Inloggen
ALBLASSERDAM - ID 17891


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1872-10-00 / 1881-06-17 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Classification Register: American Lloyd (AL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Stetson Bros., Damariscotta, Maine, U.S.A.
Werfnummer:
Delivery Date: 1865-10-00
Technical Data

Net Tonnage: 1.271 tons (oude meting)
 
Length 1: 176.0 Feet (British) Registered
Beam: 31.3 Feet (British) Registered
Depth: 23.0 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1877
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 1877 hermeten volgens de nieuwe meting. Nu 1.123,31 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1881
Datum agenda: 1881-04-16
Register nr: 0
Scheepsnaam: ALBLASSERDAM
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Husselman, H.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1881-04-16, uitreiking zb92-x

Ship History Data

Date/Name Ship 1865-10-00 J.H. STETSON
Manager: Stetson Brothers, Damariscotta, Maine, U.S.A.
Eigenaar: Stetson Brothers, Damariscotta, Maine, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Damariscotta, Maine / U.S.A.

Date/Name Ship 1872-10-00 ALBLASSERDAM
Manager: Firma Vroege & De Wijs, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Vroege, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands
Callsign: NCGQ

Ship Events Data

1872-09-30: Voyages
De jJ.H. STETSON, op 21 augustus 1872 van Akyab te Vlissingen binnengelopen, vertrok op 30 september 1872, reeds onder haar Nederlandse gezagvoerder L.A. Willemse, van Hellevoetsluis naar Antwerpen (opm: waarschijnlijk om te dokken) In november 1872 vertrok ze als ALBLASSERDAM naar Cardiff om lading (steenkolen) in te namen voor Java.
1881-06-17: Final Fate: Stranded

Het fregat ALBLASSERDAM, kapt. H. Husselman , op reis met stukgoederen van Rotterdam naar Samarang, is oo 17 juni 1881 voor de noord-oostpunt van Brazilië,bij Capo la Roca, in positie 04º03'ZB en 34º43'WL aan de grond gelopen en wrak geworden. De 23 opvarenden konden zich allen redden. Het schip was op 25 mei j.l. van Brouwershaven vertrokken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.A. Willemse als gezagvoerder gedurende:

*   1873 t/m 1881 op het fregat “Alblasserdam” ex J.H.Stetson, gebouwd in 1865 te Damariscotta, 1215 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

*   in 1871-1872 op de bark “Alblasserdam”, gebouwd in 1850 te Alblasserdam, 703 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1872 verkocht aan H.Janzen Ez te Nieuwediep en herdoopt in “Johan Eilert Maria”.

 

Overige bijzonderheden

In de collectie van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn bevinden zich een fotoreproductie van de bark “Alblasserdam”, gekleurd achter glas. Bruikleen van A.Lels, in 2000 overgegaan in eigendom van de NHKV. Het draagt het opschrift P.C.Pott, 1853 (Moet zijn P.G.Pott).

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Willemse, L.A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Husselman als gezagvoerder gedurende:

*    1874 t/m 1877 van de bark “Copernicus”, gebouwd in 1853 te Alblasserdam, 742 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam. In 1877 verkocht naar Duitsland.

      Verhoeff meldt dat het schip in 1853 naar Duitsland werd verkocht en werd herdoopt in “H.Doose”.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 09 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Gepraaide schepen.

“20 Nov. op 23o30’Z.Br. 3o W.L.  Copernicus  Kapt. H.Husselman, v. Samarang n Middelburg.”

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Husselman, H.

Algemene informatie

 

1872
AH 220872
Vlissingen, 21 augustus. Binnengekomen J.H.STETSON, Stetson van Akyab.
AH 021072
Helvoetsluis, 30 september. Uitgezeild J.H.STETSON, Willemse naar Antwerpen.
NRC 071272
Alblasserdam, 5 december. Volgens telegrafisch bericht is het schip ALBLASSERDAM, kapt. Willemse, heden te Cardiff gearriveerd. Alles wel.

