Inloggen
DORDRECHT - ID 1770


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-08-27 / 1898-11-01 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 2698 ROTT1891
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wood, Skinner & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 32
Date Laid Down: 1891-02-04
Launch Date: 1891-07-22
Delivery Date: 1891-09-01
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (20 1/2 , 34 & 56 - 39)
Speed in knots: 9.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1762.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1337.00 Net tonnage
Deadweight: 2625.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 126000 Cubic Feet
Bale: 118000 Cubic Feet
 
Length 1: 83.70 Meters Registered
Beam: 11.34 Meters Registered
Depth: 5.99 Meters Registered
Draught: 5.236 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-08-27
Register nr: 0
Scheepsnaam: DORDRECHT
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ommeren, Ph. Van
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: ja
1891-08-27, uitvoering65-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-08-00 DORDRECHT
Manager: Firma Phs. Van Ommeren, 1923: Phs Van Ommeren's Scheepvaartbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Zeeschip 'Dordrecht', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMGS

Date/Name Ship 1898-00-00 ILMARI
Manager: O. Heine, Björneborg, Russia
Eigenaar: Björneborgs Ångfartygs A/B., Björneborg, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Björneborg / Russia
Additional info: In 1907 W. Ahlström en in 1908 G.W. Schnellmann manager.

Date/Name Ship 1911-08-00 PORTOS
Manager: Rob. Philis, Helsingborg, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B. Philis, Helsingborg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsingborg / Sweden

Date/Name Ship 1916-03-00 PORTOS
Manager: Roland Frodi, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: A/B. Nordiska Lloyd, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden

Date/Name Ship 1916-04-00 PORTOS
Manager: H. Modin, Stockholm, Sweden
Eigenaar: A/B. Nordiska Lloyd, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Date/Name Ship 1919-00-00 PORTOS
Manager: H. Modin, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B H. Modin, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Date/Name Ship 1922-00-00 PORTOS
Manager: H. Modin, Stockholm, Sweden
Eigenaar: A/B. Nordiska Lloyd, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden

Date/Name Ship 1923-00-00 PORTOS
Manager: H. Modin, Stockholm, Sweden
Eigenaar: H. Modin, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Date/Name Ship 1925-00-00 PORTOS
Manager: H. Modin, Stockholm, Sweden
Eigenaar: B.A. Broman, Sundsvall, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Date/Name Ship 1930-00-00 PORTOS
Manager: Tortsen H:son Regnander, Sundsvall, Sweden
Eigenaar: Tortsen H:son Regnander, Sundsvall, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Sundsvall / Sweden

Date/Name Ship 1937-00-00 LEENI
Manager: A. Laane, F. Baltser & J. Petermann, Parnu, Estonia
Eigenaar: A. Laane, F. Baltser & J. Petermann, Parnu, Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Parnu / Estonia

Date/Name Ship 1940-00-00 LEENI
Manager: Meretransporti - Keskus, Tallinn (Reval), USSR
Eigenaar: Meretransporti - Keskus, Tallinn (Reval), USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Tallinn (Reval) / USSR

Date/Name Ship 1941-00-00 LEENI - VT 503
Manager: U.S.S.R. (Estlandse Staatsrederij), Tallinn (Reval), USSR
Eigenaar: U.S.S.R. (Estlandse Staatsrederij), Tallinn (Reval), USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Vladivostok / Russia

Ship Events Data

1891-02-04: NRC 050291
Rotterdam, 4 februari. Op de werf van de heren Wood, Skinner & Co, te Newcastle-on-Tyne, is de kiel gelegd van een stalen schroefstoomschip van 2.800 ton draagvermogen voor rekening van een maatschappij onder directie van de firma Ph. van Ommeren alhier. Het stoomschip zal de naam dragen van DORDRECHT.
1891-09-01: NRC 050991
Rotterdam, 4 september. Dinsdag l.l. (opm: 1 september) heeft de proeftocht plaats gehad van het stoomschip DORDRECHT, gevoerd door kapt. Heideman en volgens order van de firma Phs. Van Ommeren alhier bij de heren Wood, Skinner & Co. te Billquay bij Newcastle- on-Tyne gebouwd. Het stoomschip, beladen met 2500 Engelse ton steenkolen, behalve 270 tons in de bunkers, heeft een diepgang van gemiddeld 18 Engelse voet en behaalde bij de ongunstigste weersgesteldheid met geringer dan het bij contract bepaalde kolenverbruik, onder verschillende omstandigheden een gemiddelde vaart van ruim 9½ mijl; de machines werkten voortdurend zeer geregeld, terwijl het schip een uitmuntend zeeschip werd bevonden, en in de hoogste klasse van Lloyd is opgenomen. Na de proeftocht zette het koers om de Noord, op reis naar Kronstadt.
1891-09-01: NRC 030991
Het nieuw gebouwde stoomschip DORDRECHT is de 1e september van Shields naar Kronstadt vertrokken (opm: eerste reis)
1940-06-00: De ‘LEENI’ werd na de bezetting van Estland door Rusland in juni 1940 door de U.S.S.R. in beslag genomen.
1941-08-21: Final Fate:
Het Russische Marinetransportschip ‘LEENI’ is op 21 augustus 1941 bij Kaap Juminda, in positie 59°49’NB. en 25°29’OL. op een mijn gelopen. Vervolgens werd zij door Duitse vliegtuigen met bommen tot zinken gebracht en ging geheel verloren. Zij was op reis van Tallinn naar Kronstadt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.G.Heydeman als gezagvoerder gedurende:

*    1892 t/m 1895 van het stalen schroefstoomschip “Dordrecht”, gebouwd in 1891 te Newcastle, 1746 ton n.m., varend voor Ph.van Ommeren te Rotterdam;

*    1895 t/m 1896 van het stalen schroefstoomschip “Sliedrecht”, gebouwd in 1895 te Newcastle, 1864 ton n.m., varend voor de Maatschappij “Sliedrecht Ph. van Ommeren te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Heydemann, C.G.
Overige informatie: 0

Familiegegevens

Theodorus Lehmann werd op 22.06.1860 geboren te Rotterdam als z.v. Johan Sebastiaan Jakob Lehmann en Helena Pietronella Ouwenhand.  

Th. Lehmann (24) trouwde op 10 dec. 1884 te Rotterdam met Femmigje Mourus (30) – geb. 04.11.1854 te Zwartsluis - d.v. Klaas Mourus en Jochemina Reinders. 

Femmigje Mourus overleed op 03.02.1913 te Rotterdam (58).

Theodorus (54) hertrouwde vervolgens op 23 juli 1914 te Rotterdam met Orselina Bakker (45) – geb. 14.08.1868 te Oostmahorn – d.v. Jan Jogchums Bakker en Antje Jakkeles Douema. Ze was weduwe van August Johan Schulz. 

Orselina Bakker overleed op 02.11.1947 te ’s-Gravenhage (79).

Th. Lehmann overleed op 18 aug. 1942 te Voorburg. (82) en werd op 21 aug. begraven op de Oosterbegraafplaats te Voorburg.  (Overlijdensbericht in het Rott. Nieuwsblad van 20-08-1942)

 

Kinderen

-    Helena Pieternella – geb. 20.09.1886

-    Jochemina – geb. 04.11.1887

-    Helena Jacoba – geb. 01.03.1890

-    Theodora Emma – geb. 20.09.1891

-    Lodewijk Johannes Hendrik – geb. 03.08.1893

-    Johan Sebastiaan Jacob – geb. 22.12.1894

-    Allen geboren te Rotterdam.

 

Opleiding

Theodorus werd op 01.08.1874 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 4-jarige cursus werd hij geplaatst op 24.10.1878 als stuurmansleerling a/b van het s.s. SCHIEDAM, kapt. Chevalier, naar New York. Op 08.02.1879 geplaatst op 24.10.1878 als stuurmansleerling a/b van het s.s. SCHIEDAM, kapt. Chevalier, naar New York. Op 24.05.1879 geplaatst als lichtmatroos a/b van het schip ANNA BERTHA, kapt. Wijtsma, naar Suriname. Op 25.10.1879 terug van de reis met goed attest. Op 24.12.1879 eervol ontslagen met attest B. 

 

Overige bijzonderheden

Theodorus werd na zijn vaartijd leraar ‘Zeemanschap’ aan de Rotterdamse Zeevaartschool en ging in 1925 met pensioen, waarna hij in Voorburg ging wonen.

RN 260624

De heer Th. Lehmann heeft aan de Gemeenteraad verzocht om ontslag als leraar in zeemanschap en wettelijke bepalingen aan de Zeevaartschool. Burg. en Weth. stellen voor het gevraagde ontslag met ingang van 1 september a.s. eervol ontslag te verlenen

 

Zie ook NRC  120226

Vereeniging van gezagvoerders en stuurlieden ter koopvaardij.

Th. Lehmann was jaren bestuurslid van deze vereniging.

 

 

De onderstaande gegevens zijn van de heer S.Parma.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.Lehmann als gezagvoerder gedurende:

*    1896 t/m 1898 van het stalen schroefstoomschip “Dordrecht”, gebouwd in 1891 te Newcastle, 1746 ton n.m., varend voor Ph.van Ommeren te Rotterdam. Het schip werd in 1898 verkocht naar Rusland.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Lehmann, Theodorus

Afbeeldingen


Omschrijving: advertentie uit de Nieuwe Rotterdamsche Courant van 18 september 1891.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Owners photographer

Omschrijving: PORTOS in de kleuren van Modin
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: PORTOS
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten