Inloggen
HENDRIK JAN - ID 18267


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1877-09-15 / 1892-01-20 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1870
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Werfnummer:
Delivery Date: 1870-00-00
Technical Data

Net Tonnage 2: 216.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 31.90 Meters Registered
Beam: 6.80 Meters Registered
Depth: 3.73 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1877
Datum agenda: 1877-09-15
Register nr: 0
Scheepsnaam: HENDRIK JAN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Plant & Co.
Plaats: Schiedam
Kapitein op moment van verzoek: Revier, J.
Opmerkingen: voorlopig
fiat
ex-M. STEWART; consul Leith 21`september fiat afgifte voorlopige zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1870-00-00 M. STEWART
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Great Britain
Callsign: NJTH
Additional info: Off.no. 59795

Date/Name Ship 1878-01-04 HENDRIK JAN
Manager: Firma H.J. Plant & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma H.J. Plant & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands

Date/Name Ship 1889-07-06 RUST EN WERK
Manager: Tubergen & Daam, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Tubergen & Daam, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1879-11-26: Damaged
Frederikshaven, 26 november 1879. Het Nederlands schip HENDRIK JAN, kapt. Revier, van Kroonstad naar Schiedam met hout, is hier aangekomen met verlies van stengen.
1888-12-15: Damaged
Drontheim, 15 december 1888. Het schip HENDRIK JAN, kapt. J. Burghout, van hier naar Schiedam, is in de fjord van zijn ankers geslagen, aan de grond geraakt en heeft het roer verloren. Het schip is echter dicht en zal naar hier worden gesleept zodra het weder gunstiger wordt.
1889-01-12: Damaged
Drontheim, 12 januari 1889. Aan boord van het Nederlandse schip HENDRIK JAN is de 6e dezer brand uitgebroken. De brand begon in het kabelgat en bereikte door het schot de lading hout. Nadat enige gaten in het dek waren gemaakt, was men het vuur binnen een uur meester.
1889-07-06: Sale/Verkoop
Amsterdam, 6 juli 1889. Het Nederlandse schoener-brikschip HENDRIK JAN is verkocht aan de heren Van Tubergen & Daam, is voor de Suriname-vaart bestemd en zal RUST EN WERK genoemd worden naar een plantage van die naam.
1891-12-29: Stranded
Zandvoort, 29 december 1891. De Nederlandse schoener (opm: schoenerbrik) RUST EN WERK, kapt. H.J. Raad, van Paramaribo met een lading hout naar Amsterdam, is hedenochtend om 5 uur tegenover het café Zuid-Zandvoort gestrand. De Zandvoortse reddingsboot, die spoedig ter plaatse aanwezig was, heeft 5 man van de bemanning aan wal gebracht. De kapitein, de stuurman en een matroos zijn op het schip gebleven, dat tussen de tweede en de derde bank ligt.
1892-01-20: Final Fate: Wrecked

Zandvoort, 20 januari 1892. Heden werd het wrak en de inventaris van het schip RUST EN WERK (opm: brik, kapt. H.J. Raad. ) verkocht, de inventaris voor NLG. 1.500 en het schip voor NLG 818.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt JJ.Revier als gezagvoerder gedurende:

*   1878 t/m 1881 van de sch.brik “Hendrik Jan” ex M.Stewart, gebouwd in 1871 te Pr. Edw. Island, 216 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;

*   1882 t/m 1886 van de bark “Neerlands Vlag” ex Pieter Adolf, gebouwd in 1864 te Newburyport, 771 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Revier, J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.J.Brouwer als gezagvoerder gedurende:

  • 1882 van de 2/msch “Menno”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;
  • 1882 t/m 1886 van de sch.brik “Hendrik Jan” ex M.Stewart, gebouwd in 1871 te Pr. Edw. Island, 216 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;
  • 1894 tot nà 1900 van de 3/msch “Zwijger”, gebouwd in 1894 bij j. & K.Smit te Krimpen aan de Lek, 336 ton o.m., varend voor de Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd in 1903 vermist.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Brouwer, D.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Burghout als gezagvoerder gedurende:

  • 1890 van de schbrik “Rust en Werk”, ex Hendrik Jan, ex M.Stewart, gebouwd in 1871 op Pr. Edw. Island, 216 ton o.m., varend voor van Tubergen & Daam te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Burghout, J.H.

Familiegegevens en opleiding

Herman Jan Raad werd geboren te Groningen op 19 november 1838 als zoon van Oomke Jans Raad en Harmanna Harmannus Spelde.

Hij trouwde op 17 oktober 1866 te Amsterdam als zeeman met Anna Stuart, geboren te Amsterdam op 07 juni 1840 op de Palmgracht als dochter van Christiaan Stuart, kleermaker, en Willemina Agnete Wildeman. Zij overleed op de Brediusweg 6 te Bussum op 17 februari 1914 om 08.00 uur in de namiddag als weduwe van Harmanus Jan Raad.

Herman Jan overleed te Amsterdam op 01 november 1910. In de overlijdensakte is als zijn beroep opgegeven: “nachtportier”.

 

In de Bevolkingsregisters van Amsterdam staan de volgende meldingen:

BR.1874/75 onder 511/94 in de Vinkenstraat Buurtweg 5, Buurt UU

Herman Jan, hoofd van het gezin, geboren 19 november 1838 te Groningen, Nederlands Hervormd, ingeschreven op 17 oktober 1866, van beroep zeeman, getrouwd op 17 oktober 1866 te Amsterdam

Anna Stuart, echtgenote, geboren 07 juni 1840 te Amsterdam, Nederlands Hervormd.

Als kinderen Harmanna, Leucina, Willemina Agneta en Hendrica. (geen geboortedata genoteerd)

Het gezin vertrok in september 1879. Zie deel 55 f (?)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.J.Raad was met vlagnummer 32 in de periode 1876 t/m 1886 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

H.J.Raad was gezagvoerder gedurende:

*         1877 t/m 1880 van de schoenerbrik “Zeemanshoop”, op 24 maart 1863 op de werf “Koning William” van A. de Hoog & Co te Amsterdam van stapel gelopen, 193 ton, varend voor J.W.Holzmann te Amsterdam.

“17 mei 1880 te Petit Trou (St.Domingo) gestrand en wrak.”. Rubriek uit de vaart geraakte schepen in Sweys:

           “S.Thomas (per tel). 20 april 1880. Het Nederlandsche schip “ZEEMANSHOOP”, kapitein Raad, is te Petit Frou gestrand en zal vermoedelijk totaal weg zijn.” (Hoedemaker);

*         1888 van de bark “Guyana” ex Zanzibar, gebouwd in 1866 bij E.Dreyer te Reiherstieg, 352 ton, varend voor P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam;

*         1891 van de schoenerbrik “Rust & Werk”, ex Hendrik Jan, ex M.Stewart, gebouwd in 1871 bij J.M.Stewart op Pr. Edw.Island, 216 ton, varend voor van Tubbergen & Daam te Amsterdam. Het schip is op 29 december 1891 gestrand bij Zandvoort en als wrak verkocht (Bouma).

                  De ramp werd behandeld door de Raad van Tucht voor de Koopvaardij op verzoek van de assuradeuren en kapitein Raad werd schulding bevonden aan de stranding. Hem werd zijn bevoegdheid om als schipper op een Nederlands koopvaardijschip te varen voor een periode van 3 maanden afgenomen. (zie tijdschrift “De Zee” Jg 1892, p.209-214).

