Inloggen
BILDERDIJK - ID 15527


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1859-06-29 / 1876-01-10 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1859
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Jacob de Jong, Lekkerkerk, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1857-02-06
Launch Date: 1858-08-30
Delivery Date: 1858-05-05
Technical Data

Gross Tonnage: 414.00 lasts
Gross Tonnage 2: 785.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 41.90 Meters Registered
Beam: 7.66 Meters Registered
Depth: 5.50 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1859
Datum agenda: 1859-06-29
Register nr: 18590448
Scheepsnaam: BILDERDIJK
Type: Fregat
Lasten: 414
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hogersdijk, J.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1858-05-04 BILDERDIJK
Manager: Gerrit Anes & J. van Dam (Firma Anes & Van Dam), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gerrit Anes & J. van Dam (Firma Anes & Van Dam), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1873-06-06 ENTREPRISE II
Manager: Coert van Calcar (olieslager), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Coert van Calcar (olieslager), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Ship Events Data

1873-04-08: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn, B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen als lasthebbende van hun meesters op dinsdag 8 april 1873, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven no. 29, publiek veilen: het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands fregatschip BILDERDIJK, laatst gevoerd door kapt. A. Viëtor. Volgens meetbrief lang 41,- meters, wijd 7,64 meters, hol 5,41 meters en alzo groot 753 tonnen of 398 lasten, met al zijn rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, geschut en verdere scheepsgereedschappen, zoals het thans is liggende te Dordrecht. Nog zal afzonderlijk worden geveild een chronometer.
Nadere informatiën zijn te bekomen bij bovengenoemde makelaars.
1876-01-10: Damaged
Havre, 10 januari. Volgens telegram uit Havana is het op Colorado-rif gestrande Nederlandse barkschip ENTREPRISE II (ex-BILDERDIJK), kapt. Mulder, van New Orleans naar Havre bestemd, bezig met de lading te lossen en verwachtte men die geheel te kunnen bergen.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1859
Kapitein: M. Loschen
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Bronnes Mulder werd geboren te Nieuwe Pekel op 14 november 1823 als zoon van de grutter Bronne Meinders Mulder en Fennechien Jans Goossens.

Hij trouwde op 22 maart 1849 te Groningen als scheepskapitein met Zwaantje Boon, geboren te Groningen op 07 december 1825 als dochter van de schoenmaker Cornelis Douwes Boon en Geertje Meinders Mulder. Zwaantje zou zijn overrleden in 18 september 1867 op zee

Hij zou zijn hertrouwd met ene Sara Anne Hodder

Jan Bronnes is overleden op 26 oktober 1884 te Ruthsburg, Queen Anne’s Maryland, USA

Gegevens ontleend aan o.a.: http://www.geni.com/people/Jan-Bronne-Mulder/6000000003940385723 en

http://archiver.rootsweb.ancestry.com/th/read/NETHERLANDS/2012-05/1336502296

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.B.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht”  met vlagnummer 37 in de periode 1853 t/m 1868.

Een tweede J.B.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht”  met vlagnummer 43 in de periode 1855 t/m 1858.

 

In de ledenlijst van de “Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1855 wordt met vlaggnummer 43 ene J.B.Mulder vermeld als gezagvoerder van de “Hiskia”

In de ledenlijsten van “De Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart uit 1853 t/m 1855 wordt een J.B.Mulder met vlagnummer 37 vermeld als gezagvoerder van de “Zorg en Vlijt”

 

Er zijn dus twee kapiteins J.B.Mulder geweest, die in dezelfde periode de Groninger vlagnummers 43 resp 37 voerden en de ene was in 1855 kepitein op de “Zorg en Vlijt”  en de ander op de “Hiskea”. Nu was er wel een  kapitein Jan BERENDS Mulder, dus J.B. maar deze overleed in 1849 en kan dus niet een van deze vlagnummers hebben gevoerd.

Daar komt nog bij dat een “Zorg en Vlijt”  in 1855 tot “Hiskea” werd vernoemd..

IK HEB DEZE PUZZEL NIET KUNNEN OPLOSSEN, MAAR WIJS VOORALSNOG VLAGNUMMER 37 TOE AAN JAN  BRONNEZOON MULDER EN LAAT DE IDENTITEIT VAN DE KAPITEIN MET VLGNUMMER 43 ONBEANTWOORD.

 

Een J.B.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 187 in de periode 1863 t/m 1880.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.B.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1854 van de kof “Zorg & Vlijt”, gebouwd in 1845 te Hoogezand, 62 ton o.m., varend voor H.S.Kalkema te Hoogezand. Het schip werd in 1855 door de kapitein/eigenaar herdoopt in “ Hiskea”;

*    1855 t/m 1857 van de kof “Hiskea” ex Zorg en Vlijt , gebouwd in 1845 te Hoogezand, 62 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1857 komend van Memel met eikenhout, mastloos en zonder roef te Pillau binnengebracht;

*    1857 t/m 1867 van de 2-mastschoener “Zorg & Vlijt”, gebouwd in 1853 te Groningen, 118 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1867 afgekeurd, verkochten gerepareerd. Het voer daarna onder Engelse vlag;

*    1868 t/m 1873 van de bark “Entreprise” ex Willem & Carel, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor C.van Calcar te Hoogezand. Het schip werd in 1873 verkocht naar Duitsland;

*    1874 van het 3-mastschip “Entreprise II” ex Bilderdijk, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 754 ton o.m., varend voor C. van Calcar te Hoogezand. Het schip is te Cuba op het Coloradorif gestrand.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

27 februari 1843, schip “Gezina”, kapitein Izaac Jans Blouw, matroos Jan Mulder, 20 jaar uit Groningen.

08 november 1847, smak “Cornelia”, schipper Hendrik Hendrik Kwint, stuurman Jan Bronnes Mulder, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.

12 september 1851, schoenergaljoot “Bellamy”, schipper Edze Cornelis van Driesten, stuurman Jan Mulder, 28 jaar uit Groningen.

08 september 1853, schoener “Zorg en Vlijt”, schipper Jan Brons Mulder, 29 jaar uit Groningen.

06 februari 1854, kof “Hiskia”, schipper Jan Mulder, 31 jaar uit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

NRC 21 december 1870

Amsterdam, 20 december. Het Nederlandse schip ENTREPRISE, kapt. Mulder, van Philadelphia naar de Middellandse Zee, is volgens particulier bericht met enige schade te Livorno gearriveerd, hebbende een orkaan doorgestaan.

 

Mulder uit Capelle aan de IJssel zond in maart 2015 onderstaand onderdeel van zijn Mulder/bestand

HISKIA    ex Zorg & Vlijt sinds 4.2.1853. Kof groot 61 Tonnen, koopakte 21.01.1853.gebrand 950, 4.2.1853 nieuw voor ??2.000,

k-eig Jan Berends Mulder, scheepskapitein te Groningen (Kadaster Gn), Hypotheek ook ??2.000, Geb Martenshoek, koopacte/bijlbrief ‘Hiskia’ dd 7.5.1845 voor Jan Berends Mulder! 63 L / 118 ton.

Eerste eigenaar H.S. Calkema te Hoogezand (kapt. H.H. (of D.H.) van Wijk)

Sinds 7/1857 J.B. Mulder, Gn, kapitein (BV, moet in 1853 zijn)

 

19.3.1852 van Amsterdam naar Elbing

Monstering koftjalk Hiskea Gn 31.1.1853: schipper Jan Berend Mulder, 30 jr, te Gn + 3 man

Idem 6.2.1854 te Gn, liggende te Hamburg, daarna op avontuur

1857: komende van Memel met eikenhout voor Nederland mastloos en zonder roef te

Pillau binnengebracht (Bouma)  Bemanning omgekomen (zie advertentie hieronder)

29.9.1857, Hiskia, kapt Mulder, roef en luiken te Pillau binnengebracht. De

bemanning is waarschijnlijk met de roef overboord geslagen. Hoedemaker

 

Hier wordt  de HISKEA dus gekoppeld aan Jan BEREND Mulder, maar welke?

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Mulder, Jan Bronnez

Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.462
DVD VIII – 1131, 1132
BIJLBRIEF
Naam schip BILDERDIJK

plaats en datum acte Rotterdam, 4 mei 1858

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Jacob de Jong, scheepsbouwmeester te Lekkerkerk

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Anes & Co., Rotterdam

te voeren door kapt. M. Löschen

grootte in tonnen 414 lasten of 785 tonnen

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen lang 41,90 m., breed 7,66 m., hol 5,50 m.

kiellegging 6 februari 1857

tewaterlating 30 april 1858

plaats / datum registratie Rotterdam, 5 mei 1858

nummer van registratie deel 148, folio 194, verso, vak 8

notaris Johannes Hogendijk, notaris te Rotterdam

prijs

Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 281108

Naam BILDERDIJK
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1859
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: rott.3.03.17.01.3675-462