Inloggen
JAVA - ID 16102


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1865-04-10 / 1876-10-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: U.S.A.
Werfnummer:
Technical Data

Gross Tonnage: 682.00 lasts
Gross Tonnage 2: 1292.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 54.10 Meters Registered
Beam: 9.28 Meters Registered
Depth: 5.79 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1865
Datum agenda: 1865-04-10
Register nr: 18650259
Scheepsnaam: JAVA
Type: Fregat
Lasten: 682
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wiarda Beckman, H.B.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Tuk, M.G.
Opmerkingen: 1868 - 149-datum besluit nieuwe zeebrief09-03-01868-82- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in Amerika

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1865-04-10 JAVA
Manager: Hermanus Bernardus Wiarda Beckman, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Ex. Amerikaansschip EDWARD AND PETER

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Amsterdam no. 52 van 1864
Eigenaren van het fregat JAVA:

Hemanus Bernardus Wiardi Beckman, koopman en reder te Amsterdam (boekhouder en 5/32e part)
Firma De Vries & Co. cargadoors en reders te Amsterdam (4/32e part)
E. Sanders, reder te Amsterdam (2/32e part)
B. Bahlmann, koopman te Amsterdam (2/32e part)
Firma Blok & Zoon, scheepsbouwmeesters te Amsterdam (2/32e part)
Tuk & Kruymel, reders te Amsterdam (4/32e part)
Jan Schut & Zoon, commissionairs te Amsterdam (1/32e part)
Jacques Went Jr., makelaar te Amsterdam (1/32e part)
C.M.H. van Ewijck, particulier te Utrecht (2/32e part)
J.H.F. van Ewijck, particulier te Maarsseveen (1/32e part)
W.H. de Heus, fabrikant te Utrecht (1/32e part)
L.D. Taunay, fabrikant te Weesp (1/32e part)
P. Visser Azn., aannemer te Sliedrecht (1/32e part)
Firma A.A. Visser Jr. & Co., aannemers te Sliedrecht (1/32e part)
Hendrik Schran de Jong, aannemer, Sliedrecht (1/32e part)
Adruiaan Prins, aannemer, Sliedrecht (1/32e part)
Ary van Hattum, aannemer te Sliedrecht (1/32e part)
en Giel Hoogendoorn, aannemer, Sliedrecht (1/32e part)

Ship Events Data

1872-08-15: Damaged
Queenstown, 15 augustus. Het Nederlandse schip JAVA, kapt. Bakker, van Liverpool met stukgoed naar Batavia, is alhier lek binnengelopen, hebbende veel slecht weder doorgestaan en zwaar gewerkt. Moet lossen om nagezien te worden.
1875-04-00: Damaged
Amsterdam, 5 april. Volgens bericht van kapt. Bakker, voerende het Nederlandse schip JAVA van Passaroeang te Vlissingen binnen, had hij op de reis veel slecht weder gehad, verscheidene zeilen en ra’s verloren, en was een gedeelte van de boegverschansing ingeslagen, waardoor meer dan 3 voet water in het schip was geweest.
1875-07-05: Sold at auction
Advertentie. G.J. Boelen, makelaar zal op maandag 5 juli 1875 des namiddags te 12½ uur precies, in het lokaal De Brakke Grond, te Amsterdam, ten overstaan van de notaris C.J. Carp, in veiling brengen het Nederlands gekoperd fregatschip, genaamd JAVA, gevoerd door kapt. W.L. Bakker, volgens Nederlandse meetbrief lang 54,10, wijd 9,28, hol 5,79 Nederlandse ellen, gemeten op 1.292 ton, 683 lasten; thans liggende aan de Werf IJhoek, Groote Wittenburgerstraat.
Nadere informatiën bij bovengenoemde makelaar en bij de cargadoors De Vries & Co. te Amsterdam.
1876-11-00: Final Fate:
08 oktober 1877, PGC - Provinciale Groninger Courant
Amsterdam, 5 oktober. Omtrent het fregatschip JAVA, kapt. J. Rotgans, de 27e oktober 1876 uit Batavia naar Nederland vertrokken en waarvan sedert geen berichten zijn ingekomen, kan met voldoende zekerheid worden aangenomen, dat het met man en muis is vergaan. Behalve de bemanning, was een vrij groot aantal passagiers aan boord, die dus allen hun graf in de golven zullen hebben gevonden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Foto (nr.87) van kapitein M.C.Tuk beschikbaar047.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.C.Tuk werd met vlagnummer 844 per 03 maart 1868 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein L.Tuk. Als zijn schip is vermeld de “Java”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving was Tuk 44 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 23 februari/03 maart 1868 staat vermeld dat tot effectief lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Marinus Christinus Tuk, oud 44 jaar, voerend de clipper “Java”, voor rekening van Beckman & de Man, op voordracht van kapitein L.Tuk.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer              jaren            type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

     844                        1868-1869    fregat              Java                                                      Beckman & de Man

 

Bouma025 vermeldt M.C.Tuk als gezagvoerder gedurende:

*   1865 t/m 1870 op het fregat “Java” ex Edward D.Peters, gebouwd in 1856 te BucksPort USA, 1300 ton o.m., varend voor H.B.Wiardi Beckman te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

P 67-68 Situatie midden jaren zestig 1864-1865. Vrede, Onrust, Julia, Java,

Het fregat “ Java” onder kapitein M.O.(sic) Tuk wordt geregistreerd in 1865 te Melbourne en ook op Malden eiland i.c. 900 mijl NtW van Tahiti om guano te laden. Het schip keerde via Kaap Hoorn terug naar Engeland. “ Kapitein Tuk meldde later dat de reis van Tahiti rond Kaap Hoorn tot de ZO-passaat 39 dagen … heeft gekost.”

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Tuk, Marinus Christinus

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Wouter Leendert Bakker werd met nr. 865 effectief lid van Zeemanshoop per 11 juli 1871 op voordracht van G.Tuk. Zijn schip was de “Java”002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 04/11 juli 1871 werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd Wouter Leendert Bakker, oud 36 jaar, wonend te Sliedrecht, voerend de clipper “Java”, voor rekening van  H.B.Wiarda Beckman, op voordracht van kapitein L.Tuk.023

W.L.Bakker was effectief lid van Zeemanshoop on de periode 1871 t/m 1876 met vlagnummer 865.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001;

vlagnummer             jaren                 type        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

         865              1871-1875            fregat     Java                       H.B.Wiarda Beckman

                                     1876                 geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.L.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1875 van het 3/m schip “Java” ex Edward D.Peters, gebouwd in 1856 te Bucksport, USA, 1300 ton o.m., varend voor H.B.Wiardi Beckman te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Het schip “Aurora” onder kapitein Visser van Schiermonnikoog vertrok in 1876 “samen met het schip “Java”, kapitein W.L.Bakker (rederij H.Wiardi Beckman) en het schip “Sindoro”, kapitein Diepenbroek (rederij Hendricks) naar de Oost. De drie kapiteins hadden, in bespreking vooraf, een weddenschap afgesloten dat degene die het eerst Batavia zou bereiken van de collegae een kist wijn had gewonnen. Hetzelfde werd afgesproken voor de retourreis. De “Sindoro” won de westrijd met een bijzonder snelle reistijd van slechts 71 dagen (vanaf Nieuwediep naar Batavia gold een gemiddelde van ca.180-200 dagen voor zeilschepen die van de wind afhankelijk waren). (dit is een foute opgave van de gemiddelde reistijd - Parma)

Na gelost en weer geladen te zijn vertrokken de schepen van de rede van Batavia op 26 oktober 1876. De “Sindoro” kwam na een uiterst zware en moeilijke reis van 187 dagen in Nieuwediep aan. Niemand had iets van de twee andere, “Aurora” en “Java” vernomen. Pas enkele manden later spoelden op de kust van Lourenço Marques wrakstukken aan die als afkomstig zijnde van de beide schepen werden geïdentificeerd. Aangenomen werd dat beide schepen in het vuur van hun wedstrijd en tijdens zeer zwaar stormweer op elkaar zijn ingelopen omtrent het eiland Madagascar en elkaar de grond in hebben geboord. Van beide schepen kwam de totale bemanning om het leven. Lloyds’ in Londen hield dit drama op “stormweer, slecht zicht in nachtelijke duisternis”.

Uit: “De lage landen en het verre oosten” door M.H.M.Starkenburg  in  11 en 30, NGV afd. Friesland. Blad nr. 28. Jg7 nr.4, oktober 2002 p.424-427. Bovenstaande anekdote in de 80-er jaren opgetekend uit de mond van de heer E.van der Geest te Ameland  Pers.meded. Starkenburg, okt. 2002.

Een overeenkomstig relaas staat in “De Clippers” door Anno Teenstra, Holdert & Co, Amsterdam, 306 pp en wel de pp.73-74.

 

In Bouma025 wordt als laatste gezagvoerder  van de “Java” vermeld de kapitein J.Rotgans. Deze zou met het schip zijn vergaan op een reis van Batavia naar Rotterdam. Zie bij Rotgans, J.

“ … Dat de kapiteins der groote snelzeilers in die jaren de oceanen tusschen Holland en Java tot hun wedstrijdbaan maakten, is bekend. … De meest tragische race, die ooit gehouden is, was misschien wel die tusschen de Sindoro, kapitein Diepenbroek, van Hendrichs & Co, de Java, kapitein W.L.Bakker, van H.B.Wiardi Beckman en de Aurora, kapitein H.Visser, van Gebr. Goedkoop. De kapiteins hadden vóór hun vertrek van Nieuwediep in het voorjaar van 1876 een weddenschap aangegaan om een kist wijn, wie het eerst in Indië zou zijn. De Sindoro won dien wedstrijd met een reis van 71 dagen. Na op de Javakust opnieuw beladen te zijn, ontmoetten zij elkaar weer op de reede van Batavia en hernieuwden de weddenschap voor de terugreis. Op 26 October vertrokken zij. Het weer bij de Kaap was bijzonder slecht. Dagenlang heeft de Sindoro er mee geworsteld; pas na 187 dagen was zij in Holland. Maar zij was de eenige die terugkeerde. De beide andere zijn in dat weer gebleven, zooals bleek uit aangespoelde stukken op de kust bij Lourenço Marquez, vermoedelijk door een onderlinge aanvaring als gevolg van slecht zicht in een stormnacht. Alle opvarenden, ook de kapiteins, kwamen om. De Gebr. Goedkoop verloren zoo dit mooie schip, toen ongeveer 10 jaar oud.”081

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Bakker, Wouter Leendert

 
Jan Rotgans werd geboren op 16 mei 1839 te Terchelling als zoon van kapitein Sies Jans Rotgans en Tietje Wijbrands Rotgans
 
 Jan studeerde aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.
 
Jan trouwde op 05 augustus 1869 met Nienke Menno. Nienke stierf tien maande later.
 
Jan hertrouwde op 16 september 1875 met Ida Karpersteijn.
 
Jan is eind 1876 met zijn schip de “Java”omgekomen op de Indische Oceaan , waarschijnlijk na een aanvaring met de driemaster “Aurora”
 
Zie voor uitvoerig verslag van dit gebeuren in Een Terschellinger zeilvaartkapitein door Bram Oosterwijk, Coolegem Media, 2016, p.61 e.v.
 
 
 
 
 
 
 
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
 
J.Rotgans (adres bij de heer F.R.P.Victor) werd met vlagnummer 891 per 28 december 1875 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van J.R.Mink. Zijn schip was de "Prinses Amalia"002.
 
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 december 1875 wordt als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd J.Rotgans, geen leeftijd genoemd, voerend het schip “Java”, op voordracht van kapitein P.J.Mink.023.
 
 
 
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
 
Geen
 
 
 
De schepen van de kapitein
 
lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001
 
vlagnummer   periode              type                    naam van het schip                      boekhouder/reder
 
       891          1875                 niet vermeld     Java                                                       geen opgave
 
                          1876                 fregat                 Java                                                       F.R.P.Victor
 
 
 
     Bouma025 vermeldt J.Rotgans als gezagvoerder gedurende:
 
     *   1870 t/m 1872 van de bark “Petronella” ex Trijntje Fenna, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor;
 
     *   1873 t/m 1874 van de bark “Louis Augus Constantin” ex Louis Meyer, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
 
     *   1875 van het 3/mschip “President van Rijckevorsel”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 851 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
 
     *   1876 van het 3/m schip “Java” ex Edward D.Peters, gebouwd in 1856 te Bucksport, USA, 1300 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip werd in oktober vermist varend van Batavia naa Rotterdam.
 
 
 
Overige bijzonderheden
 
In de autobiografische aantekeningen van Sies Jans Rotgans (Reizen en lotgevallen van Sies Jans Rotgans) als typoscript aanwezig in het NSM te Amsterdam en het Fries Scheepvaartmuseum te Sneek, komt op p. 25 de opmerking voor “Mijn oudste soon was nu als ligtmatroos met de Nederland, Kapt. Huidekoper, … “(dd oktober 1856). Op 06 mei 1839 werd te Terschelling een zoon Jan Siesz. Rotgans geboren als zoon van Sies Jans Rotgans en Tietje Wybrands Rotgans.
 
 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Rotgans., Jan

Afbeeldingen


Omschrijving: JAVA, aquarel gemaakt in 1865, kapitein M.C. Tuk (vlagnummer 844). Ondertiteling van het schilderij : Fregat Java Amsterdam gezagv. M.C. Tuk Hellevoet uitgezeild om de wereld.
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: JAVA, aquarel gemaakt in 1867, kapitein M.C. Tuk (vlagnummer 844). Ondertiteling van het schilderij : .freg.Java.gezagv. M.C. Tuk. op 9° ZB & 12° 35’ WL Maart 1867
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Storm

Omschrijving: JAVA, aquarel gemaakt in 1873, kapitein W.L. Bakker (vlagnummer 865)
Collectie: Collectie Ahrend
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

Het schip is gebouwd in Bucksport, Maine, USA in 1856. 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1864.52

DVD XIII – 8698 - 8703


CEDULE

Naam schip USA (?)-schip EDWARD AND PETER, door kopers te noemen JAVA

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 25 oktober 1864

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper rederij onder boekhouderschap van Hermanus Bernardus Wiardi Beckman, Amsterdam (zie bijlage)

te voeren door kapt. M.C. Tuk

grootte in tonnen 682 lasten of 1292 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in Ver. Staten van Amerika

plaats / datum registratie Rotterdam, 26 oktober 1864

nummer van registratie deel 53, folio 93, verso, vak 2

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: (opm: er staat in de cedule EDWARD EN PETERS als ex-naam)






researcher/datum research: ML / 190609





Bijlage bij acte Amsterdam no. 52 van 1864
Eigenaren van het fregat JAVA:

Hemanus Bernardus Wiardi Beckman, koopman en reder te Amsterdam (boekhouder en 5/32e part)
Firma De Vries & Co. cargadoors en reders te Amsterdam (4/32e part)
E. Sanders, reder te Amsterdam (2/32e part)
B. Bahlmann, koopman te Amsterdam (2/32e part)
Firma Blok & Zoon, scheepsbouwmeesters te Amsterdam (2/32e part)
Tuk & Kruymel, reders te Amsterdam (4/32e part)
Jan Schut & Zoon, commissionairs te Amsterdam (1/32e part)
Jacques Went Jr., makelaar te Amsterdam (1/32e part)
C.M.H. van Ewijck, particulier te Utrecht (2/32e part)
J.H.F. van Ewijck, particulier te Maarsseveen (1/32e part)
W.H. de Heus, fabrikant te Utrecht (1/32e part)
L.D. Taunay, fabrikant te Weesp (1/32e part)
P. Visser Azn., aannemer te Sliedrecht (1/32e part)
Firma A.A. Visser Jr. & Co., aannemers te Sliedrecht (1/32e part)
Hendrik Schran de Jong, aannemer, Sliedrecht (1/32e part)
Adruiaan Prins, aannemer, Sliedrecht (1/32e part)
Ary van Hattum, aannemer te Sliedrecht (1/32e part)
en Giel Hoogendoorn, aannemer, Sliedrecht (1/32e part)

ML / 190609

Naam JAVA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1864
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk