Inloggen
MARIA AGNIETA - ID 18418


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1876-03-09 / 1882-11-27 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Warkworth, England
Werfnummer:
Delivery Date: 1852-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 250.00 Gross tonnage
 
Length 1: 101.00 Feet (British) Registered
Beam: 25.00 Feet (British) Registered
Depth: 15.7 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1876
Datum agenda: 1876-03-09
Register nr: 0
Scheepsnaam: MARIA AGNIETA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Meijden, D., van der
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: voorlopige zb
fiat
ex-PERSEVERANCE, krijgt op 7646 een zeebrief met acte van zaeewaardigheid via consul-generaal Londen

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1876-03-09 MARIA AGNIETA
Manager: Firma Repko & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Repko & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Additional info: Ex. Engelse PERSEVERANCE

Ship Events Data

1882-11-27: Final Fate: Stranded

Terschelling, 27 november 1882. Hedennacht is hier gestrand de Nederlandse bark MARIA AGNIETA, kapt. W. van der Meer, met balken naar Harlingen bestemd. De equipage is gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Kuiper Az werd per januari 1875 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman van de brik "Zuiderzee". Hij was getrouwd met Hillegiena Kok. In 1877 werd hij overgeschreven naar de eerste klasse029-fol.047.

Pieter Kuiper Az, geboren 10 november 1848, werd per januari 1877 met vlagnummer 21 als lid 2de klasse overgeschreven naar de 1ste klasse bij het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was toen de "Maria Agnieta", boekhouders Repko & Co. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Hillechiena Kok, geboren 07 november 1845. Ten tijde van de overschrijving had het echtpaar 1 kind: Albert (28 augustus 1875)028-fol.149.

Hij was met vlagnummer H21 lid van het College in de periode 1877-1906034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type                     naam van het schip                                 boekhouder/reder

      H21            1877-1879 bark                     Maria Agnieta (ex Perseverance) Repko & Co, Harlingen

                           1880-1892 bark                     Onderneming (ex Diana)                       J.Alta Lz, Harlingen

                               1895        bark                     Mercurius (ex Josephine, ex Omoa)    I.& S.Wiarda, Harlingen

                           1897-1902 cl.bark (st) Admiraal Tromp (ex Maria)                  J.Nienhuijs, Amsterdam

 

P.Kuiper Az was van 1894-1896 kapitein van de houten bark “Mercurius” (ex-Josephine, ex-Omoa), gebouwd in 1866, 430 (392) ton, varend voor rederij I.& S.Wiarda te Harlingen. Het schip is in 1896 verkocht voor de sloop aan S.de Boer te Makkum052

Kapitein P.Kuiper was in de periode 1897-1906 gezagvoerder van de stalen bark “Admiraal Tromp”, gebouwd in 1892 door Schömer Jensen & Vo te Tonning, Noord Friesland) onder de naam “Marie”, 364 ton. De reders bij de bouw waren van Ierssens & Co te Tonning. Het schip werd in 1897 gekocht door J.Nienhuis te Amsterdam. Het schip werd kort na 07 augustus 1906 vermist op reis van Rio Grande (Zuid Brazilië) naar Suriname052.

 

Bouma025 vermeldt P.Kuiper Az als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1880 van de bark “Maria Agnieta” ex Perseverance, gebouwd in 1853 te Amble, 290 ton o.m., varend voor Repko & Co te Harlingen;

*    1881 t/m 1893 van de brik ” Onderneming” ex Diana, gebouwd in 1853 te Pillau, 325 ton o.., vaend voor J.Alta Lz te Harlingen;

*    1894 t/m 1896 van de bark “Mercurius” ex Josephine, ex Omoa, gebouwd in 1866 te Nova Scotia, 349 ton o.m., varend voor I. & S. Wiarda te Harlingen. Het schip werd in 1896 verkocht naar Makkum voor de sloop;

*    1897 t/m 1907 van de stalen bark “Admiraal Tromp”, ex Marie, gebouwd in 1892 te Tønning, 397 ton n.m., varend voor J.Nienhuys te Amsterdam. Het schip is in 1907 vergaan

 

Overige bijzonderheden

Reizen met de bark “Admiraal Tromp” onder kapitein P.Kuiper worden beschreven door Meilof Hoedemaker, die deze als lichtmatroos meemaakte en zijn belevenissen optekende in “Herinneringen uit mijn zeilvaarttijd” (p.49 t/m 76) in het boek “Dwarsgetuigd. Herinneringen van Kaap Hoorn-vaarders” door K.Suyk Jr, De Boer Maritiem. Unieboek bv., Bussum, 1978. Tegen oktober 1897 vertrok het schip vanuit Amsterdam via IJmuiden naar Suriname. Hoedemaker beschrijft de slecht voeding aan boord en geeft een levendig verslag van een vechtpartij te Suriname, die door politie-ingrijpen werd gesmoord. De terugreis ging met een lading hout.

“De “Admiraal Tromp” was geen gelukkig schip. Op een der volgende reizen van Suriname naar Kopenhagen ging zij na een gedeelte der lading gelost te hebben, naar Amsterdam. Op deze reis viel een 17-jarige lichtmatroos, Houwink genaamd, bij donker worden overboord. Een sloep werd uitgezet bemand met beide stuurlieden en twee matrozen. Van de drenkeling, de sloep en bemanning werd niets meer gehoord, zodat allen omgekomen zijn. Een verlies van vijf man was een ramp, niet het minst voor kapitein Kuipers (sic). Het schip bleef de gehele nacht in de buurt van het ongeval en vervolgde eerst bij dagenraad de reis.

Het einde van de “Admiraal Tromp” kwam in 1906 toen het schip op reis van Rio Grande naar Paramaribo met man en muis is gebleven, vermoedelijk omgeslagen in een pampero.”

 

Voormelde ramp met de “Admiraal Tromp” werd behandeld door de Raad van Tucht voor de Koopvaardij. In het verslag wordt melding gemaakt van het volgende:

“Het slechts 397 ton metende barkschip ‘Admiraal Tromp’ was in november 1902 op haar thuisreis uit West-Indië. De eerste aanloophaven in Europa was Malmö; daarna werd gekoerst op de thuishaven Amsterdam. De oversteek was probleemloos verlopen en op 9 november vertrok het schip van Malmö; op 11 november voer het in de Noordzee ter hoogte van Doggersbank.  … Het journaal vermeldde nog dat er maanlicht was en een heldere sterrenhemel.

Door een nimmer duidelijk geworden oorzaak viel plotseling de 15-jarige scheepsjongen M.Meinsma van de campagne overboord. Hij stond daar op de uitkijk en zijn hulpgeroep betekende alle hens aan dek”. Middels een toegeworpen reddingsboei en ook het verminderen van de vaart van het schip werd geprobeerd hulp te bieden. Er werd een boot uitgezet die spoedig uit zicht verdween (het was nacht). Hoewel daarna werd geprobeerd de reddingsboot te traceren gelukte dat niet. De volgende ochtend om 8 uur werden vuurpijlen afgeschoten, maar alles zonder reactie. Na overleg met de bemanning werd door de kapitein besloten de reis voort te zetten en op 15 mei kwam het schip te IJmuiden aan.

Bij de getuigenverhoren door de Raad werd duidelijk dat de reddingsboot in uitstekende staat was en gedurende de reis ook steeds goed was onderhouden.

“Uit het door de Raad ingestelde onderzoek kon niet anders worden geconcludeerd dat de ramp aan een vijftal van de opvarenden van de ‘Admiraal Tromp’ nabij de Doggersbank overkomen, geen aanleiding is om gezagvoerder Pieter Kuiper ‘met enige blaam te treffen’”104.

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Kuiper Az, Pieter

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.van der Meer Wz, geboren 14 november 1842,  werd per 12 april 1876 met vlagnummer 7 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Willem", boekhouders Barend Visser & Zn. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Geertruida Hamstra, geboren 26 juni 1848028-fol.145.

 

Willem van der Meer werd per 05 februari 1872 met vlagnummer 7 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Harmonie", boekhouders Rodenhuis & Zn. Verdere gegevens ontbreken028-fol.132.

In het ledenregister 1895 van de AAKZ werd een foutieve nummering gegeven en kreeg van der Meer nr.6. Voorts werd in de registers van Sweijs in de jaren 1902 en 1903 geen nr.7 vermeld, terwijl in 1904 wederom W.van der Meer wordt opgeven. Ik neem aan dat het om dezelfde van der Meer gaat (er werd in 1902 géén "nieuwe" van der Meer ingeschreven) en dat dus de lidmaatschapsperiode liep van 1872-1907034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen

vlagnummer    periode      type           naam van het schip036                   boekhouder/reder

     H7           1872     bark           Delft (ex Wilhelmina Catharina)         Wed.Stadlander & Middelhoven, Zaandam

             1880-1882      bark           Maria Agnieta (ex Perseverence)                   Repko & Co, Harlingen

                                                gestrand op Terschelling en wrak. Zeetijdingen 24-12-1882

 

Bouma025 vermeldt W. v/d Meer als gezagvoerder gedurende:

*    1881 t/m 1882 van de bark “Maria Agnieta” ex Perseverance, gebouwd in 1853 te Amble, 290 ton o.m., varend voor Repko & Co te Harlingen. Het schip is op Terschelling gestrand en wrak geraakt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Meer, W. Wz. van der

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1876-03-06
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: MARIA AGNITA
Schipper: Meijden, D. van der
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1875

PGC 211275

Advertentie. Uit de hand te koop het wel onderhouden Engelse barkschip PERSEVERANCE, groot 250 registertonnen, thans liggende te Londen. Nadere informatiën en inventaris te bekomen bij C. Roggenkamp E.H.zn. te Delfzijl. (opm: waarschijnlijk als MARIA AGNIETA onder Nederlandse vlag gebracht)

1876

AH 190476
Elseneur, 12 april. Gepasseerd MARIA AGNIETA, Van der Meijden, van Londen naar Riga.
AH 280476
Bolderaa, 24 april. Binnengekomen MARIA AGNIETA, Van der Meijden, van Londen.
AH 270576
Bolderaa, 22 mei. Vertrokken MARIA AGNIETA, Van der Meijden naar Brake.
AH 140676
Brake, 11 juni. Binnengekomen MARIA AGNIETA, Van der Meijden van Riga.
AH 070976
Brake, 5 september. Vertrokken MARIA AGNIETA, Van der Meijden (opm. kapiteinswisseling wordt Kuiper)  naar Sundswall.
AH 051076
Sundswall. 21 september. Aangekomen MARIA AGNIETA, Kuiper van Brake.
DT 261076
Texel, 24 oktober. Binnen MARIA AGNIETA, P. Kuiper Az. van Sundswall.

1877

DT 090577
Vlie, 7 mei. Uitgezeild MARIA AGNIETA, P. Kuiper naar Sundswall.
ST 200777
Vlie, 18 juli. Binnengekomen MARIA AGNIETA, P. Kuiper Azn. van Sundswall.
DT 300777
Vlie, 27 juli. Vertrokken MARIA AGNIETA, P. Kuiper Azn. naar Sundswall.
DT 200977
Vlie, 18 september. Binnengekomen MARIA AGNIETA, P. Kuiper Azn. van Sundswall.
ST 021077
Vlie, 30 september. Vertrokken MARIA AGNIETA, P. Kuiper naar Sundswall.
DT 081277
Vlie, 5 december. Binnengekomen MARIA AGNIETA, P. Kuiper Az. van Sundswall.

1878

DT 300478
Helvoet, 27 april. Binnengekomen MARIA AGNIETA, P. Kuiper Azn. van Memel.
ST 030578
Dordrecht, 30 april. Binnengekomen MARIA AGNIETA, P. Kuiper Azn. van Memel.

ST 050778
Vlie, 4 juli. Binnengekomen MARIA AGNIETA, P. Kuiper Azn. van Nyland.
DT 190778
Vlie, 17 juli. Vertrokken MARIA AGNIETA, P. Kuiper Azn. naar Sundswall.
ST 221178
Vlie, 20 november. Binnengekomen MARIA AGNIETA, P. Kuiper Azn. van Sundswall.

1879

ST 160779
Vlie, 14 juli. Binnengekomen MARIA AGNIETA, P. Kuiper Azn. van Sundswall.
ST 260779
Harlingen, 24 juli. Vertrokken MARIA AGNIETA, P. Kuiper Azn. naar Sundswall.
ST 220879
Sundswall, 8 augustus. Binnengekomen MARIA AGNIETA, P. Kuiper Azn. van Harlingen.
ST 180979
Vlie, 17 september. Binnengekomen MARIA AGNIETA, P. Kuiper Azn. van Sundswall.
ST 011079
Vlie, 28 september. Vertrokken MARIA AGNIETA, P. Kuiper Azn. naar Sundswall.
NRC 141179

Elseneur, 11 november. De volgende noordwaarts bestemde Nederlandse schepen liggen hier wegens tegenwind ter rede:

MARNIX, kapt. Kuiper; MARIA AGNIETA; kapt. Kuiper, FRISIA, kapt. Boswijk; MINERVA, kapt. Maas; HARLINGEN, kapt. Fluchmacher; JACOBUS ANTHONIE, kapt. Mellema, SUSANNA ELISABETH, kapt. Bouchier; VRACHTZOEKER, kapt. Coole

1880

AH 130280

Advertentie. Verkoop barkschip. De notaris J.A. Zaal Stroband te Harlingen zal, ten verzoeke van de heer Mr. G.A. Murray Bakker, procureur aldaar, op woensdag de 25e februari 1880, des namiddags 5 uur precies, provisioneel en 's avonds 7 uur precies finaal, in de Korenbeurs, bij J. Fekkel, te Harlingen, publiek veilen en verkopen het wel bezeild, hecht en sterk gebouwde Nederlandse barkschip MARIA AGNIETA, gemeten op 749,78 kubieke meter, of 264,67 tonnen van 2,83 kubieke meter, bevaren door de scheepsgezagvoerder P. Kuiper Azn., en zulks met al deszelfs staand en lopend want, zeilen, ankers, touwen, kettingen en verder scheeps- toe- en aanbehoren, alles breder bij biljetten omschreven en zodanig als het thans ligt in de Zuiderhaven, te Harlingen.

Nadere informatiën bij de heren Repko en Co., cargadoors te Harlingen.
AH 280280

Verkoping van schepen te Harlingen op woensdag 25 februari: het Nederlandse barkschip MARIA AGNIETA, groot 265 ton nieuwe meting, gebouwd in 1853: NLG 3.500. Koper C. Klein.
DT 180880
Harlingen, 16 augustus. Uitgezeild MARIA AGNIETA, W. van der Meer naar Sundswall.
ST 151080
Vlie, 18 oktober. Binnengekomen MARIA AGNIETA, W. van der Meer van Sundswall.

1881

Op 08-02-1881 wordt voor de MARIA AGNIETA door F. Foekens, vennoot van Repko & Co, uit Harlingen een zeebrief aangevraagd voor kapt.

DT 020581
Harlingen, 29 april. Uitgezeild MARIA AGNIETA, W. van der Meer naar Drontheim.
DT 140681
Harlingen, 11 juni. Gearriveerd MARIA AGNIETA, W. van der Meer van Drontheim.
DT 200681
Vlie, 17 juni. Vertrokken MARIA AGNIETA, W. van der Meer naar Riga.
DT 240881
Harlingen, 22 augustus. Gearriveerd MARIA AGNIETA, W. van der Meer van Riga.
DT 060981
Vlie, 3 september. Vertrokken MARIA AGNIETA, W. van der Meer naar Hernösand.
DT 281081
Harlingen, 24 oktober. Kapt. Koen, gezagvoerder van het Nederlands schip ELISABETH van Sundsvall hier aangekomen, rapporteert de vorige week in het Kattegat gepraaid te hebben de Nederlandse bark MARIA AGNIETA, kapt. Van der Meer, van Hernösand naar hier bestemd.
DT 031181
IJmuiden, 2 november. Vertrokken MARIA AGNIETA, W. van der Meer (Hernösand) naar Harlingen.

1882

NRC 010482

Harlingen, 30 maart. Volgens telegram, gisteren en heden ontvangen, zijn de schepen MARIA AGNIETA , kapt. Van der Meer, en NICOLAAS, kapt. Rijf, de eerste te Drontheim, en de tweede van hier te Dundee aangekomen.
DT 080582
Vlie, 5 mei. Binnengekomen MARIA AGNIETA, W. van der Meer Wzn. van Drontheim.
DT 180782
Nieuwe Diep, 17 juli. Binnengekomen MARIA AGNIETA, W. van der Meer Wzn. van Hernösand.
DT 290782
Nieuwe Diep, 23 juli. Vertrokken MARIA AGNIETA, W. van der Meer naar Sundswall.
DT 190982
Vlie, 17 september. Binnengekomen MARIA AGNIETA, W. van der Meer Wzn. van Sundswall.
NRC 281182

Terschelling, 27 november. Hedennacht is hier gestrand de Nederlandse bark MARIA AGNIETA, kapt. W. van der Meer, met balken naar Harlingen bestemd. De equipage is gered. Het schip is vermoedelijk weg.
NRC 281182
Terschelling, 28 november. De Nederlandse schoener MARIA AGNIETA zit hoog op strand. Het volk heeft zich met eigen boot gered. Men zal heden trachten zo veel mogelijk te bergen, hetgeen gisteren onmogelijk was.
NRC 301182

Harlingen, 29 november. Voor de MARIA AGNIETA, op Terschelling gestrand, is contract gemaakt voor berging van inventaris, en opbrenging op Den Hoorn voor 25%. Een aanbieding is gedaan voor berging van de lading en opbrenging te West Terschelling tegen NLG 2.500. De lading is niet verzekerd.
AH 011282

Harlingen, 1 december. Volgens telegrafisch bericht van Terschelling, zal de berging van de inventaris van het schip MARIA AGNIETA, kapt. Van der Meer, van Sundwall naar Nederland, bij paal 13 gestrand, heden aflopen. Het lossen van de lading gaat echter moeilijk, daar de balken tegen het dek bekneld zijn.
PGC 061282

Rotterdam, 4 december. Het bergen der lading van het schip MARIA AGNIETA, kapt. W. van der Meer Wzn., te Terschelling gestrand, is aangenomen voor 25% der waarde. Het lossen en wegrijden naar de haven van West-Terschelling voor NLG 2.500, en het vervoeren aar de bestemming Delfzijl voor NLG 0,92 per balk. Er is reeds veel van de lading geborgen.
NRC 081282

Terschelling, 7 december. Van het schip MARIA AGNIETA, zijn gisteren en heden aangevoerd 16 vrachten balken.
AH 091282

Terschelling, 8 december. Onder de duinen zijn gelost ruim 120 balken van de lading van het schip MARIA AGNIETA. Heden zijn acht vrachten alhier aangekomen.
NRC 111282

Terschelling, 8 december. Van de lading per MARIA AGNIETA zijn gisteren weer 8 vrachten alhier aangekomen.
NRC 201282

Terschelling, 18 december. De gehele lading van het alhier gestrande Nederlandse schip MARIA AGNIETA, kapt. Van de Meer Wz, van Sundsvall is gelost en aan wal gebracht.
NRC 211282

Harlingen, 19 december. Over het op Terschelling gestrande schip MARIA AGNIETA hebben beëdigde experts heden voor het kantongerecht alhier rapport uitgebracht. De kosten van afbrengen en reparatie worden geschat op NLG 11.240 zijnde boven de 100% der verzekerde waarde. Het wrak en de inventaris worden morgen verkocht.
NRC 231282

Terschelling, 21 december. Het wrak van de MARIA AGNIETA en de geborgen goederen zijn heden in veiling verkocht voor NLG 378.
NRC 251282

Terschelling, 22 december. De veiling te Hoorn op Terschelling de 21e december, van het wrak en tuigage van het Nederlandse barkschip MARIA AGNIETA, kapt. W. van der Meer, heeft opgebracht NLG 1.377,75.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1876
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Lloyds register of shipping
AH = Algemeen Handelsblad
DT = De Tijd
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
ST = De Standaard