Inloggen
DOLLARD - ID 15509


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1859-03-21 / 1861-02-14 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1859
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1859-03-00
Delivery Date: 1859-03-21
Technical Data

Net Tonnage: 211.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 111.00 lasts
 
Length 1: 30.74 Meters Registered
Beam: 5.00 Meters Registered
Depth: 3.09 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1859
Datum agenda: 1859-05-16
Register nr: 18590352
Scheepsnaam: DOLLAND
Type: Brik
Lasten: 111
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koster, J.J.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: eerste zeebrief

Ship History Data

Date/Name Ship 1859-03-21 DOLLARD
Manager: Jan Jans Koster, Finsterwolde, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Jans Koster, Finsterwolde, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Finsterwolde / Netherlands

Ship Events Data

1861-02-09: Stranded
Op 9 februari 1861 is de DOLLARD kapt. J.J. Koster op de Suikerplaat bij Breskens gestrand.
1861-02-14: Final Fate: Wrecked

Vlissingen, 14 februari 1861. Het schoonerschip DOLLART, (opm: brik DOLLARD, zie o.a. PGC 140261) kapitein Koster, tussen hier en Breskens gestrand, is ondanks alle aangewende pogingen, thans geheel als verloren te beschouwen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Koster werd geboren te Beerta op 27 oktober 1814 als zoon van de arbeider, later veearts, Jan Lammerts Koster en Aafke Jans Visscher.

Hij trouwde op 20 maart 1840 te Finsterwolde als zeeman met Anna Jans Visscher, geboren te Finsterwolde op 26 januari 1813 dochter van de bakkerJan Hindriks Visscher en Antje Albertus Woltheck. Anna Jans overleed op 13 februari 1891 te Veendam, weduwe.

Jan Janz is vermoedelijk omgekomen bij het vergaan op Rill Rocks van zijn brik “Dollard” in 1862.

 

Anton van Melzen 18-09-06 16:20:00

Name: Jan Jans Koster Born: 27 OCT 1813, Beerta
Died: 11 JAN 1862, Shipwrecked at The Pound at Lizards Point Cornwall GB Father: Jan Lammerts Koster Mother: Aafke Jans Visscher Marriages: Spouse: Anna Jans Visscher, b: 17 JAN 1813, Finsterwolde, d: 13 FEB 1895, Veendam Married: 20 MAR 1840, Finsterwolde 1 Children: 1. Jan Jans Koster, Son, b: ABT 1834, d: 11 JAN 1862, Shipwrecked at The Pound at Lizards Point Cornwall GB De familie van Jan Jans Koster (mijn bed-overgrootvader) woonde in Finsterwolde. Vele copieën van correspondentie van deze familie zijn in mijn bezit.
Omgekomen bij het vergaan van zijn schoenerbrik "De Dollart" in "The Pound" bij "Lizzard Point" Cornwall Groot Brittannië.
Hij was onderweg van Triëst naar Falmouth met een lading graan toen zijn schip door een storm op de rotsen werd gegooid. Er was één overlevende, matroos De Roos. Na drie maanden is er een stoffelijk overschot in een grot gevonden. Dit overschot werd op de begraafplaats van Mullion begraven als "onbekende zeeman".
Ook de zoon , Jan Koster jr. kwam om het leven. Hij was de stuurman. "De Dollart" was "De Dollart II", want Jan Jans Koster had al eerder een schip verloren op de Westerschelde of Oosterschelde. Beide schepen waren zijn eigendom en in Hamburg gekocht.
Er bestaan in de familie brieven van de familie Koster naar en van hun vader Jan. vr gr Anton van Melzen Munnikplaat 62 1274 EZ Huizen The Netherlands a.vanmelzen@wanadoo.nl
http://home.wanadoo.nl/a.vanmelzen/Index.htm

 

 

Dordrechtsche Courant 18 januari 1862114

Mullion, 11 Januari. Heden morgen te zeven uur strandde twee mijlen ten westen van Kynane Cove, op de zogenaamde Bill-point de Nederlandse schoenerbrik DOLLARD, kapt. Koster, van Triest met tarwe voor orders naar Falmouth bestemd. Van de equipage die uit zeven man bestond, heeft zích één (de matroos Frans de Roos) kunnen redden. Deze sprong, toen het schip stootte, op de rots en verzekert dat de kapitein en diens zoon (stuurman) toen kort bij zijne zijde waren, doch dat hij hen niet weer gezien had. De arme schipbreukeling zal ook wel geen gelegenheid gehad hebben om er naar om te zien, want wanneer men een bijna perpendiculaire rots van circa 300 voeten op handen en knieën moet beklimmen, dan valt er niet aan te twijfelen of een enkel rugwaartse blik is dodelijk.

Het is dan ook bijna als een wonder te beschouwen dat de man er het leven afgebracht heeft en het was hartverscheurend om hem half naakt en met wonden bedekt te zien, maar door

de gastvrijheid van een onzer kustbewoners (de landman Handcock) werd hij spoedig verpleegd en van het nodige voorzien, waarna hij verder aan de zorgen van de Ned. consulaire agent werd toevertrouwd. De DOLLARD was spoedig spoorloos verdwenen. Het bovenste werd door het tij meegesleept en het onderste deel zonk in diep water.

 

In BS-akten uit de periode 1840 t/m 1855 wordt Jan Jans Koster vermeld als koopvaardijkapitein.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s).

J.J.Koster was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 43 in de periode 1841 t/m 1862.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.J.Koster als gezagvoerder gedurende:

*    1842 t/m 1853 van de schkof “Martha Elisabeth”, gebouwd in 1841 te Wildervank, 115 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip voer in 1854 voor kapitein/eigenaar H.E.Boswijk te Pekela en werd herdoopt in “Hendirka”;

*    1853 t/m 1858 van de 2/msch “Zeeploeg”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 136 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Finsterwolde;

*    1859 t/m 1861 van de brik “Dollard”, gebouwd in 1859 te Hoogezand, varend als kapitein/eigenaar vanuit Finsterwolde. Bij Breskens aan de grond geraakt en als wrak verkocht;

*    1862 van de brik “Dollard” ex Udonia, gebouwd in 1858 te Hoogezand, 174 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Finsterwolde. Het schip is vergaan op Rill Rocks.

 

In de serie monsterrollen in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen wordt de naam van Jan Jans Koster 2-maal genoemd en wel:

13 mei 1841, schip “Martha Elisabeth”, kapitein Jan Jans Koster, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter.

29 december 1852, schoener “Zeeploeg”, schipper Jan Jans Koster, 38 jaar uit Finsterwolde. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Koster, Jan Jans
Overige informatie: kapt/eigenaar, wonend te Finsterwolde. Hij verloor, met nog vijf andere opvarenden, w.o. zijn zoon, die stuurman was, het leven bij de ramp aan zijn schip, de brik DOLLARD, op 11 januari 1862 overkomen.

Algemene informatie

1859

RC 020659
Zoutkamp, 31 mei. Uitgezeild
DOLLARD, Koster op avontuur.
AH 070659
Shields, 3 juni. Aangekomen DOLLARD, Koster van Groningen.
NRC 150759
Kroonstad, 6 juli. Aangekomen DOLLARD, Koster van Shields.
RC 250859
Kroonstad, 16 augustus. Vertrokken DOLLARD, Koster naar Londen.
NRC 140959
Londen, 12 september. Aangekomen DOLLARD, Koster van Kroonstad.
AH 031059
Londen, 30 september. Vertrokken DOLLARD, Koster naar Elseneur.
NRC 161059
Shields, 13 oktober. Zeilklaar DOLLARD, Koster naar Rio de Janeiro.
RC 021159
Newcastle, 29 oktober. Uitgeklaard DOLLARD, Koster naar Rio de Janeiro.

1860

NRC 090260
Rio de Janeiro, 26 december 1859. Aangekomen DOLLARD, Koster van Shields.
NRC 080360
Rio de Janeiro, 19 januari. Zeilklaar DOLLARD, Koster naar Falmouth.
RC 020461
Cowes, 29 maart. Aangekomen DOLLARD, Koster van Rio de Janeiro.
RC 050460
Altona,2 april. Aangekomen DOLLARD, Koster van Rio de Janeiro.
AH 060460
Cargalijst Hamburg. DOLLARD, Koster van Rio de Janeiro met 3.600 balen koffie. Order.
AH 140460
Hamburg, 10 april. Aangekomen DOLLARD, Koster van Altona.
RC 190560
Hamburg, 15 mei. Uitgezeild DOLLARD, Koster naar Buenos Aires.
RC 060960
Montevideo, 28 juli. Aangekomen DOLLARD, Koster van Hamburg.
NRC 061060
Buenos Aires, 4 augustus. Aangekomen DOLLARD, Koster van Hamburg.
RC 061160
Buenos Aires, 23 september. In lading DOLLARD, Koster naar Antwerpen.
RC 071260
Buenos Aires, 6 oktober. Uitgezeild DOLLARD, Koster naar Antwerpen.
NRC 141260
Vlissingen, 11 december. Aangekomen DOLLARD, Koster van Buenos Aires.

1861

RC 110261
Antwerpen, 7 februari. Uitgezeild DOLLARD, Koster naar Buenos Aires.
RC 120261
Antwerpen 10 februari. De Nederlandse brik DOLLARD, kapt. Koster, van hier naar Buenos Aires, is gisteren tussen Vlissingen en Breskens aan de grond geraakt. Een sleepboot is derwaarts vertrokken.
AH 130261
Vlissingen, 11 februari. De stoomboot UNION heeft heden een vergeefse poging gedaan, om de gestrande Nederlandse brik DOLLARD, kapt. Koster, af te slepen. Het schip is lek en men heeft heden een lichter en manschappen om te pompen naar het op strand zittende schip gezonden.
NRC 130261
Vlissingen, 11 februari, des avonds. De DOLLARD (opm: brik, kapt. J.J. Koster) is vol water. Men is bezig de lading te lossen. (opm: zie o.a. PGC 160261, 210261 en NRC 120361; het schip wordt later voor wrak verkocht)
NRC 140261
Vlissingen, 12 februari. Het schip (opm: brik) DOLLARD, kapt. J.J. Koster, van Antwerpen naar Buenos Aires, bij Breskens gestrand – zie ons vorig nommer – is met pompen niet lens te houden; 6 lichters zijn met een gedeelte van de lading alhier aangekomen, dat in onbeschadigde staat is opgeslagen, het overige gedeelte wordt beschadigd gelost.
PGC 140261
Vlissingen, 10 februari. Het schip DOLLARD, kapitein Koster (opm: brik, kapt. J.J. Koster), van Antwerpen naar Buenos Ayres, is gisteren bij Breskens aan de grond geraakt. Assistentie is derwaarts afgezonden.
NRC 170261
Vlissingen, 14 februari. De gestrande Nederlandse brik DOLLARD (opm: zie PGC 140261), bevindt zich nog steeds in dezelfde positie en men vreest dat het schip weg zal zijn. De lading, die geborgen is, is beschadigd.
NRC 210261
Vlissingen, 19 februari. Men is nog steeds bezig de lading uit het gestrande schip DOLLARD te bergen.
PGC 210261

Vlissingen, 14 februari. Het schoonerschip DOLLART, (opm: brik DOLLARD, zie o.a. PGC 140261) kapitein Koster, tussen hier en Breskens gestrand, is ondanks alle aangewende pogingen, thans geheel als verloren te beschouwen. De rijke lading, zo zegt men op NLG 400.000 geschat en grotendeels uit stukgoederen bestaande, is voor een groot gedeelte hier aan de wal gebracht. Het schip blijkt gevaarlijk gevaarlijk in het zand gewoeld en men vreest bij de minste verheffing van wind, dat het uit elkander zal slaan. Schip en lading zijn voor totaal verlies verzekerd.
NRC 020361
Advertentie. Publieke verkoping op maandag de 4e maart 1861, des morgens ten 10 ure, op het koffiehuis De Beurs, te Vlissingen, van de op de Westerschelde op de plaat bij Breskens gestrande brik DOLLARD (opm: zie o.a. PGC 140261), gevoerd geweest door kapt. J.J. Koster, alsmede derzelver inventaris en comaliewant, benevens het zich daar nog in bevindende gedeeltelijke lading, bestaande in zink, spijkers, glas en meer; alles nader op de koopdag te vermelden. Informatie te bekomen bij de heer J. Smith, scheepsmakelaar aldaar.
NRC 090361
Vlissingen, 6 maart. Het gedeelte van de lading van het Nederlandse schip DOLLARD, kapt. J.J. Koster, van Antwerpen naar Buenos Aires, in het begin van februari j.l. op de Suikerplaat nabij Breskens gestrand, voor zover die lading niet aan wal gebracht werd, is door de assurantie te Antwerpen overgenomen. Slechts de beschadigde suikervaten, spijkers, spiegelglas enz. zullen alhier worden geveild. De jongste stormen hebben het schip vreselijk geteisterd. Eergisteren is het publiek verkocht voor NLG 680.
AH 260461
Advertentie. Publieke verkoop te Vlissingen op dinsdag 7 mei e.k., morgens ten 9 Ure, op het Stadskoffijhuis De Beurs, van een gedeelte der lading geborgen uit het gestrande brikschip DOLLARD, gevoerd geweest door kapt. J.J. Koster; bestaande uit: Circa 130 vaten broodsuiker beschadigd; 38 dito in gaven staat; circa 50 kisten post-, schrijf-, druk- en stropapier en meer; 252 kistjes blauwsel; 108 kistjes Patent stijfsel; 245 kisten vensterglas; 525 kleine en grote vaten draadnagels; 50 kisten dito; 39 vaatjes spijkers; 15,000 bier-, likeur-, champagne- en andere glazen; ruim 400 stuks hoeden (Flambards); 30 dozijn dieren en andere lichte kettingen, zakkammetjes, bougies, enz. Daags vóór de verkoop te bezichtigen. Catalogus en nadere informatien te bekomen bij de heren J. Smith en Zoon, scheepsagenten aldaar.

1862

DC 100662
Dordrecht, 9 juni. De 4e is voor het Provinciaal Gerechtshof in Zeeland de behandeling aangevangen der zaak van J.P. Smith, scheepsmakelaar te Vlissingen, beschuldigd van vijftien valsheden in geschriften van koophandel enz., en het des bewust gebruik maken van die valse stukken, bij gelegenheid van de lossing te Vlissingen van het gestrande schip DOLLARD, kapitein J.J. Koster, in februari 1861, van welke lading aan de beschuldigde,volgens de akte van beschuldiging, na eerst bergloon te hebben geëist, hetgeen was afgewezen, bij een nadere overeenkomst met assuradeuren, voor zijn bemoeiingen was toegekend NLG 5000 beloning, alsmede 2 pct. van de opbrengst van de te Vlissingen te verkopen lading, mitsgaders vergoeding van alle onkosten, mits de rekening door behoorlijke kwitanties werden gestaafd. Om aan die voorwaarde te voldoen maakte de beschuldigde, deels naar eigen aantekeningen, deels naar eigen vinding, een rekening van onkosten op, gestaafd door eigen gemaakte kwitanties, door hem zelf ook ondertekend of wel die, door hem opgesteld, door anderen naar dat voorschrift overgeschreven of ingevuld waren, of wel die, in blanco opgemaakt, op zijn verzoek werden ondertekend door personen, die in de waan verkeerden dat zij voor een gering bedrag, hetwelk zij zelven verdiend en ontvangen hadden, kwijting verleenden, welke blanco-kwitanties daarna buiten weten van de ondertekenaren werden ingevuld tot een geldelijk bedrag, dat niet door hen was ontvangen, ja zelfs niet ontvangen door de gezamenlijke menigte, voor wie des onbewust, de ondertekenaar van de blanco-kwitantie door den beschuldigde werd verzonnen de betaling te hebben ontvangen. Deze rekening werd alzo opgevoerd tot het aanzienlijk bedrag van NLG 16.919,30. Terwijl in een ten kantore van de beschuldigde gevonden boek vermeld staat „ DOLLARD NLG 16.919,30", en daar achter in een andere kolom „ NLG 10,725", welke cijfers volgens opgave van de beschuldigde aanduiden, het eerste de in rekening gebrachte som en het tweede wat hij in die zaak zowel uit commissieloon, als leverantie van vaartuigen, provisie, ankers, kabels, pakhuishuur enz., verdiend heeft, daaronder natuurlijk begrepen wat te hoog in rekening is gebracht. Van de 78 in deze zaak gedagvaarde getuigen zijn de 4e en de 5e 77 gehoord, wier verklaringen grotendeels de punten in de akte van beschuldiging vervat bevestigen. Gedurende dit verhoor is door de beschuldigde, buiten de hem in de akte van beschuldiging ten laste gelegde feiten, nog een valsheid beleden, zodat die tot het getal van 16 zijn geklommen.
AH 051261

Middelburg, 2 december. Naar men verneemt, zou de in hechtenis neming van de heren J P. en P.S.... ,te Vlissingen, waarvan wij gisteren melding maakten, in verband staan met handelingen, door hen als seheepsmakekars gepleegd, ten opzigte van het in het voorjaar bij Breskens gestrande brikschip DOLLARD, kapt. J.J. Koster, dat geladen was met stukgoederen en van Antwerpen naar Buenos Ayres was bestemd.
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1859.1869.128.820
DVD IM.– 3038,3039 – 841,842

BIJLBRIEF

Naam schip DOLLARD

Plaats en datum acte Hoogezand, 21 maart 1859

Type schip brik

Bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar/aankoper J.J. Koster

Te voeren door kapt. J.J. Koster

Grootte 211 tonnen of 111 lasten
(Meetbrief nr. 17 d.d. 16 maart 1859 afgegeven door scheepsmeter Katoen te Groningen)

Tuigage , aantal dekken

Afmetingen lang 30,74 m., breed 5,00 m., hol 3,09 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1859

Plaats , datum registratie Groningen, 22 maart 1859

Nummer van registratie deel 24, folio 2, recto, vak 1

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs

Bijzonderheden:

Het schip is gebouwd op de werf van Hooites in het Fom.,holsterbosch.
Bouma-Reineking vermeldt als tonnenmaat 227 ton i.p.v. 211 ton.


Researcher/datum research: JDvdB / 010611

Naam DOLLARD
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1859
Toegang 883
Inventaris 2139

Bronnen

Jaar: 1859
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Groninger Archieven Archiefnummer Gron. 1859.1869.128.820
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordtsche Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant