Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.T.des Ruelles was met vlagnummer R335 in de periode 1851 t/m 1863 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1863 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat op hem “Art 37. van het reglement” is toegepast d.w.z. dat het College een einde aan zijn lidmaatschap heeft gemaakt, vanwege het niet nakomen van zijn financiële verplichtingen058.
De schepen van de kapitein
Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:
J.T. des Ruelles 1860-1862 STAD GOUDA
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein J.F. des Ruelles met vlagnummer R335 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851 bark “Weena” ? last varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam
* 1855, 1858 bark “Trijntje Fenna” 300 last varend voor M.Schloss & Co te Rotterdam
* 1859 bark “Stad Gouda” 245 last varend voor M. den Breems Jz te Vlaardingen
* 1862 geen vermelding van schip en boekhouder
Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek aankomst
J.F. de Ruelles Stad Gouda 09 februari 1860 24 mei 1861
Bouma025 vermeldt J.F.des Ruelles als gezagvoerder gedurende:
* 1853 van de bark “Weena”, gebouwd in 1852, bouwplaats niet vermeld, 542 ton o.m., varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam. Het schip is in 1853 uitgebrand op de reede van Batavia;
* 1855 t/m 1859 op de bark “Trijntje Fenna”, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel; 585 ton o.m., varend voor Schloss & Co te Rotterdam;
* 1861 van de bark “Stad Gouda”, gebouwd in 1857 te Gouda, 463 ton o.m., varend voor M. den Breems Jz te Vlaardingen.
Overige bijzonderheden
NRC 08 juli 1857
Advertentie. De ondergetekende,de 2e dezer uit de Oost-Indiën te Rotterdam zijnde aangekomen met het barkschip TRIJNTJE FENNA, kapt. J.T. des Ruelles, reders M. Schloss & Co, kan ook in géén opzicht gemelde kapitein aanbevelen aan andere passagiers de overtocht met hem aan te vangen, daar de behandeling, welke gemelde kapitein de ondergetekende heeft aangedaan, verre beneden alle kritiek was. De ondergetekende, die verschillende dieren met toestemming van die gezagvoerder uit Indië had medegenomen, ten einde dezelve aan de pas op te richten diergaarde alhier ten geschenke te geven, heeft zoveel tegenwerking van de gezagvoerder ondervonden, dat vele zeldzame exemplaren van gebrek en koude zijn bezweken.
Rotterdam, 7 juli 1857 C.J. Löwenstrom
C.W. Löwenstrom woont bij de heer C.W. Ploenius, directeur der Zwem- en Badinrichting aan het Westerdok te Amsterdam.
NRC 09 juli 1857
Advertentie. Wij zullen niet antwoorden op het geschrijf van de passagier C.J. Löwenstrom (cipier van de gevangenis te Sourabaya), bevorens Z.Ed. de belofte is nagenomen, om aan ons de feiten tegen kapt. Des Ruelles, schriftelijk kenbaar te maken. Indien wij zulks, waarop wij tot heden tevergeefs gewacht hebben, niet ontvangen, moeten wij het daarvoor houden, dat de feiten niet op papier gesteld en door Z. Ed. handtekening kunnen bekrachtigd worden.
Rotterdam, 8 juli 1857 Schloss & Co
Familiegegevens en opleiding
Cornelis Ingerman werd geboren op 05 december 1823 te Amsterdam als zoon van kapitein Jan Ingerman en Maria Andriessen. (zie aldaar)
Hij trouwde te Amsterdam op 24 november 1859 met Anna Clara Uckerman, geboren te Amsterdam op 25 oktober 1831 als dochter van Biedericus Franciscus Uckerman en Anna Barendina Batelt, Zij overleed te Amserrsfoort op 20 december 1827, 96 jaar oud. Uit het huwelijk werden 2 dochters geboren.
Cornelis overleed te Haarlem op 17 oktober 1878.
Ontleend aan Parenteel Ingerman via “familie Ingerman”, Google
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.Ingerman werd met nr.888 effectief lid van Zeemanshoop per 06 juli 1852 op voorspraak van J.A.de Haas. Zijn schip was de "Komeet". Heeft bedankt als lid002. Ten tijde van Ingerman 28 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 29 juni/06 juli 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Cornelis Ingerman, oud 28 jaar, voerend de brik “De Komeet”, op voordracht van kapitein J.A.de Haas.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaaschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
888 1852 brik de Komeet W.C.Versluijs te Rotterdam
1853 bark Regina A.Ahlers Jr
494 1854 bark Regina idem
1855-1857 bark Regina J.J.Marlof
1858 geen opgave van schip en boekhouder
1859-1861 bark Trijntje Fenna G.H.Stoltenberg & Zn te Rotterdam
1862 geen opgave van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
C.Ingerman Trijntje Fenna 22 maart 1860 08 november 1861
Bouma025 vermeldt C.Ingerman als gezagvoerder gedurende:
* 1853 van de brik “Komeet”, gebouwd in 1849 aan de IJssel, 184 ton o.m., varend voor W.C.Versluys te Rotterdam;
* 1854 van de bark “Regina”, gebouwd in 1846 te Maassluis, 473 ton o.m., varend voor A.Ahlers Jr te Amsterdam;
* 1855 t/m 1858 van hetzelfde schip maar nu varend voor Marlof & Zn te Amsterdam;
* 1860 t/m 1861 van de bark “Trijntje Fenna”, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor G.H.Stoltenberg & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
In de Harlinger Courant van half januari 1853 (exacte datum niet vermeld op de fotokopie) staat onder de rubriek SCHEEPSBERICHTEN het volgende096:
“FALMOUTH 2 Februarij Het alhier van Buenos Ayres geariveerde Hollandsche schip Komeet, kapt. Ingerman, heeft den 26 Januarij, op 46oN.Br. en 42o W.L. eene stortzee overgekregen, waardoor de luiken ingeslagen en twee man over boord gevoerd zijn, zoo mede heeft men de kombuis daarmede verloren.”
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was C.Ingerman van de bark “Regina”104.
NRC 10februari 1853
Falmouth, 6 februari. De Nederlandse brik KOMEET, kapt. Ingerman (zie ons nummer van de 6e dezer) heeft behalve de reeds opgegeven schade ook nog de fokkemast gekraakt. Dezelve is heden in de haven gebracht.
NRC 26 augustus 1853
Rotterdam, 25 augustus. Volgens de Engelse bladen lagen l.l. zaterdag te London niet minder dan 17 Nederlandse bodems naar verschillende havens van Australië bevracht, als:… Naar Adelaïde:… REGINA (276 ton), kapt. C. Ingerman…
NRC 06 november 1853
Falmouth, 2 november. De Nederlandse schepen REGINA, kapt. Ingerman, van Londen naar Adelaide, en SUMATRA, wijlen kapt. Keeman, van Dordrecht naar Liverpool bestemd, zijn hier beiden heden binnengelopen, eerstgenoemde heeft de zeilen verloren, en op de laatstgenoemde is de gezagvoerder overleden.
NRC 15 februari 1854
Advertentie. C. Ament, makelaar, zal op maandag de 27e februari 1854, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris J.A. Hoog verkopen een extraordinair welbezeild, kopervast en gekoperd schoenerschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd NEPTHUN, gevoerd door kapt. R.S. Molenaar, volgens Nederlandse meetbrief lang 19 ellen, wijd 4 ellen 30 duimen, hol 2 ellen 56 duimen (opm: 19,00 x 4,30 x 2,56 m.) , en alzo gemeten op 95 tonnen of 50 lasten. Breeder volgens inventaris.
Wijders twee aandelen, ieder groot 1/30 part in het gekoperd barkschip REGINA, kapt. C. Ingerman, groot 250 gemeten lasten, thans op reis van Londen naar Australië. Nader bericht bij bovengemelde makelaar.
NRC 29 juni 1854
Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende … schepen, als:… Voor Amsterdam:… REGINA, kapt. C. Ingerman;…
NRC 02 december 1854
Hongkong 9 oktober. Het Nederlandse barkschip REGINA, kapt. Ingerman, hetwelk de 3e dezer van hier naar Amoy vertrok, is eergisteren met schade aan zeilen en tuig geretourneerd. De kapitein dacht binnen een paar dagen klaar te zijn om de reis opnieuw te aanvaarden.
Familiegegevens
Jan Abbink werd geboren te Eibergen op 06 augustus 1814.
Hij huwde Lollina Jaski, geboren te Schiermonnikoog op 10 juli 1815.
Jan Abbink werd geboren te Eibergen op 14 augustus 1811 (moet dit gedoopt zijn?) te Eibergen als zoon van Jan Dirk Abbink en Wilhelmina Hendrika Berendsen. Hij huwde te Nieuwendam op 14 mei 1845 met Lollina Jaski, geboren te Schiermonnikoog op 10 juli 1815 als dochter van Christiaan Jansz Jaski, scheepsgezagvoerder, en Geertruida Remts Courcamp. Jan Abbink wordt aangeduid als "schipper" (moet zijn gróótschipper of koopvaardijkapitein) en overleed te Nieuwendam op 06 januari 1870. Lollita overleed eveneens te Nieuwendam en wel op 28 mei 1873046.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop[in augustus 1854003.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Abbink werd met nr. 577 effectief lid van Zeemanshoop op 27 juni 1854 op voorspraak van P.Kraaij. Zijn schip was de "Catharina Harmanna"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 20/27 juni 1854 werden als effectief lid voorgedragen benoemd Jan Abbink, oud 39 jaar, voerend de in aanbouw zijnde schoner “Catharina Harmanna”, voor rekening van H.F.Bultman te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Kraay.023.
Jan Abbink was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1854 t/m (minstens) 1869 met vlagnummer 577.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
577 1854 schoner Catharina Harmanna H.F.Bultman
1855-1860 fregat Amazone Wed.J.d'Arippe & Co
1861-1862 bark Trijntje Fenna G.H.Stoltenberg & Zn te Rotterdam
1863-1869 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt J.Abbink als gezagvoerder gedurende:
* 1855 van de sch.brik “Catharina Harmanna”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 136 ton o.m., varend voor H.F.Bultman te Amsterdam;
* 1856 t/m 1861 van het 3/m schip “Amazone” ex Aurora, gebouwd in 1852 te Sunderland, 434 ton o.m., varend voor de Wed. J.d’Arippe te Amsterdam;
* 1862 t/m 1863 op de bark “Trijntje Fenna”, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor G.H.Stoltenberg & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1864 verkocht aan A.Kuyper van Harpen & E.Sanders te Amsterdam en herdoopt in “Petronella”;
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip Vertrek Terugkomst
J.Abbink Amazone 01 september 1856 terugkomst niet vermeld
Amazone 01 dec. 1859 23 mei 1861
Trijntje Fenna 27 dec. 1861 07 juni 1863
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Johannes Christoffel Strootman werd geboren ca. 1829 te Amsterdam als zoon van Joannes Christoffel Strootman en Catrina Bolten.
Johannes trouwde op 13 maart 1862 te Amsterdam als scheepsgezagvoerder met Jannetje Reckleben geboren te Amsterdam ca. 1837 als dochter van Jan Georg Reckleben, geëmployeerde bij de Marine en Wilhelmina Menkman
Kapitein Strootman overleed op een terugreis van Java kort na aankomst in Falmouth begin 1883. Het schip werd toen door zijn 1ste stuurman Jan Pieters Hoedemaker (zie aldaar) naar Amsterdam gezeild052.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.C.Strootman werd met vlagnummer 789 per 18 februari 1862 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voorspraak van kapitein G.M.Titsingh. Als zijn schip is vermeld de “Passaroean”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving was Strootman 33 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 18/26 februari 1862 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johannes Christoffel Strootman, oud 33 jaar, voerend de bark “Passaroean”, voor rekening van A.Kuyper van Harpen & E.Sanders, op voordracht van kapitein E.Sanders.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
789 1862 bark Passaroean A.Kuyper van Harpen & E.Sanders
1863-1868 bark Petronella idem
1869-1877 fregat Flevo A.Hendrichs & Co
1878-1881 fregat Smeroe idem
Kapitein J.C.Strootman was van 1879 t/m 1883 gezagvoerder van de composiet-bark “Smeroe”, in 1878 te Amsterdam gebouwd op de werf “De Nachtegaal” van W.& A.H.Meursing te Amsterdam en metende 1000 ton n.m. varende voor rederij A.Hendrichs & co te Amsterdam 025.
De “Smeroe” viel om “toen zij na de tewaterlating ( 1 October 1878) in droogdok ging (4 December) voor het laatste werk aan het onderwaterschip”. De oorzaak is onbekend, maar vermoedelijk droeg het te weinig ballast. “Al op haar eerste reis, 7 April 1879 van Amsterdam naar Soerabaya, liep ze in de Indische Oceaan in stormweer averij op; waterstagen, kluiverboom en de ijzeren boegspriet gebroken; maar het tuig bleef overeind! Ook varende werd zij blijkbaar door Kapt. Strootman als overtuigd ervaren; reeds in 1881 zijn de ijzeren masten … met 3 voet ingekort en zal dus aan bovenmarszeilen en bramzeilen het een en ander verkleind zijn”.
“Begin 1881 maakte de “Smeroe” een korte reis van Calcutta naar Mauritius met een lading rijst, waarvoor zij 1 10/16 roepiah per zak kreeg. Teruggekeerd, vermoedelijk in ballast, vertrok zij eind Mei 1881 opnieuw van Calcutta met een lading rijst en koelie-stores (vracht 65 shilling per ton) voor Trinidad”052
Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
J.C.Strootman Doctrina et Amicitia 21 april 1861 05 februari 1862
Petronella 12 oktober 1867 geen melding
Bouma025 vermeldt J.C.Strootman als gezagvoerder gedurende:
-
* 1860 t/m 1862 van het 3/mschip “Doctrina et Amicitia”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 696 ton o.m., varend voor A.L.van Harpen & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen en herdoopt als “Amicitia”;
-
* 1863 van de bark Passarouang” ex Sara Alida Maria, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 740 ton o.m., varend voor A.Kuijper, van Harpen & E.Sanders te Amsterdam. Het schip werd in 1863 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Hercules”;
-
* 1864 t/m 1869 van de bark “Petronella” ex Trijntje Fenna, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor A.Kuyper van Harpen & E.Sanders te Amsterdam;
-
* 1870 t/m 1878 van het 3/mschip “Flevo” ex Henry Hantley, gebouwd in 1861 te Medford, 1350 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1878 verkocht naar Bremen;
-
* 1879 t/m 1883 van de comp.bark “Smeroe”, gebouwd in 1878 te Amsterdam, 1000 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. De kapitein overleed in 1883.
Overige bijzonderheden
Geen
Jan Rotgans werd geboren op 16 mei 1839 te Terchelling als zoon van kapitein Sies Jans Rotgans en Tietje Wijbrands Rotgans
Jan studeerde aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.
Jan trouwde op 05 augustus 1869 met Nienke Menno. Nienke stierf tien maande later.
Jan hertrouwde op 16 september 1875 met Ida Karpersteijn.
Jan is eind 1876 met zijn schip de “Java”omgekomen op de Indische Oceaan , waarschijnlijk na een aanvaring met de driemaster “Aurora”
Zie voor uitvoerig verslag van dit gebeuren in Een Terschellinger zeilvaartkapitein door Bram Oosterwijk, Coolegem Media, 2016, p.61 e.v.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Rotgans (adres bij de heer F.R.P.Victor) werd met vlagnummer 891 per 28 december 1875 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van J.R.Mink. Zijn schip was de "Prinses Amalia"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 december 1875 wordt als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd J.Rotgans, geen leeftijd genoemd, voerend het schip “Java”, op voordracht van kapitein P.J.Mink.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
891 1875 niet vermeld Java geen opgave
1876 fregat Java F.R.P.Victor
Bouma025 vermeldt J.Rotgans als gezagvoerder gedurende:
* 1870 t/m 1872 van de bark “Petronella” ex Trijntje Fenna, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor;
* 1873 t/m 1874 van de bark “Louis Augus Constantin” ex Louis Meyer, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
* 1875 van het 3/mschip “President van Rijckevorsel”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 851 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
* 1876 van het 3/m schip “Java” ex Edward D.Peters, gebouwd in 1856 te Bucksport, USA, 1300 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip werd in oktober vermist varend van Batavia naa Rotterdam.
Overige bijzonderheden
In de autobiografische aantekeningen van Sies Jans Rotgans (Reizen en lotgevallen van Sies Jans Rotgans) als typoscript aanwezig in het NSM te Amsterdam en het Fries Scheepvaartmuseum te Sneek, komt op p. 25 de opmerking voor “Mijn oudste soon was nu als ligtmatroos met de Nederland, Kapt. Huidekoper, … “(dd oktober 1856). Op 06 mei 1839 werd te Terschelling een zoon Jan Siesz. Rotgans geboren als zoon van Sies Jans Rotgans en Tietje Wybrands Rotgans.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
L.Vliedorp (adres F.R.P.Victor) werd met vlagnummer 893 per 18 december 1875 ingesc hreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.P.Mink. Als zijn schip is vermeld de “Petronella” 002
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 december 1875 wordt als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd L.Vliedorp, geen leeftijd vermeld, voerend het schip “Petronella”, op voordracht van kapitein J.P.Mink. 023
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
893 1875-1877 bark Petronella F.P.R.Victor
1878-1879 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt L.Vliedorp als gezagvoerder van/in:
* 1873 t/m 1876 van de bark “Petronella” ex Trijntje Fenna, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor;
* 1877 t/m 1878 van het 3/m schip “Ary Scheffer”, gebouwd in 1856 te Dordrecht, 754 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip is in 1878 gestrand op Sapoedie en gezonken
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
In een brief aan de Amsterdamse Waterschout dd 26 januari 1878 vraagt C. van der Meulen een bewijs dat hij 3de stuurman was op de bark “Petronella” onder kapitein W. de Jong, die op 4 juli 1876 vertrok en terugkwam op 20 juli 1877. Deze verklaring moet hij overleggen als bewijs bij het examen voor 2e stuurman op 11 februari 1878. (Ingekomen stukken bij de Amsterdamse Waterschout. Archief 391 nr. 5, Rijksarchief te Haarlem)
Bouma025 vermeldt W.de Jong als gezagvoerder gedurende:
* 1877 t/m 1878 van de bark “Petronella” ex Trijntje Fenna, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor. Het schip is in 1878 te Port Elisabeth gestrand;
* 1880 t/m 1882 van de bark “Anna Maria Wilhelmina” ex Frans & Elise, ex Odilia Margartha, gebouwd in 1855 aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
* 1883 op de 3/m schooner “Margaretha” ex Margareth, gebouwd in 1857 te Dundee, 120 ton o.m., varend voor C.de Groof te Vlissingen.
Overige bijzonderheden
“De Nederlandsche bark “Petronella”(1854, 585 ton), Kapt. W. de Jong, onderweg van Macassar naar Amsterdam, liep op 16 Juli 1878 Port Elisabeth binnen, nadat op 19 Juni een zware storm het dek had schoongeveegd en andere schade had gemaakt. Het schip werd in Algoabaai van haar ankers geslagen en op strand geworpen; wrak en lading werden voor à5500 verkocht.”052
|