Inloggen
CONCORDIA - ID 15368


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1858-04-07 / 1882-04-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1858
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Galjoot
Material Hull: wood, sheathed with zinc
Construction Data

Zoon van Harm Klaassens de Wijk.

Scheepsbouwer: Wijk,Ludolf Heres, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1858-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 69.00 lasts
Net Tonnage 2: 131.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1858
Datum agenda: 1858-04-07
Register nr: 18580300
Scheepsnaam: CONCORDIA
Type: Galjoot
Lasten: 69
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Tunteler, H.K.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1858-04-07 CONCORDIA
Manager: Tunteler H.K. & Katoen T.G., Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tunteler H.K. & Katoen T.G., Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands

Date/Name Ship 1861-01-12 WENDELINA JACOBA
Manager: W.W. Pott, Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: W.W. Pott, Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Pekela / Netherlands
Callsign: QCBG

Date/Name Ship 1868-08-29 WENDELINA JACOBA
Manager: Udo Freerks Zuiderveen, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Udo Freerks Zuiderveen, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: QCBG

Ship Events Data

1868-08-29: Sold at auction
Advertentie. Op zaterdag 29 augustus 1868, des avonds te 6 uur, ten huize van de kastelein Drewes te Oude Pekela, zal publiek à contant worden verkocht het snelzeilend gezinkt schoener-galjootschip, genaamd WENDELINA JACOBA, groot 131 tonnen, thans liggende te Antwerpen; zijnde van Buenos Aires met een lading wol binnengekomen, laatstelijk bevaren door de kapt. K.G. Nanning. Het schip is gebouwd in 1858 en gezinkt in 1866. Nadere inlichtingen te bekomen bij de heer boekhouder W.W. Pott, te Oude Pekela, en ten kantore van de notaris Mr. F. Roessingh.
1877-01-27: Sold at auction
Advertentie. Zaterdag 27 januari 1877, des avonds te 6 uur, zal, ten huize van de logementhouder Jan de Boer te Oude Pekela, in het openbaar à contant verkocht worden het galjootschip WENDELINA JACOBA, groot 131 zeetonnen, in den jare 1858 gebouwd, liggende aan de werf van de heer Verboom te Schiedam en laatst bevaren door de kapt. J.T. Starke. Nadere inlichtingen en inventarissen te bekomen bij de boekhouder, de heer U.F. Zuiderveen, en ten kantore van de notaris Mr. F. Roessingh.
1882-01-26: OHC 26-01-1882 Brest, 20 Jan. Het ned. schip WENDELINA JACOBA, kapt.Wiardi, van Bayonne met zakken beenzwart naar Greenock ,is alhier zwaar lek binnengeloopen. De kapitein verondersteld dat zijn schip op een wrak onder water gestooten heeft. De lading, die gedeeltelijk door zeewater beschadigd is, wordt gelost.
1882-03-20: Winschoter courant.25-03-1882.
Aangekomen Greenock, 20 maart Wiardi WENDELINA JACOBA, Bayonne.
1882-04-00: Te Greenock onder bodemerij verkocht.
Sweys, lijst van uit de vaart geraakte schepen, 1882.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harm Tunteler werd geboren te Nieuwe Pekela als zoon van de zeeman Klaas Harms Tunteler en Jantje Geerts Bosscher.

Hij trouwde op 01 december 1853 te Oude Pekela met Harmina Klaas, geboren te Laud, gem. Vlagtwedde als dochter van de landbouwer Engel Martinus Klaar en Albertje Pieters Joling.

 

“Aktenummer 1863-213, 10-10-1863

Akte van overlijden: (afschrift). Wij ondergetekenden, verklaren dat op zee is overleden op 58oNB, de dochter van H.K.Tunteler en Harmina E.Klaar op 25 juni (1863) en overboord gezet op 27 juni ’s avonds om 8 uur. Peilende de vuurtoren van Hoborg op Gotland Z.O.tZ. per kompas vier mijl naar gissing.

Was getekend: H.K.Tunteler, kapitein, J. van Ham, stuurman.115.

 

De schepen van de kapitein

Bouwma025 vermeldt H.K.Tunteler als gezagvoerder gedurende:

*   1859 t/m 1860 van de kof “Concordia”, gebouwd in 1858 te Pekela, 131 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;

*   1863 t/m 1866 van de koftjalk “Hermina”, gebouwd in 1862 te Pekela, 54 ton o.m., varend voor B.B.Drenth te Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Tunteler, Harm Klaasz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.G.Katoen als gezagvoerder gedurende:

*    1861 van de kof “Concordia”, gebouwd in 1858 te Pekela, 131 ton o.m., varend voor H.K.Tunteler te Pekela. Het schip voer in 1862 voor W.W.Pott te Pekela en was herdoopt in “Wendelina Jacoba”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Katoen, F.G.

Familiegegevens en opleiding

Harmannus Gerritz. Schuur werd geboren te Oude Pekela op 18 augustus 1833 te Oude Pekela als zoon van de blauwverver/wolkammer Gerrit Geerts Schuur en Jantje Garrels.

Harmannus trouwde op 02 februari 1858 te Nieuwe Pekela als schipper met Hillechien Oldenburger, geboren op 23 april 1834 te Nieuwe Pekela als dochter van de buitenvaarder/schipper Albert Hindriks Oldenburger en Japien Geerts Leststuiver. Hillechien overleed op 15 juni 1860 te Nieuwe Pekela, 26 jaar

Harmannus overleed op 02 december 1876 te Delft, 43 jaar, zeeman, weduwnaar.

 

Uit de Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen blijkt dat dit echtpaar in Groningen geen kinderen heeft gehad. Harmannus werd vermeld als schipper in 1858, 1860 en als zeeman in 1876.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

H.G.Schuur was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 19 in de periode 1860 t/m 1868.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.G.Schuur als gezagvoerder gedurende:

  • * 1860 t/m 1862 van de kof “Jonkvrouw Elisabeth”, gebouwd in 1829 bouwlocatie niet vermeld, 129 ton o.m., varend voor A.Kranenborg te Oostwold;
  • * 1862 t/m 1867 van de galjoot “Wendelina” ex Concordia, gebouwd in 1858 te Pekela, 131 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt

08 mei 1848, schip “Johanna Ettina”, kapitein Pieter G.Schuur, kajuitwachter Harmannus G.Schuur, uit Oude Pekela.

11 april 1874, schoener Jakob Bernardus”, kapitein Roelf Jans Kuiper, matroos Hermannus G.Schuur, 40 jaar uit Oude Pekela.

08 februari 1849, schip “Jonkvrouw Elizabeth”, kapitein Barteld J.Schuur, kajuitwachter Harmannus G.Schuur te Oude Pekela.

09 februari 1874, brik “Houthandel”, kapitein Tonnis A. Koster Hzn, matroos Harmannus Schuur , 40 jaar uit Oude Pekela

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Schuur, Harmannus Gerritz

Familiegegevens en opleiding

Klaas Geerts Nanning werd geboren op 16 december 1828 te Oude Pekela in huis nr. 408 als zoon van de zilversmit Geert Hindriks Kanning en JantjeKlaassens

Klaas trouwde op 09 juni 1859 te Oude Pekela als zeeman met Geertje Hesseling, geboren  op 08 juni 1833 te Oude Pekela inhuis nr 197 als dochter van de scheepstimmerman/-bouwer en Lodewijka Alberts TapDerk Harms Hesseling. Geertje overleed op 17 april 1904 te Oude Pekela, 71 jaar, weduwe.

Klaas verongelukte waarschijnlijk in januari 1870 na vertrek uit Genua met bestemming Gallipoli met de “Zeemeeuw”. (In de huwelijksakte van dochter Jantje op 21 mei 1891 te Oude Pekela werd de Atlantische Oceaan vermeld.)

Klaas en Geertje hebben gewoond an de Haanswijk te Oude Pekela,

 

Gedetailleerde gegevens omtrent Klaas Geerts Nanning staan in in de rapportage  Pekelder schippers en hun belevenussen op zee in de 19e eeuw samengesteld door Drs. L.W.Kanning, 2015 Particulaire uitgave aanwezig in de bibliotheek van het Kapiteinshuis te Pekela.

Afbeeldingen van Klaas, zijn vrouw Geertje, en van een certificaat van de Nationale Militie zijn vermeld in de rapportage  Pekelder schippers en hun belevenussen op zee in de 19e eeuw samengesteld door Drs. L.W.Kanning, 2015

Deze rapportage geeft een reeks van vermeldingen van zeereizen door Klaas Kaning naar Europesche havens met de “Drie Gebroeders” , de “Afina Agatha” en de “Elsiena Jantina” en naar o.a. Zuid-Amerikaanse havens  met de “Wendelina Jacoba”.

Er wordt gemeld dat op 8 juni 1865 Klaas Geert met de Harmanna Das in Termunterzijl terug kwam van een reis naar Stettin.

Vo;gens berichten uit de Helderse en Nieuwedieper Courant heeft K.G.Kanning in 1869  ook als gezagvoerder gevaren op de “Zeemeeuw”

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.G.Kanning als gezagvoerder gedurende:

*    1860 van de galjoot “Drie Gebroeders” ex Sjoukje Alida, gebouwd in 1852 te Veendam, 111 ton o.m. varend voor E.H.Roggekamp te Delfzijl; (de naam refereert vermoedelijk naar drie broers Kanning waarbij Geert dus gezagvoerder was en de broers Hindrik en Jan, gouddraadwerker. Wellicht hebben zij gezamenlijk het schip gefinancierd.)

*    1861 t/m 1863 op hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1863 verongelukt op Malta;

      NRC 12 december 1863114

      Amsterdam, 11 december. De Nederlandse kof DRIE GEBROEDERS, kapt. Kanning, van Alexandrië naar Falmouth, is, volgens telegram van Malaga dd. 4 dezer, aldaar gestrand en verbrijzeld, doch het volk gered.

*    1868 van de galjoot “Wendelina Jacoba”, ex Concordia, gebouwd in 1858 te Pekela, 131 ton o.m. varend voor W.W.Pott te Pekela.

*    1869 van de 2/msch “Zwanette Jantine”, gebouwd in 1865  te Wildervank, 172 ton o.m., varend voor R.G.v/d Werf & Zn te Wildervank. Het schip was in 1870 herdoopt in “Hillechiena Amelia”.

 

Overige bijzonderheden

Mulder083-p.78 vermeldt het volgende:

De “Afina Agatha” stond van 1861-1863 onder gezag van Berend Jans Mulder (zie aldaar). Deze had zich bij de financiers verbonden steeds zelf op dit schip te varen. “Dat met deze voorwaarde wel de hand werd gelicht blijkt wel, doordat vanaf november 1863 C.Kanning de schipper werd. Mogelijk was dit een gevolg van ziekte, want de Boer overleed op slechts zesenveertig jarige leeftijd op 27 mei 1864 te Nieuwe Pekela.

Omstreeks 14 mei 1865 strandde en zonk de “Afina Agatha” nabij Frederikshavn ten zuidoosten van Skagen in Denemarken. Kustbewoners zagen twee masten boven water uitsteken, waarna onderzoek uitwees dat het hier het wrak van de “Afina Agatha” betrof, geladen met steenkolen. Er werd geen boot meer aangetroffen, zodat de bemanning vermoedelijk een – mislukte – poging heeft gedaan zich hiermee te redden.”

 

NRC 15 mei 1865114

Frederikshaven, 8 mei. Voor enige tijd ontdekte men dat alhier in het vaarwater een schipgezonken was. De duikers die de masten er uitgehaald hebben, berichtten dat zij op despiegel gelezen hebben AFINA AGATHA 1843; dat het een kof is (opm: kapt. K.G. Kanning) en dat het vaartuig met steenkolen beladen was. Men vond geen boot meer aan boord.

  1. De te Veendam (opm: sinds 1861 Nieuwe Pekela) te huis behorende kof AFINA AGATHA werd in 1843 gebouwd NRC 150565

 

Krantenberichten

NRC 15 mei 1865114

Frederikshaven, 8 mei. Voor enige tijd ontdekte men dat alhier in het vaarwater een schip gezonken was. De duikers die de masten er uitgehaald hebben, berichtten dat zij op de spiegel gelezen hebben AFINA AGATHA 1843; dat het een kof is (opm: kapt. K.G. Kanning) en dat het vaartuig met steenkolen beladen was. Men vond geen boot meer aan boord.

  1. De te Veendam (opm: sinds 1861 Nieuwe Pekela) te huis behorende kof AFINA AGATHA werd in 1843 gebouwd.

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Kanning, Klaas Geertz

Familiegegevens en opleiding

Harm Pot werd geboren te Oude Pekela op 30 juli 1827 als zoon van de schipper Hilbrand Harms Pot en Elijzabeth Klaassens de Wijk.

Harm huwde te Oude Pekela op 24 maart 1852 als schipper met Grietje H.Weemhoff, geboren te Oude Pekela op 22 juli 1828 als dochter van de bakker Hemmo-Aiolt Weemhoff en Derktje Egberts Mooi. Grietje overleed te Oude Pekela op 20 januari 1921, 92 jaar, weduwe.

Harm Pot overleed op 28 februari 1905 te Oude Pekela, 77 jaar, bakker

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Harm Pot vermeld als schipper in 1852, 1857, 1861, 1862, 1863, 1864, 1866, 1871, als koopman in 1873 en als (brood)bakker in 1893, 1899, 1905.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.H.Pot effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela was met vlagnummer 42 in de periode 1855-1873.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Harm was gezagvoerder op de “Grietje Weemhoff” (1854-1860), vergaan bij Gibraltar; de “Fenna-Hendrika” (1861-1864), vergaan bij Drontheim; de “

Margaretha” (1865-1866), gestrand; de “Hydra” (ex-Engelina) (1867-1868), verongelukt051

 

Bouma025 vermeldt H.H.Pott als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1859 op de schoener-kof “Grietje Weemhoff”, in 1853 gebouwd te Pekela, 120 ton o.m., varend voor de Boer & v.d.Goot te Hoogezand. Het schip is in maart 1860 gezonken bij Gibraltar;

*    1862 t/m 1863 op het galjoot “Fenna Hendrika”, gebouwd in 1861, 118 ton o.m., varend voor G.H.Addens te Winschoterzijl. Het schip verongelukte in 1863 bij Trondheim;

*    1865 op de 2/m schoener “Margaretha” ex-Janna, gebouwd in 1853, 115 ton o.m., varend voor G.H.Addens te Winschoterzijl. In 1865 strandde het schip en raakte wrak;

*    1867 op de schoenerkof “Hydra” (ex-Engelina), in 1849 gebouwd te Pekela, en in november van datzelfde jaar verongelukt bij Noorwegen. Geen rederij vermeld.

 

In de collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen staat vermeld:

09 april 1842, schip “Wemelina”, kapitein Jan Klaassens de Boer, kajuitwachter Harm Hilbands Pot uit Oude Pekela.

28 mei 1853, schip “Grietje Weemhoff”, kapitein Harm Hilbrands Pot te Oude Pekela.

05 augustus 1861, galjoot “Fenna Henderika”, kapitein Harm H.Pot, 34 jaar uit Pekela

 

Krantenberichten

NRC 22 oktober 1856114

Scilly, 18 oktober. Het Nederlandse schip (opm: kof) GRIETJE WEEMHOFF, kapitein H.H. Pot, met een lading kolen van Cardiff naar Rotterdam bestemd, hetwelk de 14e dezer alhier binnenliep, is de daaraan volgende dag bij New-Grimsby op strand gedreven en heeft daarbij schade aan de kiel bekomen. De lading wordt gelost om te kunnen repareren.

 

NRC 24 oktober 1856114

Scilly, 20 oktober. Het Nederlandse schip (opm: kof) GRIETJE WEEMHOFF, kapt. H.H. Pot, hetwelk in de morgen van de 15e dezer alhier op strand dreef – zie ons nommer van 22 dezer – is in de namiddag vlot gebracht. Het schip heeft belangrijke schade bekomen en is naar St. Mary’s gebracht om aldaar nagezien en gerepareerd te worden.

 

NRC 05 november 1856114

Scilly, 24 oktober. Het Nederlandse schip GRIETJE WEEMHOFF, kapt. H.H. Pot, alhier in averij binnengelopen – zie ons nommer van 24 oktober – heeft belangrijke schade aan de bodem bekomen. De lading is gelost.

 

NRC 28 maart 1860114

Gibraltar, 25 maart. De Nederlandse schoener (opm: schoenerkof) GRIETJE WEEMHOFF, kapt. H.H. Pot, van Newcastle naar Marseille, is 19 dezer ten oosten van onze baai gezonken.

 

NRC 06 april 1860114

Advertentie. De kapitein Wilkens en de equipage van het stoomschip RHÔNE zij langs deze weg de hartelijkste dank dank toegebracht voor hun edelmoedige zelfopoffering, door mij en mijn equipage, schipbreuk lijdende in de Middellandse Zee, 37º N.B. en 06º 50' O.L, met eigen levensgevaar te redden, ons op te nemen, liefdadig te verzorgen en te Rotterdam aan wal te brengen. Ook namens de equipage, kapt. H.H. Pot. (opm: kof GRIETJE WEEMHOFF)

 

NRC 12 december 1861114

Elseneur, 8 december. De Nederlandse kof PRUDENCE, kapt. A. Hazewinkel, van Koningsbergen naar Aarhus, is gisteren, hier ter rede ten anker liggend, aangezeild door de Nederlandse kof FENNA HENDRIKA (opm: galjoot FENNA HENDERICA), kapt. H.H. Pot, van Pillau naar Groningen. Eerstgenoemde verloor daardoor boegspriet en fokkera, doch de laatste bekwam geen schade.

 

NRC 14 januari 1863114

Dantzig, 11 januari. Alhier overwinteren de volgende Nederlandse schepen: LUBBEGIENA, kapt. Borgman; JOHANNA, kapt. Brouwer; ANNACHIENA, kapt. Jonker; FENNA HENDRIKA, kapt. Pot; WILHELMINA EGBERDINA, kapt. Top.

 

NRC 05 april 1863114

Amsterdam, 4 april. De Nederlandse galjoot FENNA HENDRIKA, kapt. Pott, van Dantzig naar Drontheim, is, volgens telegram van Drontheim, aldaar in de nabijheid verongelukt, doch het volk gered.

 

NRC 25 april 1863114

Drontheim, 13 april. Het Nederlandse schip FENNA HENDRIKA, kapt. Pot, van Dantzig op hier bestemd; is 27 maart bij Fro-öerne gestrand en tot aan het dek gezonken, zodat tot 1 dezer maar weinig van de lading kon geborgen worden. Het volk is gered.

 

NRC 28 september 1867114

Elseneur, 24 sptember. Het schip HYDRA, kapt. Pott, van Harlingen naar de Oostzee, is alhier lek en met onklare pompen binnengelopen.

 

NRC 30 september 1867114

Elseneur, 25 september. Het galjootschip HYDRA, kapt. Pott, van Harlingen met ballast naar de Oostzee bestemd, is gisteren lek en met onklare pompen door assistentie van het schip HORATIS, alhier binnengebracht.

 

NRC 14 oktober 1867114

Elseneur, 11 oktober. Gisteren is na geëindigde reparatie alhier uit de haven vertrokken het kofschip HYDRA, kapt. Pot, van Harlingen naar de Oostzee bestemd.

 

NRC 15 november 1867114

Riga, 2 november. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse kofschip HYDRA, kapt. H.H. Pot, van Harlingen in ballast naar deze haven bestemd, op de Livonische kust gestrand.

 

Provinciale Groninger Courant 19 november 1867114

Riga, 12 november. Het schip HYDRA, kapitein Pott, van Harlingen naar hier bestemd, is op de kust van Lylband (opm: waarschijnlijk verminkt woord en bedoelde men Livland [Lijfland]) gestrand.

 

Provinciale Groninger Courant 21 november 1867114

Bolderaa, 12 november. Men verneemt, dat bij Majorashoff een Nederlands schip gestrand is, waarvan de equipage echter gered zou zijn.

Tevens wordt gemeld, dat de equipage van het naar hier bestemde schip HYDRA, kapt. Pott, gered is, welk schip op de kust van Lylband (opm: waarschijnlijk verminkt woord en bedoelde men Livland [Lijfland]) strandde.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Pot, Harm Hilbrands

Familiegegevens en opleiding

Johannes Okkes Staal werd geboren op 17 maart 1819 te Oude Pekela als zoon van de bakker Okke Johannes Staal en Geessien Harms Fijn.

Johannes trouwde op 15 januari 1846 te Winschoten als buitenvaarder met Ettje Sikkes, geboren op 08 juli 1822 te Winschoten als dochter van Menso Nannes Sikkes en Doratea Funt. Ettje overleed op 09 oktober 1846 te Winschoten, 24 jaar en 3 maanden.

Johannes hertrouwde op 09 februari 1848 te Oude Pekela als schipper met Tjadduwe Wildeboer, geboren op 12 augustus 1816 te Oude Pekela als dochter van de rijksontvanger Egbert Wildeboer en Hindrikje Egberts Sterenborg. Tjadduwe overleed op 18 januari 1898 te Groningen, 81 jaar.

Johannes overleed op 22 januari 1903 te Groningen, 83 jaar., zonder beroep, weduwnaar.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Johannes Staal als buitenvaarder in 1846, als schipper in 1848, 1850, 1852.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.O.Staal was effectief lid van het naamloze zeemanscollege te Pekel-A met vlagnummer 18 in de periode 1849 t/m 1850.

 

Joh.O.Staal was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 55 in de periode 1853 t/m 1899.

J.Staal was als commissionair lid van het Bestuur van “De Trouw” in de periode 1890 t/m 1899

 

J.O.Staal was effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer R238 in de periode 1847/48 t/m 1873.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.O.Staal als gezagvoerder gedurende:

  • * 1849 t/m 1856 van de kof “Tjadda” ex Geziena Petronella, gebouwd in 1839 te Pekela, 154 ton, varend voor J.U.Zuiderveen te Pekela. Het schip is gestrand op weg van Newcastle naar Kopenhagen;
  • * 1858 t/m 1866 van de galjoot “Tjadda Geziena-1” gebouwd in 1858 te Pekela, 170 ton o.m., varend voor J.U.Zuiderveen te Pekela. Het schip is gezonken door het ijs;
  • * 1867 t/m 1869 van de bark “Tjadda Geziena-2” ex Sagitta, gebouwd in 1852 te Zwolle op de werf van W.R. van Goor, 299 ton o.m., varend voor J.U.Zuiderveen te Pekela. Het schip voer in 1870 voor L.J.v/d Sande te Amsterdam en was herdoopt in “Louis”;
  • * 1870 van de galjoot “Wendelina” ex Concordia, gebouwd in 1858 te Pekela, 131 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;
  • * 1871 t/m 1875 van hetzelfde schip maar nu varend voor U.Zuiderveen te Pekela;

*     1876 t/m 1879 van de 2-mastschoener “Tjadda Geziena-3” ex Anna, gebouwd in 1856 te Bermuda, 209 ton o.m., varend voor J.U.Zuiderveen te Pekela. Het schip is gezonken door het ijs.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

04 februari 1846, schip “Gesina Petronella”, kapitein Johannes Okkes Staal uit Oude Pekela.

06 februari 1847, schip “Gesina Petronella”, kapitein Johannes O.Staal uit Oude Pekela.

07 februari 1852, schip “Tjadda”, kapitein Joh.O.Staal uit Oude Pekela.

22 april 1858, schip “Tadda Gesiena”, kapitein Joh.O.Staal uit Oude Pekela.

04 februari 1874, galjoot “Wendelina Jakoba”, kapitein Johannes Okkes Staal uit Oude Pekela

12 januari 1878, schoener “Tjada Gesiena”, kapitein Johannes Okkos Staal, uit Oude Pekela.

19 maart 1878, schoener “Tjada Gesiena”, kapitein Johannes Okkes Staal, 59 jaar uit Oude Pekela.

09 december 1878, schoener “Tjada Geziena”, kapitein Johannes Okkes Staal te Oude Pekela.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.O.Staal met vlagnummer R238 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1849                                                                 kof “Geziena Petronella”  ? last     varend voor J.U.Zuiderveen te Pekel-A

1851, 1855                                        kof “Tjadda”                                                                   82                         last         varend voor J.U.Zuiderveen te Pekel-A

1858, 1859,

1862 t/m 1867                  sch.galj. “Tjadda Geziena”             85                         last        varend voor J.U.Zuiderveen te Pekel-A

 

 

Krantenberichten

NRC 04 september 1856114

Skagen, 27 augustus. De te Pekel-A te huis behorende Nederlandse kof TJADDA, kapt. J.O. Staal, met een lading kolen naar Kopenhagen bestemd, is heden morgen ongeveer ¾ mijl bewesten Alt Skagen gestrand. De equipage is gered, maar het schip zal hoogst waarschijnlijk weg zijn.

 

Provinciale Groninger Courant 03 januari 1861114

Advertentie. Mr. B. Haitzema Viëtor, notaris te Winschoten, gedenkt ten verzoeke van de erven van wijlen de heer P.R. Brons op dinsdag 23 januari 1861, des avonds te 5 uur ten huize van de logementhouder J.P. Scherpbier, te Oude Pekela, in openlijke veiling te verkopen:….

…..III Scheepsaandelen; te weten:…..

…..-- 2/50 TJADDA GESINA, kapitein Joh.O. Staal.

De verkoopconditiën zullen 8 dagen bevoren ter lezing liggen van notaris B. Haitzema Viëtor.

 

NRC 29 november 1861114

Frederikshaven, 26 november. Het met hout beladen Nederlandse schip (opm: galjoot) TJADDA GESINA, kapt. O. Staal, uit Oude Pekela, van Riga naar Amsterdam bestemd, is bij Hou (opm: 57º3’ N.B. 10º23’ O.L.) gestrand

 

NRC 02 december 1861114

Aalborg, 27 november. De op Hou (opm: 57º3’N.B. 10º23’ O.L.) gestrande Nederlandse schoener TJADDA GEZINA, kapt. O. Staal, van Riga naar Antwerpen – zie ons nommer van 29 november – zal moeten lossen om vlot te komen.

 

NRC 06 december 1861114

Fredrikshavn, 29 november. Het Nederlandse schip TJADDA GEZINA, kapt. O. Staal, van Riga naar Antwerpen, bij Hou (opm: 57º3’ N.B. 10º23’ O.L.), ten zuiden van deze haven, op strand geraakt, is afgekomen en heeft de reis voortgezet.

 

Algemeen Handelsblad 14 november 1865114

Elseneur, 9 november. ….

…..Ter rede voor anker de schepen TJADDA GESIENA (opm: bark), kapt. J.O. Staal, van Riga naar Antwerpen en SJOUKINA (opm: galjoot), kapt. K. de Jonge, van Koningsbergen naar Schotland bestemd.

 

NRC 17 mei 1866114

Kroonstad, 9 mei. Het Nederlandse schip TJADDA GEZIENA, kapt. Staal, van Antwerpen met cichorei, is gisteren bij Seskar van het ijs doorsneden en gezonken; de equipage gered.

 

NRC 17 oktober 1866114

Publieke Verkopingen in de Nieuwe Stads-Herberg te Amsterdam op maandag 15 oktober:

-  Het barkschip SAGITTA (geb. in 1852), kapt. W.J. Bakker. NLG 10.000. In slag 1.200.

C.J. Corver. (opm: voor reder J.U. Zuiderveen, Pekela; nieuwe naam TJADDA GEZIENA, kapt. J.O. Staal)

-  Het duikerschip DE HOLLANDSCHE DUIKER. NLG 3.600. - P. Reineke. (opm: voor reder J. Holtz, Alkmaar)

 

NRC 01 augustus 1868114

Elseneur, 29 juli. Kapt. J.O. Staal, gezagvoerder van het Nederlands barkschip TJADDA GESINA, die dezer dagen van Newcastle naar Stockholm, met een lading steenkolen alhier op de rede met een lek schip aankwam, heeft zich, om het schip goed aan een reparatie te kunnen onderwerpen, genoodzaakt gezien de lading aan te kopen, en heeft ze weder verkocht met beduidend verlies aan vracht in Kopenhagen en is heden naar deze haven vertrokken.

 

NRC 26 oktober 1868114

Amsterdam, 25 oktober. Het Nederlandse schip (opm: bark) TJADDA GEZIENA, kapt. J.O. Staal, van Riga naar Rotterdam bestemd, is zeer lek Nieuwediep binnengelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 16 januari 1869114

Advertentie. P. Reineke, makelaar, zal op maandag de 22e februari 1869 des avonds te 6 uur te Amsterdam in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris A.D.J.T Meijes, verkopen een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast Barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd TJADDA GEZINA, gevoerd door kapt. J.O. Staal, lang 31,50 ellen, wijd 5,46 ellen, hol 3,91 ellen en alzo gemeten op 299 tonnen of 158 lasten, liggende aan de werf Het Witte Kruis in de Kleine Kattenburgerstraat. Breder volgens inventaris en bericht bij bovengemelde makelaar, de cargadoors de Wed. Jan van Wesel & Zoon of de heer U.F. Zuiderveen te Oude Pekela.

 

NRC 15 februari 1869114

Advertentie. P. Reineke, makelaar zal op maandag de 22e februari 1869, des avonds ten zes ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris A.D.J.T. Meyjes, verkopen: een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast Barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd TJADDA GEZINA, gevoerd door kapitein J.O. Staal, lang 31,50 ellen, wijd 5,46 ellen, hol 3,91 ellen, en alzo gemeten op 299 tonnen of 158 lasten, liggende aan de werf Het Witte Kruis, in de Kleine Kattenburgerstraat.

Breder volgens inventaris en bericht bij bovengemelde makelaar, de cargadoors de Wed. Jan van Wezel & Zoon of de heer U.F. Zuiderveen, te Oude Pekel-A.

 

NRC 24 februari 1869114

Publieke verkopingen…..

…..Te Amsterdam, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, op maandag 22 februari:

Het barkschip TJADDA GEZINA, kapt. J.O. Staal, groot 299 tonnen, gebouwd in 1852, NLG 7000, opgehouden.

 

NRC 13 september 1870114

Gothenburg, 11 september. Het schip WENDELINA, kapt. Staal van Rotterdam naar Stockholm, met een lading suiker, is hier met schade binnengelopen en moet de lading lossen.

 

NRC 01 november 1874114

Mollesund, 24 oktober. De Nederlandse kof WENDELINA JACOBA, kapt. Staal, van Riga naar Holland met hout is de 22e alhier lek binnengekomen met gebroken roer en verlies van een gedeelte der deklast. Het schip zal waarschijnlijk naar Gothenburg gaan om te repareren.

 

NRC 02 november 1874114

Gothenburg, 28 oktober. De WENDELINA JACOBA, kapt. Staal, van Riga naar Harlingen met planken, alhier voor noodhaven gearriveerd, is bezig de lading te lossen.

 

NRC 10 februari 1876114

Silloth, 7 februari. Volgens bericht van kapt. Staal, voerende het schip TJADDA GESINA, van Rio Grande alhier aangekomen, was de 3e dezer te middernacht, gedurende stormweer een man van de equipage, genaamd George Richard Wentzel, 17 jaar oud, overboord gevallen en verdronken.

 

Harlinger Courant 28 mei 1878, Scheepstijdingen114

Uitgegaan. Bolderaa 12 Mei Tjadda Gezina, Joh.O.Staal, Rott.

 

NRC 14 mei 1879114

Messina, 12 mei. Het Nederlands schoenerschip TJADDA GEZIENA (opm: TJADDA GESINA), kapt. Joh. O. Staal, en het Italiaanse brikschip SAN PASQUALE, kapt. Cilento, zijn bij Gioja gestrand. De equipages zijn gered.

 

NRC 28 mei 1879114

Messina, 16 mei. Het Nederlands schoenerschip TJADDA GEZINA, kapitein Staal, te Gioja gestrand, was ladende voor Rouaan. Van de circa 30.000 kilo olie, die reeds aan boord waren, is ongeveer de helft geborgen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Staal, Johannes Okkes

Familiegegevens en opleiding

Jan Tonkes Starke werd geboren op 18 januari 1838 te Nieuwe Pekela als zoon van de arbeider Roelf Jans Starke en Geertje Jans Tonkes.

Jan trouwde op 09 oktober 1861 te Nieuwe Pekela als zeeman met Aafien Meijering, geboren op 26 december 1839 te Nieuwe Pekela als dochter van de timmerman Roelf Derks Meijering en Grietje Luppes Noorman.

In de huwelijksakte wordt vermeld dat de bruid “om zeer gewigtige redenen niet in het gemeentehuis (kan) verschijnen”. Voorts wordt verrmeld dat een dochter Geertje, geboren op 7 oktober 1861 te Nieuwe Pekela, als dochter wordt erkend. Kennelijk lag Aafien nog in het kraambed want dochter Geertje werd geboren op 07 oktober 1861. Aafien overleed op 13 augustus 1920 te Avereest, Overijssel.

Jan Tonkes overleed op 08 oktober 1922 te Avereerst, Overijssel

Beide overlijdensgegevens uit https://www.wikitree.com/wiki/Meijering-15

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Jan Tonkes vermeldt als zeeman in 1861, 1863, 1867, 1871, 1874, als schipper in 1880 en als landbouwer in 1886, 1889, 1894, 1896, 1899.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

J.T.Starke was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela met vlagnummer 161 in de periode 1876 t/m 1888.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.T.Starke als gezagvoerder gedurende:

  • * 1877 van de galjoot “Wendelina” ex Concordia, gebouwd in 1858 te Pekela, 131 ton o.m., varend voor U.Zuiderveen te Pekela;
  • * 1878 t/m 1879 van de schoenerkof “Jeltina”, gebouwd in 1857 te Pekela, 154 ton o.m., varend voor U.Zuiderveen te Pekela. Het schip is in 1879 gezonken bij Doggersbank;
  • * 1879 van de schoenerbrik “Elsje”, gebouwd in 1865 te Pekela, 204 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip is in 1879 op Rodkär gestrand en wrak geraakt.
  • * 1880 t/m 1881 van de schoenerbrik “Cato Poulie”, gebouwd in 1868 te Veendam, 190 ton o.m., varend voor K.& J.Wilkens te Veendam. Te Elseneur met zware schade binnengebracht en afgekeurd;
  • * 1882 t/m 1885 van de brik “Cornelia Maria”, gebouwd in 1873 te Pekela, 234 ton o.m., varend voor J.J.Koert & Zn te Pekela. Het schip werd op weg van Paysandu naar Falmouth (26’44oN/37’15oW) verlaten.

 

De ledenlijsten van het college “Voorzorg” in de “Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart” bevatten in de jaargangen 1881 t/m 1920 ook de namen van de schepen. J.T.Starke staat in1881-1882 met de “Kato Paulina”en in 1883 t/m 1885 met de “Cornelia Maris”

 

De collectie monsterrollen uit het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

16 februari 1856, kof “Gezina”, kapitein Ulm Wubbes Pot, lichtmatroos Jan Tonkens Starke, 18 jaar uit Nieuwe Pekela.

31 januari 1863, galjoot “Enjetta”, kapitein Harm Jurjens de Boer, stuurman Jan Tonkes Starke, 25 jaar uit Nieuwe Pekela.

19 februari 1864, kof “Enjetta”, kapitein Harm Jurjens de Boer, stuurman Jan Tonkes Starke, 26 jaar uit Nieuwe Pekela.

`19 februari 1868, schoener “Libra”, schipper Jelle Klein, stuurman Jan Tonkes Starke, 30 jaar uit Nieuwe Pekela.

05 april 1879, schoener “Elsje”, kapitein Jan Tonkes Starke, 40 jaar uit Nieuwe Pekela

21 januari 1880, schoenerbrik “Cato Poulie”, kapitein Jan Tonkes Starke, 42 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Mulder085 vermeldt:

“01.01.1879 De galjoot ‘Jeltina’, kapt. J.F.Starke, van Hamburg naar Cette, is lek gesprongen en bij Doggersbank gezonken. De equipage is gered.”

Ook van Sluijs spreekt van J.T. Starke

 

Mulder085 vermeldt:

“20.09.1879 De schoenerbrik ‘Elsje’ onder kapt. J.T.Starke en toebehorende aan J.J.Koerts & Zn uit O.P. met haver onderweg van St.Petersburg naar Helsinor, is op de Rodshorklippen te Finland (59.57’N 26.41’O) gestrand. De bemanning is gered.”

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Starke, Jan Tonkes

Familiegegevens en opleiding

Nicolaas Wiardi werd geboren op 05 december 1833 te ’t Zandt als zoon van de commies bij ’s Rijks belasstingen Willem Hendrik Wiardi en Aaltje van der Borgh.

Nicolaas trouwde op 22 februari 1866 te Oude Pekela als schipper met de diensmeid Hinderika Kuilman, geboren op 01 november 1835 te Oude Pekela als dochter van de landgebruiker Lupper Hindriks Kuilman en Elsien Hindriks Poppens. Hinderika overleed op 14 februari 1880 te Oude Pekela, 44 jaar.

Hij hertrouwde op 31 maart 1883 als zeeman met zijn schoonzuster Geessien Kuilman, geboren op 13 juli 1833 te Oude Pekela. Geessien overleed op 24 augustus 1917 te Oude Pekela, 84 jaar.

Nicolaas overleed op 14 november 1918 te Oude Pekela, 84 jaar, weduwnaar, zonder beroep.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Nicolaas Wiardi vermeldt als schipper in 1866, 1869, 1871, 1872, 1873, 1876, 1877, 1880, als zeeman in 1883 en als koopman in 1897.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.Wiardi was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 21 in de periode 1866 t/m 1883.112.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt N.Wiarda (moet zijn Wiardi) als gezagvoerder gedurende:

*   1866 t/m 1873 van de kof “Trouw” ex Collegie Trouw, gebouwd in 1856 te Pekela, 145 ton o.m., varend voor H.T.Kranenborg te Pekela;

*   1874 t/m 1876 van hetzelfde schip maar nu varend voor de wed. Kranenborg te Pekela;

*   1877 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip voer in 1878 voor v/d Goot & Kühn te Groningen en was herdoopt in “Allegonda”;

*   1878 t/m 1882 van de galjoot “Wendelina Jacoba” ex Concordia, gebouwd in 1858 te Pekela, 131 ton o.m., varend voor U.Zuiderveen te Pekela. Het schip werd in 1882 verkocht te Greenock voor bodemarij.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

13 september 1852, schoenergaljoot “Geertje”, schipper Pieter Piekes Mooi, lichtmatroos Nicolaas Wiardi, 18 jaar uit Oude Pekela.

14 februari 1856, schip “Udo Frederik”, kapitein Jan van der Werf, matroos Nicolaas Wiardi uit Oude Pekela.

22 februari 1867, kof “Trouw”, kapitein Nicolaas Wiardi uit Oude Pekela.

18 februari 1868, kof “Trouw”, kapitein Nicolaas Wiardi uit Oude Pekela.

27 juli 1868, kof, “Trouw”, kapitein Nicolaas Wiardi, 34 jaar uit Oude Pekela.

05 oktober 1868, “Trouw”, kapitein Nicolaas Wiardi, 35 jaar uit Oude Pekela.

23 februari 1869, kof “Trouw”, kapitein Nicolaas Wiardi uit Oude Pekela.

05 maart 1870, kof “Trouw”, kapitein Nicolaas Wiardi uit Oude Pekela.

24 februri 1871, kof “Trouw”, kapitein Nicolaas Wiardi uit Oude Pekela.

03 juli 1872, kof “Trouw”, kapitein Nicolaas Wiardi, 38 jaar uit Oude Pekela.

01 augustus 1873, kof “Trouw”, kapitein Nicolaas Wiardi, 39 jaar uit Oude Pekela.

20 september 1873, kof “Trouw”, kapitein Nicolaas Wiardi, 39 jaar uit Oude Pekela.

08 maart 1875, kof “Trouw”, kapitein Nicolaas Wiardi uit Oude Pekela.

05 april 1875, kof “Trouw”, kapitein Nicolaas Wiardi, 40 jaar uit Oude Pekela.

18 februari 1876, kof “Trouw”, kapitein Nicolaas Wiardi, 42 jaar uit Oude Pekela.

10 maart 1879, galjoot “Wendelina Jacoba”, kapitein Nicolaas Wiardi uit Oude Pekela,

29 februari 1884, kof “Elizabeth”, kapitein Jan Aarents, stuurman Nikolaas Wiardi, 50 jaar uit Oude Pekela.

16 juli 1885, schoener “Flecke Jorwer”, kapitein Jacob Ebes Mellema, stuurman Nicolaas Wiardi, 51 jaar uit Oude Pekela.

 

Overige bijzonderheden

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 28 mei 1878 staat het volgende bericht096:

Binnengekomen:

Elseneur 20 Mei Wendelina Jacoba M.Wiardi,, Cardiff n. St.Petersburg.”

 

Het zeemanscollege De Trouw te Oude Pekela 1851-1899 door A.Westers in het Jaarverslag 1999, p.8-15 van het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela.

Publicatie bevat een overzicht in noot 10 van de scheepsjongens die van het college een toelage hebben gekregen voor de aanschaf van kleding. Daarbij wordt in 1851 genoemd N.Wiardi.

 

In een een overzicht van het Kerkeraadsprotocol van de Hollandse Hervormde Kerk in Sint-Petersburg dd 09 januari 1907 wordt vermeld dat er een uitkering van f 50,- wordt toegestaan aan oud-gezagvoerder Wiardie te Oude Pekela.

Krantenberichten

NRC 29 oktober 1875114

Harlingen, 28 oktober. Het Nederlandse schip TROUW, kapt. Wiardi, van Koningsbergen met hout naar Delfzijl, is met gescheurde zeilen en ontzet schip te Oostmahorn binnen.

 

Provinciale Groninger Courant 09 januari 1877114

Advertentie. Mr. J. Fresemann Viëtor, notaris te Winschoten zal, maandag 15 januari 1877, om 7 uur, bij J.P. Scherpbier te Oude Pekela, publiek verkopen het Nederlands kofschip de TROUW, groot 145 ton, in 1875 aanzienlijk verbeterd, laatst bevaren door kapt. N. Wiardi, thans liggende te Harlingen. De inventaris is op franco aanvraag verkrijgbaar……

 

NRC 12 november 1877114

Elseneur, 8 november. De Nederlandse schoenerkof WENDELINA JACOBA, kapt. Wiardi, van Riga naar Macduff, is hier in de haven gekomen met schade aan het roer.

 

Harlinger Courant 28 mei Scheepstijdingen1878

Binnengekomen: Elseneur 20 Mei Wendelina Jacoba M.Wiardi,, Cardiff n. St.Petersburg.

 

NRC 25 januari 1882114

Brest, 20 januari. De Nederlandse schoener WENDELINA JACOBA, kapt. N. Wiardi, van Bayonne naar Greenock met beenzwart in zakken geladen, is zwaar lek hier binnengelopen. De kapitein veronderstelt dat het schip in de nabijheid van de Chaussee de Seine op een onder water drijvend wrak gestoten heeft. De lading werd gelost en een gedeelte is door zeewater beschadigd

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Wiardi, Nicolaas

Monsterrollen

Opgemaakt Oude Pekela
Datum: 1874-02-04
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: WENDELINA JAKOBA
Schipper: Staal, Johannes Okkes
Scheepstype: galjoot
Grootte: 138

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten