Inloggen
DAY STAR - ID 17830


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1882-09-20 / 1882-11-08 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Wm. Pickersgill, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 4
Launch Date: 1863-10-10
Technical Data

Net Tonnage: 321.00 Net tonnage
 
Length 1: 116.0 Feet (British) Registered
Beam: 27.0 Feet (British) Registered
Depth: 17.0 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1874
Type: Remeasurement
Omschrijving: De afmetingen zijn ontleend aan Lloyds Register 1874/75, dus volgens Britse meetbrief. De afmetingen volgens de Nederlandse meetbrief zijn nog onbekend..

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1882
Datum agenda: 1882-09-20
Register nr: 0
Scheepsnaam: DAY STAR
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Drenth, F.L.
Plaats: Oude Pekela
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1882-09-20, uitreiking zb183-x

Ship History Data

Date/Name Ship 1863-10-19 DAY STAR
Manager: Thos. Anderson, Sunderland, Great Britain
Eigenaar: Thos. Anderson, Sunderland, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Sunderland / Great Britain
Callsign: VPMW
Additional info: Off.no. 47670

Date/Name Ship 1879-00-00 DAY STAR
Manager: Archibald P.B. Grant, Cork, Great Britain
Eigenaar: Archibald P.B. Grant, Cork, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Cork / Great Britain
Callsign: VPMW
Additional info: Off.nr. 47670

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Date/Name Ship 1882-09-20 DAY STAR
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: NLVD
Additional info: Eerste Nederlandse zeebrief verstrekt op 20 september 1882

Ship Events Data

1882-11-08: Final Fate: Stranded

Op reis met een lading spoorrails en steenkolen van Middlesbro' naar Colon (Panama) is de DAY STAR, kapt. Potjewijd, op 8 november 1882, des morgens om 04.00 uur bij storm op de westkust van Texel gestrand en totaal wrak geslagen. Alle opvarenden kwamen veilig aan land. De DAY STAR, op 24 oktober 1882 van Middlesbro' vertrokken, was wellicht op de eerste reis voor F.L. Drenth.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bremer094 vermeldt de stranding van de sch.bark “Day Star”, op 07 november 1882 op de Noorderhaaks, geladen met ijzer, varend voor D.J.Potjewijd.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Potjewijd, D.J.

Algemene informatie

NRC 091182
Nieuwediep, 8 november. Een Nederlandse bark is op de Westpunt van Texel gestrand, geladen met steenkolen en ijzer, bestemd van Middlesbro naar West Indië. Vier man der equipage, hier aangebracht, noemen de scheepsnaam DAYSTAR. De overige equipage van het schip is door een blazerschuit gered en te Texel aangebracht. De masten liggen overboord. Het schip DAYSTAR, kapt. Potjewijd, vertrok 24 oktober van Middlesbro’ naar Colon.

NRC 101182
Uit Texel wordt geschreven: Na de redding van vier man van de equipage van het gestrande barkschip DAYSTAR, verkeerde de kapitein met de overige bemanning in groot gevaar, doordien het weer verergerde en de branding onophoudelijk over het schip sloeg. Geen van de schuiten in de nabijheid zag kans het schip op zij te komen. Eindelijk ondernam schipper P. Zegel het waagstuk, stuurde met beleid zijn schuit door de branding en slaagde er met groot gevaar in de 5 schipbreukelingen te redden. De namen van de kloeke manschappen, die met Zegel de redding volbrachten, zijn: Jb. Koorn, K. Dogger, P. Schellinger, Jb. Kuijper en K. Krijnen. Een paar uren nadat het schip verlaten was vielen de masten.

NRC 101182
Tessel, 9 november. Het barkschip DAYSTAR moet wrak zijn geworden. Een klein gedeelte van de inventaris is hier geborgen en aangebracht. De redding van de kapitein en de overige manschappen die nog met hem op het schip vertoefden, moet op zeer stoutmoedige wijze hebben plaatsgehad door de blazerschipper P. Zegel, die met zijn schuit onverschrokken door de branding zeilde. De DAYSTAR was geladen met 400 ton rails en 160 ton  steenkolen.

NRC 111182
Harlingen, 10 november. Het bij Texel gestrande schip DAYSTAR is verbrijzeld en met de lading verloren. Wrakstukken zijn aangespoeld

NRC 151182
Texel, 14 november. Enige vissers, die een onderzoek naar het wrak en de lading van de verongelukte bark DAYSTAR hebben ingesteld, rapporteren dat een en ander nagenoeg onder het zand ligt, zodat niets te bergen viel.

NRC 241182
Texel, 23 november. Het onderschip van de DAYSTAR, met inhebbende lading, zoals een en ander onder water is zittende, bracht gisteren in publieke veiling NLG 245,75 op. Voor aangespoelde wrakken en rondhouten kwam NLG 564,05, terwijl tuigage en inventaris NLG 512,05 opbracht.

NRC 281182
Texel, 26 november. De lading spoorstaven van het alhier gestrande schip DAYSTAR is in publieke veiling gebracht en naar men zegt, voor rekening van de assuradeuren ingekocht. Het bergen is door vissers aangenomen voor 50%.

NRC 031282
Tessel, 1 december. Op de strandingplaats van de DAYSTAR heeft men slechts 5 rails en enige aansluitingsplaatjes kunnen bergen. De gehele lading zit bijna onder het zand bedolven.