Inloggen
NIEUWEDIEP - ID 18493


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1880-01-17 / 1881-06-00

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Quebec (P.Q.), Canada
Werfnummer:
Delivery Date: 1854-00-00
Technical Data

Net Tonnage 2: 1125.00 Net tonnage
 
Length 1: 185.9 Feet (British) Registered
Beam: 36.3 Feet (British) Registered
Depth: 22.9 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-01-17
Register nr: 0
Scheepsnaam: NIEUWEDIEP
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Pont, W.
Plaats: Edam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja
144-1880-01-xx

Ship History Data

Date/Name Ship 1880-01-17 NIEUWEDIEP
Manager: William Pont, Edam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: William Pont, Edam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Edam / Netherlands
Additional info: Ex.ALIQUIS off.nr. 535

Ship Events Data

1880-03-04: Damaged
Plymouth, 4 maart 1880. Het barkschip NIEUWEDIEP, kapt. Visser, van Amsterdam naar Pensacola, is hier met verstopte pompen binnengelopen.
1881-06-00: Final Fate: Stranded

Londen, 8 juni. Bij de Salvage Association is uit Rangoon in dato 6 juni 1881 een telegram ontvangen, meldende dat het schip NIEUWEDIEP uit elkaar slaat en lading naar het strand drijft. Meerdere berichten zullen later volgen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harmen Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 25 augustus 1823 als zoon van IJsbrand Remkes Visser en Stijntje Harmens Smids.

Hij trouwde 19 januari 1853 te Schiermonnikoog met Greetje Remts Feyes, geboren te Schiermonnikoog op 02 oktober 1825 als dochter van Remt Feyes en Catharina Maria Kruizinga. Zij overleed (volgens de Dorpsbode 38(14):1984.Bijdrage 6), samen met andere bemanningsleden, in juni 1881 bij het vergaan van de bark “Nieuwediep” waar haar man gezagvoerder was op weg van Nederlands Oost Indië naar Nederland. “Voor zover de lichamen werden gevonden werden zij in Rangoon begraven”.

Harmen Visser overleed op Ameland op 25 december 1904.

 

KinderenStijntje Flugger (geboren Visser), IJsbrand Remkes (Ijs) Visser, Catharina Geertruida Visser, Ijsbrand Remkes Visser, Feije Remt Visser

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.IJ. Visser was met vlagnummer 29 in de periode 1859 t/m 1887 (dus vanaf de oprichting) lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

Hij was met vlagnummer 4 in de periode 1877 t/m 1881 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Y.Visser als gezagvoerder gedurende:

*         1859 t/m 1865 van de schoenerkof “Maria” ex J.H.Graaf van Rechteren, gebouwd in 1845 te Hoogezand, 103 ton, varend voor C.Pauw te Edam. Het schip werd in 1865 te Delfzijl geveild en verkocht voor f 4.050,-. Het schip vaart dan verder onder de naam “Catharina”;

*         1867 t/m 1872 van de bark “Pieter” ex Dorothea Henriëtte, gebouwd in 1850 te Alblasserdam, 419 ton, varend voor W.Pont te Edam;

*         1872 t/m 1879 van de bark “Söderhamn” ex Doelwijk, gebouwd in 1856 bij Smit te Slikkerveer, 847 ton, varend voor W.Pont te Edam;

*         1880 t/m 1881 van de bark “Nieuwediep” ex Aliquis, gebouwd in 1854 te Quebec, 1125 ton, varend voor W.Pont te Edam. 2 juni 1881: “Nabij Rangoon gestr. en wrak.” (Sweys);

           Handelsblad “Amsterdam 09 juni 1881. Volgens bericht van de Ned. Consul te Rangoon is het Nederlandsche schip “NIEUWEDIEP”, kapitein H.Y.Visser, in de nabijheid dier plaats gestrand en uit elkander gevlogen”.

           “Rangoon 13 juni 1881. Het schip “NIEUWEDIEP” van Moulmain naar het Kanaal met hout, is op de kust van Krishna totaal verongelukt. Dadelijk na het bekend worden dezer scheepsramp vertrok de sleepboot Salmeen derwaarts, maar bracht slechts eenige sparren mede, daar men niet in de nabijheid van het wrak kon komen. Men vermoedt dan ook dat ook met de zware eb, welke alhier in dit seizoen heerscht, het grootste gedeelte der lading naar zee zal drijven. Men meldt, dat de 3e stuurman en een man der equipage zijn verongelukt.”

           “Rangoon 27 juni 1881. De sleepboten uitgegaan om het wrak van het schip “NIEUWEDIEP” binnen te brengen zijn onverrichter zake teruggekeerd. De geborgen inventaris is voor R.4000 verkocht.”

           Voorgaande drie berichten uit Hoedemaker.

 

Overige bijzonderheden

Bremer094 vermeldt de stranding van de bark “Soderham” op 05 november 1876 in het Westgat, varend onder gezag van H.Y.Visser.

 

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:

Uitgegaan:

Texel 9 Jan. Söderhamn, H.Y.Visser, Amerika.”

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Visser, Harmannus IJsbrandz

Algemene informatie

1880

NGRC 130280
Amsterdam, 11 februari. Uitgezeild NIEUWEDIEP, Visser naar Pensacola.
NRC 060380
Plymouth, 4 maart. Het barkschip NIEUWEDIEP, kapt. Visser, van Amsterdam naar Pensacola, is hier met verstopte pompen binnengelopen.

AH 020480
Plymouth, 30 maart. Uitgezeild NIEUWEDIEP, Visser van Amsterdam naar Pensacola, na volbrachte reparatie.
AH 100780
Pensacola, 22 juni. Uitgezeild NIEUWEDIEP, Visser naar Java.
JB 111180
Batavia, 10 november. Binnengekomen het Nederlands schip NIEUWEDIEP, Visser van Pensacola.
JB 201280
Ter rede van Batavia liggend het Nederlands schip NIEUWEDIEP, Visser. Agent J. Daendels & Co.
JB 281280
Batavia, 28 december. Uitgezeild NIEUWEDIEP, Visser naar Moulmain.

1881

NRC 150181
Batavia, 12 januari. Het Nederlandse schip NIEUWEDIEP, van hier vertrokken en weer teruggekeerd wegens ziekte van de gezagvoerder, heeft de reis voortgezet.
SAB 020681
Moulmain, 21 maart. Aangekomen NIEUWEDIEP, Visser van Batavia.
NRC 100681
Londen, 8 juni. Bij de Salvage Association is uit Rangoon in dato 6 juni een telegram ontvangen, meldende dat het schip NIEUWEDIEP uit elkaar slaat en lading naar het strand drijft. Meerdere berichten zullen later volgen.
DT 100681
Volgens bericht van de Nederlandse consul te Rangoon is het Nederlandse schip NIEUWEDIEP, kapt. H.Y. Visser, in de nabijheid dier plaats gestrand en uit elkander geslagen.
SH 120781
Het Nederlands schip NIEUWEDIEP is verongelukt op het Kishna-rif, op de kust van Burmah. Allen, die op het schip waren, kwamen aan land, doch kapt. Wessels verloor na twee dagen zijn vrouw aan uitputting. Ettelijke dagen zwierven zij langs het strand van dorp tot dorp, waar zij overal door de inlanders vriendelijk ontvangen en, zo veel zij geven konden, van het nodige voorzien werden. Eindelijk werden zij te Pya-pone opgenomen aan boord van de boot PANTANAW, kapt. Jackson, wiens naam iedere zeeman mag onthouden wegens al het goede, dat hij die arme schipbreukelingen bewezen heeft van daar tot aan Rangoon.
NRC 130781
Rangoon, 13 juni. Na het ontvangen van het bericht dat het schip NIEUWEDIEP, met hout van Moulmain (Burma) naar het Kanaal op de Krishna Shoal verongelukt was, heeft men de sleepboot SALWEEN daarheen gezonden en heeft die enig rondhout en inventaris meegebracht, doch kon het wrak niet binnen de 1½ mijl naderen. Alleen voor het geval dat de moesson krachtig genoeg doorwaait om de lading aan land te doen drijven, in weerwil van het zware eb dat hier om deze tijd loopt, kan er iets geborgen worden en drijft anders alles naar zee. Van de derde stuurman en een matroos meldt men dat zij bij de stranding verdronken zijn.
NRC 210781
Rangoon, 20 juni. Het schip NIEUWEDIEP is gisteren gezien, ondersteboven drijvende tussen Kristine vuurschip en de China Baheer vuurtoren. Twee sleepboten zijn uitgezonden om te trachten het binnen te slepen.
NRC 270781
Rangoon, 27 juni. De sleepboten, van hier vertrokken naar het wrak van het schip NIEUWEDIEP, zijn heden weder terug gekeerd na vergeefs beproefd te hebben het binnen te slepen. Het geborgene van het wrak is voor R 4.000 verkocht.
NRC 060881
Londen, 4 augustus. Van het schip NIEUWEDIEP, met hout van Moulmain naar het Kanaal bestemd en op Krishna Shoal gestrand, wordt per telegram gemeld, dat er lading geborgen wordt, met het vooruitzicht nog meer te zullen kunnen bergen. Een gedeelte van de romp is gestrand.
NRC 250981
Londen, 23 september. Blijkens bericht uit Moulmain de dato 16 dezer zijn van de lading teakhout van het gestrande Nederlandse schip NIEUWEDIEP, kapt. Visser, van Rangoon naar het Kanaal, 400 stukken daar aangebracht en hoopte men nog meer te bergen.
NRC 121081
Londen, 10 oktober. Volgens bericht uit Moulmain van 2 september zijn al de teakhouten balken, 450 stuks, uit het daar aan land gedreven wrak van het schip NIEUWEDIEP geborgen. Meer dan 400 zijn naar Moulmain vervoerd. Langs de kust zijn nog meer balken aangedreven en geborgen.
NRC 061181
Moulmain, 24 september. Van de lading hout per het verongelukte schip NIEUWEDIEP, kapt. Visser, zijn in het geheel 631 stukken geborgen.
 

1882

NRC 270182
Londen, 26 januari. Volgens bericht uit Moulmain zijn nog 127 stukken teak en 26 planken geborgen uit het wrak van het op Krishnarif verongelukte schip NIEUWEDIEP, en de 21e december tot goede prijzen verkocht.
NRC 280182
Londen, 24 januari. Volgens bericht uit Moulmain zijn van de lading teakhout uit het te Krisnah verongelukte Nederlandse schip NIEUWEDIEP, kapt. H.Y. Visser, nog 127 blokken teakhout en 25 planken geborgen, die 21 december verkocht zijn en goede prijzen hebben opgebracht.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1880
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Lloyds Register of Shipping via internet
AH = Algemeen Handelsblad
DT = De Tijd
JB = Javabode
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
SAB = Samarangsch Advertentieblad
SH = Soerabaijasch Handelsblad