Familiegegevens en opleiding
Johannes Christoffel Strootman werd geboren ca. 1829 te Amsterdam als zoon van Joannes Christoffel Strootman en Catrina Bolten.
Johannes trouwde op 13 maart 1862 te Amsterdam als scheepsgezagvoerder met Jannetje Reckleben geboren te Amsterdam ca. 1837 als dochter van Jan Georg Reckleben, geëmployeerde bij de Marine en Wilhelmina Menkman
Kapitein Strootman overleed op een terugreis van Java kort na aankomst in Falmouth begin 1883. Het schip werd toen door zijn 1ste stuurman Jan Pieters Hoedemaker (zie aldaar) naar Amsterdam gezeild052.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.C.Strootman werd met vlagnummer 789 per 18 februari 1862 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voorspraak van kapitein G.M.Titsingh. Als zijn schip is vermeld de “Passaroean”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving was Strootman 33 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 18/26 februari 1862 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johannes Christoffel Strootman, oud 33 jaar, voerend de bark “Passaroean”, voor rekening van A.Kuyper van Harpen & E.Sanders, op voordracht van kapitein E.Sanders.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
789 1862 bark Passaroean A.Kuyper van Harpen & E.Sanders
1863-1868 bark Petronella idem
1869-1877 fregat Flevo A.Hendrichs & Co
1878-1881 fregat Smeroe idem
Kapitein J.C.Strootman was van 1879 t/m 1883 gezagvoerder van de composiet-bark “Smeroe”, in 1878 te Amsterdam gebouwd op de werf “De Nachtegaal” van W.& A.H.Meursing te Amsterdam en metende 1000 ton n.m. varende voor rederij A.Hendrichs & co te Amsterdam 025.
De “Smeroe” viel om “toen zij na de tewaterlating ( 1 October 1878) in droogdok ging (4 December) voor het laatste werk aan het onderwaterschip”. De oorzaak is onbekend, maar vermoedelijk droeg het te weinig ballast. “Al op haar eerste reis, 7 April 1879 van Amsterdam naar Soerabaya, liep ze in de Indische Oceaan in stormweer averij op; waterstagen, kluiverboom en de ijzeren boegspriet gebroken; maar het tuig bleef overeind! Ook varende werd zij blijkbaar door Kapt. Strootman als overtuigd ervaren; reeds in 1881 zijn de ijzeren masten … met 3 voet ingekort en zal dus aan bovenmarszeilen en bramzeilen het een en ander verkleind zijn”.
“Begin 1881 maakte de “Smeroe” een korte reis van Calcutta naar Mauritius met een lading rijst, waarvoor zij 1 10/16 roepiah per zak kreeg. Teruggekeerd, vermoedelijk in ballast, vertrok zij eind Mei 1881 opnieuw van Calcutta met een lading rijst en koelie-stores (vracht 65 shilling per ton) voor Trinidad”052
Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
J.C.Strootman Doctrina et Amicitia 21 april 1861 05 februari 1862
Petronella 12 oktober 1867 geen melding
Bouma025 vermeldt J.C.Strootman als gezagvoerder gedurende:
-
* 1860 t/m 1862 van het 3/mschip “Doctrina et Amicitia”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 696 ton o.m., varend voor A.L.van Harpen & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen en herdoopt als “Amicitia”;
-
* 1863 van de bark Passarouang” ex Sara Alida Maria, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 740 ton o.m., varend voor A.Kuijper, van Harpen & E.Sanders te Amsterdam. Het schip werd in 1863 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Hercules”;
-
* 1864 t/m 1869 van de bark “Petronella” ex Trijntje Fenna, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor A.Kuyper van Harpen & E.Sanders te Amsterdam;
-
* 1870 t/m 1878 van het 3/mschip “Flevo” ex Henry Hantley, gebouwd in 1861 te Medford, 1350 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1878 verkocht naar Bremen;
-
* 1879 t/m 1883 van de comp.bark “Smeroe”, gebouwd in 1878 te Amsterdam, 1000 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. De kapitein overleed in 1883.
Overige bijzonderheden
Geen