1853
NRC 200353
Men schrijft uit Hellevoetsluis aan het Handelsblad, de 18e maart. Dezer dagen arriveerde alhier ter rede het Nederlandse barkschip BOSPHORUS, van Rio de Janeiro. Weinig tijds na het vertrek van dáár moet de bevelhebber van die bodem en naderhand nog twee man der equipage aan de gevolgen van gele koorts zijn bezweken. Volgens de gewone instructiën zijn er, door het stellen van een wacht aan het havenhoofd, maatregelen genomen, dat niemand der bemanning zich van boord kan begeven en zal alzo ter voorkoming van besmetting de communicatie met de wal geheel afgesneden blijven tot de gewone tijd van quarantaine, zijnde 21 dagen, geëindigd is. (opm: zie AH 230353 en NRC 240353)
AH 230353
Advertentie van het overlijden van Hermanus Puncke, gezagvoerder van het barkschip BOSPHORUS, op de 23e januari 1853 op zijn thuisreis van Rio de Janeiro. In de ouderdom van 47 jaren. Heden ontving ik de treurige tijding, dat mijn dierbare Echtgenoot HERMANUS PUNCKE, Gezagvoerder op het Barkschip rot Bosphorus, op den 11den Januarij ll., op zijne terugreize van Rio de Janeiro, aan de gevolgen eener hevige Ziekte, in den ouderdom van 47 jaren, is overleden. Hoe zwaar mij en mijne vier Kinderen dit verlies treft, zal een ieder beseffen, welke den waardigen Overledene van nabij gekend heeft , doch hopen kinderlijk te berusten in den wil van Hem, die al onze lotgevallen bestuurt naar zijn welbehagen.Strekkende tot algemeene Kennisgeving zoo binnen als buiten deze Stad. Amsterdam, 13 Maart 1853; Wed. H. PUNCKE [Algemeen Handelsblad, 18-03-1853 [PI]]
NRC 240353
Hellevoetsluis, 23 maart. Het schip BOSPHORUS, kapt. C.A. Kruisinga (voor wijlen Puncke) is uit de quarantaine ontslagen.
1854
NRC 290154
Batavia, 10 december. Scheepsvrachten. Het gebrek aan disponibele scheepsruimte neemt toe, en daar iedereen ten spoedigste de gekochte producten wenst af te schepen, zijn vrachten weer gerezen. Men besteedde voor de NIJVERHEID naar Amsterdam NLG 115 voor suiker, te laden op Soerabaya, biedende zich voor deze bodem weinig liefhebbers aan doordat dezelve zeer waarschijnlijk niet vóór 3 à 4 weken ter inname der retourlading zal gereed zijn. Verder werden genomen de BOSPHORUS naar Amsterdam à NLG 105 voor rijst en koffij en NLG 115 voor suiker hier te laden.
NRC 010454
Amsterdam, 31 maart. Het schip BOSPHORUS, kapt. C.A. Kruisinga, van Batavia herwaarts gedestineerd, is, volgens brief van de kapitein in dato Mauritius de 19e januari, aldaar binnengelopen, na in de nacht van de 2e op de 3e januari op 14º15’ ZB 103º37’ OL een hevige orkaan doorgestaan te hebben, die 13 uren aanhield, waarbij één man der equipage overboord gevallen en verdronken was en de kapitein zich genoodzaakt had gezien de voormarssteng en bramstengen te kappen, de fokkemast, kluiverboom en buitenkluiver met als deszelfs staand en lopend tuig en zeilen werden dwars af en de giek, de verschansing en gedeeltelijk de watervaten weggeslagen. De bezaansmast was gekraakt, doch het schip maakte weinig water, had gedeeltelijk gelost en waren enige balen koffij beschadigd bevonden.
PGC 230554
Het schip BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Batavia naar Amsterdam, te Mauritius met schade binnengelopen, heeft de reparatie volbracht en zou de 21e maart de reis weder voortzetten.
1857
[OpregteHaarlemsche Courant 09-04-1857, [PI]]
Getrouwd te Singapore, den 24sten Februarij 1857:C. KRUISINGA, Gezagvoerder van den Bosphorus, en J. G. S. van DEVENTER. Eenige kennisgeving.
1858
NRC 280258
Amsterdam, 26 februari. Volgens brief van kapt. C.A. Kruisinga, voerende het schip (opm: bark) BOSPHORUS, in dato Macassar 14 december, was hij de 25e november van Apenam door Straat Macassar naar Macao vertrokken, doch was hij, wegens ziekte, alsmede van drie man der equipage, aldaar binnengelopen. Bij het vertrek der post waren de zieken in zo verre hersteld, dat men de reis weldra zou kunnen voortzetten. Overigens was alles wel aan boord.
JB 050558
Advertentie. Te koop wordt aangeboden het Nederlandse barkschip BOSPHORUS, dagelijks verwacht wordende van Singapore (opm: zie JB 140758). Dit fraai gebouwd kopervast schip, in 1851 te water gelaten, is groot 174 lasten of 329 ton, laadt 6500 picols en heeft geladen een diepgang van 14½ voet Rijnlands. De inventaris bevindt zich in een perfecte staat. Nadere informaties zijn te bekomen te Soerabaija, Samarang en hier bij B. Kopersmit en Co. Batavia, 11 mei 1858
JB 140758
Het Nederlandse schip BOSPHORUS is de 11e dezer naar Padang vertrokken (opm: de aangekondigde verkoping van het schip te Batavia, zie JB 050558, ging niet door).
NRC 030958
Batavia, 7 juli. De vrachten zijn nagenoeg onveranderd, doch breekt allengs de tijd aan, waarop wij een rijzing derzelven kunnen verwachten, beginnende de producten ruimer aan de markt te komen. Intussen valt op een belangrijke rijzing niet veel staat te maken, daar scheepsruimte in alle havens beoosten de Kaap overvloedig is en aldaar besteed wordende uiterst lage vrachten, aan vele schepen aanleiding tot verzeiling naar hier zouden kunnen geven. Sedert onze laatste berichten werd opgenomen Nederlands BOSPHORUS werd à GBP 3.15/- opgenomen om koffij te Padang naar New York te laden.
NRC 161058
Mauritius, 9 september. Het Nederlandse schip (opm: bark) BOSPHORUS, kapt. C.A. Kruisinga, van Padang naar New York, is alhier binnengelopen om nieuwe stengen enz. die in een storm op 2 dezer over boord gingen, op te zetten.
1860
NRC 170360
Amsterdam, 16 maart. Volgens brief van kapt. C.A. Kruisinga, voerende het schip (opm: bark) BOSPHORUS, van hier te Singapore aangekomen, in dato 5 februari, had hij op de reis aanhoudend slecht weder en op 16º Z.B. en 95º O.L. een orkaan doorgestaan, waardoor de langszalings van de masten, benevens het ezelshoofd van de kluiverboom dwars af waren gebroken en meer andere, doch onbelangrijke, schade was veroorzaakt. Van Batavia vertrekkende, had hij de Carimatta-Passage (opm: Straat Karimata) gekozen en die in twee dagen bereikt; door harde Z.O. stormen en tegenwind kwam men weinig voort en op de 18e januari tussen Carimatta-eiland (opm: Karimata-eiland) en de kust van Borneo opwerkende, met één man aan het lood en één man op de uitkijk in de voortop, bleef het schip plotseling vastzitten, zonder te stoten, niettegenstaande men even te voren met 10 vademen geen grond loodde; men had juist gewend, er werd bevonden, dat het schip op een blinde klip, die niet op de kaart is aangetekend, was vastgeraakt, doch door manoeuvreren met de zeilen, geraakte het spoedig in vlot water. Verder vooruit zag men nog enige witte blinde klippen meer onder water, zonder enige rafeling of verkleuring van de zee te kunnen bespeuren. Op de klip waarop de BOSPHORUS was vastgeraakt, stond 12 à 13 voet water; deze klippen liggen N.O. 1 m. van Carimatta-eiland en zijn zeer gevaarlijk voor diepgaande schepen. Niettegenstaande bij het afdeinzen het schip nog twee malen gestoten had, was het geheel dicht gebleven.
NRC 141260
Hong-Kong, 28 oktober. De Nederlandse bark BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Swatow (opm: Shantou) naar Shanghai bestemd, heeft ten gevolge van hevige N.O. winden de grote mast gebroken, zeilen en verschansing verloren en is hier binnengelopen, om een en ander te repareren.
1864
DC 230264
Zeetijdingen. Te Kangoon aangekomen, 4 januari, BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Singapore.
DC 120364
Zeetijdingen. Van Rangoon vertrokken, 22 januari, BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, naar Singapore.
DC 310364
Zeetijdingen.Te Singapore aangekomen, 11 februari, BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Rangoon.
DC 100564
Zeetijdingen.Te Rangoon aangekomen, 14 maart, FREDERIK HENDRIK, kapt. Glazener, en 17 dito, BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, beiden van Singapore.
NRC 040864
Batavia, 14 juni. Vrachten. Nederlands BOSPHORUS vertrok ter reparatie naar Soerabaja.
AH 191164.
De BOSPHORUS arriveerde op 17 november 1864 onder kapt. C.A. Kruisinga voor Texel op haar laatste reis onder Nederlandse vlag. Ze was op 30 juli 1864 vertrokken van Batavia.
1865
NRC 220465.
De BOSPHORUS is op 20 april 1865 onder kapt. Holst van Texel naar Grimstad vertrokken. (opm: de eerste reis onder Noorse vlag)
Kapitein onder Pruissische vlag: 1851 D.L. Stiefenin
Kapitein onder Noorse vlag: 1864 H.J. Holst