Familiegegevens en opleiding
Haaike Bakker werd geboren te Schiermonnikoog op 12 juni 1833 als zoon van Tjebbe Freerks Bakker en Maaike Haaikes Mellema.
Hij trouwde op 11 mei 1859 als scheepsgezagvoerder met Johanna Maria Haaikes Zeilinga, geboren te Schiermonnikoog op 14 september 1835 als dochter van Haaike Abrahams Zeilinga en Martha Alida Remts Coerkamp. Zij overleed op 15 april 1910 te Schiermonnikoog.
Haaike overleed op 22 december 1881 te Den Helder in wijk O, nr.383. In de akte staat dat hij de zoon was van Tjebbe Bakker en Maaike Faber (kennelijk een foute opgave).
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Bakker werd met nr. 759 effectief lid van Zeemanshoop op 07 juni 1859 op voordracht van F.C.Jaski. Zijn schip was “De Vriendschap”002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 31 mei/07 juni 1859 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Haaike Bakker, oud 25 jaar, voerend de galjoot “Vriendschap, met als adres F.Zeilinga te Amsterdam, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.
Hij was met vlagnummer 759 van 1859 t/m 1881 lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop”.
Haaike Bakker was met vlagnummer 37 van 1860 t/m 1881 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning” en
met vlagnummer 30 van 1878 t/m 1881 lid van het zeemanscollege “De Goede Bedoeling” in Den Helder.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 januari 1882 vraagt de wed. H.Bakker geb. Zeilinga om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering dd 30 maart 1882 wordt toegekend voor haar en 4 kinderen ingaande 01 januari 1882.042.
Op 25 februari 1886 vraagt zij een verhoging van de uitkering, maar dat wordt afgewezen. 042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 maart 1900 vraagt de secretaris van Schiermonnikoog “hoeveel de weduwen Y.P.G.Konter en H. Bakker per maand van Zeemanshoop genieten.”042
In de Bijlagen van de Bestuursvergadering dd 30 maart 1882 (Stadsarchief Amsterdam 491-38) bevindt zich een rapportage dd 14 maart 1882 door J.S.Brak over kapitein H.Bakker. Hij was gezagvoerder van de “Concordia”, kwam 22 december 1881 terug van een reis en overleed nog dezelfde dag. Het Bestuur wordt geadviseerd de onderstand toe te kennen aan de wed. Haaike Bakker, geb. Johanna Zeilinga plus haar 4 kinderen.042..
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 11 april 1882 is meegedeeld dat per 01 januari 1882 een uitkering in de 1e klasse afd. C. is toegekend aan de wed. H.Bakker geb. Zeilinga, voor haar en 4 kinderen.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 04 oktober 1900 staat vermeld een: “Brief van de Secretaris der gemeente Schiermonnikoog verzoekende te willen opgeven hoeveel de weduwen Y.P.G.Konter en H.Bakker per maand van Zeemanshoop genieten. De opgaven door de heeren Secretarissen verstrekt.”023.
De schepen van de kapitein
Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
759 1859-1861 galjoot Vriendschap de kapitein
1862 schoner Amalia Eltzbacher en Co resp.B.W.Kaars
Sijpestein te Krommenie
1863-1868 schoner Amalia B.W.Kaars Sijpestein te Krommenie
1869-1874 schoner Amalia P.H.Kaars Sijpestein te Krommenie
1 874-1876 fregat Staatsraad van Ewijk idem
1876 “zonder schip”
1877 geen opgave van schip en boekhouder
1878-1880 fregat Concordia W.Smit te Purmerend
H.Bakker was gezagvoerder gedurende:025
* 1862 op de kof “Vriendschap”, gebouwd in 1854 te Sappemeer, 88 ton, varend als kapitein/eigenaar vanuit Schiermonnikoog (De Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart vermeldt hem als gezagvoerder vanaf 1859);
* 1863 t/m 1868 van de galjoot “Amalia”, gebouwd in 1862 bij Hooites te Hoogezand, 163 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;
* 1869 t/m 1876 op hetzelfde schip, maar nu voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Het schip werd in 1876 “uit de hand verkocht” (Sweys);
* 1874 t/m 1877 op het fregat “Staatsraad Comm. van Ewijck”, van stapel op 11 maart 1856 op de werf “Het Wapen van Harlingen” bij T.Haverkamp te Amsterdam, 749 ton, varend voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Het schip ging in 1878 voor f 15.600,- over naar P.Haverkamp te Amsterdam en werd herdoopt in “IJhoek” (opgave Bouma. Overlappend met vorige opgave);
* 1878 t/m 1881 van de bark “Concordia”, ex Twee Cornelissen, gebouwd in 1855 bij C.Smit te Alblasserdam, 742 ton, varend voor W.Smit te Purmerend.
H.Bakker was van 1873-1876 kapitein van het houten fregat “Staatsraad van Ewijck”, gebouwd in 1856 door P.Haverkamp te Amsterdam, 749 ton o.m., varend P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie Het schip werd in 1876 gekocht door P.Haverkamp en herdoopt in “IJ-hoek”025 en 052
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
H.Bakker Vriendschap 04 april 1861 19 november 1861
Amalia 03 september 1862 17 november 1862
Amalia 15januari 1863 juli 1863
Amalia 14 augustus 1863 17 augustus 1864
Amalia 13 september 1864 geen melding
Amalia 05 oktober 1867 geen melding
Overige bijzonderheden
Schiermonnikoger kapiteins waren geliefd bij de rederij van Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Rond 1870 voeren verscheidene eilander kapiteins voor deze rederij zoals Haaike Bakker (“Amalia”), Minne Kleisz. Gnodde (“Anna Cecilia”), Jeppe Teensen Teensma (“Charlotte”), Cornelis Teens Teensma (“Concurrent”), Ennee Theunis Teensma (“Cornelia”), Pieter Theunis Teensma (“Cornelia”), Geert Hoeksma (“Cornelia Wilhelmina”). Ze waren allen vlagvoerende leden van “De Herkenning”.
Familiegegevens en opleiding
Volgens de inschrijving als lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” was Klaas Bakker in 1866 dertig jaar. Dit duidt op een geboortejaar 1835 of 1836. In Tresoar wordt te Terschelling op 18 mei 1835 de geboorte gemeld van een Klaas Lucasz. Bakker als zoon van Lucas Popsz. Bakker en Antje Sikkes Pals.
In Schoterland wordt op 2 januari 1836 de geboorte gemeld van een Klaas Bakker als zoon van Jelle Klazes Bakker en Jantje Pieters Sneekstra.
Wij hebben geen relevante gegevens op Schiermonnikoog omtrent een Klaas Bakker gevonden via Tresoar.
In de Burgerlijke Standgegevens te Amsterdam is in de periode 1863 t/m 1882 geen huwelijk van een zeeman Klaas Bakker gevonden, wel van een huisbediende en een venter. De naamscombinatie van Klaas en Bakker blijkt vaak voor te komen.
In het Gemeentearchief van Rotterdam is diverse malen in de jaren 1878 t/m 1892 sprake van de geboorte van een kind met de naam Klaas Bakker, als nazaat van schipper Klaas Bakker en Pietje Hoff. Beide ouders zijn afkomstig uit Friesland. In twee gevallen vindt de geboorte plaats aan boord van een schip dat ligt aan de Goudsche Vest resp. Goudsche Singel in Rotterdam. Deze ligplaats duidt op een binnenschip en niet op een zeewaardig vaartuig.
Geen huwelijk gevonden van een zeeman Klaas Bakker vermeld in de tienjarentafels van 1863-1882 van Krommenie. En ook geen overlijden in de tienjarentafels t/m 1932 van Schiedam. Beide plaatsen zijn thuishavens van Klaas Bakker geweest.
Vooralsnog blijft de identiteit van kapitein Klaas Bakker dus onzeker en wellicht is hij buiten Friesland geboren Vanwege de algemeenheid van de geslachts- en vóórnaam niet na te gaan.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.Bakker werd met nr.834 effectief lid van Zeemanshoop op 29 mei 1866 op voorspraak van F.de Winter. Zijn schip was de “Generaal(sic) Lincoln”002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 mei 1866 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Bakker, oud 30 jaar, voerend de brik “Generaal (sic) Lincoln”, voor rekening van B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie, op voordracht van kapitein F. de Winter.023.
K.Bakker was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1866 t/m (wellicht) 1878 met vlagnummer 834.
K.Bakker werd vermoedelijk januari 1869 met vlagnummer 23 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Hij werd aangeduid als “vlaggelid 1e kl.”, dus gezagvoerder. Zijn schip was de “Anna”, boekhouder S.Fontein Fz. Verdere gegevens ontbreken028-fol.123.
Vanwege de overeenkomst in scheepsnaam (Anna Maria resp. Anna) en de overeenkomst in boekhouder in 1869 heb ik aangenomen dat het hier om dezelfde K.Bakker gaat als die van “Zeemanshoop”. Bovendien vermeldt Bouma025 geen kapitein K.Bakker bij de lijst van “Anna”’s.
K.Bakker was van 1868-1873 lid van het College “Zeemansvoorzorg”034.
Klaas Bakker was met vlagnummer 79 van 1866 t/m 1878 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
Het laatste vaarjaar van kapitein Klaas Bakker was 1878 (zie hierna). Wellicht dat bij de Colleges van Schiermonnikoog en Harlingen het eindjaar van lidmaatschap 1878 is geweest.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 21 december 1876 bedankt kapitein K.Bakker voor het effectieve lidmaatschap en vraagt ontheffing van contributiebetaling. Dat laatste wordt afgewezen.042.
De schepen van de kapitein
Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
834 1864-1867 brik President Lincoln B.W.Kaars Sijpestein te Krommenie
1868 brik Anna Maria geen opgave
1869-1873 brik Anna Maria S.Fontein Fz te Harlingen
1874-1876 brik Amalia P.H.Kaars Sijpestein te Krommenie
1877 glj Najaden (ex Amalia) F.W.v.d.Elst & Co, Schiedam
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
K.Bakker President Lincoln 08 december 1867 21 juli 1868
Bouma025 vermeldt K.Bakker als gezagvoerder gedurende:
* 1866 t.m 1868 van de brik “President Lincoln”, gebouwd in 1866 te Muntendam, 220 ton o.m., varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Het schip werd in 1869 gereed door S.Fonteyn Fz te Harlingen en was herdoopt in “Anna Maria”;
* 1869 t/m 1873 van de brik “Anna Maria” ex President Lincoln, gebouwd in 1866 te Muntendam, 221 ton o.m., varend voor S.Fontein Fz te Harlingen;
* 1874 t/m 1878 van de galjoot “Amalia”, gebouwd in 1862 te Hoogezand, 163 ton o.m., varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Het schip ging in 1878 over naar F.W.v/d Elst te Schiedam en herdoopt in “Najaden”;
* 1878 van de galjoot “Najaden”, ex Amalia, gebouwd in 1862 te Hoogezand, 163 ton o.m., varend voor F.W.v/d Elst te Schiedam.
Overige bijzonderheden
Geen,
Familiegegevens en opleiding
Volgens de inschrijving als lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” was Klaas Bakker in 1866 dertig jaar. Dit duidt op een geboortejaar 1835 of 1836. In Tresoar wordt te Terschelling op 18 mei 1835 de geboorte gemeld van een Klaas Lucasz. Bakker als zoon van Lucas Popsz. Bakker en Antje Sikkes Pals.
In Schoterland wordt op 2 januari 1836 de geboorte gemeld van een Klaas Bakker als zoon van Jelle Klazes Bakker en Jantje Pieters Sneekstra.
Wij hebben geen relevante gegevens op Schiermonnikoog omtrent een Klaas Bakker gevonden via Tresoar.
In de Burgerlijke Standgegevens te Amsterdam is in de periode 1863 t/m 1882 geen huwelijk van een zeeman Klaas Bakker gevonden, wel van een huisbediende en een venter. De naamscombinatie van Klaas en Bakker blijkt vaak voor te komen.
In het Gemeentearchief van Rotterdam is diverse malen in de jaren 1878 t/m 1892 sprake van de geboorte van een kind met de naam Klaas Bakker, als nazaat van schipper Klaas Bakker en Pietje Hoff. Beide ouders zijn afkomstig uit Friesland. In twee gevallen vindt de geboorte plaats aan boord van een schip dat ligt aan de Goudsche Vest resp. Goudsche Singel in Rotterdam. Deze ligplaats duidt op een binnenschip en niet op een zeewaardig vaartuig.
Geen huwelijk gevonden van een zeeman Klaas Bakker vermeld in de tienjarentafels van 1863-1882 van Krommenie. En ook geen overlijden in de tienjarentafels t/m 1932 van Schiedam. Beide plaatsen zijn thuishavens van Klaas Bakker geweest.
Vooralsnog blijft de identiteit van kapitein Klaas Bakker dus onzeker en wellicht is hij buiten Friesland geboren Vanwege de algemeenheid van de geslachts- en vóórnaam niet na te gaan.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.Bakker werd met nr.834 effectief lid van Zeemanshoop op 29 mei 1866 op voorspraak van F.de Winter. Zijn schip was de “Generaal(sic) Lincoln”002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 mei 1866 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Bakker, oud 30 jaar, voerend de brik “Generaal (sic) Lincoln”, voor rekening van B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie, op voordracht van kapitein F. de Winter.023.
K.Bakker was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1866 t/m (wellicht) 1878 met vlagnummer 834.
K.Bakker werd vermoedelijk januari 1869 met vlagnummer 23 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Hij werd aangeduid als “vlaggelid 1e kl.”, dus gezagvoerder. Zijn schip was de “Anna”, boekhouder S.Fontein Fz. Verdere gegevens ontbreken028-fol.123.
Vanwege de overeenkomst in scheepsnaam (Anna Maria resp. Anna) en de overeenkomst in boekhouder in 1869 heb ik aangenomen dat het hier om dezelfde K.Bakker gaat als die van “Zeemanshoop”. Bovendien vermeldt Bouma025 geen kapitein K.Bakker bij de lijst van “Anna”’s.
K.Bakker was van 1868-1873 lid van het College “Zeemansvoorzorg”034.
Klaas Bakker was met vlagnummer 79 van 1866 t/m 1878 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
Het laatste vaarjaar van kapitein Klaas Bakker was 1878 (zie hierna). Wellicht dat bij de Colleges van Schiermonnikoog en Harlingen het eindjaar van lidmaatschap 1878 is geweest.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 21 december 1876 bedankt kapitein K.Bakker voor het effectieve lidmaatschap en vraagt ontheffing van contributiebetaling. Dat laatste wordt afgewezen.042.
De schepen van de kapitein
Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
834 1864-1867 brik President Lincoln B.W.Kaars Sijpestein te Krommenie
1868 brik Anna Maria geen opgave
1869-1873 brik Anna Maria S.Fontein Fz te Harlingen
1874-1876 brik Amalia P.H.Kaars Sijpestein te Krommenie
1877 glj Najaden (ex Amalia) F.W.v.d.Elst & Co, Schiedam
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
K.Bakker President Lincoln 08 december 1867 21 juli 1868
Bouma025 vermeldt K.Bakker als gezagvoerder gedurende:
* 1866 t.m 1868 van de brik “President Lincoln”, gebouwd in 1866 te Muntendam, 220 ton o.m., varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Het schip werd in 1869 gereed door S.Fonteyn Fz te Harlingen en was herdoopt in “Anna Maria”;
* 1869 t/m 1873 van de brik “Anna Maria” ex President Lincoln, gebouwd in 1866 te Muntendam, 221 ton o.m., varend voor S.Fontein Fz te Harlingen;
* 1874 t/m 1878 van de galjoot “Amalia”, gebouwd in 1862 te Hoogezand, 163 ton o.m., varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Het schip ging in 1878 over naar F.W.v/d Elst te Schiedam en herdoopt in “Najaden”;
* 1878 van de galjoot “Najaden”, ex Amalia, gebouwd in 1862 te Hoogezand, 163 ton o.m., varend voor F.W.v/d Elst te Schiedam.
Overige bijzonderheden
Geen,
Familiegegevens en opleiding
Hindrik Sliep werd geboren 29 januari 1840 te Finsterwolde als zoon van de schoenmaker, later winkelier, Oltmans Frideriks Sliep en Alida/Aaltje Hindriks Polman.
Hindrik trouwde op 03 februari 1870 te Nieuwe Pekela als schipper met Japien Oldenburger, geboren te Nieuwe Pekela 07 april 1847 als dochter van de schipper Egbert Hindriks Oldenburger en Japien Derks Kramer. Japien overleed op 26 maart 1885 te Nieuwe Pekela, 37 jaar, echtgenoot van de schipper Hindrik Sliep.
In een huwelijksakte van een zoon in 1909 wordt Hindrik vermeld als overleden.
In BS-akten wordt Hindrik vermeld als zeeman in 1870, 1872 en 1875 en als schipper in 1878 en 1880.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Sliep wordt vermeld als effectief lid van het zeemanscolleg “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 91 in de periode 1880 t/m 1893.
H.Sliep was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 100 in de periode 1877 t/m 1891.
De schepen
H.Sliep was gezagvoerder gedurende:
-
* 1876 van de 2-mastschoener “Emmanuel”, gebouwd in 1868, bouwlocatie niet vermeld, 71 ton o.m., varend voor F.W.v/d Elst & Co te Schiedam. Het schip strandde bij Thorsminde;
-
* 1877 van de bark “Frans”, gebouwd in 1854, bouwlocatie niet vermeld, 292 ton o.m., varend voor F.W. van Elst & Co te Schiedam; (Bouma administreert hier onder H.Sliep, maar ik neem aan dat het H.D. Sliep betreft”)
-
* 1878 van de bark “Frans” ex E.W.Cohoon, gebouwd in 1868 te Pt. Medway in Nova Scotia; varend voor F.W.v/d Elst & Co te Schiedam; (idem)
-
* 1879 t/m 1888van de galjoot “Najaden”, ex Amalia, gebouwd in 1862 te Hoogezand, 163 ton o.m., varend voor F.W.v/d Elst te Schiedam. Het schip werd in 1888 verkocht naar Engeland.
De ledenlijst van het college “Voorzorg” in de “Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart” vermeldt in de periode 1881 t/m 1920 ook de schepen van de kapiteins. Voor H.Sliep wordt in de periode 1881 t/m 1888 de “Najaden” genoemd
De collectie van monsterrrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
19 februari 1856, schip “Geertruida”, kapitein Barteld J. de Groot uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok Hindrik Sliep uit Finsterwolde, 2 matrozen en een lichtmatroos.
27 januari 1871, schoenerkof “Johanna”, kapitein Egbert Hindriks Oldenburger, 62 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman H.Sliep, 31 jaar uit Nieuwe Pekela, matroos, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter.
|