Inloggen
DEODATA - ID 17767


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1890-02-10 / 1890-11-26 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Stavanger, Norway
Werfnummer:
Delivery Date: 1855-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 342.00 GRT (closed)
 
Length 1: 35.00 Meters Registered
Beam: 8.20 Meters Registered
Depth: 5.02 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-02-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: DEODATA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Huisman, N.J.
Plaats: Delfzijl
Opmerkingen: ja, voorlopige
1890-02-10, uitvoering75-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1890-00-00 DEODATA
Manager: Th. Arnesen, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: Th. Arnesen, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark

Date/Name Ship 1890-02-10 DEODATA
Manager: N.J. Huisman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.J. Huisman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Ship Events Data

1890-01-27: Sale/Verkoop
Kopenhagen, 27 januari 1890. Het hier in de haven liggend barkschip DEODATA, groot 342 reg. tons, toebehorende aan de kapitein Th. Arnesen, is verkocht aan de heer N.J. Huisman te Delfzijl, voor 16.000 kronen.
1890-11-26: Final Fate:
Stubbekjöbing, 28 november. Het Nederlandse schip (opm: bark) DEODATA, kapt. L. Veldman, van Sundsvall naar Delfzijl, is 26 dezer tijdens een noordooster sneeuwstorm bij Grønsund (opm: Oslofjord, 59 08 N 11 11 O) gestrand en uit elkander geslagen. Indien het weer gunstig is, hoopt men de lading te kunnen bergen. De deklast is weggeslagen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Lambertus Veldman werd geboren te Delfzijl op 23 november 1862 als zoon van Klaas Veldman en Eeltje Vos

Hij trouwde op 21 februari 1890 te Appingedam als buitenvaarder met Hemmechien Looijenga, geboren te Appingedam op 01 november 1864 als dochter van de bakker Freerk Jacobs Looijenga en Marchien Harms Huisman. Hemmechien overleed te Delfzijl op 15 juli 1928, 63 jaar.

Lambertus overleed te Delfzijl op 23 december 1949, 87 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.Veldman was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 4 in de periode 1897 t/m 1903.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.Veldman als gezagvoerder gedurende:

*   1890 van de bark “Deodata”, gebouwd in 1855 te Stavanger, 335 ton o.m., varend voor N.F.Huisman te Delfzijl. Het schip is bij Stubbekjøbing gestrand en wrak geraakt;

*   1892 t/m 1895 van de brik “Oldambt” ex Valette, gebouwd in 1863 in Nth Shields, 308 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam;

*   1896 t/m 1897 van hetzelfde schip maar nu varend voor F.Looijenga te Appingedam. Het schip werd in 1897 gesloopt te Appingedam;

*   1899 van de bark “Fortuna”, gebouwd in 1863 te Elbing, 428 ton o.m., varend voor B.H.Geertsema te Delfzijl;

*   1900 en later op hetzelfde schip maar nu als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl.

 

Navolgende monsterrollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1875-22, 15 maart 1875, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 38 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Fokke Westerveld, 42 jaar uit Appingedam, kok, matroos, lichtmatroos en de scheepsjongen Lambertus Veldman, 12 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1876-201, 26 september 1876, schoener “Cornelia”, kapitein Jakob Nieuwenhuis, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Westerveld, 43 jaar uit Appingedam, kok Lambertus Veldman, 15 jaar uit Delfzijl en 2 matrozen;

Monsterrol 1880-92, 12 augustus 1880, schoener “Loppersum”, kapitein Thomas Wieringa, 47 jaar uit Loppersum. Voorts lichtmatroos Lambertus Veldman, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1881-28, 29 maart 1881, schoener “Veendam”, kapitein Jan Wiersma, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Jans Bos, 42 jaar uit Farmsum, kok en 3 matrozen waaronder Lambertus Veldman, 18 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1881-117, 19 september 1881, galjoot “Bouwina”, kapitein Thomas J.Middel, 62 jaar uit Appingedam. Voorts matroos Lambertus Veldman, 18 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1882-50, 01 april 1882, brik “Aurora”, kapitein Rente Jakobs de Weerd, 40 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts 1ste stuurman Harm Duit, 38 jaar uit Nieuwe Pekela, 2de stuurman Berend Bosma, 25 jaar uit Winsum, kok, 4 matrozen, waaronder Lambartus Veldman, 19 jaar uit Delfzijl, lichtmatroos en een dekjongen

Monsterrol 1882-159, 09 oktober 1882, schoener “Hillechiena”, kapitein Pieter Gransbergen, 26 jaar uit Farmsum,. Voorts stuurman Berend Bosma, 26 jaar uit Winsum, kok, 2 matrozen waaronder Lambartus Veldman, 19 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-2, 08 februari 1883, schoener “Veendam”, kapitein Jan Wiersma, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bernardus Evers, 21 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen waaronder Lambartus Veldman, 20 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-110, 26 september 1883, schoener “Weltevreden”, kapitein Cornelis van Wattum, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lambartus Veldman, 20 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-29, 11 maart 1884, schoener “Veendam”, kapitein Jan Wiersma, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lambartus Veldman, 21 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1885-36, 08 april 1885, schoener “Veendam”, kapitein Jan Wiersma, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lambartus Veldman, 22 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-76, 03 augustus 1885, bark “Hercules”, kapitein Koeno Koenes, 51 jaar uit Sappemeer. Voorts 1ste stuurman Cornelius Koenes, 23 jaar uit Sappemeer, 2de stuurman Lambartus Veldman, 22 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-37, 28 maart 1887, schoener “Moree”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Lambartus Veldman, 24 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-19, 28 maart 1888, bark “Herculus”, kapitein Cornelius Koenes, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lambartus Veldman, 25 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1889-27, 17 maart 1889, brik “Nijenstein”, kapitein Geert Bouman, 25 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Lambertus Veldman, 26 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en de kapiteinsvrouw Janneke Mensinga, 25 jaar uit Groningen;

Monsterrol 1889-74, 04 juli 1889, brik “Nijenstein”, kapitein Geert Bouman, 25 jaar uit Groningen. Voorts 1ste stuurman Lambartus Veldman, 26 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Geert van Dijk, 19 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en de kapiteinsvrouw Janneke Mensinga, 25 jaar uit Groningen;

Monsterrol 1890-92, 02 september 1890, bark “Deodata”, kapitein Lambertus Veldman, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fokko Veldman, 25 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 4 lichtmatrozen;

Monsterrol 1892-15, 12 maart 1892, schoener “Oldambt”, kapitein Lambertus Veldman, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Sibenus Bouman, 23 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-64, 09 juli 1892, schoener “Oldambt”, kapitein Lambertus Veldman, 29 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Sibenus Bouman, 24 jaar uit Groningen, 2de stuurman Jan Aarents, 20 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos, lichtmatroos en 2 dekjongens;

Monsterrol 1893-29, 22 maart 1893, schoener “Oldambt”, kapitein Lambertus Veldman, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 41 jaar uit Farmsum, kok 2 matrozen, 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-22, 16 maart 1894, schoener “Oldampt”, kapitein Lambertus Veldman, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Freerk Balkema, 41 jaar uit Farmsum, kok, matroos, 3 lichtmatrozen, dekjongen;

Monsterrol 1894-85, 22 augustus 1894, schoener “Oldampt”, kapitein Lambertus Veldman, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Freerk Balkema, 43 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en dekjongen;

Monsterrol 1895-35, 05 april 1895, schoener “Oldambt”, kapitein Lambertus Veldman, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Harm Kerkvoogd, 26 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-27, 17 maart 1896, schoener “Oldampt”, kapitein Lambertus Veldman, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 44 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1896-71, 03 juli 1896, schoener Oldampt”, kapitein Lambertus Veldman, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1897-37, 13 april 1897, schoener “Oldampt”, kapitein Lambertus Veldman, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Siefko Wijngaard, 22 jaar uit Siddeburen, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1897-76, 13 augustus 1897, schoener “Oldampt”, kapitein Lambertus Veldman, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Jan Lukkien, 26 jaar uit Veendam, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1898-57a, 08 juli 1898, bark “Fortuna”, kapitein Lambartus Veldman, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts zeilmaker, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1899-5, 04 februari 1899, schoener “Oldampt”, kapitein Lambertus Veldman, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1899-63, 07 juli 1899, bark “Fortuna”, kapitein Lambertus Veldman, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hendrik Wolthekker, 38 jaar uit Groningen, kok, zeilmaker en een matroos;

Monsterrol 1900-24, 14 maart 1900, bark “Fortuna”, kapitein L.Veldman, 37 jaar uit Delfzijl. Vorts 1ste stuurman H.Wolthekker, 39 jaar uit Groningen, 2de stuurman K.Huisman, 21 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1900-66, 31 juli 1900, bark “Fortuna”, kapitein L.Veldman, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman K.Huisman, 21 jaar uit Delfzijl, kok, 5 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1901-57, 10 augustus 1901, bark “Fortuna”, kapitein Lambertus Veldman, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Gosselaar, 22 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1902-22b, 14 april 1902, bark “Fortuna”, kapitein Lambertus Veldman, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1902-33c, 06 juni 1902, schoener “Oldambt”, kapitein Lambertus Veldman. Geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Enige naam op de monsterrol.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Lambertus wordt op de monsterrollen ook vermeld als Lambartus en met de initiaal L.
  2. Er zijn in totaal 35 monsterrollen met de naam van Lambertus op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1875 t/m 1902 met als leeftijden 12 t/m 39 jaar. De zeemanscarriére van Lambertus heeft derhalve minstens 27 jaar geduurd..
  4. Als woonplaats is altijd Delfzijl opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

       *     1875               scheepsjongen op de schoener “Cornelia”, kapt. Jacob Nieuwenhuis                      12 jaar

       *     1876               kok op de schoener “Cornelia”, kapt. Jacob Nieuwenhuis                                        15 jaar

       *     1880               lichtmatroos op de schoener “Loppersum”, kapt. Thomas Wieringa                       17 jaar

       *     1881               matroos op de galjoot “Bouwina”, kapt. Thomas J.Middel                                       18 jaar

       *     1882               `matroos op de brik “Aurora”, kapt. Rente J. de Weerd                                             19 jaar

       *     1882               matroos op de schoener “Hillechiena”, kapt. Pieter Gransbergen                             19 jaar

       *     1883               matroos op de schoener “Veendam”, kapt. Jan Wiersma                                          20 jaar

       *     1883               stuurman op de schoener “Weltevreden”, kapt. Cornelis van Wattum                   20 jaar

       *     1884-1885    stuurman op de schoener “Veendam”, kapt. Jan Wiersma                                        21-22 jaar

       *     1885               2de stuurman op de bark “Hercules”, kapt. Koeno Koenes                                        22 jaar

       *     1887               stuurman op de schoener “Moree”, kapt. Ludde Smit                                                24 jaar

       *     1888               stuurman op de bark “Hercules”, kapt. Cornelius Koenes                                         25 jaar

       *     1889               stuurman op de brik “Nijenstein”, kapt. Geert Bouma                                               26 jaar

       *     1890               kapitein op de bark “Deodata”                                                                                      27 jaar

       *     1892-1897    kapitein op de schoener “Oldambt”                                                                              29-34 jaar

       *     1898               kapitein op de bark “Fortuna”                                                                                       35 jaar

       *     1899               kapitein op de schoener “Oldambt”                                                                              36 jaar

       *     1899-1902    kapitein op de bark “Fortuna”                                                                                       36-39 jaar

       *     1902               kapitein op de schoener “Oldambt”                                                                              39 jaar

 

 

Overige bijzonderheden

In 1863 was het schip bij de werf van Gustav Fechter, gelegen op de Klugenbauholzhof, in Elbing (Oost-Pruisen) van stapel gelopen. … De bark was geschikt voor de vaart op de Atlantische Oceaan en gebouwd voor een zogenaamde “Partenrederei”, waarin in 1894 als partners deelnamen: de koopman en consul Fritz Dultz, de kapitein Eugen Neumann, de zeilmaker Peter Leidtke - allen uit Pillau -, alsmede de machinefabrikant Ferdinant Schichau uit Elbing en de kapitein Heinrich Rudolf Unruh uit Balga. De laatste had van 1886 tot 1894 over het schip het commando gevoerd. Door het overlijden van kapitein Neumann had men besloten de bark te verkopen. De Delfzijlster reder Bernard Hendrik Geertsema bereikte met de aandeelhouders een accoord. De verkoop vond te Pillau plaats op 18 april 1894 (voor 8500 DM) … De bark werd aanvankelijk gevoerd door kapitein/eigenaar B.H.Geertsema, doch later kreeg kapitein L.Veldman hierover het commando …097-p.33/34

In de tekst van.Mast wordt verslag gedaan van een reis met de “Fortuna” onder kapitein Veldman:

Het schip lag in april 1899 nog in de haven van Leer cokes te laden. Na belading werd eerst Delfzijl aangelopen om te provianderen. Net buiten de vaargeul in de Bocht van Watum kwam men ter hoogte van de havenmond voor anker. Het schip bleek zijn naam geen eer aan te doen. Het “Nieuwsblad van het Noorden” vermeldde begin april 1899 in de rubriek “Zeetijdingen:   Delfzijl, 11 April. Het Ned.schip “Fortuna” kapt. Veldman van Emden naar Stockholm, hier ter reede liggende, heeft een anker en plm. 45 vaam ketting verloren. …. Kapitein L(ambertus) Veldman, die scheel keek en stotterde, laveerde met moeite over het dek. De “Fortuna” bleek een schip van “Popke Nathals”. Drank was er beter verkrijgbaar dan koffie of thee. Mast geeft een levendig veslag van de, door drank beheerste, lichte anarchie, die aan boord heerste. Tevens van de het reisschema in 1899, waarbij havens als Emden, Stockholm, Rafsö, en Hernösand werden aangedaan.097-p.34 e.v..

 

“Erg rustig en vredig ging het er in de volgende jaren niet aan toe voor kapitein Veldman. Hij maakte een aantal reizen vanuit Delfzijl naar het Engelse Grangemouth, voer vandaar met kolen naar de Baltic en kwam met hout terug op Delfzijl. Hij kwam in 1900 en 1901 op die reizen bij herhaling in onstuimig weer terecht. In 1901 deed hij de bark in de Zweedse havenstad Geffle van de hand aan J.K.Johansson” 097

 

NRC 18 oktober 1896114

Delfzijl, 15 oktober. Het schoenerschip OLDAMBT, kapitein Veldman, van Sundsvall naar hier bestemd, is volgens telegrafisch bericht, wegens tegenwind, te Holtenau binnengelopen. Het gaat thans door het Kaiser Wilhelmkanaal (opm: Kielerkanaal) naar hier.

 

Provinciale Groninger Courant 21 oktober 1896114

Delfzijl, 18 oktober. Het schoenerschip OLDAMBT, kapt. Veldman, van Sundsvall naar hier bestemd, is volgens telegram wegens tegenwind te Holtenau binnengelopen. Het gaat thans door het Kaiser-Wilhelmkanaal (opm: Kielerkanaal) naar hier.

 

Provinciale Groninger Courant 24 februari 1898114

Delfzijl, 23 februari. De hier voor enige dagen verkochte 3-mast schoener OLDAMBT, bevaren geweest door kapt. L. Veldman wordt gesloopt.

 

Provinciale Groninger Courant 22 maart 1898114

Delfzijl, 19 maart. De te Leith liggende Nederlandse bark FORTUNA, kapitein tevens reder B.H. Geertsema, krijgt tot gezagvoerder L. Veldman, van het thans hier gesloopt wordende schip OLDAMBT. De heer Geertsema blijft boekhouder.

 

NRC 13 april 1899114

Delfzijl, 11 april. Het Nederlandse schip FORTUNA, kapt. Veldman, van Emden naar Stockholm, hier ter rede liggende, verloor in de nacht van zaterdag op zondag een anker en plm. 45 vaam ketting.

 

Provinciale Groninger Courant 06 januari 1902114

Delfzijl, 4 januari. De alhier thuishorende bark FORTUNA, kapt. L. Veldman, opgelegd te Gefle, is alhier onder de hand voor geheime prijs verkocht aan een Russische Fin (opm: verkocht aan J.K. Johansson, die het doorverkocht aan O. Kunnstmann, Arendsburg/Ösel [Kuressaare/Saare-Estland] – periode 1901-1903).

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Veldman, Lambertus

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1890-09-02
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: DEODATA
Schipper: Veldman, Lambertus
Scheepstype: bark
Grootte: 342

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten