Gebouwd in 1871 bij J.M.Stewart op Pr. Edw.Island, 216 ton, varend voor van Tubbergen & Daam te Amsterdam
1879
NRC 070279
Rotterdam, 6 februari. Volgens particulier bericht is het schoenerschip HENDRIK JAN, kapt. Rivier, te Buenos- Ayres aangekomen. Alles wel aan boord.
PGC 140379
Buenos Ayres, 29 januari. De Nederlandse brik HENDRIK JAN, kapt. J. Revier, 224 registertonnen, is bevracht van Paranagua naar Buenos Ayres tot GBP 300.
NRC 130479
Emden, 9 april. De Nederlandse schoenerbrik HENDRIK JAN, kapt. Revier, is volgens particulier bericht 28 februari, te Parnagua aangekomen. Alles wel aan boord.
NEC 040679
Buenos Ayres, 29 april. De Nederlandse schepen HENDRIK JAN, kapt. Revier, en SUCCES, kapt. Potjer, zijn alhier bevracht, het eerstgenoemde van Paysandu naar Falmouth, het laatstgenoemde van San Nicolas naar Rio Grande en Porto Allegro.
NRC 281179
Frederikshaven, 26 november. Het Nederlands schip HENDRIK JAN, kapt. Revier, van Kroonstad naar Schiedam met hout, is hier aangekomen met verlies van stengen.
(opm: zie PGC 031279)
PGC 031279
Fredrikshavn, 26 november. Het schip HENDRIK JAN, kapt. J. Revier, van Kroonstad met hout naar Schiedam, alhier binnen, heeft de 24e dezer, ten anker liggende, wegens storm de kluiverboom, stengen, zeilen en touwwerk moeten kappen om stranden te voorkomen. Het is heden avond door een sleepboot binnengebracht. (opm: zie NRC 281179)
NRC 251279
Frederikshavn, 20 december. Het in de vorige maand alhier met gekapte masten aangekomen Nederlands schip HENDRIK JAN, kapt. Revier, met planken naar Schiedam bestemd, is thans na volbrachte reparatie zeilklaar om de reis voort te zetten.
1880
NRC 011280
Weymouth, 27 november. De schoener HENDRIK JAN, kapt. Revier, van Rotterdam naar Brazilië, is hier binnen gelopen om enige reparatiën aan de rondhouten te doen en zal de reis voortzetten.
1883
NRC 240183
Rio de Janeiro, 30 december 1882. Het schip HENDRIK JAN is hier bevracht voor 4.000 balen koffie naar Gibraltar voor order.
1884
NRC 150384
Schiedam, 14 maart. Het Nederlandse schip HENDRIK JAN, kapt. Brouwer, is na een voorspoedige reis van 46 dagen van Rotterdam te Ibatiba aangekomen. Alles wel.
1885
NRC 080585
Rotterdam, 7 mei. Het Nederlandse schoenerschip HENDRIK JAN, van Pensacola naar Schiedam, is 6 mei bij Dungeness van loods voorzien.
1887
NRC 270587
Suriname, 3 mei. De Nederlandse schepen EVA, kapt. Bongers, en HENDRIK JAN, kapt. Burghout, zijn bevracht van hier naar New York.
NRC 020787
Harlingen , 1 juli. Heden is van Suriname te New York aangekomen het Nederlandse schip HENDRIK JAN, kapt. Burghout.
NRC 241087
Harlingen, 23 oktober. Volgens ontvangen particulier bericht is te Santos gearriveerd het schip HENDRIK JAN, kapt. Burghout, van New York.
1888
NRC 040488
Rotterdam, 3 maart. Volgens telegram uit Londen vertrok de Nederlandse schoenerbrik HENDRIK JAN, kapt. Burghout, de 17e maart van Barbados naar St. Lucia.
PGC 200488
Barbados, 29 maart. Het schip HENDRIK JAN, kapt. Burghout, is bevracht van St. Lucia met hout naar het Kanaal.
NRC 020588
Rotterdam, 1 mei. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram vertrok het schip HENDRIK JAN de 11e april van St. Lucia naar het Kanaal voor orders, en het schip ARBUTUS de 14e april van Satilla naar Rotterdam.
NRC 230588
Rotterdam, 22 mei. Volgens telegram uit Londen arriveerden het Nederlandse barkschip HENDRIK JAN, kapt. Burghout, van St. Lucia naar Falmouth, bij Lizard, het barkschip INSULINDE, kapt. Spaanderman, van Shields naar Java, bij Dover, beiden de 22e mei.
NRC 030688
Rotterdam, 2 juni. Volgens telegram uit Londen arriveerde het Nederlandse schoenerbrikschip HENDRIK JAN, kapt. Burghout de 31e mei van St. Lucia te Duinkerken.
PGC 251288
Drontheim, 15 december. Het schip HENDRIK JAN, kapt. J. Burghout, van hier naar Schiedam, is in de fjord van zijn ankers geslagen, aan de grond geraakt en heeft het roer verloren. Het schip is echter dicht en zal naar hier worden gesleept zodra het weder gunstiger wordt.
1889
NRC 170189
Drontheim, 12 januari. Aan boord van het Nederlandse schip HENDRIK JAN is de 6e dezer brand uitgebroken. De brand begon in het kabelgat en bereikte door het schot de lading hout. Nadat enige gaten in het dek waren gemaakt, was men het vuur binnen een uur meester.
NRC 070789
Amsterdam, 6 juli. Het Nederlandse schoener-brikschip HENDRIK JAN is verkocht aan de heren Van Tubergen & Daam, is voor de Suriname-vaart bestemd en zal RUST EN WERK genoemd worden naar een plantage van die naam.
NRC 230889
Rotterdam, 22 augustus. Het schip CATHARINA SUZANNA arriveerde de 17e augustus van Hernosand te Lissabon; het schip RUST EN WERK arriveerde de 22e augustus te Falmouth, op reis van Amsterdam naar Suriname.
NRC 010989
Rotterdam, 31 augustus. Naar ons door de rederij wordt medegedeeld, heeft het Nederlandse schip RUST EN WERK, van Amsterdam naar Suriname, hoegenaamd geen schade gehad en was het enkel wegens tegenwind te Falmouth binnengelopen.
1890
NRC 250290
Amsterdam, 24 februari. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip (opm: sch.brik) RUST EN WERK, kapt. J.H. Burghout, van Suriname naar Amsterdam, heden wegens tegenwind bij Portland binnengelopen.
1891
PGC 141191
Suriname, 23 oktober. Het schip (opm: brik) RUST EN WERK, kapt H.J. de Raad, vertrekt op 26 november van hier naar Amsterdam.
PGC 311291
Zandvoort, 29 december. De Nederlandse schoener (opm: schoenerbrik) RUST EN WERK, kapt. H.J. Raad, van Paramaribo met een lading hout naar Amsterdam, is hedenochtend om 5 uur tegenover het café Zuid-Zandvoort gestrand. De Zandvoortse reddingsboot, die spoedig ter plaatse aanwezig was, heeft 5 man van de bemanning aan wal gebracht. De kapitein, de stuurman en een matroos zijn op het schip gebleven, dat tussen de tweede en de derde bank ligt.
De sleepboot SIMSON en vletterlieden zijn naar het schip vertrokken om assistentie te verlenen, maar zijn onverichtzake terug gegaan, daar het schip reeds vol water is en vermoedelijk tot wrak zal worden. De zeeën slaan over het schip heen. Hedenmiddag werden de kapitein, stuurman en een matroos door de reddingboot aan wal gebracht. De lading komt reeds aandrijven. (opm: het wrak werd verkocht, zie o.a. PGC 220192)
1892
PGC 010192
Zandvoort, 30 december 1891. Er zijn aanbiedingen ingekomen om de lading van het gestrande Nederlandsche schip RUST EN WERK te bergen. De laagste inschrijving bedraagt 29¾%. Er is echter nog geen contract gemaakt.
PGC 040192
Amsterdam, 1 januari. Het contract om de lading van het bij Zandvoort gestrande schip RUST EN WERK, kapt. H.J. Raad, te bergen is afgesloten voor 29¾%. Het hout moet hier worden geleverd.
NRC 100192
Zandvoort, 9 januari. Met het lossen der lading van de te Zandvoort gestrande schoener (opm: schoenerbrik) RUST EN WERK, is men druk bezig. De lading die voor het merendeel uit grote zware balken bestond, is niet gemakkelijk te lossen, daar wagens met 2 à 3 balken, somtijds door 7 paarden moeten worden getrokken.
NRC 130192
Amsterdam, 12 januari. De lading hout uit het bij Zandvoort gestrande Nederlandse schip RUST EN WERK, zal vermoedelijk tegen het einde van deze week geheel gelost zijn.
NRC 170192
Zandvoort, 16 januari. Het gestrande Nederlandse schip RUST EN WERK zal 20 dezer publiek worden verkocht.
PGC 220192
Zandvoort, 20 januari. Heden werd het wrak en de inventaris van het schip RUST EN WERK (opm: brik, kapt. H.J. Raad, zie o.a. PGC 311291) verkocht, de inventaris voor NLG. 1.500 en het schip voor NLG 818.
LC 290292
Uit Amsterdam meldt men: De Raad van Tucht deed gisteren avond uitspraak in zake de stranding van het Nederlands schip RUST EN WERK (opm: schoenerbrik, zie o.a. PGC 311291), en schorste de gezagvoerder H.J. Raad voor de tijd van drie maanden in zijn betrekking als gezagvoerder van een Nederlands schip. De raad was oordeel de schuld der stranding te moeten wijten aan roekeloosheid van de gezagvoerder, aangezien deze, daar hij zelf verklaarde niet geheel met de stromingen aan de kust op de hoogte te zijn, in plaats van in de donkere nacht zonder loods op het lood af te trachten IJmuiden te bereiken, zee had moeten houden en de dag afwachten alvorens de kust te naderen.