 

Overige bijzonderheden

De ramp met de “Rust en Werk”werd behandeld door de Raad van Tucht voor de Koopvaardij op verzoek van de assuradeuren. Het schip verliet op 27 oktober 1891 de rede van Paramaribo met een lading cederhout en cocosnoten met bestemming Amsterdam. Het schip verkeerde in goede, zeewaardige staat. Op 27 december werd Dungeness bereikt waar geprobeerd werd een loods naar IJmuiden te charteren, hetgeen niet lukte. De reis werd voortgezet en gekoerst naar IJmuiden. Ondanks frekwent loden stootte het schip op de hoogte van Zandvoort. Het lukte niet om los te komen, mede vanwege zwaar weer. Een deel van de equipage werd door een reddingboot van boord gehaald en drie man, met daarbij de kapitein, bleven aan boord om te trachten met behulp van een sleepboot het schip te redden. Toe dit niet lukte en het schip vol water kwam te staan werden ook zij van boord gehaald.

De Raad oordeelde dat de kapitein te veel risico had genomen zonder loods te varen en ook bij het frekwent loden waren fouten gemaakt. Het eindoordeel was dat hij door zijn schuld de stranding had veroorzaakt en veroordeelde hem tot intrekking van de bevoegdheid om gedurende drie maanden het gezagvoerderschap van een Nederlands koopvaardijschip uit te oefenen. Tevens moest hij de kosten van de behandeling, groot f 27,15, betalen.

(Ontleend aan het tijdschrift “De Zee”, Jg 1892, pp.209-214).

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Raad, Herman Jan

Externe informatie - Overig
Documentatie: Ontslag bewijs RUST EN WERK.
Document bekijken
Algemene informatie

Gebouwd in 1871 bij J.M.Stewart op Pr. Edw.Island, 216 ton, varend voor van Tubbergen & Daam te Amsterdam

1879

NRC 070279
Rotterdam, 6 februari. Volgens particulier bericht is het schoenerschip HENDRIK JAN, kapt. Rivier, te Buenos- Ayres aangekomen. Alles wel aan boord.

PGC 140379
Buenos Ayres, 29 januari. De Nederlandse brik HENDRIK JAN, kapt. J. Revier, 224 registertonnen, is bevracht van Paranagua naar Buenos Ayres tot GBP 300.
NRC 130479
Emden, 9 april. De Nederlandse schoenerbrik HENDRIK JAN, kapt. Revier, is volgens particulier bericht 28 februari, te Parnagua aangekomen. Alles wel aan boord.
NEC 040679
Buenos Ayres, 29 april. De Nederlandse schepen HENDRIK JAN, kapt. Revier, en SUCCES, kapt. Potjer, zijn alhier bevracht, het eerstgenoemde van Paysandu naar Falmouth, het laatstgenoemde van San Nicolas naar Rio Grande en Porto Allegro.
NRC 281179
Frederikshaven, 26 november. Het Nederlands schip HENDRIK JAN, kapt. Revier, van Kroonstad naar Schiedam met hout, is hier aangekomen met verlies van stengen.

(opm: zie PGC 031279)
PGC 031279
Fredrikshavn, 26 november. Het schip HENDRIK JAN, kapt. J. Revier, van Kroonstad met hout naar Schiedam, alhier binnen, heeft de 24e dezer, ten anker liggende, wegens storm de kluiverboom, stengen, zeilen en touwwerk moeten kappen om stranden te voorkomen. Het is heden avond door een sleepboot binnengebracht. (opm: zie NRC 281179)
NRC 251279
Frederikshavn, 20 december. Het in de vorige maand alhier met gekapte masten aangekomen Nederlands schip HENDRIK JAN, kapt. Revier, met planken naar Schiedam bestemd, is thans na volbrachte reparatie zeilklaar om de reis voort te zetten.

1880

NRC 011280
Weymouth, 27 november. De schoener HENDRIK JAN, kapt. Revier, van Rotterdam naar Brazilië, is hier binnen gelopen om enige reparatiën aan de rondhouten te doen en zal de reis voortzetten.
1883

NRC 240183
Rio de Janeiro, 30 december 1882. Het schip HENDRIK JAN is hier bevracht voor 4.000 balen koffie naar Gibraltar voor order.

1884

NRC 150384

Schiedam, 14 maart. Het Nederlandse schip HENDRIK JAN, kapt. Brouwer, is na een voorspoedige reis van 46 dagen van Rotterdam te Ibatiba aangekomen. Alles wel.

1885

NRC 080585
Rotterdam, 7 mei. Het Nederlandse schoenerschip HENDRIK JAN, van Pensacola naar Schiedam, is 6 mei bij Dungeness van loods voorzien.

1887

NRC 270587
Suriname, 3 mei. De Nederlandse schepen EVA, kapt. Bongers, en HENDRIK JAN, kapt. Burghout, zijn bevracht van hier naar New York.
NRC 020787
Harlingen , 1 juli. Heden is van Suriname te New York aangekomen het Nederlandse schip HENDRIK JAN, kapt. Burghout.
NRC 241087
Harlingen, 23 oktober. Volgens ontvangen particulier bericht is te Santos gearriveerd het schip HENDRIK JAN, kapt. Burghout, van New York.

1888

NRC 040488
Rotterdam, 3 maart. Volgens telegram uit Londen vertrok de Nederlandse schoenerbrik HENDRIK JAN, kapt. Burghout, de 17e maart van Barbados naar St. Lucia.
PGC 200488
Barbados, 29 maart. Het schip HENDRIK JAN, kapt. Burghout, is bevracht van St. Lucia met hout naar het Kanaal.
NRC 020588
Rotterdam, 1 mei. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram vertrok het schip HENDRIK JAN de 11e april van St. Lucia naar het Kanaal voor orders, en het schip ARBUTUS de 14e april van Satilla naar Rotterdam.
NRC 230588
Rotterdam, 22 mei. Volgens telegram uit Londen arriveerden het Nederlandse barkschip HENDRIK JAN, kapt. Burghout, van St. Lucia naar Falmouth, bij Lizard, het barkschip INSULINDE, kapt. Spaanderman, van Shields naar Java, bij Dover, beiden de 22e mei.
NRC 030688
Rotterdam, 2 juni. Volgens telegram uit Londen arriveerde het Nederlandse schoenerbrikschip HENDRIK JAN, kapt. Burghout de 31e mei van St. Lucia te Duinkerken.
PGC 251288
Drontheim, 15 december. Het schip HENDRIK JAN, kapt. J. Burghout, van hier naar Schiedam, is in de fjord van zijn ankers geslagen, aan de grond geraakt en heeft het roer verloren. Het schip is echter dicht en zal naar hier worden gesleept zodra het weder gunstiger wordt.

1889

NRC 170189
Drontheim, 12 januari. Aan boord van het Nederlandse schip HENDRIK JAN is de 6e dezer brand uitgebroken. De brand begon in het kabelgat en bereikte door het schot de lading hout. Nadat enige gaten in het dek waren gemaakt, was men het vuur binnen een uur meester.
NRC 070789
Amsterdam, 6 juli. Het Nederlandse schoener-brikschip HENDRIK JAN is verkocht aan de heren Van Tubergen & Daam, is voor de Suriname-vaart bestemd en zal RUST EN WERK genoemd worden naar een plantage van die naam.
NRC 230889
Rotterdam, 22 augustus. Het schip CATHARINA SUZANNA arriveerde de 17e augustus van Hernosand te Lissabon; het schip RUST EN WERK arriveerde de 22e augustus te Falmouth, op reis van Amsterdam naar Suriname.
NRC 010989
Rotterdam, 31 augustus. Naar ons door de rederij wordt medegedeeld, heeft het Nederlandse schip RUST EN WERK, van Amsterdam naar Suriname, hoegenaamd geen schade gehad en was het enkel wegens tegenwind te Falmouth binnengelopen.

1890

NRC 250290
Amsterdam, 24 februari. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip (opm: sch.brik) RUST EN WERK, kapt. J.H. Burghout, van Suriname naar Amsterdam, heden wegens tegenwind bij Portland binnengelopen.

1891

PGC 141191
Suriname, 23 oktober. Het schip (opm: brik) RUST EN WERK, kapt H.J. de Raad, vertrekt op 26 november van hier naar Amsterdam.
PGC 311291
Zandvoort, 29 december. De Nederlandse schoener (opm: schoenerbrik) RUST EN WERK, kapt. H.J. Raad, van Paramaribo met een lading hout naar Amsterdam, is hedenochtend om 5 uur tegenover het café Zuid-Zandvoort gestrand. De Zandvoortse reddingsboot, die spoedig ter plaatse aanwezig was, heeft 5 man van de bemanning aan wal gebracht. De kapitein, de stuurman en een matroos zijn op het schip gebleven, dat tussen de tweede en de derde bank ligt.

De sleepboot SIMSON en vletterlieden zijn naar het schip vertrokken om assistentie te verlenen, maar zijn onverichtzake terug gegaan, daar het schip reeds vol water is en vermoedelijk tot wrak zal worden. De zeeën slaan over het schip heen. Hedenmiddag werden de kapitein, stuurman en een matroos door de reddingboot aan wal gebracht. De lading komt reeds aandrijven. (opm: het wrak werd verkocht, zie o.a. PGC 220192)

1892

PGC 010192
Zandvoort, 30 december 1891. Er zijn aanbiedingen ingekomen om de lading van het gestrande Nederlandsche schip RUST EN WERK te bergen. De laagste inschrijving bedraagt 29¾%. Er is echter nog geen contract gemaakt.
PGC 040192
Amsterdam, 1 januari. Het contract om de lading van het bij Zandvoort gestrande schip RUST EN WERK, kapt. H.J. Raad, te bergen is afgesloten voor 29¾%. Het hout moet hier worden geleverd.
NRC 100192
Zandvoort, 9 januari. Met het lossen der lading van de te Zandvoort gestrande schoener (opm: schoenerbrik) RUST EN WERK, is men druk bezig. De lading die voor het merendeel uit grote zware balken bestond, is niet gemakkelijk te lossen, daar wagens met 2 à 3 balken, somtijds door 7 paarden moeten worden getrokken.
NRC 130192
Amsterdam, 12 januari. De lading hout uit het bij Zandvoort gestrande Nederlandse schip RUST EN WERK, zal vermoedelijk tegen het einde van deze week geheel gelost zijn.
NRC 170192
Zandvoort, 16 januari. Het gestrande Nederlandse schip RUST EN WERK zal 20 dezer publiek worden verkocht.
PGC 220192
Zandvoort, 20 januari. Heden werd het wrak en de inventaris van het schip RUST EN WERK (opm: brik, kapt. H.J. Raad, zie o.a. PGC 311291) verkocht, de inventaris voor NLG. 1.500 en het schip voor NLG 818.
LC 290292
Uit Amsterdam meldt men: De Raad van Tucht deed gisteren avond uitspraak in zake de stranding van het Nederlands schip RUST EN WERK (opm: schoenerbrik, zie o.a. PGC 311291), en schorste de gezagvoerder H.J. Raad voor de tijd van drie maanden in zijn betrekking als gezagvoerder van een Nederlands schip. De raad was oordeel de schuld der stranding te moeten wijten aan roekeloosheid van de gezagvoerder, aangezien deze, daar hij zelf verklaarde niet geheel met de stromingen aan de kust op de hoogte te zijn, in plaats van in de donkere nacht zonder loods op het lood af te trachten IJmuiden te bereiken, zee had moeten houden en de dag afwachten alvorens de kust te naderen.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1878
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas via internet
LC = Leeuwarder Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant