Inloggen
CONCORDIA - ID 16229


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1866-07-14 / 1886-09-21 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Duitsland

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Oprichting:

Bij Acte, op den 25sten Julij 1857 voor den Notaris Pieter
Schettinger , te Nieuwendam residerende, verleden, is door de Gebroeders
Wichger Hooites Meursing, wonende te Amsterdam, en Aaldrik Hooites
Meursing, wonende te Nieuwendam, eene Vennootschap aangegaan en
gecontinueerd, nu onder de Firma van W- en A. H. Meursing, tot het
uitoefenen eener Scheepsbouwerij, Scheepsreederij en Scheepsboekhouderij ,
met alles wat daarmede maar eenigzins verwant en in betrekking kan
geacht worden; waarvan de zetel hoofdzakelijk is gevestigd te Amster-
dam : voor zaken bepaaldelijk de Scheepstimmerwerf te Nieuwendam be-
treffende, zal dezelve ook te dezer plaatse gevestigd zijn. Beide Ven-
nooten zullen tot het teekenen der Firma geregtigd zijn.
De Vennootschap, bij continuatie aangegaan zijnde, zal voor onbepaalden
tijd voortduren :en wel tot wederopzegging toe, van weerszijden altijd
een jaar bevorens te doen. Bij overlijden van een der Vennooten zal de
overblijvende in het deel van den eersten opvolgen wanneer daarvan
geene opzegging en bekendmaking binnen eene maand zal zijn geschied.
Tot Aankoopen van onroerende goederen, Leeningen, Beleeningen en
Borgstellingen zal beider gezamenlijke werking noodig zijn, anders zullen
dezelve de Vennootschap niet verbinden.

Scheepsbouwer: W. & A.H. Meursing, Nieuwendam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1866-05-13
Delivery Date: 1866-07-00
Technical Data

Gross Tonnage: 118.00 lasts
Gross Tonnage 2: 223.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 33.07 Meters Registered
Beam: 7.07 Meters Registered
Depth: 3.66 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1877
Type: Remeasurement
Omschrijving: Omstreeks 1877 hermeten volgens nieuwe meting, nu 202,35 tons netto. De vermelde afmetingen zijn reeds volgens de nieuwe meting

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1866
Datum agenda: 1866-07-14
Register nr: 18660466
Scheepsnaam: CONCORDIA
Type: Schooner
Lasten: 118
Gebouwd in plaats: Nieuwendam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Smit, W.
Plaats: Purmerend
Kapitein op moment van verzoek: Wildeboer, N.
Opmerkingen: 1868 - 503-datum besluit nieuwe zeebrief27-07-1868-101- schip ligt in :Purmerend
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Nieuwendam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-07-14 CONCORDIA
Manager: W. Smit, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: W. Smit, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Purmerend / Netherlands
Callsign: NKSJ
Additional info: Eigenaar voor 1/16 deel de heer Krijn Kramer, Beemster, van het Nederlandsche schonerbrikschip de CONCORDIA, met inventaris en toebehoren.gedagtekend Purmerend, den eerste october, achttien honderd zes en zestig.

Date/Name Ship 1877-02-00 ALCYONE
Manager: C.E. Mercier Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.E. Mercier Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NCHR

Date/Name Ship 1882-10-15 EBEN EZER
Manager: Leopold Kranert, Wolgast, Germany
Eigenaar: Leopold Kranert, Wolgast, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Wolgast / Germany
Callsign: JHQS

Date/Name Ship 1886-12-00 NAAM NOG ONBEKEND
Manager: Nicolas Michanovich, Buenos Aires, Argentine
Eigenaar: Nicolas Michanovich, Buenos Aires, Argentine
Shareholder:
Homeport / Flag: Buenos Aires / Argentine

Ship Events Data

1877-02-12: NRC 310177
Advertentie. Ed. C. A. Koli, makelaar te Amsterdam, zal op maandag 12 februari 1877, des namiddags ten 3 ure, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, in het lokaal De Witte Zwaan, Nieuwendijk aldaar, publiek verkopen het kopervast en gekoperd snelzeilende Nederlands schoenerbrikschip CONCORDIA, gevoerd geweest door kapt. M. Wildeboer. Groot volgens nieuwe meting: lang 33,07 meter, breed 7,07 meter, hol 3,66 meter, en alzo groot 202,35 tonnen. Het schip is in 1875 geopend geweest, en bij Veritas geclassificeerd +3/3 A. 1. 1. tot augustus 1879. En verder met deszelfs goed onderhouden en complete inventaris. Het voorzegde schoenerbrikschip ligt te Bristol (Engeland) en is inmiddels uit de hand te koop. Informatie te bekomen bij bovenvermelde makelaar of bij de kapitein aan boord.
1882-09-17: NRC 170982
Verkochte schepen. Het gekoperd Nederlands schoener-brikschip ALCYONE, groot 202 ton nieuwe meting, gebouwd in 1866, is door de Wed. E.C.A. Koli & Bos Janszen uit de hand naar Noord-Duitsland verkocht.
1886-09-21: Final Fate:
Van de EBEN EZER, kapt. F. Jäger, op reis van Paysandu (west-Uruguay, aan de rivier Uruguay) naar Bahia, en liggend ter rede van Buenos Aires, zijn op 21 september 1886 als gevolg van slecht weer de ankerkettingen gebroken. Het schip liep aan de grond doch werd met gebroken masten en zwaar beschadigd te Buenos Aires binnengebracht en geabandonneerd. Daar in december 1886 verkocht aan Nicolas Michanovich te Buenos Aires en omgebouwd tot lichter.


Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Marinus Wildeboer is geboren op 28 augustus 1827 te Oude Pekela als zoon van de bakker Marinus Wildeboer en Aaltje Jans (Hensing).

Marinus trouwde op 07 maart 1858 te Aalsmeer als kapitein der zee met Christina Lieneke, geboren 24 november 1837 als dochter van de klompenmaker Jacob Lieneke en Jansje Brussen. Christina oveleed op 23 juli 1924 te Amsterdam, 86 jaar.

Marinus zou zijn overleden op 26 november 1917 te Amsterdam, wonende op deLindengracht 148.

 

In Burgerlijke Stand akten op wieawaswie.nl wordt Marinus Wildeboer vermeld als kapitein/scheepsgezagvoerder in 1858, 1860, 1862, 1864, 1867, 1870, 1872, 1875, (allen te Aalsmeer) en grutter in 1887, 1900, 1903, (akten te Amsterdm van kinderen maar daarin vermeld dat de ouders wonende waren te Amsterdam)

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein                 Naam schip                                          Vertrek                              Terugkomst

M.Wildeboer                    Felicitas                                                18 oktober 1860             26 mei 1861

 

Bouma025 vermeldt M.Wildeboer als gezagvoerder gedurende:

*   1852 t/m 1857 van de sloep “Maria”, gebouwd in 1849 te Husum, 64 ton o.m., varend voor Haantjes & Schermer te Wormerveer;

*   1856 van de 3/msch “Marius”, gebouwd in 1853 te La Nouvelle, 137 ton o.m., varend voor Haantjes & Schermer te Wormerveer. Het schip werd in hetzelfde jaar omgedoopt in “Felicitas”;

*   1856 t/m 1866 als de 3/msch “Felicitas” ex Marius, gebouwd in 1853 te La Nouville, 137 ton o.m., varend voor Haantjes & Schermer te Wormerveer.

 

Bouma025 vermeldt N.Wildeboer als gezagvoerder gedurende:

*   1867 t/m 1877 van de brik “Concordia”, gebouwd in 1866 te Nieuwendam, 223 ton o.m., varend voor W.Smit te Purmerend. Het schip voer in 1878 voor C.E.Mercier Jr te Amsterdam en was herdoopt in “Alcyone”.

 

Overige bijzonderheden

Mail dd 29 december 2016 van Pieter Jan Coenraads

Van mijn bejaarde tante (95 jr) kreeg ik nog enige anekdotes die zij als kind hoorde vertellen van kapitein Marinus Wildeboer. O.a. het verhaal dat bij aankomst in Amerika de gehele bemanning ziek was geworden. Hij kwam toen met een ‘zwarte’ bemanning weer terug. Bij een volgende tocht zou hij die weer hebben ingeruild tegen zijn oospronkelijke bemanning.

De geschilderde portretten van Marinus Wildeboer en zijn vrouw (die vaak meegevaren heeft) hangen in het huis van mijn oom.

 

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Wildeboer, Marinus
Overige informatie: *1827, †Amsterdam, 26 november 1917

Familiegegevens en opleidinG

Ede werd geboren op 22 februai  1849 te Sappemeer als zoon van de schipper  Geert Edes Jonker en Zwaantje Smith

Ede trouwde op 25 maart 1880 te Amsterdam als scheepdgezagvoerder met Hendrikje Bakker, geboren te Groningen op 18 april 1852 te Veendam als dochter van de schipper Geert Simons Bakker en Helina Ida Simons van Deest.

Geen overlijdensgegevens gevonden van het echtpaar.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.G.Jonker als gezagvoerder gedurende:

*    1878 t/m 1882 van de schoenerbrik “Alcyone” ex Concordia, gebouwd in 1866 te Nieuwendam, 223 ton o.m., varend voor C.E.Mercier Jr te Amsterdam. Het schip werd in 1882 verkocht naar Duitsland;

*    1884 t/m 1886 van de composietbark “Antonia”, gebouwd in 1876 door Meursing te Amsterdam, 995 ton n.m., varend voor G.J.Veth. Zie ook 052.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Jonker, Ede Geertz
Overige informatie: *1849

Afbeeldingen


Omschrijving: ID 16229. Kapt. Wildeboer, van 1866 tot verkoop gezagvoerder op de CONCORDIA. Afbeelding in bezit van de heer P.J. Coenraads.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1881

AH 120181
De ALCYONE lag op 3 december 1880  zeilklaar te Makassar met bestemming naar Amsterdam . (tijdens deze reis beviel op de Indische Oceaan de meevarende echtgenote van kapt. Jonker, Hendriktje Bakker, op 13 januari 1882 van een dochter, die de namen Heilina Ida kreeg)

AH 210481
Op 18 april 1881 arriveerde de ALCYONE te IJmuiden van Makassar. (opm: volgens cargalijst bestond de lading uit 3457 balen koffie, 64 kisten muskaatnoten, 64 kranjangs parelmoerschelpen, 103 kisten en 207 kranjangs gom copal en 1959 stuks sandelhout.)

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1866
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Maritieme kronieken Marhisdata 1866 - 1882
Duitse en Braziliaanse kranten
Uitspraak Seeamt Stralsund 1887
Pertes Bureau Veritas 1886