Inloggen
DRIE GEBROEDERS - ID 1802


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 1904-04-23 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Onder Nederlandse Vlag tussen:1907-03-11 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1904
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 6226 GRON 1904
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron
Construction Data

Moet zijn G. Lanting, Delfzijl

i.p.v. G. Lansing (Bert)

Scheepsbouwer: Scheepswerf G. Lanting, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1904-03-12
Delivery Date: 1904-04-23
Technical Data

Gross Tonnage: 72.81 Gross tonnage
Net Tonnage: 54.77 Net tonnage
Deadweight: 119.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 22.70 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.05 Meters Depth, moulded
Draught: 1.88 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1926
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Gemotoriseerd met een Deutsche Wertke explosiemotor van 36 rpk.

Datum 00-00-1937
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd met een Jastram motor van 75 Pk.

Ship History Data

Date/Name Ship 1904-04-23 DRIE GEBROEDERS
Manager: Harm Kappen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Kappen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NMKF

Date/Name Ship 1907-03-11 SEEADLER V
Manager: Kapt. Johann Dethmann, Burg, Germany
Eigenaar: Kapt. Johann Dethmann, Burg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Burg / Germany
Callsign: LWGR

Date/Name Ship 1914-02-26 SEEADLER V
Manager: Kapt. Chris Wegner, Lohklint, Germany
Eigenaar: Kapt. Chris Wegner, Lohklint, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Breiholz / Germany
Callsign: LWGR
Additional info: In 1924 homeport: Hamburg

Date/Name Ship 1939-06-08 APOLLO
Manager: P. Weber, Hamburg, Germany
Eigenaar: P. Weber, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DIYX

Ship Events Data

1904-03-00: EB 16.03.1904: Delfzijl. Van de scheepswerf van G. Lanting liep op zaterdagmiddag (BK: = 12 maart) met goed gevolg te water de ijzeren koftjalk “Drie Gebroeders”, ongeveer 140 ton, voor rekening van schipper H. Kappen te Farmsum. De kiel werd gelegd voor een ijzeren tjalk van 130 ton voor rekening van E. Smit te Groningen.
1904-04-26: Dagregister deel 16 nummer 329, den drie en twintigsten April 1900 en vier. Ondergeteekende Harm Kappen, schipper gedomicilieerd te Delfzijl, verklaart te zijn eigenaar van het (zeil) Tjalkschip genaamd “Drie Gebroeders”, groot bruto 206.30 kub. meter of 72.81 Reg. Tonnen van 2.83 kub. meter en netto 155.16 kub. meter of 54.77 reg. tonnen van 2.83 kub. meter. In 1904 volbouwd en nieuw te water gebracht van de werf van G. Lanting te Delfzijl, thans liggende aan de werf, welk schip nog in geen kantoor van bewaring der scheepsbewijden is te boek gesteld, en verzoekt bij dezen den heer Bewaarder van Scheepsbewijzen te Groningen, dat schip in de registers van zijn kantoor, ten zijnen naam te willen stellen. Delfzijl, 26 April 1904. W.g. H. Kappen. ( In de kantlijn staat bijgeschreven 6226)
1907-02-00: De Nederlandse stalen tjalk “Drie Gebroeders”, kapt. H. Kappen van Farmsum, is heden uit de hand verkocht aan de heer Johann Dethmann te Burgh (Ditmarschen aan de Eider). Prijs NLG 8000. Het schip ligt in het dok alhier. Kapt. Kappen is nu kapitein op de passagiersboot “Prins Hendrik”, varende van Delfzijl op Groningen.

NvhN 17-02-1907: De alhier thuis behoorende tjalken 3 Gebroeders en Aagje, resp. toebehoorende aan en bevaren door H. en F. Kappen, alhier woonachtig, zijn onderhands naar Duitschland verkocht. Verkoopprijzen geheim.
1941-09-08: Final Fate:
Op 08-09-1941, op 8 zeemijl noord oost van Link Lichttoren, lekgeraakt en gezonken.