwoordigt het per 31 december 1909 nog aan The Fairfield verschuldigde voor de bouw van de 3 nieuwe schroefboten, waarvoor accepten zijn afgegeven.
Met het oog op de reeds plaats gevonden afschrijvingen, ook per 31 december 1909, staan de raderstoomschepen thans op zodanig cijfer, dat commissarissen menen een deel van het overschot op de exploitatie thans ook te kunnen bestemmen voor afschrijving op andere eigendommen van de maatschappij, zodat 1°. Abattoirs: gebouwen en inventaris, 2°. Terrein, gebouwen en meubelen, 3°. Werktuigen en gereedschappen thans op de balans voorkomen met resp. NLG 30.000 (v.j. NLG 68.267); NLG 50.000 (NLG 103.785) en NLG 34.333 (NLG 43.218).
Ofschoon de drie nieuwe dubbelschroefboten reeds vóór 31 december 1909 door The Fairfield waren afgeleverd en door de Maatschappij geaccepteerd, moesten deze schepen toen nog worden gemeubileerd en gedecoreerd, waarom deze schepen nog op de balans voorkomen onder het hoofd van rekening ‘Stoomschepen in aanbouw’. Ten gevolge van de aanbouw van meergenoemde 3 nieuwe schepen, is het reserveschip WILLEM, PRINS VAN ORANJE in augustus 1909 verkocht aan de Scheepsslooperij Holland te Hendrik-Ido-Ambacht.
De vloot van de Maatschappij bestond op 31 december 1909 uit de stoomschepen NEDERLAND, DUITSCHLAND, ENGELAND, PRINS HENDRIK, KONINGIN REGENTES, KONINGIN WILHELMINA, PRINSES JULIANA, ORANJE-NASSAU en MECKLENBURG.
Van de 3 procent obligatielening Anno 1886 werden geen obligaties uitgeloot, zodat in omloop bleef NLG 2.856.000. Het door de maatschappij betaalde voorschot op kosten van vernieuwing van de ketels van de nachtboten verminderde met NLG 25.200, zodat dit voorschot op 31 december 1909 bedroeg NLG 55.083. Van de kasmiddelen was op 31 december 1909 NLG 133.650 in effecten belegd. Het hoofd “Effecten” wijst dit jaar een groter bedrag aan dan het vorig jaar. Deze verhoging is veroorzaakt doordien op 31 december 1909 nog niet gerealiseerde effecten, welke deel uitmaakten van het ketel- of reservefonds, thans mede onder dit hoofd zijn ondergebracht. Het fonds tot aflossing van de hypothecaire geldlening ad. NLG 2.810.898, onder beheer van de Maatschappij tot Expl. van Staatsspoorwegen, waarin op 31 december 1909 aanwezig was NLG 1.980.302, werd gedurende 1909 vermeerderd met: maandelijkse bijdragen NLG 140.545 en gekweekte rente NLG 71.671, zodat het op 31 december 1909 in totaal aanwijst NLG 2.192.518.
De resultaten van de exploitatie over het afgelopen jaar zijn de volgende:
Er werden 730 reizen afgelegd, zijnde drie reizen minder dan in het vorige jaar. De bruto opbrengsten beliepen NLG 2.409.223 (NLG 2.302.884), waarvan wegens het vervoer van reizigers en bagage NLG 1.059.945 (v.j. NLG 1079.800), in 1907 NLG 980.801); wegens het vervoer van koopmangoederen en pakketten NLG 617.207 (resp. NLG 575.488 en NLG 588.573); wegens het vervoer van brievenmalen enz. NLG 561.261 (resp. NLG 478.538 en NLG 317.550); wegens huur van hutten op de stoomschepen NLG 118.910 (resp. NLG 120.110 en NLG102.676), wegens buitengewone ontvangsten NLG 51.819 (resp. NLG 48.947 en NLG 44.249). Per reis werd ontvangen NLG 3.300 in 1909, tegen NLG 3.141 in 1908 en NLG 2.786 in 1907. Er werden in 1909 128.715 reizigers en 50.342 tonnen goederen à 1.000 kg. vervoerd, tegen resp. 132.946 en 54.647 in 1908 en 120.059 en 56.327 in 1907. Voor het postvervoer werd ontvangen: Brievenmalen (gewaarborgde som) NLG 450.000; de vergoeding voor het vervoer van buitenlandse brievenmalen gedurende het jaar 1909 bedraagt voor de Maatschappij, boven de gewaarborgde som circa NLG 85.000. Over 1908 werd meer ontvangen voor de buitenlandse brievenmalen dan geraamd werd NLG 9.226. Voor buitenlandse postpakketten werd ontvangen NLG 10.473 en voor binnenlandse NLG 8.853, totaal dus NLG 563.552, waarvan moet worden afgetrokken voor betaalde zegel en leges NLG 2.291. Aan brievenmalen werden vervoerd in 1909: Buitenlandse 3.006.553 kg, Hollandse 500.899 kg, totaal 3.507.452 kg, tegen in 1908 resp. 2.908.814, 447.452 en 3.356.251.
De exploitatiekosten bedroegen in 1909 NLG 1.354.458 of gemiddeld NLG 1.855 per reis, tegen NLG 1.391.494 of gemiddeld per reis NLG 1.898 in 1908. De verhouding van de exploitatiekosten tot de ontvangsten was 56,219 pct., tegen 60,424 pct. in 1908.
Het voordelig saldo bedraagt dus NLG 1.054.765 (NLG 911.390). Hiervan moet worden afgetrokken:
1e het nadelig saldo van de intrestrekening, voortspruitende uit de rente van de leningen, na aftrek van de rente van uitgezette gelden NLG 100.972 (v.j. NLG 68.906).
2e. Bijdrage ten behoeve van het ketelfonds nieuwe stoomschepen NLG 25.209, evenals v.j., zodat de beschikbare winst bedraagt NLG 928.592 (NLG 817.193), welke zowel voor het disagio op de nog niet uitgelote 2.856 obligaties van de 3 pct. geldlening Anno 1886, als voor afschrijving op schepen en andere eigendommen worden bestemd.
De vergadering van aandeelhouders van de Maatschappij ‘Zeeland’ besloot op voorstel van commissarissen om het beschermheerschap van de Maatschappij aan Prins Hendrik aan te bieden. Tot commissaris werd in de plaats van wijlen baron Mackay benoemd de heer J.T. Cremer, president van de Nederlandsche Handelmaatschappij en commissaris van de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen.

Afbeelding
Datum 04 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 4 juli. De drie vroegere nachtboten van de Mij ‘Zeeland’, de KONINGIN REGENTES, PRINS HENDRIK en KONINGIN WILHELMINA worden geleidelijk voor de dagdienst ingericht ter vervanging van de thans nog in dienst zijnde dagboten, de NEDERLAND, DUITSLAND en ENGELAND. De KONINGIN REGENTES, is thans in zoverre gereed, dat dit schip nog deze maand in de dagdienst zal worden opgenomen.

Afbeelding
Datum 28 september 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Mailboten van de Maatschappij ‘Zeeland’.
Men meldt ons uit Vlissingen: De vroegere nachtmailboot PRINS HENDRIK van de Maatschappij ‘Zeeland’ zal, na verschillende zeer belangrijke voorzieningen te hebben ondergaan, zondag a.s. in de dagdienst overgaan. Dan zullen twee van de vroegere nachtboten in de dagdienst zijn opgenomen, er zal behalve na de PRINS HENDRIK nog de KONINGIN REGENTES en zal tenslotte de KONINGIN WILHELMINA nog volgen. Twee van de vroegere dagboten, de NEDERLAND en de ENGELAND zullen dan buiten dienst zijn gesteld.

Afbeelding
Datum 13 mei 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 12 mei. De uitgaande mailboot PRINS HENDRIK is wegens averij aan machine, op de rede geankerd. Sleepboten liggen erbij. Het defect aan de mailboot PRINS HENDRIK bestaat uit het breken van de as. De mailboot KONINGIN WILHELMINA die thans de oplegweek heeft, wordt onder stoom gebracht, en zal vanavond 6 uur naar Queenborough vertrekken.

Afbeelding
Datum 14 mei 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 13 mei. De mailboot PRINS HENDRIK, is op de haven gesleept. De mailboot KONINGIN WILHELMINA heeft de post en passagiers overgenomen en is vanavond 6 uur naar Queenborough vertrokken.

Afbeelding
Datum 21 september 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 20 september. De binnenkomende dagmailboot KONINGIN WILHELMINA, van Queenborough, ligt met machineschade bij het Wandelaar lichtschip geankerd. Twee sleepboten en de passagiersboot ADMINISTRATEUR DE BATS zijn uitgevaren om de passagiers over te nemen.

Afbeelding
Datum 22 september 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 21 september. De mailboot KONINGIN WILHELMINA, die bij het lichtschip WANDELAAR ten anker heeft gelegen, is met sleepboothulp vannacht om 01.30 op de haven gekomen. De passagiers zijn in de nacht half twee geland.

Afbeelding
Datum 27 september 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 27 september. De dagmailboot KONINGIN WILHELMINA die zaterdag 20 september met een defect aan de machine hier werd binnengesleept, zal morgen zondag, weer in de geregelde dienst naar Queenborough vertrekken. De KONINGIN WILHELMINA had deze week juist de zogenaamde oplegweek.

Afbeelding
Datum 08 januari 1914
Krant VCO - Vlissingsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 8 januari. De dag mailboot KONINGIN WILHELMINA zal voor enige tijd uit de vaart worden genomen om aan de werf van de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' een nieuwe krukas in te nemen.

Afbeelding
Datum 29 januari 1914
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 28 januari. De dagmailboot KONINGIN WILHELMINA van de Stoomvaart Mij. Zeeland is aan de werf van de Kon. Mij ‘De Schelde’ van een nieuwe krukas voorzien.

Afbeelding
Datum 21 juni 1915
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Aan het jaarverslag van de Stoomvaart Mij. ,,Zeeland" is nog het volgende ontleend: Over 1914 wordt een bedrag van NLG 100.000 voor de pensioenregeling van het personeel afgezonderd. Die gunstige resultaten geven eveneens aanleiding, over dit jaar een bedrag van NLG 150.000 te bestemmen tot versterking van het ketelfonds, terwijl, evenals vorige jaren, met het oog op de mogelijkheid, dat binnen weinige jaren tot aanbouw van nieuwe dagboten moet worden overgegaan, mede met het oog op de altijd onzekere toekomst, ook thans weer een aanzienlijk deel van de nettowinst bestemd is voor afschrijving op de schepen en andere eigendommen van de Maatschappij. De vloot van de Maatschappij bestond op 31 december 1914 uit de volgende stoomschepen: DUITSCHLAND groot 4.682 m3 met 4.500 pk; PRINS HENDRIK groot 5.508 m3; KONINGIN REGENTES groot 5.514 m3, KONINGIN WILHELMINA groot 5.502 m3, alle drie met 9.000 pk; en verder PRINSES JULIANA, ORANJE NASSAU en MECKELENBURG, allen groot 8.171 m3 met 10.000 pk. Van de 3% obligatielening anno 1886 werden in 1914 103 obligaties uitgeloot zodat in omloop bleef een bedrag van NLG 1.657.000.
Van de 4% geldlening anno 1912 primitief groot NLG 450.000 werd in de loop van 1914 NLG 30.000 afgelost, zodat op 31 december 1914 nog verschuldigd was een bedrag van NLG 345.000. Het ketelfonds bedroeg op 31 December 1914 NLG 376.863, waarvan voor een nominaal bedrag van NLG 252.000 in effecten is belegd, met een boekwaarde van NLG 228.200.
De ontvangsten uit de exploitatie stegen in percenten (1912 berekend op 100 %) in 1913 tot 107/33% en in 1914 tot 130/15%. Het aantal reizigers bedroeg in 1910 148.842; in 1911 154.842; in 1912 158.811; in 1913 169.705 en in 1914 200.582.
Het aantal tonnen goederen was in die jaren respectievelijk 57.277, 61.183, 62.847, 70.901 en 78.427.
In die zelfde jaren bedroeg de winst uit de exploitatie NLG 1.058.394, NLG 840.798, NLG 935.892, NLG 1.014.465 en NLG 1.604.187. De winst- en verliesrekening geeft dit laatste bedrag als eindcijfer aan en het is ook het enige cijfer aan de creditzijde; aan de debetzijde komen de volgende posten voor: Interestrekening NLG 10.334, ketelfonds NLG 150.000, pensioenregeling NLG 100.000; stoomschepen en andere afschrijvingen NLG 1.094.374 en saldo winst NLG 249.478.
De balans heeft een eindcijfer van NLG 5.302.644 en geeft onder debiteuren de volgende cijfers; kassa en kassiers NLG 348.405; prolongaties NLG 742.500 deposito NLG 1.000.000; materialen in de werkplaats NLG 30.475; magazijn NLG 26.272; steenkolen NLG 16.593; wissels NLG 37.432; drukwerken NLG 2.949; plaatskaarten NLG 1; materiaal havendienst NLG2; assuranties (aandeel 1915) NLG 99.465; gedeponeerde warden NLG 29.364; belegd ketelfonds NLG 228.200; abattoirs NLG 2; stoomschepen NLG 1.591.000; terrein gebouwen en meubelen NLG 4; werktuigen en gereedschappen NLG 5; en diverse debiteuren NLG 1.146.787.
Aan de creditzijde vinden wij de volgende posten: Kapitaal NLG 2.020.500; 3% geldlening NLG 1.657.000; 4% geldlening NLG 345.000; ketelfonds NLG 376.863; reservefonds NLG 5.627; pensioenregeling NLG 202.650; vernieuwingsfonds havendienst NLG 13.462; borgstellingen NLG 31.364; te betalen coupons NLG 24.705; te betalen vergoeding voor opheffing van de preferentie van de aandelen Serie B (onopgevraagd bedrag) NLG 10.300; dividend 1913 NLG 772,50; uitgelote obligaties van de geldlening 1886 NLG 4.000; diverse crediteuren NLG 358.562; onverdeeld dividend saldo 1913 NLG 161 en winst en verlies NLG 249.748.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De KONINGIN WILHELMINA op een mijn gelopen.
Te 's-Gravenhage is draadloos bericht ontvangen van het lichtschip Noord-Hinder, dat het op de uitvaart zijnde stoom schip KONINGIN WILHELMINA van de Maatschappij Zeeland, te Vlissingen, in de buurt van de Noord-Hinder on een mijn is gelopen. Een later bericht meldt, dat het schip drijvende blijft en dat de sloepen, waarin de opvarenden reeds hadden plaatsgenomen, naar boord zijn teruggekeerd. (Het stoomschip KONINGIN WILHELMINA was gisteravond 8 uur te Vlissingen aangekomen).
Een nog nader ontvangen bericht omtrent de KONINGIN WILHELMINA meldt, dat het achterschip alleen nog boven water uitsteekt. Dientengevolge zijn de sloepen van het schip alle weer naar de Noord Hinder teruggegaan. De sleepboot ROODE ZEE, het marine vaartuig ZEEHOND en twee torpedoboten zijn ter assistentie vertrokken.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Het vergaan van de KONINGIN WILHELMINA.
In een van de achtersloepen van de op een mijn gelopen KONINGIN WILHELMINA vond men - naar de Tel. meldt - een stuk van de mijn, die het ongeluk heeft veroorzaakt. Het is naar Vlissingen meegebracht. De stoker De Vries, die bij de ramp van de KONINGIN WILHELMINA ernstige brandwonden bekwam, is aan de gevolgen overleden. Ook de 3e machinist Hollebrands is overleden. De toestand van de timmerman Baan, de stoker Labbeur en de steward Van Dierendonck, is ernstig. Zij allen hebben ernstige brandwonden aan het gelaat, aan handen en voeten. De stoker Lippens is licht gewond aan de voet.
De administrateur van de KONINGIN WILHELMINA, Luitwieler, is nog aan boord van de Noord Hinder, daar hij eerst de voor Engeland doorreizende passagiers moest helpen. Daar men bezig was met het opruimen van mijnen, kon hij nog niet worden opgehaald.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

In verband met het zinken van de stoomschepen MAAS en KONINGIN WILHELMINA wordt gewaarschuwd tegen mogelijke gevaren bezuiden het lichtschip Noord Hinder. De vaart benoorden het lichtschip wordt als de minst onveilige aanbevolen. Schepen bestemd voor, of komende van Vlissingen, wordt aangeraden hun koers zodanig te stellen, dat zij het lichtschip in peilingen benoorden het westen op niet korter afstand dan 7 zeemijlen naderen.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 augustus. De directie van de Maatschappij Zeeland heeft NLG 100 gegeven voor het personeel van de Noord-Hinder en het loods-transportvaartuig COERTZEN voor de aan de opvarenden van de KONINGIN WILHELMINA bewezen hulp.

Afbeelding
Datum 18 augustus 1916
Krant AH - Algemeen Handelsblad

De gewonden van de KONINGIN WILHELMINA.
De stoker Balleur uit Middelburg, een van de gewonden van de ramp van de mailboot Koningin Wilhelmina op 31 juli jl., heeft genezen het St. Joseph Ziekenhuis te Vlissingen verlaten. De andere gewonden bevinden zich nog in het ziekenhuis, maar beginnen ook langzamerhand te beteren.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1916
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad deed uitspraak betreffende het vergaan van het stoomschip KONINGIN WILHELMINA.
Mede in verband met het feit, dat noch door hen, die zich op de brug bevonden, noch door de uitkijk of iemand anders aan boord, een drijvende mijn of enig spoor van een onderzeeboot of een torpedo is gezien, is de Raad van oordeel, dat de ramp is veroorzaakt doordat de KONINGIN WILHELMINA op een onderzeese mijn is gestoten. Het stuk metaal, dat in de boot van de eerste stuurman is gevonden, is na deskundig onderzoek gebleken een stuk in elkaar gewrongen plaatijzer te zijn en is niet afkomstig van een torpedo.
De reddingsmiddelen aan boord van de KONINGIN WILHELMINA waren uitstekend in orde, de vaten welke zich in de ruimen bevonden, hebben ongetwijfeld meegewerkt het schip nog enige tijd drijvende te houden; de gezagvoerder, eerste stuurman en verdere leden van de bemanning hebben kalm en goed hun plicht gedaan. Daar de ontploffing plaats vond bij het voorketelruim, werden de 3 personen, die daar dienst deden, hoogstwaarschijnlijk dadelijk gedood en konden de pogingen, welke in het werk zijn gesteld om hun hulp te bieden, geen goed gevolg hebben.

Afbeelding