1873
NRC 260273
Rotterdam, 25 februari. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen , ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij, waaronder: ALBLASSERDAM, 642 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam gehele ruimte NLG 81,35.
DT 291073
Batavia, 11 september. Vertrokken ALBLASSERDAM, L.A. Willemse naar Nederland.

1874
DT 080174.
Brouwershaven, 4 januari. Binnengekomen ALBLASSERDAM, L.A. Willemse van Batavia naar Rotterdam; de 11 september vertrokken.
DT 080174
Cargalijst Rotterdam. ALBLASSERDAM, L.A. Willemse van Java met 6.640 balen koffie, 4.001 krantjan suiker, 1.057 huiden, 1.837 bladen tin, 3.210 bossen rotting, N.H.M.
DT 060274
Brouwershaven, 4 februari. Vertrokken ALBLASSERDAM, L.A. Willemse naar Cardiff.
NRC 140274
Alblasserdam, 13 februari. Volgens ontvangen telegram is het schip ALBLASSERDAM, kapt. Willemse, heden te Cardiff gearriveerd. Alles wel aan boord.
NRC 120374
Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij, waaronder: ALBLASSERDAM, 642 last, naar Amsterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 80,40, naar Rotterdam NLG 78,40 per gehele ruimte.
NRC 110474
Rotterdam, 10 april. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip ALBLASSERDAM, kapt. Willemse, van Cardiff naar Singapore, 8 dezer met averij te Lissabon binnengelopen.
NRC 80574
Alblasserdam, 7 mei. Volgens ontvangen telegram van Lissabon d.d. 6 dezer, is het schip ALBLASSERDAM, kapt. Willems, na volbrachte reparatie aan het roer, vandaar naar Singapore vertrokken.
NRC 2810874
Singapore, 19 september. Alhier zijn bevracht de volgende Nederlandse schepen ANNA, SLIEDRECHT en MAIBIT om op Java te gaan laden voor Het Kanaal, SUNDA van Java naar Australië, en ALBLASSERDAM van Bangkok naar Soerabaja.
ST 271174
Bangkok, 28 september. Binnengekomen ALBLASSERDAM, L.A. Willemse van Singapore.

1875

NRC 230175
Batavia, 19 december 1874. Bevracht werden de volgende Nederlandse schepen: CONRAD, naar het Nieuwediep à NLG 100 à 85 voor koffie. NLG 100 voor tabak, ALBLASSERDAM, naar Saigon, rijst naar Java à 75 cent per picol.
ST 250375
Saigon, 8 februari. Binnengekomen ALBLASSERDAM, L.A. Willemse van Soerabaja.
DT 200475.
Batavia, 5 maart. Binnengekomen ALBLASSERDAM, L.A. Willemse van Saigon, den 9 maart naar Soerabaja vertrokken.
NRC 080675.
Singapore, 1 mei. Het schip ALBLASSERDAM, kapt. Willemse, ligt alhier in reparatie.
ST 280675.
Singapore, 17 mei. Vertrokken ALBLASSERDAM, L.A. Willemse naar Saigon.

1876

DT 010276
Cargalijst Rotterdam. ALBLASSERDAM, L.A. Willemse van Java met 20.500 balen koffie, 431 bossen bindrotting, 200 st, wortelhout, N.H.M.
ST 270576
Brouwershaven, 26 mei. Vertrokken ALBLASSERDAM, L.A. Willemse van Rotterdam naar Samarang.
SAB 160976
Advertentie. Samarang Op dinsdag 19 september zullen wij verkopen, 3.525 stuks ijzeren pannen, zeebeschadigd ex. ALBLASSERDAM, kapt. L.A. Willemse. Soesman & Co.

1877

ST 150277
Bij St. Helena ALBLASSERDAM, L.A. Willemse van Samarang naar Rotterdam.
DT 140377
Cargalijst Rotterdam. ALBLASSERDAM, L.A. Willemse van Java met 7.500 balen koffie, 2.848 bossen bindrotting, N.H.M.
DZG 140377
Aangekomen passagiers. Van Java te Brouwershaven per ALBLASSERDAM, kapt. L.A. Willemse: de heer H.J. Veltman, van Batavia: de sergeant Oosterhoff.
NRC 100577
Rotterdam, 9 mei. Volgens een bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht is het schip ALBLASSERDAM, kapt. Willemse, de 8e dezer behouden te Newcastle gearriveerd. Aan boord was alles wel.
DT 300777
Gepraaid: 13 Juli op 36° N.Br., 20,85 W.L. ALBLASSERDAM, kapt. L.A. Willemse, van Newcastle naar Atjeh.

1878

ST 170178
Penang, 7 december 1877. Binnengekomen ALBLASSERDAM, L.A. Willemse van Poeloe Brass.
ST 150378
Batavia, 4 februari. Binnengekomen ALBLASSERDAM, L.A. Willemse van Singapore.
NRC 200678
Batavia, 15 mei. Vrachten. Stoomschepen hebben voortdurend veel moeite de nodige lading bijeen te krijgen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn o.m. ALBLASSERDAM NLG 50,- suiker, NLG 50 à 60 koffie, van de Noord- en Zuidkust naar Rotterdam.
AH 101178
Brouwershaven, 9 november. Volgens rapport van de vuurtoren van Westschouwen geraakte hedenmiddag te 12 uur een fregat op de westpunt van de Banjaard aan de grond en een ogenblik later sloegen de grote en bezaansmast over boord; het schip viel op zijde en het volk stond op het achterdek; de sleepboten, welke zeewaarts gegaan waren keerden terug.
Volgens een later ontvangen bericht was het schip omgeslagen en de opvarenden verdronken. Hoewel niet met zekerheid iets bekend was omtrent naam of natie, vermoedde men dat het een Nederlands schip was, vermoedelijk het driemastschip ALBLASSERDAM, kapt. Willemse, van Pangool naar Rotterdam, en 6 september van St. Helena vertrokken.
NRC 111178
Brouwershaven, 10 november. De Brouwershavense loodskotter, welke gisteren middag naar zee is gegaan, is na de gehele nacht buiten geweest te zijn heden teruggekeerd, heeft niets ontdekt dan een stuk wrak, hetwelk op de Wijnbol was gedreven, doch door hoge zee en branding niet bereikbaar om enig herkenningsteken waar te nemen. Volgens nader ingewonnen bericht, zag men van de sleepboot ZUID-HOLLAND, welke juist bij het schip kwam toen de laatste mast over boord sloeg, dat die mast wit geverfd was. Een ogenblik later was door de hoge zee niets meer van het schip te bespeuren. Volgens bericht van Burghsluis, heeft men gisteren van daar op het verongelukte driemastschip een Nederlandse vlag zien waaien. (opm: nadat de ALBLASSERDAM veilig een Noord-Franse haven was binnengelopen, werd verondersteld, dat het hier bedoelde schip de Duitse GLÜCK AUF uit Stettin betrof.
NRC 161178 
Rotterdam, 15 november. Van Point du Talut (ZW punt van Belle Isle) is bij de rederij het volgend telegram ontvangen:
“Van het schip aan de heer Vroege, reder, Rotterdam. Het Nederlandse fregatschip ALBLASSERDAM koersende naar St. Nazaire meldt u zijn aankomst. Het telegram was ongetekend, doch door de semafoor op Point du Talut van het schip opgenomen.
NRC 181178   
Volgens telegram van Nantes in dato 17 november werd aan Van Putten, assuradeur te Rotterdam gemeld, dat te Nantes telegrafisch bericht ontvangen was, dat het Nederlandse fregatschip ALBLASSERDAM te Palais (Belle Isle) lek op de rede gekomen was en wachtte op order van de rederij.
NRC 201178                 
Amsterdam, 19 november. Het Nederlandse schip ALBLASSERDAM, kapt. Willemse, van Pangool naar Rotterdam, lek te Belle Isle binnen, maakt 8 duim water per uur.
NRC 241178
Amsterdam, 23 november. De sleepboot HERCULES vertrok heden van Nieuwediep naar St. Nazaire (Palais), op order van kapt. Willemse, gezagvoerder van het Nederlandse schip ALBLASSERDAM. Het plan bestaat om zo mogelijk bovengemeld schip naar een Nederlandse of Engelse haven te slepen. Een der experts van de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren is naar het schip vertrokken om er de staat van op te nemen. Vermoedelijk staat het vertrek van de HERCULES hiermede in verband.
NRC 031278. Rotterdam, 2 december. Het stoomschip HERCULES, op sleeptouw hebbende het fregatschip ALBLASSERDAM, kapt. Willemse, vertrok 30 november van Belle Isle naar Rotterdam.
NRC 051278
Rotterdam, 4 december. De sleepboot HERCULES, met het schip ALBLASSERDAM op sleeptouw naar hier, is 3 dezer te Brest binnengelopen wegens slecht weer.
NRC 111278
Vlissingen, 10 december. Het stoomschip HERCULES, kapt. Bakker, arriveerde heden te Vlissingen, op sleeptouw hebbende het fregatschip ALBLASSERDAM, kapt. Willemse, lek te Palais (Belle Isle) binnengelopen op de reis van Pangool naar Rotterdam.
AH  111278
Wij ontvingen heden het bericht, dat de ALBLASSERDAM, het schip, dat men voor enige tijd verongelukt achtte op de Banjaard, gesleept door de HERCULES te Vlissingen is binnengekomen. Op zichzelf beschouwd, zou ons dat bericht geen aanleiding geven, er speciaal op te wijzen, ware het niet dat het ons nodig voorkwam, nog eens in herinnering te brengen, speciaal aan heren reders, assuradeurs en andere belanghebbenden, dat de Maatschappij voor het Slepen van schepen te IJmuiden en te Nieuwediep, onder directie van de heer A.D. Zur Mühlen alhier, tegenwoordig in het bezit is van een paar sleepboten, die men tevergeefs beter in de vreemde zal zoeken. Het zijn de HERCULES en de SIMSON. Zij bezitten voldoende kracht en capaciteit om op zee te kunnen slepen en zijn bovendien voorzien van een stoompomp, om schepen, die lek mochten zijn, zolang mogelijk boven water te kunnen houden. De verdere details der schepen hebben wij vroeger reeds medegedeeld. De HERCULES sleepte kort geleden in 33 uren de Noordduitse bark BATAVIA van het Nieuwediep naar Hamburg, en bracht nu de ALBLASSERDAM van Belle Isle naar het vaderland terug, na voor stormweer te Brest binnen te zijn geweest.
NRC 121278
Vlissingen, 11 december. Het Nederlandse driemastschip ALBLASSERDAM, gezagvoerder L.A. Willemse, de 9e dezer na een reis van 155 dagen van Pangool alhier aangekomen, passeerde de 44e dag de Augulhas bank en kwam de 62e dag te St. Helena ten anker, van waar het 8 september weder vertrok.. De 7e oktober op 16° NB kreeg het plotseling vliegend stormweder uit het OZO, waardoor alle zeilen wegwaaiden, zodat slechts enige flarden aan de ra’s overbleven; het schip begon toen water te maken.Nadat die storm, die 24 uur duurde, bedaard was, overviel het schip de 29e oktober op 42° NB weder zware storm uit het zuiden, waardoor de lekkage sterk toenam, zodat de pompen gestadig moesten werken.Van 2 tot 4 november andermaal vliegende storm van het NNO; men moest toen aanhoudend en krachtig pompen, waardoor de equipage zodanig afgemat raakte, dat men besloot een noodhaven op te zoeken, daartoe afhield naar St. Nazaire en de 15e november arriveerde te Palais (Belle Isle). De 13e november was een driemastschoener in de nabijheid, die hulp verzocht, zijnde het schip in gevaar van zinken; er kon door de hemelhoge zee evenwel geen hulp verleend worden. De 2e december vertrok men van de rede van Palais naar Nederland, gesleept wordende door de Nederlandse stoomboot HERCULES. Ongeveer 12 uren na het vertrek kreeg men stormweder van het NW tot Noord, waardoor de sleeptros brak en de 3e december was men genoodzaakt wegens enige averij der sleepboot te Brest binnen te lopen. Nadat deze averij hersteld was, vertrok het schip de 6e december van Brest en kwam de 9e ter rede te Vlissingen.
NRC 221278
Hansweert, 21 december. Het schip ALBLASSERDAM ligt op stroom ten anker, komt over de vloed naar het kanaal.

1879

HV 240779
Advertentie. Naar Batavia en Cheribon, door het 1e klasse snelzeilend fregatschip ALBLASSERDAM, Kapitein L.A. Willemse. Adres bij de cargadoors Vroege & de Wijs.
DT 181079
Vlissingen, 16 oktober. Vertrokken ALBLASSERDAM, L.A. Willemse naar Batavia.
NRC 211079
Alblasserrdam,19 oktober. Volgens ontvangen bericht passeerde het schip ALBLASSERDAM, kapt. Willemse, van Vlissingen naar Batavia, zaterdag 18 oktober 4 uur namiddags Dover.

NRC 241079   
Dover, 21 oktober. Het Nederlands schip ALBLASSERDAM, kapt. Willemse, van Vlissingen naar Batavia, is heden hier gepasseerd en zette de loods aan land.


1880

NRC 220280                             
Rotterdam, 21 februari. Volgens telegrafisch bericht is het schip ALBLASSERDAM, kapt. Willemse, 20 februari te Batavia aangekomen.
NRC 080480   
Rotterdam, 7 maart. Volgens particulier bericht is het schip ALBLASSERDAM, kapt. Willemse, bevracht voor een lading zout van Madura naar Java’s Zuidkust à NLG 16 per koyang.
SBH 230480
Soerabaja, 22 april. Aangekomen de Nederlandse driemaster ALBLASSERDAM, gezagvoerder L.A. Willemse van Cheribon.
NRC 270880
Batavia, 21 juli. Vrachten. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: ALBLASSERDAM NLG 55 voor een volle lading van Gouvernements koffie van Tjilatjap en Pangool naar Schiedam.
NRC 261180
Rotterdam, 25 november. Volgens particulier bericht zou het Nederlandse schip ALBLASSERDAM, kapt. Willemse, van Tjilatjap naar Schiedam, 24 oktober St. Helena gepasseerd zijn.
DT 281280
Helvoetsluis, 24 december. Binnengekomen ALBLASSERDAM, L.A. Willemse van Zierikzee.

1881

HV 180281
Advertentie. Van Rotterdam naar Samarang (direct) het Nederlandsch snelzeilend fregatschip ALBLASSERDAM, Kapt. L.A. Willemse. Klasse bij Veritas 3/3 L I I. Klasse bij Nederlandsche Vereniging van assuradeuren A 2. Spoedige expeditie. Adres bij de cargadoors Vroege & de Wijs.
ST 230381
Terschelling. Voor het op de Gronden van Terschelling te plaatsen lichtschip, hetwelk op de Lands werf alhier aangebouwd is en thans verder wordt gereed gemaakt, zijn benoemd tot 1ste gezagvoerder J.C. Eikema en tot 2de gezagvoerder L.A. Willemse.
RN 010481
Advertentie. In lading naar Samarang: Het Nederlandse fregatschip ALBLASSERDAM, kapt. H. Husselman. Adres bij de cargadoors Vroege & de Wijs.
DT 270481
Brouwershaven, 24 april. Binnengekomen ALBLASSERDAM, H. Husselman van Rotterdam.
DT 070581
Brouwershaven, 5 mei. Vertrokken ALBLASSERDAM, H. Husselman (van Rotterdam) naar Samarang.
NRC 290681
Rotterdam, 28 juni. Volgens particulier telegram van Natal (Brazilië) is het Nederlandse schip ALBLASSERDAM, kapt. Husselman, van Rotterdam naar Samarang, de 25e mei van Brouwershaven vertrokken, te Kaap la Roque (Brazilië) totaal verongelukt. Het volk is gered.
NRC 040881                           
Fernambucq, 13 juli. Het bij Rio Grande de Norte verongelukte schip is gebleken te zijn het Nederlandse schip ALBLASSERDAM, kapt. Husselman, van Rotterdam naar Java.