Inloggen
TRIJNTJE FENNA - ID 14783


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-10-11 / 1878-07-16 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Willem & Jan Hoogendijk & Co., Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1853-08-04
Launch Date: 1854-08-23
Delivery Date: 1854-09-09
Technical Data

Gross Tonnage: 309.00 lasts
Gross Tonnage 2: 585.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 36.40 Meters Registered
Beam: 7.32 Meters Registered
Depth: 5.73 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-10-11
Register nr: 18540803
Scheepsnaam: TRIJNTJE FENNA
Type: Bark
Lasten: 309
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Moritz Schloss
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Ruelles, J.T. de
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-09-09 TRIJNTJE FENNA
Manager: Firma Schloss & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1859-11-29 TRIJNTJE FENNA
Manager: G.H.Stoltenberg en Zn., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1863-10-08 PETRONELLA
Manager: Arend Kuyper van Harpen en Egberts Sanders, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1869-12-21 PETRONELLA
Manager: R.F.P. Victor, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: R.F.P. Victor, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Lijst van oorspronkelijke eigenaren (1854) van de TRIJNTJE FENNA:

Firma Schloss & Co te Rotterdam (10/64e part)
Firma G.H. Stoltenberg & Zoon te Rotterdam (8/64e part
(welke door hen zijn behouden en niet zijn verkocht)
Firma P.A. van Es & Co. te Rotterdam (4/64e part)
Johannes Backer Jr.te Oosterbeek (2/64e part)
Christiaan Hendricus Backer te Leiden (2/64e part)
Christiaan Frederik van Wotki te Rotterdam (2/64e part)
Hendrik Prenger te Kuilenburg (2/64e part)
Dingeman Govert de Kock te Rotterdam (1/64e part)
Huybertus Weymans Ligtenbergh te Rotterdam (2/64e part)
Firma Wed. W. Anes te Rotterdam (3/64e part)
Albertus Gerardus Weyers (2/64e part)
Vrouwe Sophia Carolina van Vlissingen te Utrecht (2/64 part)
Vrouwe Alida Debora Johanna Strumph te Utrecht (2/64e part)
Samuel Hendrikus Wanders te Rotterdam
(2/64 part, welke door hem zijn behouden en niet zijn verkocht)
Firma Boonen van Hoogstraten & Zoon te Dordrecht (12/64e part)
Jacobus Muller te Groningen (2/64e part)
Willem Ketting te Rotterdam (1/64e part)
Johannes Nicolaas Keyser te Rotterdam (1/64e part)
Franciscus Eliza van Vollenhoven te Rotterdam (1/64e part)
Joseph Mitschke te Rotterdam (1/64e part)
firma C. Hoogendijk & Co., Capelle aan den IJssel,
(2/64e part, welke door hen zijn behouden en niet zijn verkocht)
d) uitbreiding belangen door:
firma G.H. Stoltenberg te Rotterdam (tot 20/32e part)
Samuel Hendrikus Wanders te Rotterdam (tot 4/32 part)

Lijst van aankopende eigenaren van 52/64e part (1859)

firma G.H. Stoltenberg & Zoon, reders te Rotterdam (16/32e part)
Samuel Hendrikus Wanders, particulier te Rotterdam (3/32e part)
Cornelis Ingerman, koopvaardijkapitein te Amsterdam (1/32e part)
Jan Pieter Ingerman, koopman te Amsterdam (1/32e part)
Hendrik Costerus Hibma, koopman te Amsterdam (1/32e part)
Johannes Maarten de Moor, makelaar in assurantiën te Rotterdam (1/32e part)
Bouke Bangma, zeilmaker te Rotterdam (1/32e part)
Jan de Gruyter, touwslager te Lekkerkerk (1/32e part)
firma Gerrit Boelen & Zoon, kooplieden te Amsterdam (1/32e part)

Eigenaren, per 8 oktober 1863, van de PETRONELLA:

A. Kyper van Harpen, (2/16e part), E. Sanders (2/16e part), firma De Vries & Co. (3/16e part), S.A. Cramer (1/16e part), E.J.L. Koch (1/16e part), J.J.C. Biesman Simons (1/16e part), W.J.E. Smissaert (2/16e part), J.W. Kaars Sypestein (1/16e part), P. Kuyper van Harpen (1/16e part), W. Kluytenaar (1/16e part) en A. Kuyper van Harpen q.q. (1/16e part), allen te Amsterdam.

Ship Events Data

1855-09-00: Damaged
Amsterdam, 10 november. Het schip (opm: bark) TRIJNTJE FENNA, kapt. J.F. des Ruelles, van Melbourne naar Batavia, is de ... september ten gevolge van hevige storm, lek te Soerabaya binnengelopen.
1856-03-23: Damaged
Rotterdam, 25 maart. Volgens telegrafisch bericht is het schip (opm: fregat) IJSSEL, kapt. A. Messen, van Callao op hier bestemd, gisteren wegens contrarie wind te Poortland (opm: Portland, Zuid-Engeland) binnengelopen; alles was wel aan boord.
Langs dezelfde weg vernemen wij, dat het barkschip TRIJNTJE FENNA, kapt. J.F. des Ruelles, zondag l.l. (opm: 23 maart) met schade aan het roer te Falmouth is binnengelopen.
1859-08-02: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn, W.H. Montauban van Swijndregt en B.C.D. Hanegraaff te Rotterdam zijn van mening, op last van hunne meesters, op dinsdag de 2e augustus 1859, des middags ten 12 ure, in de zaal op de Scheepmakershaven, Wijk 1, No. 499, te Rotterdam, publiek te verkopen: het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands Barkschip TRIJNTJE FENNA, laatst gevoerd door kapt. J. des Ruelles, volgens meetbrief lang 36 el 40 duim, wijd 7 el 32 duim, hol 4 el 94 duim, en alzo groot 585 tonnen, met al deszelfs rondhouten, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende in de Zalmhaven binnen deze stad.
Nog zal afzonderlijk worden verkocht: een chronometer, van Charles Frodsham, No. 2527. Te bezichtigen bij de heren W.E.D. Krap & van Duijm alhier.
1860-08-00: Damaged
Rotterdam, 3 september. Als gevolg op hetgeen wij in ons nommer van gisteren van de Kaap de Goede Hoop mededeelden, dient, dat volgens andere berichten, de schepen ARGUS en TRIJNTJE FENNA, niet lek zijn, maar alles van dek verloren hebben en van de laatste ook zeilen weggewaaid zijn.
1862-12-13: Damaged
Kaapstad, 20 december. De 13e december is met een lek in Simonsbaai binnengelopen het schip TRIJNTJE FENNA, kapt. Abbink, van Batavia naar Rotterdam. Het schip zal lossen om te zien of het lek ontdekt kan worden.
1863-07-21: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.H. Zoon, W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam als lasthebbende van hun meester zijn van mening op dinsdag de 21e juli 1863, des middags ten twaalf ure, in de zaal op de hoek van de Scheepmakershaven en Bierstraat, wijk 1, no. 499, publiek te veilen het snelzeilend, Nederlands, gekoperd en kopervaste barkschip TRIJNTJE FENNA, gevoerd door kapt. J. Abbink, volgens meetbrief lang 36 el 40 duim, wijd 7 el 32 duim, hol 4 el 94 duim, en alzo groot 585 tonnen of 309 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, geschut, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris, zoals hetzelve is liggende in de Westerhaven te Rotterdam.
Nog zal afzonderlijk geveild worden een chronometer.
Het voorschr. schip kan dagelijks door gegadigden worden bezichtigd. Iemand nader onderricht begerende, spreke de bovengemelde makelaars.
1863-11-00: Collision
Dover, 12 november. De Engelse brik ENCHANTRESS, kapt. Leake, van Rouaan naar Newcastle, is gezonken, tengevolge van een aanzeiling op de hoogte van Dover met het Nederlandse schip PETRONELLA, kapt. Strootman, van Shields naar Java.
1868-08-24: Damaged
Amsterdam, 14 november. Volgens brief van kapt. J.C. Strootman, voerende het Nederlandse schip (opm: bark) PETRONELLA, de 24e augustus van Batavia te Sydney, N.Z.W. gearriveerd, had hij op die reis zware stormen doorgestaan en daarbij schade bekomen.
1873-03-12: Damaged
Nieuwediep, 7 juli. Kapt. Vliedorp, van het schip PETRONELLA, van Tjilatjap hier binnen, rapporteert de 12e maart op 24º37’ ZB 71º56’ OL een zware orkaan te hebben doorgestaan, bij verstopte lucht en zware regenbuien; hemelhoge zeeën, die nu en dan over het schip kwamen, veegden het dek gedeeltelijk schoon, de verschansingen werden stuk geslagen, de zeilen sloegen aan flarden weg, het schip werd plat op zijde geworpen en zwaar geteisterd; door het werken van het schip waren de deknaden gesprongen, doch overigens was het schip dicht gebleven.
1878-07-16: Final Fate: Wrecked

Amsterdam, 13 augustus. Het Nederlandse schip PETRONELLA, kapt. De Jong, van Macassar herwaarts ,is volgens telegram van Port Elizabeth, d.d. 16 juli 1878, alhier per couvert van de Kaapstad ontvanger met schoon dek en meer andere schade de Algoabaai binnengelopen, hebbende de 19e juni een zware storm doorgestaan. Sedert is het in een hevige bui, zeer ongewoon voor de tijd van het jaar, van zijn ankers geslagen en wrak geworden en dacht men ieder ogenblik dat het uit elkander zou slaan. Het volk is gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.T.des Ruelles was met vlagnummer R335 in de periode 1851 t/m 1863 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1863 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat op hem “Art 37. van het reglement” is toegepast  d.w.z. dat het College een einde aan zijn lidmaatschap heeft gemaakt, vanwege het niet nakomen van zijn financiële verplichtingen058.

 

De schepen van de kapitein

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

J.T. des Ruelles                                   1860-1862                                                   STAD GOUDA

 

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein J.F. des Ruelles met vlagnummer R335 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1851                      bark “Weena”               ? last       varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam

*   1855, 1858           bark “Trijntje Fenna”  300 last   varend voor M.Schloss & Co te Rotterdam

*   1859                      bark “Stad Gouda”      245 last   varend voor M. den Breems Jz te Vlaardingen

*   1862                      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                             Naam schip                          vertrek                          aankomst

J.F. de Ruelles                             Stad Gouda                          09 februari 1860         24 mei 1861

 

Bouma025 vermeldt J.F.des Ruelles als gezagvoerder gedurende:

*   1853 van de bark “Weena”, gebouwd in 1852, bouwplaats niet vermeld, 542 ton o.m., varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam. Het schip is in 1853 uitgebrand op de reede van Batavia;

*   1855 t/m 1859 op de bark “Trijntje Fenna”, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel; 585 ton o.m., varend voor Schloss & Co te Rotterdam;

*   1861 van de bark “Stad Gouda”, gebouwd in 1857 te Gouda, 463 ton o.m., varend voor M. den Breems Jz te Vlaardingen.

 

Overige bijzonderheden

NRC 08 juli 1857

Advertentie. De ondergetekende,de 2e dezer uit de Oost-Indiën te Rotterdam zijnde aangekomen met het barkschip TRIJNTJE FENNA, kapt. J.T. des Ruelles, reders M. Schloss & Co, kan ook in géén opzicht gemelde kapitein aanbevelen aan andere passagiers de overtocht met hem aan te vangen, daar de behandeling, welke gemelde kapitein de ondergetekende heeft aangedaan, verre beneden alle kritiek was. De ondergetekende, die verschillende dieren met toestemming van die gezagvoerder uit Indië had medegenomen, ten einde dezelve aan de pas op te richten diergaarde alhier ten geschenke te geven, heeft zoveel tegenwerking van de gezagvoerder ondervonden, dat vele zeldzame exemplaren van gebrek en koude zijn bezweken.

Rotterdam, 7 juli 1857              C.J. Löwenstrom

C.W. Löwenstrom woont bij de heer C.W. Ploenius, directeur der Zwem- en Badinrichting aan het Westerdok te Amsterdam.

 

NRC 09 juli 1857

Advertentie. Wij zullen niet antwoorden op het geschrijf van de passagier C.J. Löwenstrom (cipier van de gevangenis te Sourabaya), bevorens Z.Ed. de belofte is nagenomen, om aan ons de feiten tegen kapt. Des Ruelles, schriftelijk kenbaar te maken. Indien wij zulks, waarop wij tot heden tevergeefs gewacht hebben, niet ontvangen, moeten wij het daarvoor houden, dat de feiten niet op papier gesteld en door Z. Ed. handtekening kunnen bekrachtigd worden.

Rotterdam, 8 juli 1857                     Schloss & Co

 

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Ruelles, J.T. des
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Ingerman werd geboren op 05 december 1823 te Amsterdam als zoon van kapitein Jan Ingerman en Maria Andriessen. (zie aldaar)

Hij trouwde te Amsterdam op 24 november 1859 met Anna Clara Uckerman, geboren te Amsterdam op 25 oktober 1831 als dochter van Biedericus Franciscus Uckerman en Anna Barendina Batelt, Zij overleed te Amserrsfoort op 20 december 1827, 96 jaar oud. Uit het huwelijk werden 2 dochters geboren.

Cornelis overleed te Haarlem op 17 oktober 1878.

Ontleend aan Parenteel Ingerman via “familie Ingerman”, Google

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Ingerman werd met nr.888 effectief lid van Zeemanshoop per 06 juli 1852 op voorspraak van J.A.de Haas. Zijn schip was de "Komeet". Heeft bedankt als lid002. Ten tijde van Ingerman 28 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 29 juni/06 juli 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Cornelis Ingerman, oud 28 jaar, voerend de brik “De Komeet”, op voordracht van kapitein J.A.de Haas.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaaschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                naam reder/boekhouder

        888                            1852           brik                   de Komeet                    W.C.Versluijs te Rotterdam

                                           1853           bark                 Regina                           A.Ahlers Jr

        494                            1854           bark                 Regina                           idem

                                      1855-1857     bark                 Regina                           J.J.Marlof

                                           1858           geen opgave van schip en boekhouder

                                      1859-1861     bark                 Trijntje Fenna              G.H.Stoltenberg & Zn te Rotterdam

                                           1862           geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

C.Ingerman                 Trijntje Fenna 22 maart 1860 08 november 1861

 

Bouma025 vermeldt C.Ingerman als gezagvoerder gedurende:

*    1853 van de brik “Komeet”, gebouwd in 1849 aan de IJssel, 184 ton o.m., varend voor W.C.Versluys te Rotterdam;

*    1854 van de bark “Regina”, gebouwd in 1846 te Maassluis, 473 ton o.m., varend voor A.Ahlers Jr te Amsterdam;

*    1855 t/m 1858 van hetzelfde schip maar nu varend voor Marlof & Zn te Amsterdam;

*    1860 t/m 1861 van de bark “Trijntje Fenna”, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor G.H.Stoltenberg & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant van half januari 1853 (exacte datum niet vermeld op de fotokopie) staat onder de rubriek SCHEEPSBERICHTEN het volgende096:

FALMOUTH 2 Februarij Het alhier van Buenos Ayres geariveerde Hollandsche schip Komeet, kapt. Ingerman, heeft den 26 Januarij, op 46oN.Br. en 42o W.L. eene stortzee overgekregen, waardoor de luiken ingeslagen en twee man over boord gevoerd zijn, zoo mede heeft men de kombuis daarmede verloren.”

 

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was C.Ingerman van de bark “Regina”104.

 

NRC 10februari 1853

Falmouth, 6 februari. De Nederlandse brik KOMEET, kapt. Ingerman (zie ons nummer van de 6e dezer) heeft behalve de reeds opgegeven schade ook nog de fokkemast gekraakt. Dezelve is heden in de haven gebracht.

 

NRC 26 augustus 1853

Rotterdam, 25 augustus. Volgens de Engelse bladen lagen l.l. zaterdag te London niet minder dan 17 Nederlandse bodems naar verschillende havens van Australië bevracht, als:… Naar Adelaïde:… REGINA (276 ton),  kapt. C. Ingerman…

 

NRC 06 november 1853

Falmouth, 2 november. De Nederlandse schepen REGINA, kapt. Ingerman, van Londen naar Adelaide, en SUMATRA, wijlen kapt. Keeman, van Dordrecht naar Liverpool bestemd, zijn hier beiden heden binnengelopen, eerstgenoemde heeft de zeilen verloren, en op de laatstgenoemde is de gezagvoerder overleden.

 

NRC 15 februari 1854

Advertentie. C. Ament, makelaar, zal op maandag de 27e februari 1854, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris J.A. Hoog verkopen een extraordinair welbezeild, kopervast en gekoperd schoenerschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd NEPTHUN, gevoerd door kapt. R.S. Molenaar, volgens Nederlandse meetbrief lang 19 ellen, wijd 4 ellen 30 duimen, hol 2 ellen 56 duimen (opm: 19,00 x 4,30 x 2,56 m.) , en alzo gemeten op 95 tonnen of 50 lasten. Breeder volgens inventaris.

Wijders twee aandelen, ieder groot 1/30 part in het gekoperd barkschip REGINA, kapt. C. Ingerman, groot 250 gemeten lasten, thans op reis van Londen naar Australië. Nader bericht bij bovengemelde makelaar.

 

NRC 29 juni 1854

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende … schepen, als:… Voor Amsterdam:… REGINA, kapt. C. Ingerman;…

 

NRC 02 december 1854

Hongkong 9 oktober. Het Nederlandse barkschip REGINA, kapt. Ingerman, hetwelk de 3e dezer van hier naar Amoy vertrok, is eergisteren met schade aan zeilen en tuig geretourneerd. De kapitein dacht binnen een paar dagen klaar te zijn om de reis opnieuw te aanvaarden.

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Ingerman, Cornelis

Familiegegevens

Jan Abbink werd geboren te Eibergen op 06 augustus 1814.

Hij huwde Lollina Jaski, geboren te Schiermonnikoog op 10 juli 1815.

 

Jan Abbink werd geboren te Eibergen op 14 augustus 1811 (moet dit gedoopt zijn?) te Eibergen als zoon van Jan Dirk Abbink en Wilhelmina Hendrika Berendsen. Hij huwde te Nieuwendam op 14 mei 1845 met Lollina Jaski, geboren te Schiermonnikoog op 10 juli 1815 als dochter van Christiaan Jansz Jaski, scheepsgezagvoerder, en Geertruida Remts Courcamp. Jan Abbink wordt aangeduid als "schipper" (moet zijn gróótschipper of koopvaardijkapitein) en overleed te Nieuwendam op 06 januari 1870. Lollita overleed eveneens te Nieuwendam en wel op 28 mei 1873046.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop[in augustus 1854003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Abbink werd met nr. 577 effectief lid van Zeemanshoop op 27 juni 1854 op voorspraak van P.Kraaij. Zijn schip was de "Catharina Harmanna"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 20/27 juni 1854 werden als effectief lid voorgedragen benoemd Jan Abbink, oud 39 jaar, voerend de in aanbouw zijnde schoner “Catharina Harmanna”, voor rekening van H.F.Bultman te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Kraay.023.

Jan Abbink was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1854 t/m (minstens) 1869 met vlagnummer 577.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam               naam reder/boekhouder

         577                           1854           schoner            Catharina Harmanna H.F.Bultman

                                      1855-1860     fregat               Amazone                      Wed.J.d'Arippe & Co

                                      1861-1862     bark                 Trijntje Fenna              G.H.Stoltenberg & Zn te Rotterdam

                                      1863-1869     geen opgave van schip en boekhouder

 

 

Bouma025 vermeldt J.Abbink als gezagvoerder gedurende:

*    1855 van de sch.brik “Catharina Harmanna”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 136 ton o.m., varend voor H.F.Bultman te Amsterdam;

*    1856 t/m 1861 van het 3/m schip “Amazone” ex Aurora, gebouwd in 1852 te Sunderland, 434 ton o.m., varend voor de Wed. J.d’Arippe te Amsterdam;

*    1862 t/m 1863 op de bark “Trijntje Fenna”, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor G.H.Stoltenberg & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1864 verkocht aan A.Kuyper van Harpen & E.Sanders te Amsterdam en herdoopt in “Petronella”;

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein           Naam schip            Vertrek                                                                    Terugkomst

J.Abbink                      Amazone                01 september 1856                                              terugkomst niet vermeld

                                      Amazone                01 dec. 1859                                                          23 mei 1861

                                      Trijntje Fenna        27 dec. 1861                                                          07 juni 1863

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Abbink, Jan

Familiegegevens en opleiding

Johannes Christoffel Strootman werd geboren ca. 1829 te Amsterdam als zoon van Joannes Christoffel Strootman en Catrina Bolten.

Johannes trouwde op 13 maart 1862 te Amsterdam als scheepsgezagvoerder met Jannetje Reckleben geboren te Amsterdam ca. 1837 als dochter van Jan Georg Reckleben, geëmployeerde bij de Marine en Wilhelmina Menkman

 

Kapitein Strootman overleed op een terugreis van Java kort na aankomst in Falmouth begin 1883. Het schip werd toen door zijn 1ste stuurman Jan Pieters Hoedemaker (zie aldaar) naar Amsterdam gezeild052.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Strootman werd met vlagnummer 789 per 18 februari 1862 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voorspraak van kapitein G.M.Titsingh. Als zijn schip is vermeld de “Passaroean”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving was Strootman 33 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 18/26 februari 1862 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johannes Christoffel Strootman, oud 33 jaar, voerend de bark “Passaroean”, voor rekening van A.Kuyper van Harpen & E.Sanders, op voordracht van kapitein E.Sanders.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam               naam reder/boekhouder

       789                         1862          bark                Passaroean                  A.Kuyper van Harpen & E.Sanders

                                     1863-1868    bark                Petronella                     idem

                                     1869-1877    fregat              Flevo                             A.Hendrichs & Co

                                     1878-1881    fregat              Smeroe                         idem

 

Kapitein J.C.Strootman was van 1879 t/m 1883 gezagvoerder van de composiet-bark “Smeroe”, in 1878 te Amsterdam gebouwd op de werf “De Nachtegaal” van W.& A.H.Meursing te Amsterdam en metende 1000 ton n.m. varende voor rederij A.Hendrichs & co te Amsterdam 025.

De “Smeroe” viel om “toen zij na de tewaterlating ( 1 October 1878) in droogdok ging (4 December) voor het laatste werk aan het onderwaterschip”. De oorzaak is onbekend, maar vermoedelijk droeg het te weinig ballast. “Al op haar eerste reis, 7 April 1879 van Amsterdam naar Soerabaya, liep ze in de Indische Oceaan in stormweer averij op; waterstagen, kluiverboom en de ijzeren boegspriet gebroken; maar het tuig bleef overeind! Ook varende werd zij blijkbaar door Kapt. Strootman als overtuigd ervaren; reeds in 1881 zijn de ijzeren masten … met 3 voet ingekort en zal dus aan bovenmarszeilen en bramzeilen het een en ander verkleind zijn”.

“Begin 1881 maakte de “Smeroe” een korte reis van Calcutta naar Mauritius met een lading rijst, waarvoor zij 1 10/16 roepiah per zak kreeg. Teruggekeerd, vermoedelijk in ballast, vertrok zij eind Mei 1881 opnieuw van Calcutta met een lading rijst en koelie-stores (vracht 65 shilling per ton) voor Trinidad”052

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                      vertrek                      terugkomst

J.C.Strootman                                     Doctrina et Amicitia                       21 april 1861             05 februari 1862

                                                               Petronella                                        12 oktober 1867       geen melding

                                                              

 

Bouma025 vermeldt J.C.Strootman als gezagvoerder gedurende:

  • * 1860 t/m 1862 van het 3/mschip “Doctrina et Amicitia”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 696 ton o.m., varend voor A.L.van Harpen & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen en herdoopt als “Amicitia”;
  • * 1863 van de bark Passarouang” ex Sara Alida Maria, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 740 ton o.m., varend voor A.Kuijper, van Harpen & E.Sanders te Amsterdam. Het schip werd in 1863 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Hercules”;
  • * 1864 t/m 1869 van de bark “Petronella” ex Trijntje Fenna, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor A.Kuyper van Harpen & E.Sanders te Amsterdam;
  • * 1870 t/m 1878 van het 3/mschip “Flevo” ex Henry Hantley, gebouwd in 1861 te Medford, 1350 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1878 verkocht naar Bremen;
  • * 1879 t/m 1883 van de comp.bark “Smeroe”, gebouwd in 1878 te Amsterdam, 1000 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. De kapitein overleed in 1883.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Strootman, Johannes Christoffel

 
Jan Rotgans werd geboren op 16 mei 1839 te Terchelling als zoon van kapitein Sies Jans Rotgans en Tietje Wijbrands Rotgans
 
 Jan studeerde aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.
 
Jan trouwde op 05 augustus 1869 met Nienke Menno. Nienke stierf tien maande later.
 
Jan hertrouwde op 16 september 1875 met Ida Karpersteijn.
 
Jan is eind 1876 met zijn schip de “Java”omgekomen op de Indische Oceaan , waarschijnlijk na een aanvaring met de driemaster “Aurora”
 
Zie voor uitvoerig verslag van dit gebeuren in Een Terschellinger zeilvaartkapitein door Bram Oosterwijk, Coolegem Media, 2016, p.61 e.v.
 
 
 
 
 
 
 
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
 
J.Rotgans (adres bij de heer F.R.P.Victor) werd met vlagnummer 891 per 28 december 1875 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van J.R.Mink. Zijn schip was de "Prinses Amalia"002.
 
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 december 1875 wordt als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd J.Rotgans, geen leeftijd genoemd, voerend het schip “Java”, op voordracht van kapitein P.J.Mink.023.
 
 
 
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
 
Geen
 
 
 
De schepen van de kapitein
 
lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001
 
vlagnummer   periode              type                    naam van het schip                      boekhouder/reder
 
       891          1875                 niet vermeld     Java                                                       geen opgave
 
                          1876                 fregat                 Java                                                       F.R.P.Victor
 
 
 
     Bouma025 vermeldt J.Rotgans als gezagvoerder gedurende:
 
     *   1870 t/m 1872 van de bark “Petronella” ex Trijntje Fenna, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor;
 
     *   1873 t/m 1874 van de bark “Louis Augus Constantin” ex Louis Meyer, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
 
     *   1875 van het 3/mschip “President van Rijckevorsel”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 851 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
 
     *   1876 van het 3/m schip “Java” ex Edward D.Peters, gebouwd in 1856 te Bucksport, USA, 1300 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip werd in oktober vermist varend van Batavia naa Rotterdam.
 
 
 
Overige bijzonderheden
 
In de autobiografische aantekeningen van Sies Jans Rotgans (Reizen en lotgevallen van Sies Jans Rotgans) als typoscript aanwezig in het NSM te Amsterdam en het Fries Scheepvaartmuseum te Sneek, komt op p. 25 de opmerking voor “Mijn oudste soon was nu als ligtmatroos met de Nederland, Kapt. Huidekoper, … “(dd oktober 1856). Op 06 mei 1839 werd te Terschelling een zoon Jan Siesz. Rotgans geboren als zoon van Sies Jans Rotgans en Tietje Wybrands Rotgans.
 
 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Rotgans., Jan

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.Vliedorp (adres F.R.P.Victor) werd met vlagnummer 893 per 18 december 1875 ingesc hreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.P.Mink. Als zijn schip is vermeld de “Petronella” 002

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 december 1875 wordt als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd L.Vliedorp, geen leeftijd vermeld, voerend het schip “Petronella”, op voordracht van kapitein J.P.Mink. 023

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       893                      1875-1877    bark                Petronella                                             F.P.R.Victor

                                     1878-1879    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt L.Vliedorp als gezagvoerder van/in:

*   1873 t/m 1876 van de bark “Petronella” ex Trijntje Fenna, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor;

*   1877 t/m 1878 van het 3/m schip “Ary Scheffer”, gebouwd in 1856 te Dordrecht, 754 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip is in 1878 gestrand op Sapoedie en gezonken

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Vliedorp, L.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

In een brief aan de Amsterdamse Waterschout dd 26 januari 1878 vraagt C. van der Meulen een bewijs dat hij 3de stuurman was op de bark “Petronella” onder kapitein W. de Jong, die op 4 juli 1876 vertrok en terugkwam op 20 juli 1877. Deze verklaring moet hij overleggen als bewijs bij het examen voor 2e stuurman op 11 februari 1878. (Ingekomen stukken bij de Amsterdamse Waterschout. Archief 391 nr. 5, Rijksarchief te Haarlem)

 

Bouma025 vermeldt W.de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1878 van de bark “Petronella” ex Trijntje Fenna, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor. Het schip is in 1878 te Port Elisabeth gestrand;

*    1880 t/m 1882 van de bark “Anna Maria Wilhelmina” ex Frans & Elise, ex Odilia Margartha, gebouwd in 1855 aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1883 op de 3/m schooner “Margaretha” ex Margareth, gebouwd in 1857 te Dundee, 120 ton o.m., varend voor C.de Groof te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

“De Nederlandsche bark “Petronella”(1854, 585 ton), Kapt. W. de Jong, onderweg van Macassar naar Amsterdam, liep op 16 Juli 1878 Port Elisabeth binnen, nadat op 19 Juni een zware storm het dek had schoongeveegd en andere schade had gemaakt. Het schip werd in Algoabaai van haar ankers geslagen en op strand geworpen; wrak en lading werden voor à5500 verkocht.”052

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Jong, W. de

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.303
DVD VIII – 697, 698
BIJLBRIEF
Naam schip TRIJNTJE FENNA

plaats en datum acte Rotterdam, 8 september 1854

type schip bark

bouwwerf/verkoper Cornelis Hoogendijk Willemszoon, scheepsbouwmeester
voor zijn firma W. & J. Hoogendijk & Co., Capelle aan den IJssel

gevoerd door kapt. J.T. des Ruelles

eigenaar/aankoper firma Schloss & Co.

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 309 lasten of 585 tonnen

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen lang 36,40 m., breed 7,32 m., hol 4,94 m.

kiellegging 4 augustus 1853

tewaterlating 23 augustus 1854, geheel volbouwd.

plaats / datum registratie Rotterdam, 9 september 1854

nummer van registratie deel 137, folio 200, verso, vak 6 en 7

notaris Johannes Hogendijk, notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 170408

Naam TRIJNTJE FENNA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1854
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.472
DVD VIII – 1170, 1175
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip TRIJNTJE FENNA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 29 november 1859

type schip bark

bouwwerf/verkoper zie bijlage

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage
te voeren door kapt.

grootte in tonnen 585 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 30 november 1859

nummer van registratie deel 157, folio 41, recto, vak 1

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs NLG. 24.375,- (52/64e part)

Bijzonderheden:

Het schip was indertijd gebouwd door de heren C. Hoogendijk & Co., scheepsbouwmeesters te Capelle aan den IJssel, voor rekening van de in de bijlage onder c genoemde eigenaren, zonder dat daarvan destijds inschrijving plaats vond.



researcher/datum research: ML / 301108














Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.472 barkschip TRIJNTJE FENNA

a) Lijst van verkopende eigenaren van 52/64e part:

Firma Schloss & Co., reders te Rotterdam
firma P.A. van Es & Co., cargadoors te Rotterdam,
Johannes Backer Jr., particulier te Oosterbeek,
Christiaan Hendricus Backer, fabrikant te Leiden,
Christiaan Frederik van Wotki, behanger te Rotterdam,
Hendrik Prenger, koopman te Kuilenburg,
Dingeman Govert de Kock, kledermaker te Rotterdam,
Huybertus Weymans Ligtenbergh, metselaar te Rotterdam
Firma Wed.W. Anes, zeilmakers te Rotterdam
Albertus Gerardus Weyers, burgemeester te Amersfoort
Vrouwe Sophia Carolina van Vlissingen, weduwe Arnoldus Willem de Visser,
Particuliere te Utrecht
Vrouwe Alida Debora Johanna Strumph, weduwe van Frederik Hartman van Vlissingen, particuliere te Utrecht
Firma Boonen, Van Hoogstraten & Zoon, reders te Dordrecht,
Jacobus Muller, particulier te Groningen
Willem Ketting, verver te Rotterdam
Johannes Nicolaas Keyser, grutter te Rotterdam
Franciscus Eliza van Vollenhoven, particulier te Rotterdam
Josephus Mitschke, koopman te Rotterdam

b) Lijst van aankopende eigenaren van 52/64e part:

firma G.H. Stoltenberg & Zoon, reders te Rotterdam (16/32e part)
Samuel Hendrikus Wanders, particulier te Rotterdam (3/32e part)
Cornelis Ingerman, koopvaardijkapitein te Amsterdam (1/32e part)
Jan Pieter Ingerman, koopman te Amsterdam (1/32e part)
Hendrik Costerus Hibma, koopman te Amsterdam (1/32e part)
Johannes Maarten de Moor, makelaar in assurantiën te Rotterdam (1/32e part)
Bouke Bangma, zeilmaker te Rotterdam (1/32e part)
Jan de Gruyter, touwslager te Lekkerkerk (1/32e part)
firma Gerrit Boelen & Zoon, kooplieden te Amsterdam (1/32e part)





Zie vervolgblad:









c) Lijst van oorspronkelijke eigenaren:

Firma Schloss & Co te Rotterdam (10/64e part)
Firma G.H. Stoltenberg & Zoon te Rotterdam (8/64e part
(welke door hen zijn behouden en niet zijn verkocht)
Firma P.A. van Es & Co. te Rotterdam (4/64e part)
Johannes Backer Jr.te Oosterbeek (2/64e part)
Christiaan Hendricus Backer te Leiden (2/64e part)
Christiaan Frederik van Wotki te Rotterdam (2/64e part)
Hendrik Prenger te Kuilenburg (2/64e part)
Dingeman Govert de Kock te Rotterdam (1/64e part)
Huybertus Weymans Ligtenbergh te Rotterdam (2/64e part)
Firma Wed. W. Anes te Rotterdam (3/64e part)
Albertus Gerardus Weyers (2/64e part)
Vrouwe Sophia Carolina van Vlissingen te Utrecht (2/64 part)
Vrouwe Alida Debora Johanna Strumph te Utrecht (2/64e part)
Samuel Hendrikus Wanders te Rotterdam
(2/64 part, welke door hem zijn behouden en niet zijn verkocht)
Firma Boonen van Hoogstraten & Zoon te Dordrecht (12/64e part)
Jacobus Muller te Groningen (2/64e part)
Willem Ketting te Rotterdam (1/64e part)
Johannes Nicolaas Keyser te Rotterdam (1/64e part)
Franciscus Eliza van Vollenhoven te Rotterdam (1/64e part)
Joseph Mitschke te Rotterdam (1/64e part)
firma C. Hoogendijk & Co., Capelle aan den IJssel,
(2/64e part, welke door hen zijn behouden en niet zijn verkocht)

d) uitbreiding belangen door:

firma G.H. Stoltenberg te Rotterdam (tot 20/32e part)
Samuel Hendrikus Wanders te Rotterdam (tot 4/32e part)

ML / 301108

Naam TRIJNTJE FENNA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1859
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1863.28

DVD XIII – 8458-8461


CEDULE

Naam schip TRIJNTJE FENNA, door kopers genaamd PETRONELLA

plaats en datum acte cedule, Amsterdam, … oktober 1863

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper A. Kuyper van Harpen en E. Sanders, Amsterdam (boekhouders van het schip) en mede-reders

te voeren door kapt. J.C. Strootman

grootte in tonnen 309 lasten of 585 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 8 oktober 1863

nummer van registratie deel 45, folio 108, recto, vak 2.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: de eigenaren waren: A. Kyper van Harpen, (2/16e part), E. Sanders (2/16e part), firma De Vries & Co. (3/16e part), S.A. Cramer (1/16e part), E.J.L. Koch (1/16e part), J.J.C. Biesman Simons (1/16e part), W.J.E. Smissaert (2/16e part), J.W. Kaars Sypestein (1/16e part), P. Kuyper van Harpen (1/16e part), W. Kluytenaar (1/16e part) en A. Kuyper van Harpen q.q. (1/16e part), allen te Amsterdam.
Het schip is gebouwd te Bolnes en lag bij het opstellen van deze cedule te Rotterdam.
De laatste koopbrief werd getoond, alsmede ontvangstbewijs laatst afgegeven zeebrief no. 841 van 20 december 1861.


researcher/datum research: ML / 290309

Naam PETRONELLA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1863
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-1854-303