Inloggen
ANNA JUSTINA - ID 15100


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-08-01 / 1885-00-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Frédéric François Groen - Werf 'De Boot', aan de Groote Wittenburgerstraat, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1855-04-19
Launch Date: 1856-04-24
Delivery Date: 1856-07-04
Technical Data

Net Tonnage: 460.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 243.00 lasts
 
Length 1: 36.20 Meters Registered
Beam: 6.21 Meters Registered
Depth: 4.60 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1875
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 1875 hermeten volgens nieuwe meting, nu 410, 55 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-08-01
Register nr: 18560675
Scheepsnaam: ANNA JUSTINA
Type: Bark
Lasten: 243
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Groen & Bos
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Siedenburg, J.C.
Opmerkingen: zeebrief wordt niet benoemd

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-07-04 ANNA JUSTINA
Manager: Firma Groen & Bos, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1860-03-02 BATAVIA
Manager: Firma Gebr. Hartsen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1868-04-02 BATAVIA
Manager: Ferdinand Richard Pedro Victor, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Ferdinand Richard Pedro Victor, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGQH

Date/Name Ship 1878-04-00 SCHAGEN
Manager: A. Brand, Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: A. Brand, Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuwediep / Netherlands

Date/Name Ship 1883-06-00 SCHAGEN
Manager: Nicolaas Brantjes, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nicolaas Brantjes, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Purmerend / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 4 juli 1856, van de ANNA JUSTINA:

firma Groen & Bos, Amsterdam (boekhouders en 4/16e part), Mevr. Anna Justina Winkler, echtgenote van Thomas van Schaak, eerder Wed. P.H. Bos, Amsterdam (4/16e part), Pieter Punt, Amsterdam (4/16e part), E. Doublet, Amsterdam (1/16e part), H. Menne, Amsterdam (1/16e part), P.G. Hajenius, Amsterdam (1/16e part) en Corns. Smit, Alblasserdam (1/16e part)

Eigenaren, per 2 maart 1860, van de BATAVIA:

firma Gebr. Hartsen, Amsterdam (6/16e part), firma De Vos & Zoon, Amsterdam (3/16e part), Mevr. M. van Nellesteijn, geboren Hartsen, Amsterdam (2/16e part), J. Oortman, Utrecht (2/16e part), David Bottenheim, Amsterdam (1/16e part), Salomon Bottenheim, Amsterdam (1/16e part) en P.G.C. Hajenius Sr., Amsterdam (1/16e part)

Ship Events Data

1861-01-00: Grounded
Amsterdam, 7 januari 1861. Het schip (opm: bark) BATAVIA, kapt. D. Doornbos Borchers, van Batavia herwaarts gedestineerd, is wegens mistig weer op het Kentish-Knock aan de grond vastgeraakt, doch na een gedeelte der lading over boord geworpen te hebben, weer in vlot water gekomen. Het zou door een stoomboot naar Londen opgesleept worden.
1865-06-17: Damaged
Amsterdam, 18 juni. Volgens bericht uit het Nieuwediep, d.d. 16 dezer, was het schip (opm: bark) BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder, de 17e dito vertrokken naar Kanagawa, uit zee teruggekomen, daar zich een hevige brandlucht in het schip openbaarde, zodat men de lading zou lossen om de oorzaak daarvan te onderzoeken
1868-02-24: Sold at auction
Advertentie. C.A. Schröder, J.R. Bos Janszen en A.J. Corver, makelaars, presenteren, als lasthebbenden van hunne principalen, op maandag 24 februari 1868, des avonds ten zes ure, in de Nieuwe Stads-Herberg, aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de notarissen Commelin & Richard, aan de meestbiedende of hoogstmijnende te verkopen het extra ordinair welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd BATAVIA, gevoerd door kapt. J.D. van Dolder, volgens Nederlandse meetbrief lang 36 ellen 20 duimen, wijd 6 ellen 21 duimen, hol 4 ellen 60 duimen, en alzo gemeten op 460 tonnen of 243 lasten, liggende in het Oosterdok, aan de dijk te Amsterdam.
Breder volgens inventaris en bericht bij bovengemelde Makelaars of bij de Cargadoors D’Arnaud & Co, te Amsterdam.
1880-10-03: Stranded
Op reis van Vyborg (Rusland, bij St. Petersburg) naar Amsterdam is de BATAVIA, kapt. S. Mink, op 3 oktober 1880 op Hogland (ruim 100 mijl west van St. Petersburg) gestrand en wrak geworden.(opm: afgehaald en hersteld)
1883-06-28: Sale/Verkoop
Rotterdam, 28 juni 1883. De Nederlandse schepen SCHAGEN en ST. CHRISTOPHORUS zijn uit de hand verkocht aan de heer N. Brantjes te Purmerend.
1884-12-21: Final Fate: Broken up

Nieuwediep, 21 december 1884. De Nederlandse bark SCHAGEN, kapt. Ruijg, is uit de hand verkocht aan de heer J.N. Prins alhier. (opm: sloper)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Christiaan Siedenburg werd geboren te Koog aan de Zaan op 21 september 1821.

Hij was getrouwd met Henriette Wilhelmina Fischer, geboren te Amsterdam op 06 juli 1826 en overleden 12 mei 1901.

Jan overleed in 1863 en bij zijn overlijden werd Amsterdam als woonplaats vermeld.003 en 118

In het Bevolkingsregister 1851-1853 (-1864) van Amsterdam staat vermeld Jan Christiaan Siedenburg, geboren 21 september 1821 te Koog aan de Zaan, Evangelis Luthers, wonend in in 1854 in de Kalverstraat 41 te Amsterdam.

Jan Christiaan Siedenburg werd per 29 augustus 1835 als leerling “ingenomen” op de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart. Hij was evangelisch luthers. Hij werd geboren op 21 september 1821 te Koog aan de Zaan als zoon van Adam Siedenburg, koopman, maar ten tijde van de entree van zijn zoon op de Kweekschool overleden, en Anna Geertruida Richter, “meesteres in het Gasthuis”. Toeziend voogd was de kapitein-luitenant ter Zee G.van Lennip Coster Jr, wonende te Amsterdam in de Leidsestraat 12.

Van de vorderingen op school werden 3-maandelijkse rapporten bijgehouden in 4 vakken, te weten zeevaartkunde, schoolonderwijs (i.c. hollands, frans en engels), scheepswerk en tekenen in de periode januari 1836 - juli 1838. Voorts worden de volgende bijzonderheden vermeld:

05 augustus 1836     “bekomt den 3den of de laagsten Prijs voor het Schoolonderwijs, zijnde Moll vroegere Zeetogten der Nederlanders”;

04 augustus 1837     “bekomt den hoogsten Prijs in het Schoolonderwijs zijnde Southeys naval history of England 3 deelen”;

27 maart 1838           “aangenomen tot Lidmaat der Evang. Luth Gemeente door Do Loman”;

02 juni 1838              “geplaatst als ligtmatroos op het schip Castor Captn Gollards naar Batavia voor Amsterdam, Gagie ƒ8,-“;

09 april 1839             “terug van de reis met goed attest”;

08 mei 1839              “geplaatst als ligtmatroos op het schip Castor Captn T.Gollaards naar Batavia voor Amsterdam …”;

30 maart 1840           “is terug van de reis met goed attest”;

01 april 1840             “eervol ontslagen”004-532/1773.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Siedenburg werd met vlagnummer 910 per 15 maart 1853 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.A.de Haas. Als zijn schip wordt genoemd de “Anna Lena”. Toegevoegd is “vermist” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 08/15 maart 1853 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Christiaan Siedenburg, oud 31 jaar, zullende voeren de in aanbouw zijnde brik “Anna Lena”, adres bij de heer Ringeling te Nieuwendam, op voordracht van kapitein J.A. de Haas.023

Hij wer deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 mei 1855. Toegevoegd is “vermist”.003.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 februari 1863 vraagt de wed. J.C.Siedenburg geb. Fischer om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 26 maart 1863 wordt toegekend per 01 februari 1863 voor haar en 3 kinderen.042.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 31 maart 1863 staat vermeld dat per 01 februari 1863 een uitkering in de 1e klasse wordt toegekend aan de wed. J.C.Siedenburg geb Fischer voor haar en 3 kinderen.023.

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       910                         1853          brik                  Anna Lena                                           Th.Wehlburg

       516                      1854-1855    brik                  Louisa                                                   idem

                                     1856-1859    bark                Anna Justina                                        Groen & Bos

                                        1860          fregat              Hercules                                               F.Haverkamp

                                     1861-1862    bark                Everdina Elisabeth                             P.de Boer te Rotterdam

                                        1862          “vermist”

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein                             Naam schip                                  Vertrek                              Terugkomst

J.Siedenburg                                 Hercules                                        23 februari 1860              10 januari 1861

                                                        Everdine Elisabeth                      16 augustus 1861            niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt J.C.Siedenburg als gezagvoerder gedurende:

  • * 1853 t/m 1855 van de brik “Anna Lena”, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 261 ton o.m., varend voor Th. Wehlburg te Amsterdam;
  • * 1855 t/m 1856 van de brik “Louisa”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 283 ton o.m., varend voor Th.Wehleburg te Amsterdam;
  • * 1857 t/m 1860 van de bark “Anna & Justina”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 460 ton o.m., varend voor Groen & Bos te Amsterdam. Het schip voer in 1861 voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam en was herdoopt in “Batavia”;
  • * 1860 t/m 1861 van het fregat “Hercules”, gebouwd in 1859 te Amsterdam, 754 ton o.m., varend voor F.Haverkamp te Amsterdam. Het schip voer in 1862 voor Rutgers & Hissink te Amsterdam en was herdoopt in “Telenak”;
  • * 1862 van de bark “Everdina Elisabeth”, gebouwd in 1850 te Capelle aan de IJssel, varend voor P. de Boer te Rotterdam. Het schip werd in november 1862 vermist.

 

Overige bijzonderheden

Het barkschip “Everdina Elisabeth” onder kapitein J.C.Siedenburg vertrok c.11 augustus 1861 ven Rotterdam naar Melbourne en Sydney en vandaar naar New Castle (New South Wales). “Op de reis van New Castle, vanwaar vertrokken 18 april 1862, naar Hong Kong met een lading steenkolen, vermist geworden”.

Ontleend aan gegevens van Ch.van der Zweep, ‘t Schoman 22, 7478 RM Diepenheim (medio 1999). De heer van der Zweep bezit een Journaal van Scheepsrekeningn en Verantwoordingen van de barkschepen “Wilhelmina”, “Everdina Elisabeth” en “Joan Melchior Kemper” en de fregatten “Catharina Jacoba Henriëtte”, “Catharina Wilhelmina” en “Cornelia”, waaraan bovenstaande gegevens ontleend zijn. Dit journaal bevat tevens gegevens over aandeelhouders en de uitkeringen per reis.

 

De brik “Anna Lena” liep van stapel op 30 november 1852 te Amsterdam in opdracht van Th. Wehlburg. In de bouworder werd J.C.Siedenburg als kapitein genoemd, maar wellicht heeft deze toezicht bij de bouw gehouden, want de eerste kapitein was Willem Joseph Lourens. Genoemd in het archief van de Firma Meursing, Stadsarchief Amsterdam 648-28.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Siedenburg, Jan Christiaan

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.D.van Dolder werd met vlagnummer 769 effectief lid van Zeemanshoop per 13 maart 1860 op voorspraak van J.H.Schippers. Zijn schip was de "Batavia"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 06/13 maart 1860 staat vermeld dat als effectief lid is voorgedragen/benoemd Johan Daniël van Dolder, oud 36 jaar, voerend de bark “Batavia”, voor rekening van  de Gebr. Hartsen, op voordracht van kapitein J.H.Schippers;

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         769                           1860                       geen opgave van schip en boekhouder

                                      1861-1867                 bark                  Batavia                                                  Gebr,Hartsen

                                      1868-1871                 geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.D. van Dolder                       Batavia                                     01 augustus 1861                                 02 oktober 1862

                                                  Batavia                                     31 maart 1863                                      07 januari 1864

                                                  Batavia                                     04 mei 1864                                          06 februari 1865

                                                  Batavia                                     01 juli 1865                                          01 december 1867

 

Bouma025 vermeldt J.D.van Dolder als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1868 van de bark “Batavia” ex Anna en Justina, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 460 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Dolder, Johan Daniël van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het College Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer    periode      type                     naam van het schip                                        boekhouder/reder

     geen             1876-1878 brik                      Batoe Bassie (ex Machtilda & Simonetta)            Harmsen & Zn, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt J.J.Lackrooy als gezagvoerder gedurende:

*    1854 van de 2/msch. “Aurora”, gebouwd in 1853 te Lemmer, 150 ton o.m., varend voor J.S.Visser te Lemmer;

*    1855 t/m 1856 van de brik “Anna en Louisa”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 219 ton o.m., varend voor A.H.Hagedoorn te Amsterdam;

*    1856 van de 2/msch “Christina Alida” ex Star, gebouwd in 1842 te Annapolis, 103 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam;

*    1861 t/m 1867 van de sch.brik “Elisabeth & Johanna”, gebouwd in 1854 te Amsterdam; 216 ton o.m., varend voor H.Hattink te Amsterdam;

*    1869 t/m 1874 van de bark “Batavia” ex Anna en Justina, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 460 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1875 t/m 1876 van het 3/m schip “Ary Scheffer”, gebouwd in 1856 te Dordrecht, 754 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1877 t/m 1879 van de brik “Batoe Bassie” ex Machtilda Simonetta, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 (325?) ton o.m., varend voor Harmens & Zn te Harlingen;

*    1881 van de schbrik “Rudolphine” ex Geziena, ex Rebecca Sheppard, gebouwd in 1861 te Medford, 514 ton o.m., varend voor J.Koning te Rotterdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Nederlands Oost Indië.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Lackrooy, J.J.

Familiegegevens en opleiding

Doeke Jansz. Oepkes, een broer van Cornelis Jansz Oepkes, werd geboren op 24 juni 1837 te Terschelling als zoon van de schipper Jan Jacobsz. Oepkes en Antje Teunis Klijn.

Doeke trouwde op 15 maart 1866 met Maria Rotgans, geboren 19 januari 1841 te Terschelling als dochter van de koopvaardijkapitein Sies Jansz. Rotgans en Tietje Wybrands Rotgans. Maria overleed op 24 juli 1900 te Terschelling, 59 jaar.

Doeke Jansz overleed op 14 november 1920 te Terschelling, 83 jaar, weduwnaar

 

Doeke Oepkes is na zijn vaartijd in West Terschelling agent geworden van de op het eiland gevestigde firma A.D.Zur Mühlen.

 

De schepen van de kapitein

Doeke Jansz Oepkes was kapitein op de volgende schepen:

*    1869-1870. De bark “Estafette” als opvolger van zijn broer Cornelis Jansz. (zie aldaar).

*    1874-1877. De bark “Batavia”, gebouwd in 1856 als “Anna Justina” op de werf “De Boot te Amsterdam. In 1860/61 hernoemd als “Batavia”. In 1868 verkocht aan reder F.R.P.Victor te Amsterdam. In 1880 gestrand en wrak geslagen, maar mogelijk weer gerepareerd, daar het schip in 1884 als gesloopt wordt vermeld.

*    1878-1882. De bark “IJmuiden”, 666 ton (388 last), gebouwd in 1864. In 1877 werd het schip gekocht door F.R.P.Victor van F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam. In 1904 voor de sloop verkocht. Het schip maakt in 1879/1880 een reis van Cardiff naar Java (zie bij Reedeker). Op 03 november 1881 overlijdt aan boord een neef van de kapitein, de tweede stuurman Teunis Oepkes, die in 1880 zijn eerste rang had behaald aan de Terschellinger Zeevaartschool.

Zie voor additionele opmerkingen over het zeevarend geslacht Oepkes bij Cornelis Jansz Oepkes.

Als vlagnummer wordt vermeld nr.426 van Zeemanshoop te Amsterdam. Doeke Jansz Oepkes komt echter niet in de ledenlijst voor!010-p.86/91.

 

Bouma025 vermeldt D.J.Oepkes als gezagvoerder gedurende:

*    1870 van de bark “Estafette”, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 424 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth & Co te Amsterdam. Het schip werd te Kaap de Goede Hoop afgekeurd in averij;

*    1875 t/m 1878 van de bark “Batavia” ex Anna & Justina, gebouwd in 1856 bij F.F.Groen “De Boot”, 460 ton, varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1878 t/m 1883 van de bark “IJmuiden”, op 09 april 1864 te Amsterdam te water gelaten023, 756 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Harlinger Courant dd 07 maart 1878, Scheepvaartberichten096

Uitgegaan:

Passaroeang 8 Jan. Ymuiden, D.J.Oepkes, Amsterdam”

 

Het museum “Het Behouden Huys” in West Terschelling heeft een schilderij van de bark “IJmuiden” met het volgende bijschrift”

“Als kapitein Doeke Jansz Oepkes in de periode 1878-1882 het bevel over de bark “IJmuiden” heeft, wordt hij geconfronteerd met twee zeer tragische gebeurtenissen. Op 22 september wordt Jacobus Reedeker, oud 19 jaar, door een zware storm overboord geslagen en verdrinkt jammerlijk. De “IJmuiden” was op weg van Cardiff naar Java en het ongeval gebeurde op de Atlantische Oceaan. Deze Jacobus Reedeker – een zoon van Dirk Reedeker, koopvaardij-kapitein – had in de voorliggende jaren van 1876 tot 1879 de zeevaartschool bezocht en was tweede stuurman op de “IJmuisden”.  Eerste stuurman was Sies Rotgans. Enkele jaren later, op 3 november 1881, overlijdt aan boord een neef van de kapitein, de tweede stuurman Teunis Oepkes.Deze had het jaar tevoren zijn eerste rang behaald aan de Terschellinger Zeevaartschool.”

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Oepkes, Doeke Jansz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein S.Mink van 1882-1886 als gezagvoerder van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand en Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam.

 

Bouma025 vermeldt S.Mink als gezagvoerder gedurende:

*    1878 van de bark “Batavia” ex Anna en Justina, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 460 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip voer in 1879 voor A.Brand te Nieuwediep en was herdoopt in “Schagen”.

 

Overige bijzonderheden

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 28 mei 1878 staat het volgende bericht096:

Uitgegaan.

Bolderaa  12 Mei  Batavia,  S.Mink, de Reede.”

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Mink, S.

Familiegegevens en opleiding

Tjalf Anes Ruyg werd geboren op Terschelling op 19 november 1849 als zoon van Ane Tjalfs Ruyg en Teuntje Jacobs Boon.

Hij huwde te Terschelling op 02 oktober 1873 met Hiltje Kooyman, geboren te 12 december 1851 als dochter van Iemke Jorts Kooyman en Aaltje Ariens de Boer. Zij overleed op Terschelling op 17 december 1836.

Tjalf overleed in 1892 in Götenburg door een ongeval (zie hieronder)

Gegevens uit Tresoar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.A.Ruyg/Ruig was met vlagnummer 33 in de periode 1878 t/m 1892 effectief lid van het Helderse zeemanscollege de “Goede Bedoeling”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.A.Ruig (sic) als gezagvoerder gedurende:

*   1879 t/m 1883 van de bark “Schagen”, ex Batavia, ex Anna & Justitia, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 464 ton o.m., varend voor A.Brand te Purmerend;

*   1884 van hetzelfde schip maar nu voor N.Brantjes te Purmeren. Het schip werd in 1884 gesloopt;

*   1886 t/m 1887 op de bark “Tjilingsie” ex Pieter Schoenmaker, gebouwd in 1856 te Vlaardingen, 690 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend. Het schip werd in 1887 verrkocht en gesloopt;

*   1888 t/m 1892 van de bark “A.R.Falck”, gebouwd in 1846 te Alblasserdam, 651 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend. In 1892 gesloopt door J.N.Prins te Nieuwediep;

 

Overige bijzonderheden

In: De Buul. 400 jaar zeeverzekering op Terschelling. 1587-1987” onder redactie van W.Smit, Uitg. Smit & Wytzes, Urk-Terschelling, 1987, 92 pp.. Hierin het artikel door W.Smit het artikel: “Scheepsjournaal van een buullid uit de vorige eeuw” p.85-89.

Het Journaal werd bijgehouden door stuurman A.W.Smit en is nog in de familie aanwezig. “Het betreft een aantal reizen van de houten bark A.R.FALCK.” Op het titelblad van het journaal is vermeld dat het schip onder gezag stond van kapitein T.A.Ruijg. “op reis van Nieuwediep naar Sundsvall. Den 4de Juli 1891”.“Het nagelaten journaal begint op 22 mei 1891 met een havenjournaal te Aland, Hernösand distrikt, gevolgd door afwisselend stukken zeejournaal en havenjournaal tot 19 november van datzelfde jaar in Nieuwediep, kennelijk de thuishaven, het journaal sluit en het schip de winterslaap in gaat. Op 4 april 1892 begint het havenjournaal met het opkalefateren, laden en zeeklaar maken van het schip, tot het op 30 april vertrekt. Op 1 mei is het zeejournaal nog bijgehouden; de rest van het voorgedrukte boek is onbeschreven. …

Een bemanningslijst dd 30 juni 1891 vermeldt 13 bemanningsleden incl. de kapitein T.A.Ruijg.

Voorts is vermeld: “Kapitein T.A.Ruijg komt in 1892 aan boord te vallen en overlijdt, volgens de arts van de Domkerkparochie in Götenborg, aan een hersenbloeding.”

Uit de tekst is op te maken dat er sprake was van verslaglegging van een aantal reizen van de “A.R.Falck”, vermoedelijk vooral houtvaart op Zweden.

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Ruijg/Ruig, Tjalf Anes

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1882-07-04
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: SCHAGEN
Schipper: Ruijg, Tjaard A.
Scheepstype: bark
Grootte: 406

Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: ANNA JUSTINA aquarel gemaakt in 1856, kapitein J.C. Siedenburg (vlagnummer 516)
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1855

AH 200455
Amsterdam, 19 april. Heden is op de werf De Boot in de Groote Wittenburgerstraat alhier de kiel gelegd van een bark, groot 240 lasten, die de naam zal voeren van ANNA JUSTINA, voor rekening van de heren Groen & Bos.

1856

NRC 250456
Amsterdam, 24 april. Deze middag te 1½ ure is op de werf De Boot van de heer F.F. Groen met het beste gevolg van stapel gelopen het barkschip ANNA JUSTINA, groot 238 lasten en gebouwd voor een rederij onder directie van de heren Groen en Bosch. Onmiddellijk daarop is voor rekening van dezelfde rederij de kiel gelegd voor een driemast schoener, groot 150 lasten.

Op 01-08-1856 wordt voor de ANNA JUSTINA door Groen & Bos uit Amsterdam een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. Jan Christiaan Siedenburg.

RC 240956
Het barkschip ANNA JUSTINA, kapt. J.C. Siedenburg van Amsterdam naar Hong Kong was den 13de ter hoogte van Goudstaart.

1857

NRC 030457
Hongkong, 15 februari. Vrachten. Stil, echter vermindert het getal schepen dagelijks, daar veel schepen in ballast vertrekken, zodat men enige verbetering van de koersen mag verwachten. De GENERAAL DE STUERS, maakte USD 23 per hoofd netto naar Australie; de ANNA JUSTINA, voor rijst van Rangoon naar hier 65 cents per picol (opm: 61,7613 kg)
JB 260957
Aangekomen Vreemdelingen te Batavia. Marine Hotel: J.C. Siedenburg van Manilla.
JB 291257
In lading te Samarang. Het Nederlandse barkschip ANNA JUSTINA, J.C. Siedenburg naar Nederland.

1858

NRC 160758
Rotterdam, 15 juli. Door de Nederlandse Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende schepen: Voor Amsterdam: DIANA, kapt. J. Hofker; ALCYONE, kapt. H.C. Haacke; WILLEM DE CLERQ, kapt. P. Ouwehand; ANNA JUSTINA, kapt. J.C. Siedenburg.

1859

JB 120159
Aangekomen vreemdelingen te Batavia, 11 januari. Marine Hotel: J.C. Siedenburg van het hospitaal.
NRC 170659
Cargalijst Amsterdam. ANNA JUSTINA, J.C. Siedenburg van Banjoewangi met 4.273 balen koffie, 915 kanaster suiker, 389 schuitjes tin en 636 bossen bindrotting. NHM

1860

Op 08-03-1860 wordt voor de BATAVIA door Gebr. Hartsen uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. Jan Christiaan van Dolder, dit werd veranderd in kapt. Derk Doornbos Borchers.

BH 040860
Advertentie. Passage naar Amsterdam, wordt aangeboden met het extra snelzeilend fregatschip BATAVIA, gevoerd door kapitein D. Doornbos Borgers, toebehorende aan de heren Gebrs. Hartsen te Amsterdam. Deze bodem heeft uitmuntende inrichting voor passagiers, inzonderheid voor familiën zijnde een geheel afgezonderde kajuit aanwezig. Aan boord bevindt zich een geëxamineerde geneesheer. Het vertrek zal vermoedelijk einde september van Batavia plaats hebben. Agent Schimmelpennick & Co.
SAB 240860
Samarang, 21 augustus. Aangekomen de Nederlands bark BATAVIA, kapitein D. Doornbos Borgers, van Batavia 15 augustus.
SAB 070960
Samarang, 3 september. Vertrokken de Nederlands bark BATAVIA, kapitein D. Doornbos Borgers naar Soerabaja.

1861

NRC 080161
Amsterdam, 7 januari. Het schip (opm: bark) BATAVIA, kapt. D. Doornbos Borchers, van Batavia herwaarts gedestineerd, is wegens mistig weer op het Kentish-Knock aan de grond vastgeraakt, doch na een gedeelte der lading over boord geworpen te hebben, weer in vlot water gekomen. Het zou door een stoomboot naar Londen opgesleept worden.
NRC 100161
Ramsgate, 6 januari. Alhier zijn aangebracht 4 balen tabak en 2 balen peper, afkomstig van het Nederlandse barkschip BATAVIA, kapt. Borchers (opm: D. Doornbosch Borchers), van Batavia naar Amsterdam, te Gravesend gearriveerd, welke bodem, als vroeger gemeld, op het Kentish Knock Sand aan de grond gezeten heeft.
NRC 110161
Amsterdam, 10 januari. Het schip (opm: bark) BATAVIA, kapt. D. Doornbos Borchers, van Batavia herwaarts gedestineerd, is de 7e dezer te Londen in het Victoria-dok gesleept, na op het Kentish-Knock aan de grond gezeten te hebben. Het moet waarschijnlijk lossen om nagezien te worden.
Margate, 8 januari. Alhier zijn aangebracht 58 balen specerijen uit het schip BATAVIA, kapt. D. Doornbos Borchers, van Batavia naar Amsterdam, dat op de Kentish Knock aan de grond gezeten en thans te Londen ligt. Circa 30 ton van de lading van voornoemd schip heeft men overboord moeten werpen om het vlot te krijgen.
OHC 250561
Advertentie. Naar Java wordt Passage aangeboden, per het bijzonder snelzeilend gekoperd Nederlands barkschip BATAVIA, kapitein J.D. van Dolder, voorzien van uitmuntende Inrichtingen voor passagiers, en varende een bekwamen scheepsdokter.
NRC 300761
Amsterdam, 29 juli. Door het Admiraliteitshof te Londen is de 25e dezer aan de bemanning van elf vaartuigen voor hulp, verleend bij het stranden op Kentish Knock van het schip (opm: bark) BATAVIA, kapt. D. Doornbos Borchers, van Batavia naar hier, GBP 1.200.
NRC 161161
Rotterdam, 15 november. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende schepen: Voor Amsterdam: BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder; CHRISTINA EN JEANETTE, kapt. N. Rademakers; ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. L. Hazewinkel; CALIFORNIE, kapt. M. de Wijn; ALMONDE, kapt. H.G. Surie; MINISTER THORBECKE, kapt. C. van Duyn.

1862

JB 250162
Batavia, 24 januari. Aangekomen passagiers met de Nederlandse bark BATAVIA, J.D. van Dolder, de heer H. Groot van Londen.
JB 260362
Advertentie. Passage naar Amsterdam wordt aangeboden met het snelzeilend Nederlands barkschip de BATAVIA, kapitein J.D. van Dolder, hebbende uitmuntende inrichtingen voor passagiers inzonderheid voor een of meer familiën. Aan boord bevindt zich een geëxamineerd geneesheer. Het vertrek zal vermoedelijk in het laatst der maand maart van hier plaats hebben. Informatie te bekomen bij de Agenten:  Schimmelpennick en Co., Batavia en Soerabaja.
DSG 020962
Gepraaid: Den 5 juli, op 34° Z. Br., 22° O. L„ BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder, van Batavia naar Amsterdam.
NRC 061262
Advertentie. In lading te Amsterdam, naar Samarng (Direct) de Nederlandse bark BATAVIA, J.D. van Dolder. Adres bij: d’Arnaud & Co.

1863

Op 12-03-1863 wordt voor de BATAVIA door Gebr. Hartsen uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. Jan Christiaan van Dolder

DSG 120663
Gepraaid: Den 7 mei, op 2° 5' N.Br., 25° 20' W.L., BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder, van Amsterdam naar Samarang.
NRC 091063
Batavia, 27 augustus. Vrachten. Door het late binnenkomen van de suikeroogst blijft de behoefte aan scheepsruimte nog beperkt. Bij de nog onbevrachte schepen kwamen enige arrivementen, waardoor de stemming wat verflauwde. Enkele bodems namen iets lagere charters aan, terwijl anderen offertes beneden NLG 100 voor suiker afsloegen. Sedert ons bericht van 14 dezer werden opgenomen naar Nederland: MARY HILLEGONDA en NICOLAAS WITSEN à NLG 95 voor een lading suiker, benevens een kleine hoeveelheid koffij en thee, hier en op de kust te laden. BATAVIA (kapt. van Dolder) à NLG 95 voor koffij en suiker te Samarang te laden.

1864

NRC 130364
Rotterdam, 12 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen: Voor Amsterdam: PROVINCIE DRENTHE, kapt. B.H. Boer, MATHILDE, kapt. J.H. Fekkens, BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder,
DC 070564
Te Texel aangekomen, 3 mei, BARON VAN HARDENBROEK, kapt. Rossem, en 4 dito, QUARTET, kapt. Mulder, beiden van Banjoewangie. Vertrokken: 8 dito, DRIE GEBROEDERS, kapt. Wehdemijer, en 4 dito, BATAVIA, kapt. Van Dolder, beiden naar Batavia.
DZG 240564
Gepraaid: Den 10 mei, op 47°46' N.Br., 7° 32' WL, BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder, van Amsterdam naar Batavia; Alles wel aan boord.

1865

RC 080265
Gepraaid: Door kapt. J.D. van Dolder, van Java in Texel binnen: 7 januari, op 5° 58' NB. en 25° 22' WL., NOORD-BRABANT, Loos, van Rotterdam naar Batavia.
NRC 020565
Advertentie. Schepen in lading te Amsterdam naar: Kanagawa en Decima (direct). De Nederlandse bark BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder. Adres: B.D. Bosscher & Zoon, Oolgaardt & Bruinier alhier en Meijer & Ortmann en Vlierboom & Suermondt te Rotterdam.

Op 26-05-1865 wordt voor de BATAVIA door Gebr. Hartsen uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. Jan Christiaan van Dolder.

NRC 190665
Amsterdam, 18 juni. Volgens bericht uit het Nieuwediep, d.d. 18 dezer, was het schip (opm: bark) BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder, de 17e dito vertrokken naar Kanagawa, uit zee teruggekomen, daar zich een hevige brandlucht in het schip openbaarde, zodat men de lading zou lossen om de oorzaak daarvan te onderzoeken (opm: zie NRC 220665).
NRC 230665Nieuwediep, 20 juni. Het schip BATAVIA, kapt. Van Dolder, van Amsterdam naar Kanagawa, wegens vermoeden van brand in de lading uit zee terug, heeft twee lichters gelost en men zou nieuw touwwerk in smeulende staat hebben gevonden. De justitie doet ijverig onderzoek en het zal nog wel acht dagen duren, eer het schip vertrekken kan.
DC 270665
Ten aanzien van het te Nieuwe Diep uit zee terugkomen, wegens vrees voor brand, van het barkschip BATAVIA, kapt. Van Dolder, verneemt men nader, dat men bij de sloping van de vullingplanken een opeenhoping van brandbare stoffen, die gedeeltelijk met petroleum doortrokken waren, heeft gevonden, hetwelk doet vermoeden dat hier een poging tot brandstichting is gepleegd. De justitie doet een streng onderzoek.
NRC 060765
Nieuwediep, 4 juli. Het barkschip BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder, is na de lading weer ingenomen te hebben, zondag naar zee vertrokken. Aangaande de vermoedelijke poging tot brandstichting aan boord van dit schip, vernemen wij, dat het nauwkeurig onderzoek, ingesteld door de commissie uit het arr. rechtbank en de commissie van de politie alhier, niet tot het resultaat hebben geleid om een vervolging te kunnen instellen.

1866

AH 020566
Yokohama, 27 februari. Aangekomen BATAVIA, J.D. van Dolder van Kanagawa.

1867

NRC 030267
Rotterdam, 2 februari. Het schip BATAVIA, kapt. Van Dolder, was, volgens brief van Decima van de 30e november 1866, naar Shanghai en terug naar Decima bevracht.
NRC 160267
Rotterdam, 15 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen als: Voor Amsterdam: onder anderen BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder en ZES GEZUSTERS, kapt. R. Rutgers.
JB 170467
Aangekomen vreemdelingen te Batavia. Java Hotel, 16 april. J.D. van Dolder van Nagasaki.
JB 160767
Batavia, 15 juli. Zeilklaar de Nederlandse bark BATAVIA, J.D. van Dolder, groot 243 last, naar Nederland.

1868

NRC 040268
Advertentie. C.A. Schröder, J.R. Bos Janszen en A.J. Corver, makelaars, presenteren, als lasthebbenden van hunne principalen, op maandag 24 februari 1868, des avonds ten zes ure, in de Nieuwe Stads-Herberg, aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de notarissen Commelin & Richard, aan de meestbiedende of hoogstmijnende te verkopen het extra ordinair welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd BATAVIA, gevoerd door kapt. J.D. van Dolder, volgens Nederlandse meetbrief lang 36 ellen 20 duimen, wijd 6 ellen 21 duimen, hol 4 ellen 60 duimen, en alzo gemeten op 460 tonnen of 243 lasten, liggende in het Oosterdok, aan de dijk te Amsterdam. Breder volgens inventaris en bericht bij bovengemelde Makelaars of bij de Cargadoors D’Arnaud & Co, te Amsterdam.
NRC 260268
Publieke verkopingen in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam op maandag 24 februari 1868: het Nederlands barkschip BATAVIA, gebouwd in 1856, kapt. J.D. van Dolder, om NLG 18.000 opgehouden.

Op 03-07-1868 wordt voor de BATAVIA door F.R.P. Victor uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. J.J. Lackrooy.

DZG 210768
Texel, 18 juli. Vertrokken: BATAVIA, J.J. Lackrooy , naar Batavia.
DZG 300868
Gepraaid: Den 9 augustus op 12° N.Br. en 25° WL, BATAVIA, kapt. J.J. Lackrooy, van Amsterdam naar Batavia.

1869

DZG 120669
Bij Ascension, 28 april. Gearriveerd: BATAVIA, J.J. Lackrooy, van Batavia naar Amsterdam.
OHC 180669
Texel, 17 juni. Binnengekomen BATAVIA, J.J. Lackrooy, van Batavia, vertrokken 19 januari.
AH 020769
Advertentie. Naar Batavia ligt alhier in lading, om 9 juli te vertrekken Het snelzeilend gekoperd Nederlands barkschip BATAVIA, kapt. J.J. Lackrooy, bijzonder geschikt voor de overvoer van passagiers. Adres bij de cargadoors de Wed. Jan van Wesel & Zoon, te Amsterdam.
DT 130769
Texel, 10 juli. Vertrokken BATAVIA, J.J. Lackrooy naar Cardiff.
DZG 140969
Gepraaid: Den 5 augustus op 10° 22' N.Br., 25° 51' W.L. BATAVIA, kapt. .J.J. Lackrooy, van Amsterdam naar Java.
DT 071269
Batavia, 2 november. Binnengekomen BATAVIA, J.J. Lackrooy van Amsterdam.
MHB 151269
Makassar, 11 december. Aangekomen de Nederlandse bark BATAVIA, J.J. Lackrooy, 24 november van Batavia.

1870

MHB 290170
Makassar, 26 januari. Vertrokken de Nederlandse bark BATAVIA, J.J. Lackrooy naar Amsterdam.
DT 280670
Cargalijst Amsterdam. BATAVIA, J.J. Lackrooy van Makassar met 4.000 balen koffie en 581 schuitjes tin. NHM. Kajapoetolie, kruidnagels, foelie, gom Damar, buffelhoorns en buffelhuiden. Diverse afnemers.
OHC 031170
Texel, 2 november. Vertrokken BATAVIA, J.J. Lackrooy naar Makassar.
DT 161170
Gepraaid: Door het schip CARDENAS PACKET, in Texel: 6 november op 49° 32' N.Br., 4° 40' W.L. BATAVIA, kapt. J.J. Lackrooy, van Amsterdam naar Makassar.

1871

DT 061071
Gepraaid: 17 september op 49° 30' N.Br., 21° WL. BATAVIA, kapt. J.J. Lackrooy, van Makassar naar Amsterdam.

1872

DT 240172
Texel, 22 januari. Vertrokken BATAVIA, J.J. Lackrooy naar Samarang.
DT 300572
Gepraaid: 5 april op 15° Z.Br, 30° W.L. BATAVIA, kapt. J.J. Lackrooy, van Amsterdam naar Samarang.
NRC 180972
Amsterdam, 17 september. Het Nederlandse schip BATAVIA, kapt. Lackrooy, van hier te Semarang aangekomen, heeft gedurende de reis veel slecht weer gehad en daardoor schade aan schip en tuig bekomen. Het zou naar Soerabaja verzeilen om aldaar te repareren.
ST 101072
Soerabaja, 21 augustus. Aangekomen BATAVIA, J.J. Lackrooy van Samarang.

1873

ST 140373
Gepraaid: 26 februari, op 32° N.B., 38° W.L. BATAVIA, kapt. J.J. Lackrooy, van Soerabaja naar Amsterdam.
AH 270473
Naar Makassar (direct) ligt alhier in het Oosterdok in lading het snelzeilend gekoperd Nederlands barkschip BATAVIA, kapt. J.J. Lackrooy. Sluit 13mei op verbeurde der vracht. Adres bij Canne & Balwé.
NRC 251173
Batavia, 16 oktober. Het Nederlandse schip NIEUWLAND, kapt. Ruhaak, verzeilt met de originele lading steenkolen naar Edi en Penang; de BATAVIA, kapt. Lackrooy, zette van Soerabaija de reis naar Macassar voort.

1874

DT 180574
Cargalijst Amsterdam. BATAVIA, J.J. Lackrooy van Makassar met koffie, koehuiden, cassia en bufferhoorns.
ST 230674
Texel, 22 juni. Uitgezeild BATAVIA, J.J. Lackrooy naar Newcastle.
AH 190774
Advertentie. Naar Soerabaja en Makassar ligt, alhier, in lading het snelzeilend, gekoperd Nederlandse barkschip  BATAVIA, kapt. D.J. Oepkes. Genoemde bodem is volgens charterpartij verplicht ultimo juli te vertrekken. Cargadoor de Wed. Jan van Wesel & Zoon, te Amsterdam.
DT 210874
Texel, 19 augustus. Vertrokken BATAVIA, D.J. Oepkes naar Makassar.
DT 241074
Gepraaid: 15 september op 13° N.Br., 25° W.L. BATAVIA, kapt. D.J. Oepkes, van Amsterdam naar Makassar.

1875

NRC 240175
Soerabaija, 22 januari. Het barkschip BATAVIA, kapt. Lackrooy (opm. kapt. D.J. Oepkes), van Amsterdam naar hier en Macasser bestemd, heeft bij Madura aan de grond gezeten, doch is zonder assistentie vlot gekomen. Het zal hier een gedeelte der lading lossen om onderzocht te worden en te repareren.
ST 310575
Makassar, 5 april. Binnengekomen BATAVIA, D.J. Oepkes van Amsterdam, laatst van Soerabaja.
MHB 220675
Makassar, 20 juni. Binnengekomen BATAVIA, D.J. Oepkes van Bali, 12 juni.
MHB 300775
Makassar, 30 juli. Vertrokken de Nederlandse bark BATAVIA, D.J. Oepkes naar Amsterdam.
ST 031175
Gepraalde Schepen. 17 september, op 35° Z.Br, 22° O.L. BATAVIA, kapt. D.J. Oepkes, van Makassar naar Amsterdam.
DT 211275
Gepraaide Schepen. Door het schip ORTEHUS in Tessel: 15 oktober op 6° 12' Z.Br., 16° 20' W.L. BATAVIA, kapt. D.J. Oepkes, van Makassar naar Amsterdam.
ST 221275
Texel, 21 december. Binnengekomen BATAVIA, D.J. Oepkes van Makassar, vertrokken 27 juli.

1876

ST 300376
Texel, 29 maart. Uitgezeild BATAVIA, D.J. Oepkes naar Newcastle.
ST 040476
Shields, 31 maart. Aangekomen BATAVIA, D.J. Oepkes van Amsterdam.
ST 270976
Soerabaja, 10 augustus. Binnengekomen BATAVIA, D.J. Oepkes van Newcastle.
ST 221176
Batavia, 8 oktober. Binnengekomen BATAVIA, D.J. Oepkes van Passaroeang.

1877

ST 150277
St. Helena, 11 februari. Aangekomen BATAVIA, D.J. Oepkes van Batavia naar Amsterdam.
DT 100377
Cargalijst Amsterdam. BATAVIA, D.J. Oepkes van Java met 7.500 balen koffie, 2.046 bossen rotting, NHM.; 207 balen koffie, Deichmann & vom Rath; 232 buffelhuiden, Mackay Boomkamp & C°.; 328 koehuiden, 438 balen peper, van Eeghen & C°.; 70 kisten thee, A. van Hoboken & C°.
AH 270477
Advertentie. P. Reineke, E.C.A. Koli en A.D. Strumphler, makelaars, zullen op maandag 28 mei 1877, des namiddags te 3 uur precies, in het lokaal De Brakke Grond te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, alleen bij opbod, met gehele inventaris presenteren te verkopen het snelzeilend gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd BATAVIA, gevoerd door kapt. D.J. Oepkes, liggende aan de werf Koning William op de Hoogte van de Kadijk, volgens Nederlandse meetbrief lang 36,70 meter, wijd 9,02 meter, hol 5,28 meter, nieuwe meting, en alzo gemeten op 1.137,53 kubieke meters, en dat met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld.
Nader onderricht begerende, spreke met genoemde makelaars of de cargadoors Wed.Jan van Wesel & Zoon.
AH 290577
Verkoping van schepen op maandag 28 mei, in De Brakke Grond: Het barkschip BATAVIA, gevoerd door kapt. Oepkes. NLG 16.000,-. Opgehouden.

1878

Op 30-04-1878 wordt voor de SCHAGEN door A. Brand uit Den Helder een zeebrief aangevraagd voor kapt. Tjalf Anes Ruig.

NVD 030778
In de haven van IJmuiden is uit zee aangekomen: 1 juli, de Hollandse bark SCHAGEN, kapt. Ruig van Kötka.
RN 230778
IJmuiden, 21 juli. Vertrokken SCHAGEN, Ruijg naar Riga.
AH 160878
Bolderaa, 10 augustus. Aangekomen SCHAGEN, Ruig van Amsterdam.
DZG 061278
Nieuwe Diep, 5 december. Vertrokken SCHAGEN, kapt. Ruig naar Pensacola.

1879

AH 250379
Pensacola, 6 maart. Zeilklaar SCHAGEN, Ruig naar Dordrecht.
HV 290479
Brouwershaven, 26 april. Binnengekomen SCHAGEN, Ruijg van Pensacola.
ST 010579
Dordrecht, 28 april. Binnengekomen SCHAGEN, T.A. Ruig van Pensacola.
DT 170679
Helvoetsluis, 15 juni. Uitgezeild SCHAGEN, T.A. Ruig naar Sundswall.
AH 040779
Sundswall, 20 juni. Aangekomen SCHAGEN, Ruig van Rotterdam.
DT 050879
IJmuiden, 3 augustus. Binnengekomen SCHAGEN, T.A. Ruig van Sundswall.
AH 120979
Sundswall, 25 augustus. Aangekomen SCHAGEN, Ruig van Holland.
AH 160979
Sundswall, 8 september. Uitgezeild SCHAGEN, Ruig naar Nederland.
NRC 09 oktober 1879
Nieuwediep, 7 oktober. Kapt. Ruig, voerende het Nederlands schip SCHAGEN, van Sundsvall alhier binnen, rapporteert 6 dezer, des morgens ten 5 ure, op de hoogte van Kijkduin, Z.O. ten O., naar gissing 4 mijlen afstand, gepasseerd te zijn een vol water drijvende vissloep of bom met een lier op dek.

1880

RN 090480
Nieuwe Diep, 7 april. Vertrokken SCHAGEN, Ruijg naar Libau.

1881

AH 050681
Nieuwe Diep, 4 juni. Vertrokken SCHAGEN, A.T. Ruijg en ST. CHRISTOPHORUS, C.C. Duinker naar Gamle Carleby.
NVD 290681
Gamle Carleby, 20 juni. Aangekomen SCHAGEN, A.T. Ruijg en ST. CHRISTOPHORUS, C.C. Duinker van het Nieuwe Diep.
DT 230881
IJmuiden, 21 augustus. Uitgezeild SCHAGEN, A.T. Ruijg naar Raumö.
AH 241081
Raumö, 3 oktober. Zeilklaar SCHAGEN, Ruijg naar het Nieuwe Diep.

1882

Op 22-04-1882 wordt voor de SCHAGEN door A. Brand uit Den Helder een zeebrief aangevraagd voor kapt. Tjalf Anes Ruig.

ST 030582
Nieuwe Diep, 2 mei. Uitgezeild SCHAGEN, A.T. Ruijg op avontuur.
AH 260682
Delfzijl, 24 juni. Binnengekomen SCHAGEN, Ruijg van Sundswall.
HV 141082
Nieuwe Diep, 12 oktober. Aangekomen SCHAGEN, Ruijg van Gamle Carleby.

1883

ST 250483
Nieuwe Diep, 24 april. Vertrokken SCHAGEN, A.T. Ruig en ST. CHRISTOPHORUS, C.C. Duinker naar Riga.
RN 070683
Riga, 2 juni. Vertrokken SCHAGEN, Ruijg naar Holland.

Op 26-06-1883 wordt voor de SCHAGEN door N. Brandtjes uit Purmerend een zeebrief aangevraagd voor kapt. Tjalf Anes Ruig. (opm. Volgens Den Haag zou een nieuwe zeebrief bij verandering van eigenaar niet nodig zijn).

NRC 290683
Rotterdam, 28 juni. De Nederlandse schepen SCHAGEN en ST. CHRISTOPHORUS zijn uit de hand verkocht aan de heer N. Brantjes te Purmerend.
AH 110983
Nieuwe Diep, 9 september. Vertrokken STANDFRIES, Dijkstra en STAD WORKUM, Feenstra (beide palingaken) naar Londen, SCHAGEN, Ruijg naar Gamle Carleby.

1884

ST 260284
Nieuwe Diep, 24 februari. Uitgezeild SCHAGEN, A.T. Ruig naar Memel.
NVD 120484
Nieuwe Diep, 24 februari. Binnengekomen SCHAGEN, A.T. Ruig van Memel.
AH 060684
Raumö, 4 juni. Vertrokken SCHAGEN, Ruijg naar Nederland.
NVD 260684
Nieuwe Diep, 24 juni. Binnengekomen SCHAGEN, Ruijg van Gamle Carleby.
NVD 160784
Nieuwe Diep, 15 juli. Binnengekomen SCHAGEN, Ruijg van Raumö.
NVD 230984
Nieuwe Diep, 24 september. Uitgezeild SCHAGEN, A.T. Ruig naar Himango.
NVD 281084
Elseneur, 24 oktober. Gepasseerd SCHAGEN, Ruijg van Raumö naar Purmerend.
NRC 081184
Rotterdam, 7 november. Het Nederlands schip SCHAGEN, kapt. Ruijg, van Raumo naar Purmerend, is volgens brief van de kapitein d.d. 31 oktober te Dubingen aangekomen.
NRC 231284
Nieuwediep, 21 december. De Nederlandse bark SCHAGEN, kapt. Ruijg, is uit de hand verkocht aan de heer J.N. Prins alhier.

1885

NRC 01 mei 1885
Nieuwediep, 29 april. Het Nederlandse barkschip SCHAGEN, het vorige jaar verkocht aan de heer J.N. Prins alhier, wordt gesloopt.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1856.62

DVD XII – 6732, 6733
BIJLBRIEF
Naam schip ANNA JUSTINA

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 4 juli 1856

type schip bark

bouwwerf/verkoper Frédéric François Groen, scheepsbouwmeester te Amsterdam, werf De Boot, in de Groote Wittenburgerstraat

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Groen & Bos, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 460 tonnen of 243 lasten (meetbrief Amsterdam, 14 juni 1856)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 36,20 x 6,21 x 4,60 meter

kiellegging 1855

tewaterlating 24 april 1856

plaats / datum registratie Amsterdam, 4 juli 1856

nummer van registratie deel 70, folio 96, verso, vak 3

notaris A. Rendorp, bij afwezen voor de hoofdcommies ter thesaurie van Amsterdam

prijs NLG

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 080608

Naam ANNA JUSTINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1856.62

DVD XLIV – 2170-2173
CEDULE

Naam schip ANNA JUSTINA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 19 juli 1856

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar firma Groen & Bos, Amsterdam (boekhouders en 4/16e part), Mevr. Anna Justina Winkler, echtgenote van Thomas van Schaak, eerder Wed. P.H. Bos, Amsterdam (4/16e part), Pieter Punt, Amsterdam (4/16e part), E. Doublet, Amsterdam (1/16e part), H. Menne, Amsterdam (1/16e part), P.G. Hajenius, Amsterdam (1/16e part) en Corns. Smit, Alblasserdam (1/16e part)

te voeren door kapt. J.C. Siedenburg

grootte in tonnen 243 lasten of 460 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 19 juli 1856

nummer van registratie deel 70, folio 109, recto, vak 4

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 22 juli 1856

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip had niet eerder een zeebrief. De bijlbrief en bevestigende verklaring stedelijk bestuur van Amsterdam worden overlegd. Het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde reders. Het schip ligt thans te Amsterdam.







researcher/datum research: ML / 140710

Naam ANNA JUSTINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3172

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1860.8

DVD XI – 7252 - 7255
CEDULE

Naam schip BATAVIA

plaats en datum acte eigendomsverklaring ter verkrijging zeebrief, Amsterdam, 2 maart 1860

type schip bark

bouwwerf/verkoper firma Groen & Bos, Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Gebr. Hartsen, e.a., Amsterdam (zie bijzonderheden)

te voeren door kapt. J.T. van Dolder

grootte in tonnen 243 lasten of 460 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 2 maart 1860

nummer van registratie deel 77, folio 56, recto, vak 2.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: de eigenaren waren firma Gebr. Hartsen, Amsterdam (6/16e part), firma De Vos & Zoon, Amsterdam (3/16e part), Mevr. M. van Nellesteijn, geboren Hartsen, Amsterdam (2/16e part), J. Oortman, Utrecht (2/16e part), David Bottenheim, Amsterdam (1/16e part), Salomon Bottenheim, Amsterdam (1/16e part) en P.G.C. Hajenius Sr., Amsterdam (1/16e part)
Bij de eedsaflegging werd getoond en laatste koopbrief en de bijlbrief, afgegeven te Amsterdam


researcher/datum research: ML / 111208

Naam BATAVIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1860
Toegang 198
Inventaris 3173

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1868.16

DVD XI – 9100-9102
CEDULE

Naam schip BATAVIA

plaats en datum acte: eigendomsverklaring, Amsterdam, 2 april 1868

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Ferdinand Richard Pedro Victor, Amsterdam, enig eigenaar
te voeren door kapt. J.J. Lackrooy

grootte in tonnen 243 lasten of 460 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te

plaats / datum registratie Amsterdam, 2 april 1868

nummer van registratie deel 84, flio 70, verso, vak 5.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip ligt thans te Amsterdam. De laatste koopbrief werd getoond en het reçu van inlevering laatste zeebrief, verleend 26 mei 1865, no.396.






researcher/datum research: ML / 120909

Naam BATAVIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1868
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1856
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1856.62
Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1856.62
Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1860.8
Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1868.16
AH = Algemeen Handelsblad
BH = Bataviaasch Handelsblad
DSG = Dagblad van ’s-Gravenhage
DC = Dordtsche Courant
DT = De Tijd
DZG = Dagblad voor Zuidholland en ’s-Gravenhage
HV = Het Vaderland
JB = Javabode
MHB = Makassaarsch Handelsblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVD = Nieuws van de Dag
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
SAB = Samarangsch Advertentieblad
ST = De Standaard