Inloggen
ARABISTAN - ID 17851


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1877-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Construction Data

Werfnummer:
Technical Data

 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-06-18
Register nr: 0
Scheepsnaam: ARABISTAN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Oldenburger, J.P.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja
1880-06-19, gunstig beschikt97--

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1877-00-00 ARABISTAN
Manager: Jan Petrus Oldenburger, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Jan Petrus Oldenburger, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Date/Name Ship 1881-05-25 BROEDERSCHAP
Manager: W.S. van de Wetering, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: W.S. van de Wetering, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfshaven / Netherlands

Date/Name Ship 1889-03-26 MIDWOLDA
Manager: Nanno Kranenborg, Oostwold, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Nanno Kranenborg, Oostwold, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oostwold / Netherlands

Ship Events Data

1881-05-25: Sold at auction
Verkoping van schepen te Harlingen op 25 mei: het Nederlandse driemast schoenerschip ARABISTAN, groot 295 register tonnen, gebouwd in 1852 en laatst gevoerd door kapt. J.P. Oldenburger, werd heden alhier in publieke veiling gebracht en aangekocht door de heer W.S. van de Wetering van Delfshaven voor de som van NLG 4.100,-.
(opm: schip komt later voor de koper in de vaart als BROEDERSCHAP)
1889-03-26: Sold at auction
Rotterdam, 26 maart. De driemast-schoener BROEDERTROUW, groot 295 gemeten tonnen, is verkocht aan de heer N. Kranenborg te Midwolda en zal voortaan de naam MIDWOLDA voeren.
1893-11-14: Final Fate: Missing

Delfzijl, 12 december. Men is zeer ongerust over het Groninger driemast schoenerschip MIDWOLDA, kapt. D. Boer, welk schip reeds op 14 november met een lading steenkolen uit Engeland naar Hamburg vertrokken is en waarvan men sedert niets meer vernomen heeft.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jan Petrus Oldenburger werd per 27 november 1857 met vlagnummer 57 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was “De Hoop”, boekhouders J.& S.Wiarda. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Hielkje Holsten, geboren op 07 oktober 1834.

Wonende te Amsterdam kreeg hij op 15 februari 1897 toestemming om ¦600,- te ontvangen in acht half-jaarlijkse termijnen028-fol.067.

J.P.Oldenburger was met vlagnummer 57 lid van het College in de periode 1857-1903034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Op 24 februari 1894 en 22 februari 1895 adresseerde het College brieven aan J.P.Oldenburger, Von Zesenstraat 61 te Amsterdam. In de tweede brief werd hij vrijgesteld van contributie033.

 

De schepen van de kapitein

lid van het zeemanscollege Zeemansvoorzorg te Harlingen met vlagnummer H47036

periode             type             naam van het schip                                                    boekhouder/reder

1857-1861        sch.kof        de Hoop (ex Vrouw Maria)                                      J.& S.Wiarda, Harlingen

                                                april verongelukt op de kust van Portugal

1862-1864        brik              Mercurius (ex Hendrik & Anna,

                                                ex Commerce d’Amiens)                                          P.H.Robijn, Harlingen

1865-1866        brik              Simon & Martina (ex Mercurius,

                                                ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens)     T.Teves & Co, Harlingen

1867-1869        brik              Simon & Martina (ex Mercurius,                             J.Middelhoven, Zaandam

                                                ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens)

1870                 bark             Delft (ex Wilhelmina Catharina)                             Wed.Stadlander & Middelhoven,

                                                                                                                                      Zaandam

1871-1873        3/m              Henriëtte Maria                                                          Wed.Stadlander & Middelhoven,

                                                op Magdalena Eiland (golf van St.Laurens) gestrand   Zaandam

1876-1880        bark             Arabistan                                                                     K.Posthumus & Co, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt J.P.Oldenburger als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1862 van de sch.kof “de Hoop” ex Vrouw Maria, gebouwd in 1841 te IJlst, 151 ton o.m., varend voor J.& S.Wiarda te Harlingen;

*    1863 t/m 1865 van de brik “Mercurius” ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens, gebouwd in 1850 te Boulogne, 160 ton o.m., varend voor P.H. Robijn te Harlingen. Het schip voer in 1866 voor T.Teves & Co te Harlingen en was herdoopt in “Simon & Martina”;

*    1865 t/m 1867 van de brik “Simon & Martina” ex Mercurius, ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens, gebouwd in 1850 te Boulogne, 160 ton o.m., varend voor T.Teves & Co te Harlingen

*    1868 t/m 1870 op hetzelfde schip maar nu varend voor J.Middelhoven te Zaandam;

*    1867 t/m 1870 op de bark “Delft”, ex Wilhelmina Catharina, gebouwd in 1850 te Elshout, 735 ton o.m., varend voor de Wed. Stadlander & Middelhoven te Zaandam;

*    1872 t/m 1874 van het fregat “Henriëtte Maria”, gebouwd in 1855 te Vlaardingen, 801 ton o.m., varend voor de wed. Stadlander & Middelhoven te Zaandam. Het schip is in 1874 op Magdalena Island (Golf van St.Laurens) gestrand;

*    1877 t/m 1881 van de bark “”Arabistan”, gebouwd in 1852 te Rye, 295 ton o.m., varend voor K.Posthumus te Harlingen. Het schip werd in 1878 getuigd als 3/mschooner. Het schip voer in 1882 onder W.S.v/d Wetering te Delfshaven en werd herdoopt tot “Broederschap”;

 

Overige bijzonderheden

In een overzicht uit 2006 meldt Heijboer:

September 1874 op strand gezet te eiland Magdalena in de Golf van St.Laurens wegens ernstige lekkage op weg van Quebec naar Amsterdam. Bij het verlaten van het schip is de sloep omgeslagen en zijn de stuurman en vijf matrozen verdronken. De overige 9 opvarenden ziij door het ss “Mathew City” op 23 september te Londen geland.

In de Harlinger Courant dd 07 mei 1862 staat het volgende bericht096:

“Volgens alhier ontvangen berigten is het te Harlingen te huis behoorende kofschip de Hoop, kapitein Oldenburger, bij de Portugeesche haven Aveiro verongelukt. Schip en lading zijn weg, doch de bemanning is gelukkig gered.”

en in de krant van 21 mei 1862:

“Wij vernemen dat de lading van het onlangs gestrande kofschip de Hoop, kapt.Oldenburger, van Aveiro naar Liverpool bestemd, maar bij de eerste plaats gestrand, - zo gezond als beschadigd is geborgen: ook het tuig en de rondhouten zijn gered.”

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Oldenburger, Jan Petrus

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J. de Groot als gezagvoerder gedurende:

*    1880 van de brik “Broederschap” ex Geerdina, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 233 ton o.m., varend voor W.S.v/d Wetering te Delfshaven. Het schip werd binnengebracht te Gotenburg na een aanvaring en afgekeurd;

*    1882 t/m 1887 van de 3/msch “Broederschap” ex Arabistan, gebouwd in 1852 te Rye, 295 on o.m., varend voor W.S.v/d Wetering te Delfshaven.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Groot, J. de

Familiegegevens en opleiding

Derk Boer werd geboren te Groningen op 17 augustus 1840 als zoon van Hindrik Harms Boer en Lammegien Berends Houwing.

Hij trouwde op 30 december 1870 te Delfzijl als zeeman met Hindrikje Wolkammer, geboren te Farmsum 13 april 1847 als dochter van de scheepskapitein Albert Augustinus Wolkammer en Seberdina(of Alberdina?) Hindriks Wolkammer. Zij overleed te Groningen op 09 juli 1935, 88 jaar

Derk werd met zijn schip vermist in 1893.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Boer was effectief van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 60 in de periode 1872 -1893.

 

D.Boer was lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” met vlagnummer 2 in de periode 1884-1885 en met vlagnummer 19 in de periode 1891 t/m 1893.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de ledenlijst van “De Groninger Eendragt” uit 1893 van de Veendammer zeemansalmanak  wordt als schip van D. Boer genoemd de “Midwolda”.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Boer als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1877 van de schkof “Jeltina”, gebouwd in 1849 te Pekela, 128 ton o.m., varend voor A.Kranenborg te Oostwold. Het schip is op de Blauwe Slenk verongelukt;

*    1879 t/m 1884 van de bark “Gebroeders Bunge” ex Réunion, gebouwd in 1859, bouwlocatie niet vermeld, 433 ton o.m., varend voor N.Kranenborg te Oostwold. Het schip werd in 1884 gesloopt;

*    1890 t/m 1893 van de 3/msch “Midwolda” ex Broederschap, ex Arabistan, gebouwd in 1852 te Rye, 295 ton o.m., varend voor N.Kranenborg te Midwolda. Het schip werd in 1893 vermist tussen Leith en Harburg.

 

Navolgende monsterrollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl en vermelden kapitein Derk Boer als gezagvoerder.

Monsterrol 1857-74, 20 juni 1857, schoenerkof “Henderika Jantina”, kapitein E.T.Leeuw, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.B.Ohlsen, 26 jaar uit Delfzijl, kok, en 3 lichtmatrozen waaronder D.Boer, 16 jaar uit Groningen;

Monsterrol 1872-3, 23 februari 1872, kof “Jeltina, kapitein uit Farmsum 30 jaar. 5 bemanningsleden waaronder stuurman Cornelis Borst, 28 jaar uit Farmsum. kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1873-14, 28 februari 1873, kof “Jeltina”, kapitein uit Farmsum, 32 jaar. 5 bemanningsleden waaronder stuurman Cornelis D.Borst, uit Farmsum, 29 jaar, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1874-3, 23 februari 1874, kof “Jeltina”, kapitein uit Farmsum, 33 jaar. 5 bemanningsleden waaronder stuurman Hinderikus Haijkens, uit Delfzijl, 29 jaar, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1875-49, 26 maart 1875, kof “Jeltina”, uit Farmsum, 34 jaar. 6 bemanningsleden waaronder stuurman Habbo Reinink, uit Groningen, 31 jaar, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1876-2, 21 februari 1876, kof “Jeltina”, kapitein uit Farmsum, 35 jaar. 3 bemanningsleden waaronder stuurman Daniel Meijer, uit Scheemda, 27 jaar, en een matroos;

Monsterrol 1876-77, 01 mei 1876, kof “Jeltina”,kapitein uit Farmsum, 35 jaar. 5 bemanningsleden waaronder stuurman Daniel Meijer, uit Scheemda, 27 jaar, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1880-34, 29 maart 1880, bark “Gebr. Bunge”, kapitein uit Farmsum, 38 jaar, 10 bemanningsleden waaronder stuurman Harm Tammes Meedendorp uit Meeden, 37 jaar, kok, timmerman, zeilmaker, bootsman, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1880-73, 18 juli 1880, bark “Gebroeders Bunge”, kapitein uit Farmsum, 39 jaar. 10 bemanningsleden waaronder stuurman Harm Tammes Meedendorp, uit Meeden, 37 jaar, kok, bootsman, timmerman, zeilmaker, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1882-46, 24 maart 1882, bark “Gebroeders Bunge”, kapitein uit uit Farmsum, 41 jaar. 10 bemanningsleden waaronder 1ste stuurman Klaas Jans Vos uit Delfzijl, 47 jaar, 2de stuurman, kok, timmerman, zeilmaker, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrrol 1882-79, 12 juni 1882, bark “Gebroeders Bunge”, kapitein uit Farmsum, 41 jaar. 10 bemanningsleden waaronder 1ste stuurman Geert H.Nuts, uit Veendam, 49 jaar, 2de stuurman, kok, timmerman, zeilmaker en 4 matrozen;

Monsterrol 1882-139, 08 september 1882, bark “Gebroeders Bunge”, kapitein uit Groningen, 41 jaar. 7 bemanningsleden waaronder stuurman Freerk Balkema, Delfzijl 25(!) jaar, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos.

Monsterrol 1883-39, 03 april 1883, bark “Gebroeders Bunge”, kapitein uit Groningen, 42 jaar. 10 bemanningsleden waaronder 2 stuurlieden i.c. Egbert Oostenga, uit Groningen, 30 jaar, en Otto de Groot, uit Nieuwe Pekela, 41 jaar, bootsman, kok, timmerman, matroos/zeilmaker en 3 matrozen;

Monsterrol 1883-73, 13 juli 1883, bark “Gebroeders Bunge”, kapitein uit Groningen, 42 jaar. 9 bemanningsleden waaronder stuurman Gerardus Hoberg, uit Finsterwolde, 42 jaar, kok, bootsman, zeilmaker en 4 matrozen;

Monsterrol 1883-102, 18 september 1883, bark “Gebroeders Bunge”, kapitein uit Groningen, 43 jaar. 9 bemanningsleden waaronder stuurman Freerk Balkema, uit Delfzijl, 31 jaar, kok, bootsman 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-121, 16 oktober 1883, bark “Gebroeders Bunge”, kapitein uit Groningen, geen leeftijd vermeld. Ook geen verdere bemanningsleden vermeld;

Monsterrol 1889-77, 09 juli 1889, schoener “Midwolda”, kapitein uit Haren, 48 jaar. 8 bemanningsleden waaronder stuurman Jacob de Weerd, uit Oude Pekela, 40 jaar, kok, zeilmaker, 3 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1890-35, 27 maart 1890, schoener “Midwolda”, kapitein uit Groningen, 49 jaar. 8 bemanningsleden waaronder stuurman Jan Alsema, uit Delfzijl, 39 jaar, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1890-80, 28 juli 1890, schoener “Midwolda”, kapitein uit Haren, 49 jaar. 9 bemanningsleden waaronder stuurman Jan Alsema, uit Delfzijl, 39 jaar, kok, 3 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1891-10, 23 februari 1891, schoener “Midwolda”, kapitein uit Groningen, leeftijd niet vermeld. 2 bemanningsleden, naast de kapitein een niet met rang genoemd bemanningslid;

Monsterrol 1891-23, 16 maart 1891, schoener “Midwolda”, kapitein uit Haren, 50 jaar. 8 bemanningsleden waaronder stuurman Jan Alsema, uit Delfzijl, 40 jaar, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-27, 21 maart 1892, schoener “Midwolda”, kapitein uit Haren, 51 jaar. 8 bemanningsleden waaronder stuurman Bron Datema, uit Aduard, 49 jaar, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1892-62, 06 juli 1892, schoener “Midwolda”, kapitein uit Haren, 51 jaar. 7 bemanningsleden waaronder stuurman Bron Datema, uit Aduard, 49 jaar, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1892-91, 28 september 1892, schoener “Midwolda”, kapitein uit Haren, 52 jaar. 7 bemanningsleden waaronder stuurman Jan Datema, uit Aduard, 50 jaar, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1893-30, 25 maart 1893, schoener “Midwolda”, kapitein uit Haren, 52 jaar. 8 bemanningsleden waaronder stuurman Albert Boer, uit Haren, 20 jaar, kok, matroos/bootsman, 2 matrozen, lichtmatrroos en een dekjongen.

Monsterrol 1895-30, 01 april 1895, schoener “Midwolda”, kapitein uit Haren, leeftijd niet vermeld. 2 bemanningsleden, naast de kapitein een niet met rang genoemd bemanningslid.

 

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Derk wordt in de monsterrollen ook aangeduid met de initiaal D.
  2. Er zijn in totaal 26 rollen met de naam Derk op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen komen uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1857 t/m 1895 met als leeftijden 16 t/m 54 jaar. De zeemanscarriére heeft derhalve minstens 38 jaar geduurd.
  4. Als woonplaatsen zijn achtereenvolgens genoemd Farmsum (tot 1882), Groningen (t/m 1883) en Haren (t/m 1895)
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

1857                     lichtmatroos op de schoenerkof “Henderika Jantina”, kapt. E.T.Leeuw 16 jaar

1872-1876           kapitein op de kof “Jeltina”                                                                             32-35 jaar

1880-1883           kapitein op de bark “Gebroederrs Bunge”                                                    38-43 jaar

1889-1895           kapitein op de “Midwolda”                                                                             48-54 jaar

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 26 september 1893114

Het schip MIDWOLDA, kapitein D. Boer van Söderhamn naar Leith, is te Kopenhagen binnengelopen, na aan de grond te hebben gezeten. Het is door duikers nagezien, onbeschadigd bevonden en zal de reis voortzetten.

 

Provinciale Groninger Courant 14 december 1893 114

Delfzijl, 12 december. Men is zeer ongerust over het Groninger driemast schoenerschip MIDWOLDA, kapt. D. Boer, welk schip reeds op 14 november met een lading steenkolen uit Engeland naar Hamburg vertrokken is en waarvan men sedert niets meer vernomen heeft.

 

NRC 06 januari 1894114

Londen, 4 januari. Van de MIDWOLDA is nog niets vernomen (opm: zie PGC 080194).

 

Provinciale Groninger Courant 08 januari 1894114

Delfzijl, 4 januari. Aangaande het driemast schoenerschip MIDWOLDA, kapitein D. Boer, 14 november l.l. van Leith met kolen naar Harburg vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

 

NRC 21 januari 1894114

Londen, 19 januari. Van het Nederlandse schip MIDWOLDA, kapt. Boer, 15 november van Leith naar Harburg, heeft men sedert niets vernomen.

 

Nieuws can de Dag 16 januari 1894114

“Het college (de Groninger Eendracht) heeft in het afgeloopen jaar twee verliezen van schepen te betreuren, n.l. de Alida, kapitein B.P.Jansen, en de Aurelia Gruno, kapitein D. R.Speelman. Meer dan waarscchijnlijk is ook de Midwolda, kapitein D.Boer, welke 14 November van Leith naar Hamburg vertrok en waarvan geen bericht ingekomen is, verongelukt.”

 

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Boer, DERK.

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1876-07-31
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ARABISTAN
Schipper: Oldenburger,
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten