Inloggen
DANKBAARHEID - ID 15366


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1858-04-06 / 1865-07-14 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1858
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Galjoot
Construction Data

Scheepsbouwer: Johannes Bernardus Uil, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1858-00-00
Delivery Date: 1858-01-28
Technical Data

Net Tonnage: 48.00 lasts
Net Tonnage 2: 90.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 23.05 Meters Registered
Beam: 4.38 Meters Registered
Depth: 2.01 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1858
Datum agenda: 1858-04-06
Register nr: 18580292
Scheepsnaam: DANKBAARHEID
Type: Galjoot
Lasten: 48
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kamphuis, R.H.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1858-01-28 DANKBAARHEID
Manager: Remmert Harms Kamphuis, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Remmert Harms Kamphuis, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands

Date/Name Ship 1861-07-25 DANKBAARHEID
Manager: Samuel Barends, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Samuel Barends, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Ship Events Data

1865-07-14: Final Fate:
19 juli 1865. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Amsterdam, 16 juli. De schepen DANKBAARHEID (opm: galjoot), kapt. H.H. Lever, van Bordeaux en ANNECHINA EN JANTJE (opm: galjoot ANNECHIEN EN JANTJE), kapt. G.G. Venema, van Bo’ness, beide naar St. Petersburg, te Kroonstad (opm: Kronsjtadt) aangekomen, zijn de 14 dezer op de Baaken gestrand. Verdere bijzonderheden ontbreken. (opm: de ANNECHIEN EN JANTJE werd geheel verbrijzeld, zie NRC 280765 en 111065; de DANKBAARHEID onderging hetzelfde lot en de zeebrief werd in 1865 geannuleerd)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.H.Kamphuis als gexzagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1860 van de sch.kof “Dankbaarheid”, gebouwd in 1858 te Foxhol, 90 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Kamphuis, R.H.
Overige informatie: eigenaar

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Hindriks Lever werd geboren op 16 augustus 1797 te Wildervank als zoon van Hindrik Jan Lever en Grietje Klaassens (Klatter).

Hij trouwde op 09 juli 1821 te Wildervank  met Geertje Jacobs Hagen, geboren op 02 novemver 1800 te Wildervank als dochter van Jacob Hindriks Hagen en Aaltje Geerts Bakker. Deze Geertje werd in 1823 wegens diefstal veroordeeld “ tot tentoonstelling op het schavot gedurende een halfuur en een confinement van zes achtereenvolgende jaren in een tuchthuis.

Wellicht vanwege deze schande werd op 09 april 1827 een scheiding uitgesproken “wegens de ontererende straf die de vrouw had gekregen.

Op 31 januari 1833 hertrouwde Hindrik met Elsje Stevens ten Cate, geboren op 18 juni 1798 te Groningen als dochter van Stven Fiepkes ten Cate en Catharina Meurs. Els was weduwe van de winkelier Fokko Roelfs Muller. Elsje overleed op 09 april 1881 te Wildervank, 82 jaar.

Hendrik overleed op 16 juli 1881 te Wildervank, 83 jaar.

Ontleend aan “De Hendriktak van het Groninger geslacht Lever uit Wildervank” in het Leverorgaan jg. 17nr. 1;  p. 15-34, 1999

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s).

De ledenlijsten in de zeemansalmanakken vermelden drie vlagnummers bij een kapitein Lever met de initialen H.H. als lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank en wel:

*          Effectief lid met vlagnummer 72 in 1853.

*          Vlaggelid met vlagnummer 55 in de periode 1855 y/m 1885

*          Èffectief lid met vlagnummer 48 in de periode 1869 t/m 1889 (met de initialen H.Hz.

Ik heb geen gegevens om te besluiten welke vlagnummers nu horen bij de deeze H.H.Lever uit 1797.

 

De schepen van de kapitein

In Bouma worden een reeks van schepen toegeschreven aan kapitein H.H.Lever waarvan zeker in de latere jaren schepen niet onder commando van de kapitein Lever uit 1797 kunnen hebben gestaan vanwege diens overlijdenjaar in 1881. Tevens geven de meldingen uit de monsterrollen enige duidelijkheid:

*    1853 t/m 1855 van de kof “Elsiena Elisabeth”, gebouwd in 1851 te Wildervank, 60 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Gestrand en wrak;

            Te water en opgeleverd in 1851 op een scheepswerf te Wildervank aan K/E. H. H. Lever, Wildervank als ELSIENA ELISABETH. 114

*    1859 t/m 1861 van de tjalk “Harmonie” ex Wubbiena Venema, gebouwd in 1853 te Sappemeer, 67 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip is bij Thisted gestrand en wrak geraakt;

*    1861 van de schoener kof “Dankbaarheid”, gebouwd in 1858 te Foxhol, 90 ton o.m., varend voor S.Barends te Hoogezand;

*    1863 t/m 1866 van de galjoot “Harmonie”, gebouwd in 1863 te Wildervank, 80 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip is in 1866 gestrand bij Thisted en wrak geraakt;

 

 De volgende schepen wellicht onder kapitein H.H.Lever uit 1836, zie hierna:

*    1867 t/m 1870 van de kof “Geertruida Speelman”, gebouwd in 1848 te Hoogezand, 94 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;

*    1872 t/m 1883 van de schoenerbrik “Jantje”, gebouwd in  1871 te Hoogezand, 175 ton o.m., varend voor W.J.Waalkens te Zuidbroek;

*    1884 t/m 1887 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip werd in 187 verkocht op de Platarivier en kwam onder Argentijnse vlag.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Hendrik Hendriks Lever op:

29 maart 1815, schip “Vier Gebroeders”, kapitein Hindrik Jans Lever, geen leeftijd en woonplaats verrmeld. Voorts stuurman en de kok H.H.Lever, 17 jaar, geen woonplaats vermeld.

10 april 1852, kof “Elsina Engelina”, schipper H.H.Lever, geen leeftijd vermeld uit Wildervank. Voorts 2 stuurlieden

28 februari 1852, kof “Elsina Engelina”, schipper Hendrik Hendriks Lever, geen leefijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok en een matroos.

19 januari 1854, galjoot “Elsina Engelina”, schipper Hindrik Hindriks Lever, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman en een kok.

11 februari 1858, koftjalk “Harmonie”, schipper Hendrik Hendriks Lever, 60 jaar uit Wilderrvank. Voorts stuurman en een kok.

09 februari 1861, koftjalk “Harmonie”, schipper Hendrik Hendriks Lever, 63 jaar uit Wildervank. Voorts een stuurman en een kok.

18 februari 1865, schoenerkof “Harmonie” schipper Hendrik H.Lever, 67 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en een matroos.

20 januari 1866, galjoot “Harmonie”, schipper Hendrik H.Lever, 68 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een matroos.

 

In de 8 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van H.H./Hendrik Hendriks Lever.

Het overzicht luidt:

1815                   kok op de “Vier Gebroeders” onder Hindrik Jans Lever (zijn vader)                          17 jaar

1852-1854        schipper op de kof “Elsina Engelina”                                                                               geen leeftijd

1858-1861        schipper op de koftjalk “Harmonie”                                                                                 60-63 jaar

1865-1866        schipper op de schoenerkof/galjoot “Harmonie”                                                            67-68 jaar.

 

Overige bijzonderheden

Harlinger Courant dd 07 maart 1878, Scheepvaartberichten096

Ingekomen:

“Bij Prawelpoint 2 Maart. Jantje H.H.Lever. Londen n. Pelotas.”

 

De “Elsiena Engelina” (sic), geladen met lijnzaad, varend van Koningsbergen naar Rotterdam, onder gezag van kapitein Lever, is op 29 oktober  (1855) bij stormweder uit het oosten, in zinkende staat op de oosteinde van ’t Zand-eiland gestrand.078.

Ik vraag me af welke scheepsnaam nu de juiste is: Elsiena Elisabeth  of Elsiena Engelina. Geen van beide schepen worden in de schepenlijst van van Koldam076 genoemd en ook niet in de de kapiteinslijst onder H.H.Lever.

 

Op 05 februari 1851 was Hendrik Lever bij notaris De Blecourt, waar hij zijn huis als onderpand geeft voor het aangaan van een lening van Anthonij Hindriks Bekkering….Het is niet onaannemelijk dat hij dit geld nodig heeft voor de bouw van een nieuw schip, want een jaar later, op 28 februari 1852 kon Hendrik een nieuwe boot aanvaarden”groot 58 ton, onlangs frisch van den bijl te water gebragt”. Hendrik gaf zijn schip de naam “ Elzina Engelina”  naar zijn vrouw en jongste dochter.

In 1862 werd aan H.H.Lever een Groot zilveren medaille uitgereikt als eerbetoon voor het redden van drenkelingen. In de toelichting bij de medaille stond dat H.H.Lever gezagvoerder was van het galjootship “ Dankbaarheid”

Ontleend aan “De Hendriktak van het Groninger geslacht Lever uit Wildervank” in het Leverorgaan jg. 17nr. 1;  p. 15-34, 1999

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Lever, Hendrik Hindriks

Monsterrollen

Opgemaakt Sappemeer
Datum: 1858-03-25
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: DANKBAARHEID
Schipper: Kamphuis, Remmert Harms
Scheepstype: galjoot
Grootte: 90

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1858.1869.128.787a
DVD IX – 2974,2975 – 776,777

BIJLBRIEF

Naam schip DANKBAARHEID

Plaats en datum acte Foxhol, 28 januari 1858

Type schip galjoot

Bouwwerf/verkoper J. Uil, scheepsbouwer te Foxhol

Eigenaar/aankoper R.H. Kamphuis

Te voeren door kapt. R.H. Kamphuis

Grootte 90 tonnen
(Meetbrief nr. 9 d.d. 23 januari 1858 afgegeven te Groningen)

Tuigage , aantal dekken

Afmetingen lang 23,05 m., breed 4,38 m., hol 2,01 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1858

Plaats , datum registratie Groningen, 29 januari 1858

Nummer van registratie deel 22, folio 93, recto, vak 6

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs


Bijzonderheden:





Researcher,datum research: JDvdB / 270311


Naam DANKBAARHEID
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1858
Toegang 883
Inventaris 2139

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118.1861.82
IMG 0404 / 0408
KOOPBRIEF

Naam schip DANKBAARHEID

plaats en datum acte openbare verkoping, Hoogezand, 25 juli 1861

type schip galjoot

bouwwerf/verkoper Remmert Harms Kamphuis, schipper te Sappemeer, enig eigenaar

gevoerd door kapt. Remmert Harms Kamphuis, in eigendom

eigenaar/koper Samuel Barends, olieslager te Hoogezand

te voeren door kapt. niet vermeld

grootte in tonnen 90 tonnen (meetbrief No.10 van 23 januari 1858)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 23,05 m., breed 4,38 m., hol 2,01 m.

kiellegging

tewaterlating 1858 nieuw van de bijl te water gebracht van de werf
van Johannes Bernardus Uil, scheepsbouwer te Foxholsterbosch, gemeente Hoogezand

plaats / datum registratie Groningen, 30 juli 1861

nummer registratie deel 152, folio 72, recto, vak 7

notaris Jan Piccardt, notaris te Hoogezand

prijs NLG 5.220,-

Bijzonderheden:
Het schip ligt bij de openbare verkoping te Amsterdam.
Als gemachtigden van de verkoper treden op Jan Derks Hoen en Fiepko van Calcar, houthandelaren te Hoogezand.
Het is ingeschreven in het kadaster te Groningen op 6 april 1858 onder nummer 1277.




researcher/datum research: ML / 060813

Naam DANKBAARHEID
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1861
Toegang 152
Inventaris 118

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118.82
USB-stick 0404 - 0408
KOOPBRIEF

Naam schip DANKBAARHEID

plaats en datum acte acte van openbare verkoping, Hoogezand, 25 juli 1861

type schip galjoot

bouwwerf/verkoper Jan Derks Hoen en Fiepko van Calcar, houthandelaren te Hoogezand, als gemachtigden van Remmert Harms Kamphuis, schipper te Sappemeer

gevoerd door kapt. Remmert Harms Kamphuis

eigenaar/koper Samuel Barends, olieslager te Hoogezand

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 90 tonnen (meetbrief Groningen no.10 van 23 januari 1858)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 23,05 m., breed 4,38 m., hol 2,01 m.

kiellegging

tewaterlating in den jare 1858 nieuw van de bijl te water gebracht.

plaats / datum registratie Groningen, 30 juli 1861

nummer registratie deel 45, folio 170, verso, vak 3.

notaris Jan Piccardt, notaris te Hoogezand

prijs NLG 5.220,-

Bijzonderheden:
Het schip ligt bij verkoop te Amsterdam. Het was in 1858 nieuw uitgehaald van de werf van Johannes Bernardus Uil te Foxholsterbosch.
Een acte van schuldbekentenis is verleden op 2 april 1858 eveneens voor Jan Piccardt, notaris te Hoogezand.
(opm: het lijkt er op, dat Hoen en Van Calcar een hypotheek op het schip hadden genomen en Kamphuis zijn verplichtingen niet kon nakomen. Dit is niet zeker)



researcher/datum research: ML / 191212


Naam DANKBAARHEID
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1861
Toegang 152
Inventaris 118