Inloggen
BARON VAN HEEMSTRA - ID 15818


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1862-08-18 / 1887-11-24 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1862
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Commercie Compagnie, scheepsbouwmeester Gerrit Knol, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Launch Date: 1862-03-02
Delivery Date: 1862-07-05
Technical Data

Gross Tonnage: 397.00 lasts
Gross Tonnage 2: 752.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 41.47 Meters Registered
Beam: 7.09 Meters Registered
Depth: 5.75 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1862
Datum agenda: 1862-08-18
Register nr: 18620605
Scheepsnaam: BARON VAN HEEMSTRA
Type: Bark
Lasten: 397
Gebouwd in plaats: Middelburg
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Speers en Sprenger
Plaats: Middelburg
Kapitein op moment van verzoek: Nepperus Fzn. F.
Opmerkingen: 1864/ 916-datum besluit nieuwe zeebrief1864-11-29; no 94- schip ligt in :Middelburg
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
gebouwd te Middelburg

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1862-07-05 BARON VAN HEEMSTRA
Manager: Firma Spoors & Sprenger, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelburg / Netherlands
Additional info: Op 26 augustus 1872 voor NLG 42.100 openbaar verkocht

vmvmvmvmvm

Date/Name Ship 1872-08-26 EMMA
Manager: Firma Van Overzee & Co., Rotterdam, Netherlands
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NPWG
Additional info: in 1880 uit de hand verkocht voor NLG 22.500,-

Date/Name Ship 1880-00-00 SOERABAYA
Manager: J. Koning, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. Koning, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSKF
Additional info: tussen april en juni 1884 uit de hand verkocht voor NLG 15.000,-

Date/Name Ship 1884-05-00 MERWEDE
Manager: Firma Jacob Vriesendorp & Zoonen (houthandel), Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PMBJ

Date/Name Ship 1888-00-00 BRILLIANT
Manager: Louis Vauvert, Porsgrund, Norway
Eigenaar: A/S. Brilliant, Porsgrund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Porsgrund / Norway
Callsign: HPRN
Additional info: de naam wordt in sommige bronnen geschreven als BRILLANT, maar is volgens foto BRILLIANT

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte 62 van 1862 van het schip BARON VAN HEEMSTRA

Eigenaren::

firma Spoor en Sprenger Middelburg 6/40e part
Gerard Jacob Sprenger Middelburg 1/40e part
Mr. Louis Henri Sprenger Middelburg 1/40e part
Jan Jacob Iman Sprenger Middelburg 1/40e part
Charles Jacques Boogaert Koudekerke 1/40e part
Aarnout Marinus Snouck Hurgronje Middelburg 1/40e part
Pieter Dennon Tak Middelburg 1/40e part
Jhr. Charles Philippe Louis van Kinschot Middelburg 1/40e part
Mr. Adriaan Marinus Becius Middelburg 1/40e part
Wed. van Adriaan Isaac Snouck Hurgronje - Lambrechtsen, Middelburg 1/40e part
Commercie Compagnie Middelburg 2/40e part
Jacobus de Kanter Middelburg 1/40e part
Johannes van der Leije Middelburg 1/40e part
Mr. Jacob Geulielnuus Sprenger Middelburg 1/40e part
Charlotte van Citters – Versluijs Middelburg 1/40e part
Johanna Maria Tak - Pous Middelburg 1/40e part
Anthonie van den Broecke Middelburg 1/40e part
Mr. Nicolaas Cornelis Lambrechtsen van Bilthem, Middelburg 1/40e part
Abraham Johannes van den Broecke Middelburg 1/40e part
Fa Boddaert en Compagnie Middelburg 1/40e part
Maria Jacoba van Berlekom – van den Broecke, Middelburg 1/40e part
Jhr. Anthonij Pieter van Doorn van Koudekerke, Middelburg 1/40e part
Boudewijn Anthonij Fokker Middelburg 1/40e part
Fa van den Broecke, Luteijn en Schouten Middelburg 1/40e part
Johanna Catharina Ackermans, wed. van Guilliam Balthazar Christiaan van der Steen
Middelburg 1/40e part
Mej. Christina Geertruida Sara Ackermans Middelburg 1/40e part
Johannes Jacobus de Kanter Middelburg 1/40e part
Wouter Teunis Woutersen Middelburg 1/40e part
Huibert Dieter den Bouwmeester Middelburg 1/40e part
Maria Cornelia Jacoba Prins, echtgenote van Gerardus Petrus Booms Middelburg 1/40e part
Johanna Adriana du Buisson Becius, wed. van Arnout Jakob van Teijlingen Middelburg 1/40e part
Brechters Willem Kaars Sijpesteijn Krommenie 1/40e part
Jan François Tak Brouwer Middelburg 1/40e part
P. Koumans Smedig Leeuwarden 1/40e part

Ship Events Data

1872-08-26: Sold at auction
Verkoping te Middelburg. De makelaar Jacobus de Kanter, als lasthebbende van zijne meesters, is van mening ten verkoop aan te bieden, op maandag de 26e augustus 1872, in de bovenzaal van de sociëteit de Vergenoeging, op de Groote Markt te Middelburg, des namiddags ten 2 ure precies, ten overstaan van de notarissen A. M. Tak en L. L. Woutersen,
het snelzeilend gekoperd en kopervast Nederlands barkschip BARON VAN HEEMSTRA,
laatst gevoerd geweest door kapt. F. Nepperus Fz., lang over steven 41,47 meters, wijd 7,09 meters, hol 5,75 meters, op het dek voorzien van twee huizen, groot volgens meetbrief 752 tonnen of 397 lasten. Geclassificeerd bij Veritas 3/3 L. 1. 1. tot ultimo maart 1873, welke klasse daarna nog voor twee jaren kan verlengd worden. Gebouwd te Middelburg ten jare 1862, laatst gekoperd in 1871. Liggende te Middelburg aan de werf van de Commercie- Compagnie. Benevens rondhouten, staand en lopend want, ankers, kettingen, zeilen en verderen geheel complete inventaris.
Afzonderlijk zullen nog geveild worden: drie chronometers, een achtdaagse van Parkinson & Frodsham, nº. 1987; een tweedaagse van Charles Frodsham, nº. 2888, en een dito van George Clerke, nº. 50; voorts een sextant, twee Horsburgh’s (nieuw Nederduits) (opm: pilots voor de Far East), een seinkist met lijnen, compleet voor internationale en Marryats seinen, een algemeen seinboek met bijlagen en een dito van Marryat.
Het schip is vrijdag en zaterdag vóór en op de verkoopdag te zien, van des morgens 9 tot 12 ure en des namiddags van 2 tot 6 ure, tegen afgifte van een toegangskaart, te verkrijgen bij bovengenoemde makelaar, bij wie tevens nadere informatiën, benevens veilcondities en inventaris te bekomen zijn.
1879-12-00: Collision
AH 040180. Gravesend, 1 januari. Het Nederlandse schip EMMA, kapt. Wiebenga, bij Dungeness in aanvaring geweest met het Franse schip JEUNE NARCISSE, heeft daarbij schade bekomen aan de vaste reling, boegspriet en het tuig.
1880-01-19: Voyages
AH 210180. Rotterdam, 19 januari. Volgens particulier bericht is het barkschip EMMA, kapt. Wiebenga, op de reis van Brouwershaven naar Hellevoet door het ijs genoodzaakt te Willemstad (N.Br.) binnen te lopen (opm: de EMMA was op reis van Tjilatjap naar Rotterdam met een lading koffie; dit was waarschijnlijk haar laatste reis als EMMA)
1887-11-24: Sold at auction
NRC 281187
Bremerhaven, 25 november. Het Nederlandse schip (opm: bark) MERWEDE, alhier op 13 oktober op de reis van Dordrecht naar Riga lek binnen gelopen (opm: zie NRC 151087), is gisteren voor 4.550 mark aan kapt. Jensen te Geestemünde (aan de Weser) verkocht.
1906-02-00: Final Fate: Broken up

De BRILLIANT arriveerde eind februari 1906 van Brevik te Farsund en werd aldaar gesloopt. (bron: Axel Kühn uit Stavanger Aftenblad van 1 maart 1906)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. Nepperus Fz. was met vlagnummer R76 in de periode 1855 t/m 1880 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1880 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als effectief lid is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein F.Nepperus Fz met vlagnummer R76 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1855                      van de bark “Neptunus”                             263 last              varend voor Spoor & Sprenger te

                                                                                                                                    Middelburg

1858                      geen vermelding van schip en boekhouder

1859                      van de bark “Pantalon”                              180 last              varend voor E.Serruys te Rotterdam

1862 t/m 1867     van de bark “Baron van Heemstra”         398 last              varend voor Spoors & Sprenger te                                                                    Middelburg

1874, 1877, 1878 geen vermelding van schip en boekhoude

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

F.Nepperus                     Pantelon                12 december 1859              28 januari 1861

 

Bouma025 vermeldt F.Nepperus a;s gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1858 van het fregat “Mercurius”, gebouwd in 1836 te Middelburg, 491 ton o.m., varend voor Spoors & Sprenger te Middelburg. Het schip werd in 1858 gesloopt;

*    1860 t/m 1862 van de bark “Pantalon”, gebouwd in 1851 te Dordrecht, 345 ton o.m., varend voor E.Serruijs te Rotterdam;

*    1863 t/m 1872 op de bark “Baron van Heemstra”, gebouwd in 1862 te Middelburg, 754 ton o.m., varend voor Spoors en Sprenger te Middelburg. Het schip werd in 1872 verkocht aan van Overzee & Co te Rotterdam en herdoopt in Emma.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door T.Nepperus.104

F.Nepperus vertrok per 21 december 1864 van Zierikzee op de “Baron van Heemstra” en 2 landmachtsoldaten. Hij arriveerde te Batavia op 04 april 1865 na een reis van 104 dagen065.

De bark “Pantalon” onder kapitein F.Nepperus werd in 1859 vermeld uit Melbourne en op 02 februari 1860 te Texel. Er  is geen aanduiding van een Kaap Hoorn ronding.121

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Nepperus, Frans
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Abraham van der Eyk werd op 02 september 1843 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij werd geboren te Zierikzee op 04 oktober 1830 als zoon van Engel van der Eyk, zeeloods te Brielle, wonende in de Voorstraat, en Maria van der Boom.

De vermelding: "Besluit 21 aug 1844 op verzoek der ouders bestemd voor de gewone koopvaardij hier te lande". Van 1844-1846 een drie-maandelijkse rapportage over de vorderingen in zeevaartkunde, "schoolonderwijs" (nederlands, frans, engels), scheepswerk en tekenen. Voorts:

"24 dec 1845  aangenomen tot lidmaat der Ned.Herv.Gemeente door Do Meyjes

 18 juny 1846  geplaatst als jongen op het schip Ida Wilhelmina capt.Geerlings naar Batavia voor Rotterdam

 31 july 1846  bekomt den hoogsten prijs in de 3de classe zeevaartkunde zijnde de octant

 22 juny 1847  terug van de reis met goed attest

 6 july 1847  geplaatst als ligtmatroos op het schip Abel Tasman Capt.van Haften naar Batavia voor Dordrecht Gagie ¦10,-

 1 juny 1848  terug van de reis met goed attest

 7 dito  ontslagen".004(533/2010)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.van der Eijk werd met nr.684 lid van Zeemanshoop per 19 augustus 1856 op voorspraak van J.H.Schipper. Zijn schip was de "Ida". Heeft bedankt als lid002.

In de Algemene Vergaderingen van 12/19 augustus 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als lid voor de vlag voorgesteld/aangenomen Abraham van der Eijk, oud 25 jaar, voerend de bark “Ida”, voor rekening van en met adres bij Gregory Pierson, op voordracht van kapitein J.H.Schippers.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 november 1857 staat een brief van kapitein A. van der Eyk “verzoekende storting te mogen voldoen voor eene reeds afgeloopen reis en schoon gehuwd zijnde voor de eerstvolgende reis te mogen deelnemen, doch buiten risico voor het Fonds.” Het Bestuur wijst dit verzoek af.042.

In de Bestuursvergadering dd 29 april 1858 bedankt A. van der Eijk voor het effectief lidmaatschap voor de vlag.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 25 mei 1858 staat het bedanken van kapitein A. van der Eijk voor het lidmaatschap voor de vlag.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                naam reder/boekhouder

         684                      1856-1857                 bark                  Ida                                  J.L.Gregory Pierson

 

Bouma025 vermeldt A.van der Eijk als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1858 van de bark “Ida” ex Bantam, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 380 ton o.m., varend voor T.L.Gregory Pierson te Amsterdam. Het schip werd in 1858 gesloopt;

*    1861 t/m 1863 van de bark “Maarten van Rossem”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 723 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*    1862 van de brik “Karel August”, gebouwd in 1849, 257 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

      Overlap met de vorige opgave.

*    1869 t/m 1873 van de bark “Maria & Sarah” ex Lammina Elisabeth, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 637 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*    1873 t/m 1874 van de bark “Emma” ex Baron van Heemstra, gebouwd in 1862 te Middelburg, 751 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door A. van der Eijk.104

 

Ontleend aan. van Blokland-Visser064 het volgende:

In de vergadering van het Dordtse zeemanscollege van 23 maart 1855 wordt op plechtige wijze een gouden medaille uitgereikt aan kapitein W.F.Broeksmit en aan de 1e stuurman van der Eijk een zilveren medaille, tevens een loffelijk getuigschrift, beiden van het schip “Bato”, door de Zuid Hollandsche Maatschappij tot Redding van Drenkelingen vanwege de redding der Equipages van:

1e Engels fregat “Fatyma,” kapitein W. Hardie bestaande uit 23 personen.

2e Engels barkschip “Tthomassin,” kapitein Holmes equipage 12 personen de kapiteinsvrouw en 3 kinderen.

3e Engels barkschip “Elizabeth,” kapitein H.Churchill 13 personen .

Deze schepen waren in de Torresstraat bij de noord/oost en noord/west kust van Australie gestrand op de NO-kust van het eiland Raine en Boot, resp. de NW-kust van het eiland Booby Zij werden aan boord van de “Bato,” met zeemanshartelijkheid verpleegd. Later werden 11 personen aan een ander schip overgegeven. De overigen werden veilig in Batavia aan wal gebracht.

Het is onzeker of deze melding betrekking heeft op Abraham van der Eijk.

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Eyk, Abraham van der

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Ackerlin als gezagvoerder gedurende:

*    1875 van de bark “Emma” ex Baron van Heemstra, gebouwd in 1862 te Middelburg, 751 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Ackerlin, G.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.G.Wiebenga was met vlagnummer R51 in de periode 1869 t/m 1903 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 07 januari 1897 staat de uitslag van een wedstrijd voor de best bijgehouden kompasjournalen in 1894/1895 waarbij is toegekend de gouden medaille aan kapitein F.H.Bonjer, de zilveren medaille aan kapitein G.Stenger en bronzen medailles aan S.Turfboer en J.G.Wiebenga.042.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.G.Wiebenga met vlagnummer R51 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1874                                  bark “Ada”            376 last         varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

*   1877, 1878                       bark “Emma”        747 ton n.m. varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

*   1880, 1881                       bark “Soerabaja”  747 ton n.m. varend voor J.Koning te Rotterdam

*   1882                                  bark “Lotos”         c. 900 ton     varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam

*   1883, 1885, 1886 bark “Lotos” 958 ton      varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam

*   1887, 1888                       geen vermelding van schip en boekhouder

*   1890                                  bark “Evertsen”    c.2100 ton   varend voor de Ned.Scheepv.Mij te Rotterdam

*   1891 t/m 1896                 bark “Evertsen”    1418 ton       varend voor de Ned.Scheepv.Mij. te Rotterdam

*   1897 t/m 1900                 geen vermelding van schip en boekhouder

 

J.G.Wiebenga was van 1883-1888 kapitein van het ijzeren fregat “Lotos”, gebouwd in 1883 door Bothof & Gravenstein te Slikkerveer, varend voor reder J.Koning & van Delden te Rotterdam052

J.G.Wiebinga was van 1891-1896 kapitein van de stalen bark “Evertsen”, gebouwd in 1891 bij Rijkee & Co te Katendrecht, 1418 ton, varend voor de Reederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij, Zurmühlen & van Vessem, te Amsterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt tot “Tellus”025 en 052.

 

Kapitein J.G.Wiebenga was de eerste gezagvoerder van de ijzeren bark "Lotos" (958 ton), in 1883 gebouwd op de werf van Jan Smit Fopz te Slikkerveer door de hoofdbaas Bothof en zijn collega Gravestijn voor rederij J.Koning & Van Delden te Rotterdam026(39/314).

 

Bouma025 vermeldt J.G.Wiebenga als gezagvoerder gedurende:

*   1869 van de bark “Brouwershaven”, gebouwd in 1841 te Brouwershaven, 599 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*   1870 t/m 1876 van de bark “Ada”, ex Zeemanshoop, ex Jan Schouten, gebouwd in 1853 te Dordrecht, 721 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*   1876 t/m 1880 van de bark “Emma” ex Baron van Heemstra, gebouwd in 1862 te Middelburg, 751 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1881 voor reeder J.Koning te Rotterdam en was herdoopt in “Soerabaya”;

*   1881 t/m 1882 op de bark “Soerabaya” ex Emma, ex Baron van Heemstra, gebouwd in 1862 te Middelburg, 747 ton o.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

*   1883 t/m 1887 op de bark “Lotos”, gebouwd in 1882 te Slikkerveer, 900 ton n.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

*   1891 t/m 1896 op de stalen bark “Evertsen, gebouwd in 1891 te Rotterdam, 2100 ton n.m., varend voor de Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Hamburg en herdoopt in Tellus.

In Bouma worden meer schepen dan de hiervoorgenoemde geregistreerd onder J.G.Wiebenga. In de verslagen van het Rotterdamse zeemanscollege worden echter 2 personen met de initialen J.G. genoemd. Zie ook onder Joh.G.Wiebenga hierna. Nader genealogisch onderzoek omtrent de verwantschap is noodzakelijk

 

Overige bijzonderheden

 “Brouwershaven

De kiel van deze bark werd op 25 juni 1840 gelegd door scheepsbouwmeester C.Mak Czn op de Commerciewerf. Op 2 september 1841, om twee uur ’s middags, werd de Brouwershaven te water gelaten met het beste gevolg. Het schip werd vervolgens door een stoomboot naar Alblasserdam gesleept om te worden opgetuigd.

De Brouwershaven was 599 ton groot. Haar lengte bedroeg 125 voet, haar breedte 32 voet en haar diepte was 19 voet. De Nederlandse Handelsmaatschappij bevrachtte het schip voor Oost-Indië. …

Op 13 augustus 1861 werd het schip in Rotterdam geveild en voor 19.400 gulden verkocht aan de Fa.Van Overzee en Comp. te Rotterdam. … “. De volgende kapiteins waren A.Huizer, J.G.Wiebenga en P.J.L.Feensma (moet zijn Teensma). 074.

“Abraham de Vos … tekent … aan: Gedurende 46 jaar heeft deze bark gevaren, wat wel een bewijs is geweest van de solide bouw. Voor zover hem bekend was dit het langst varende schip geweest, dat in Zierikzee werd gebouwd”074.

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.82-83 Kaap Hoorn of Kaap de Goede Hoop 1902 en 1905 Nicolaas Witsen

In de publicatie van de Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders uit 2000  Verhalen van voor de mast staan de herinneringen van H.C.Willemse “Mijn reis als scheepstimmerman met het fregat Nicolaas Witsen”. Hazelhoff Roelfsema citeert daaruit betreffende een reis in 1902 die rond Kaap de Goede Hoop ging en niet via Kaap Hoorn..

Daarna volgen citaten uit dezelfde publicatie van J.C.Joekes en J.Kuijpers “Herinneringen aan de laatste reis van het fregat Nicolaas Witsen: uit 1905 die wel een Kaap Hoornronding betreft

Het fregat “Nicolaas Witsen” onder kapitein J.G.Wiebenga was te Melbourne op 18 december 1904, werd gesignaleerd op 25 december 1904 ten Z. van Nieuw Zeeland en op 01 januari 1905 ter hoogte van Kaap Hoorn. Het schip ariveerde op 15 april 1905 te Falmouth en werd verkocht.121

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

In deze brochure staat de mededeling dat Pieter Jeppe Teensma als stuurman voer op de bark “Soerabaia”. Hij reisde op 06 september 1882 vanuit Maassluis naar Indië en door naar Australïe. Op de terugreis zou, 2 dagen voor de aankomst in St. Helena, de kapitein, i.c. J.G.Wiebenga, zijn overleden, waarna Pieter Jeppe Teensma het commando overnam (zie ook bij Pieter Jeppe Teensma)

 

 

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Wiebenga, J. G.

Familiegegevens en opleiding

Jan Krijnsz.Haasnoot werd geboren op 24 september 1844 te Katwijk aan Zee als zoon van Krijn Pietersz Haasnoot en Johanna Jansd. Kruyt.

Hij trouwde in 1868 met Jannetje Dirksd. Ouwehand..

Hij overleed op 29 januari 1884 nabij St.Helena.

“Bekend is dat hij 1874-1882 ingeschreven staat als gezagvoerder op de bark Luctor et Emergo. Overlijdt op 29-01-1884 als kapitein van de bark Soerabaia”. Hij zou van 1885-1886 gezagvoerder van de Soerabaia geweest zijn

De publicatie bevat een foto van Jan Krijnsz Haasnoot en zijn vrouw Jannetje Dirksd. Ouwehand054-043.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Haasnoot als gezagvoerder gedurende

*          1874 t/m 1881 op de bark “Luctor et Emergo”, gebouwd in 1864 te Middelburg, 756 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye in Middelburg. Het schip werd in 1881 verkocht naar Noorwegen;

*          in 1883/84 als gezagvoerder van de bark “Soerabaja” (ex-Emma, ex-Baron van Heemstra), gebouwd in 1862 in Middelburg 747 ton o.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam. Het schip werd in 1885 overgedragen aan J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht en herdoopt in “Merwede”.

 

Overige bijzonderheden

Het Katwijks Museum te Katwijk aan Zee heeft in depot een schilderij van de “Soerabaja”. Verdere gegevens ontbreken op het schilderij, maar gezien Katwijk en de gegevens hiervoor zal de kapitein wel Jan K.Haasnoot geweest zijn.

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Haasnoot, Jan Krijnsz

Familiegegevens en opleiding

Pieter Teensma werd geboren te Schiermonnikoog op 29 december 1851 als zoon van Jeppe Pieter Teensma en Aukje Eises Carst.

Hij trouwde te Schiermonnikoog als kapitein op 08 augustus 1880 met Tjitske Visser, geboren op 06 november 1855 te Schiermonnikoog als dochter van Jacob Jilkes Visser en Antje Eelkes (of Aukje Edes resp Antje Ekes) Buwalda. Zij overleed te Schiermonnikoog op 28 januari 1915.

Pieter Jeppesz overleed te Schiermonnikoog op 29 mei 1929.

Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog, rij 38.07. Het graf is eigendom en beschermd.117.

 

 

Een portret van Pieter Jeppes Teensma en Tjitske Jacobs Visser staat op p. 54 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensoenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.J.Teensma als gezagvoerder gedurende:

*   1885 t/m 1886 van de bark “Merwede” ex Soerabaya, ex Emma, ex Baron van Heemstra, gebouwd in 1852 te Middelburg, 739 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht;

*   1889 t/m 1897 van het 3/mschip “Graafstroom”, gebouwd in 1879 te Alblasserdam, 1359 ton n.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Haugesund en is in 1899 gezonken tussen Darien en Ierland;

*   1896 t/m 1898 van de stalen bark “de Ruyter”, gebouwd in 1891 te Amsterdam, 1689 ton n.m., varend voor de Nederl. Scheepvaart Maatschappij (1889) Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam

*   1899 van hetzelfde schip maar nu varend voor Zurmühlen & Ruhaak te Amsterdam.

 

"Het laatste voor de grote vaart in ons land gebouwde houten zeilschip was het fregat "Graafstroom" van de reder J.Smit Czn te Alblasserdam. Het was 1359 registerton groot en werd gebouwd in 1879. Dit schip maakte zijn laatste reis naar Indië in 1894-95 onder kapitein P.J.Teensma. Het had voor de uitreis 117 dagen, voor de thuistreis 146 dagen nodig." (Uit: E.W.Petrejus - Een schip vaart uit - De Boer Maritiem, 1975, p.144/145).

 

P.J.Teensma was in 1896 kapitein van het stalen fregat “De Ruyter”, gebouwd in 1891 door Huygens & van Gelder te Amsterdam, 1689 ton, varend voor rederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam052.

 

In de “Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij” staat P.J.Teensma als gezagvoerder van/in:

*   1900 (en vermoedelijk al eerder) van het stalen fregat “de Ruyter”, gebouwd in 1891, bruto/nette = 1761/1689 ton, varend voor de Nederlandsche Scheepv. Maatschappij te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

 

Een portret van het fregat “Graafstroom” staat op p. 184 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het origineel was in bezit van Pieter J. Teensma te Schiermonnikoog en hangt nu bij Hotel van der Werff op het eiland

Op p. 185 in hetzelfde boek staat een foto van de “Graafstroom” in het Oosterdok, aanwezig in het Scheepvaartmuseum te Amsterdam

 

 

NRC 21 maart 1895

Maassluis, 20 maart. Het Nederlands fregat GRAAFSTROOM, kapt. P.J. Teensma, gesleept wordende door de sleepboot NOORDZEE, passeerde hedenavond te 6.30 uur Dungeness.

 

NRC 20 december 1895

Rotterdam, 19 december. Volgens bij de Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij ontvangen telegram uit New York is het Nederlandse schip (opm: bark) DE RUYTER, kapt. P.J. Teensma, beladen met salpeter, aldaar zeilkaar om naar Java te vertrekken.

 

NRC 29 oktober 1896

Soerabaja, 1 september. Het Nederlandse schip DE RUYTER, kapitein Teensma, moet in het dok enige reparaties ondergaan, waarna het suiker zal laden naar de Azorische eilanden voor orders.

 

Provinciale Groninger Courant 04 maart 1897

Amsterdam 2 maart. Het stalen fregatschip De RUYTER, kapt. P.J. Teensma, van Passarouan (opm: Pasuruan) te Barbados binnen, heeft order bekomen voor Delaware.

 

De hierna gescande tekst komt uit een particulier uitgegeven brochure “Familie Teensma. Een leven op zee”, door P.J.Teensma Jr te Schiermonnikoog. Juni 2011, 28 pp

En ook in

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Teensma, Pieter Jeppesz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

A.Mosterman was in 1881 kapitein van het houten fregat “India Packet”, gebouwd in 1861 door J.Smit te Alblasserdam, 680/758 ton, varend voor D.Held te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt A.Mosterman als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1878  van de bark “Anna Lucretia” ex Suzanna Elisabeth”, gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 739 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip is te Nerva gestrand;

*    1879 t/m 1880 van de bark “Geessiena Maria”, ex Theodora Machtilda, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 505 ton o.m., varend voor D. Held te Amsterdam. Het schip werd in 1880 verkocht en gesloopt;

*    1881 op het 3/m schip “India Packet”, gebouwd in 1861 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip werd in 1882 verkocht aan J.& J.Vinke te Amsterdam en herdoopt in “Heemse”;

*    1883 op de bark “Anna Maria Wilhelmina” ex Frans & Elise, ex Odilia Margaretha, gebouwd in 1855 aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip is in 1883 bij Farø op de noordpunt van Gotland gestrand en wrak geraakt. Bouma vermeldt bij 1883 ook een kapitein C. Lodewijks. Het is niet duidelijk of de stranding in 1883 onder Mosterdman of Lodewijks heeft plaatsgevonden. Of dat Mosterdman tijdens deze laatste reis het commando heeft overgenomen.

*    1886 t/m 1887 van de bark “Mr. Jacob van Lennep”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 820 ton o.m., varend voor de Wed. J.van Wesel & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1887 verkocht naar Engeland;

*    1887 van de bark “Merwede” ex Soerabaya, ex Emma, ex Baron van Heemstra, gebouwd in 1852 te Middelburg, 739 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht. Het schip werd in 1887 te Bremerhaven verkocht wegens averij, daarna ging het naar Noorwegen als “Briljant”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Mosterman, A.

Afbeeldingen


Omschrijving: Het schip als de Noorse bark BRILLIANT
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: Het schip als de Noorse bark BRILLIANT te Pjorsgründ
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Gjersøe, Georg

Omschrijving: Het schip als de Noorse bark BRILLIANT te Pjorsgründ rond 1900. Het ligt aan de overkant. Op de voorgrond de Noorse bark Elieser
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Gjersøe, Georg
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Archieven, Middelburg Archiefnummer ZA.701.1036.62

foto 0143 - 0148

Cedule
Naam schip BARON VAN HEEMSTRA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Middelburg, 5 juli 1862

type schip bark

bouwwerf/verkoper scheepsbouwmeester Gerrit Knol, werf Commercie Compagnie

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. Frans Nepperus Franszoon

grootte in tonnen 752 tonnen, 397 lasten

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 1862

plaats / datum registratie Middelburg, 3 juli 1862

nummer van registratie deel 42 folio 14 recto vak 5

notaris Mr. Adriaan Pieter van Deinse, voorzitter Arrondissements Rechtbank, Middelburg

prijs

bijzonderheden: Getoond wordt de laatste koopbrief; het schip ligt thans te
xx

researcher/datum research: FM / 21/12/2015



Bijlage bij acte 62 van 1862 van het schip BARON VAN HEEMSTRA

Eigenaren::

firma Spoor en Sprenger Middelburg 6/40e part
Gerard Jacob Sprenger Middelburg 1/40e part
Mr. Louis Henri Sprenger Middelburg 1/40e part
Jan Jacob Iman Sprenger Middelburg 1/40e part
Charles Jacques Boogaert Koudekerke 1/40e part
Aarnout Marinus Snouck Hurgronje Middelburg 1/40e part
Pieter Dennon Tak Middelburg 1/40e part
Jhr. Charles Philippe Louis van Kinschot Middelburg 1/40e part
Mr. Adriaan Marinus Becius Middelburg 1/40e part
Wed. van Adriaan Isaac Snouck Hurgronje - Lambrechtsen, Middelburg 1/40e part
Commercie Compagnie Middelburg 2/40e part
Jacobus de Kanter Middelburg 1/40e part
Johannes van der Leije Middelburg 1/40e part
Mr. Jacob Geulielnuus Sprenger Middelburg 1/40e part
Charlotte van Citters – Versluijs Middelburg 1/40e part
Johanna Maria Tak - Pous Middelburg 1/40e part
Anthonie van den Broecke Middelburg 1/40e part
Mr. Nicolaas Cornelis Lambrechtsen van Bilthem, Middelburg 1/40e part
Abraham Johannes van den Broecke Middelburg 1/40e part
Fa Boddaert en Compagnie Middelburg 1/40e part
Maria Jacoba van Berlekom – van den Broecke, Middelburg 1/40e part
Jhr. Anthonij Pieter van Doorn van Koudekerke, Middelburg 1/40e part
Boudewijn Anthonij Fokker Middelburg 1/40e part
Fa van den Broecke, Luteijn en Schouten Middelburg 1/40e part
Johanna Catharina Ackermans, wed. van Guilliam Balthazar Christiaan van der Steen
Middelburg 1/40e part
Mej. Christina Geertruida Sara Ackermans Middelburg 1/40e part
Johannes Jacobus de Kanter Middelburg 1/40e part
Wouter Teunis Woutersen Middelburg 1/40e part
Huibert Dieter den Bouwmeester Middelburg 1/40e part
Maria Cornelia Jacoba Prins, echtgenote van Gerardus Petrus Booms Middelburg 1/40e part
Johanna Adriana du Buisson Becius, wed. van Arnout Jakob van Teijlingen Middelburg 1/40e part
Brechters Willem Kaars Sijpesteijn Krommenie 1/40e part
Jan François Tak Brouwer Middelburg 1/40e part
P. Koumans Smedig Leeuwarden 1/40e part

researcher/datum research: FM / 21/12/2015

Naam BARON VAN HEEMSTRA
Archiefinstelling Zeeuws Archief, Middelburg
Jaar 1862
Toegang 701
Inventaris 1036

Bronnen

Jaar: 1862
Bron: Zeeuws Archief Middelburg
Omschrijving: Archiefnummer ZA.701.1036.62