Inloggen
MENTOR - ID 14436


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-04-05 / 1874-03-08 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1852-02-13
Delivery Date: 1852-03-27
Technical Data

Net Tonnage: 296.00 lasts
Net Tonnage 2: 561.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 35.77 Meters Registered
Beam: 6.75 Meters Registered
Depth: 5.23 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-04-05
Register nr: 18520250
Scheepsnaam: MENTOR
Type: Bark
Lasten: 296
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hendrichs & Co., Gebr.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Zijlstra, D.A.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1852-03-27 MENTOR
Manager: Firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1868-02-10 MENTOR
Manager: Hendrichs, August M.J., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren MENTOR maart 1852:

firma Gebr. Hendrichs & Co,  Amsterdam (boekhouders en 1/2e part) en Cornelis Smit, Alblasserdam (1/2e part)   

Eigenaren MENTOR februari 1868:

August M.J. Hendrichs, Amsterdam (boekhouder en 1/10e part)
Jhr. A.J. van de Poll, Amsterdam (1/10e part)
Firma M. Kistemaker & Zoon, Amsterdam (1/10e part)
Firma A.E. de Wit & Zonen, Amsterdam (1/10e part)
Firma Levert & Co., Amsterdam (1/10e part)
Firma Wed. van der Voort & Co., Amsterdam (1/20e part)
W.H. de Wolf, Amsterdam (1/10e part)
Firma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (1/20e part)
F.F. Groen, Amsterdam (2/10e part)

en firma J. van Eden Jz. & Zoon, Krommenie (1/10e part)  

Ship Events Data

1860-03-31: Damaged
Volgens brief van kapt. Duinker, voerende het schip MENTOR, van Batavia herwaarts gedestineerd, in dato Nieuwe Diep, 3 april, had hij de 31e maart op de hoogte van Goudstaart (opm: Start Point) een hevige storm doorgestaan en twee stortzeeën overgekregen, die veel schade op het dek en aan de verschansing hadden veroorzaakt en waardoor enige dek- en lijf-houtnaden opengesprongen waren, zodat hij vreesde, dat door het ingedrongen water de lading beschadigd zou zijn.
1867-10-07: Sold at auction
Advertentie. P.J. van der Aa Gzn. en P. Reineke, makelaars, zullen op maandag den 7e oktober 1867, des avonds ten zes ure te Amsterdam in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ ten overstaan van de notaris F. Franke, verkopen: een extra ordinair welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd MENTOR, gevoerd door kapt. H.W. Butenuth. Volgens Nederlandse meetbrief lang 35 ellen 70 duimen, wijd 6 ellen 80 duimen, hol 5 ellen 14 duimen, en alzo gemeten op 555 tonnen of 293 lasten, liggende te Amsterdam aan de werf De Boot, Groote Wittenburgerstraat.
Breder volgens inventaris en bericht bij bovengemelde makelaars.
1870-01-00: Damaged
Amsterdam, 12 januari. Het schip MENTOR, kapitein Buthenuth, van Batavia te Texel binnen, heeft zowel op het Kaapse rif als in het Engels Kanaal veel slecht weder doorgestaan, waardoor dek en lijfnaden opensprongen en zeewater naar binnenkwam, terwijl tuig en zeilen veel geleden hadden. Het was echter dicht gebleven.
1870-08-00: Amsterdam, 13 oktober. Kapt. G.R. de Greeve, voerende het Nederlands schip MENTOR, van hier naar Samarang, de 21e augustus te Batavia gearriveerd, rapporteert vandaar, dat hij eerst bij de Kaap de Goede Hoop en later bij de eilanden St. Paulus en Amsterdam, gedurende verscheidene dagen zwaar stormweer heeft doorgestaan; daarbij braken de kluiverboom, de boegspriet, fokkestag en want enz., enige zeilen scheurden weg, en door lijf en deknaden, die ontzetten, drong water naar beneden. Na te Batavia gehouden expertise, heeft hij 24 augustus de reis naar Samarang vervolgd en zal, na ontlossing aldaar, te Soerabaija gaan repareren. Onder water is het schip volkomen dicht gebleven.
1874-03-08: Sold to foreign country
In 1874 voor NLG 35.000,- verkocht naar Noorwegen

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.A.Zijlstra werd met vlagnummer 841 per 06 mei 1851 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” op voordracht van kapitein P.Kraaij. Als zijn schip is vermeld de “China”. Toegevoegd is “overleden”. Ten tijde van de inschrijving was Zijlstra 42 jaar.002a

In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 29 april/06 mei 1851 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd D.A.Zijlstra, oud 42 jaar, voerend de bark “Het Goede Vertrouwen, op voordracht van kapitein P.Kraaij.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 september 1853 staat een verzoek van kapitein D.A.Zijlstra om deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds te mogen worden. Dit werd afgewezen “zijnde geen termen in het Reglement om zijn verzoek toe te staan.”042 (de kapitein was boven de leeftijd van 40 jaar)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 augustus 1854 herhaalde hij zijn verzoek en dit werd wederom afgewezen.042

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlag           periode          type              scheepsnaam                                reder/boekhouder

841           1851           bark              China                                             Gebr. Hendrichs & Co, Amsterdam

                  1852-1853    bark              Mentor                                           idem

449           1854-1856    bark              Mentor                                           idem

 

Bouma025 vermeldt D.A.Zijlstra als gezagvoerder gedurende:

*      1851 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*      1852 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*      1853 t/m 1857 van de bark “Mentor”, gebouwd in 1852 te Alblasserdam, 561 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

“Weymouth 26 juli 1854. Het schip POMONA kapt. Lootsman van A’dam naar Havana is heden met schade alhier binnengel. tengevolge van aanzeiling met een groot Nederl. schip op de hoogte van Portland, men mist 2 man van de Pomona. Men meldt van Dartmouth 30 juli 1854 dat het Nederl. schip waarmede de Pomona in aanzeiling is geweest, is gebleken te zijn de MENTOR Kapt. Zijlstra van A’dam naar Java bestemd, van de vermiste 2 man van de Pomona is een aan boord der Mentor overgekomen, doch de andere verongelukt, de Mentor heeft de reis voortgezt.”038

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Zijlstra, D.A.
Overige informatie: 0

 

Familiegegevens en opleiding

Pieter Duinker werd geboren te Texel ca. 1824 als zoon van ondercommissaris der loodsen Pieter Pieterz. Duinker en Fijtje Aukes van der Wijk.

Hij trouwde op 13 juli 1854 te Den Helder als stuurman ter koopvaardij met Ermina Zwaal, geboren op 22 september 1829 te Terschelling als dochter van de loodsman Jurriaan Zwaal en Janke van Marle.

In 1855 werd een zoon Pieter geboren en aangegeven te Harlingen, kennelijk toen de woonplaats van Pieter Duinker. Zijn beroep was toen “zeeman”

Zij hertrouwde na de dood van Pieter op 21 oktober 1869 te Amsterdam met de apotheker Martinus Holm, geboren ca.1834 te Amsterdam als zoon van Martinus Holm en Hendrika Hondius. Ermina overleed op 28 juni 1914 in het Diakoniehuis te Haarlem, 84 jaar, weduwe.

Gezien de hertrouw van Ermina in 1869 moet Pieter vóór dat jaar zijn overleden. In een melding door het zeemanscollege “Zeemanshoop” moet dat 1867 zijn geweest.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Pz.Duinker Jz werd met vlagnummer 725 effectief lid van Zeemanshoop per 25 augustus 1857 op voorspraak van B.Bakker Gz 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 18/25 augustus 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Pieter Pietersz Duinker Jr, oud 33 jaar, voerend de bark “Mentor”, voor rekening van de Gebr. Hendrichs & Co, wonend in de Warmoesstraat 461 te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.Bakker Gz.023.

 

P.P.Duinker Jr was effectief lid van Zeemanshoop on de periode 1857 t/m 1867 met vlagnummer 725.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 02 januari 1868 staat een verzoek om de reglementaire uitkering door de wed. P.P.Duinker, geb. Zwaal welke haar in de vergadering van 30 januari 1868 wordt toegekend ingaande 01 november 1867.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 maart 1870 staat het bericht van E.Holm, geb. Zwaal, eerder getrouwd met P.P.Duinker, dat zij is hertrouwd en dus afziet van de uitkering042

In een Bijlage van de Bestuursvergadering van 03 maart 1904 staat een verzoek om herstel van uitkering door Hermine Zwaal, weduwe van Martinus Holm, eerder weduwe van P.Duinker Jr.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 11 februari 1868 staat vermeld dat per 01 november 1867 een uitkering in de 1e klasse afd. A wordt toegekend aan de wed. kapitein P.P.Duinker Jr geb. Zwaal.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 07 juli 1904 staat vermeld dat de uitkering in de 1ste klasse is hersteld aan de wed. M.Holm, eerder wed. P.Duinker.023.

Dit is een latere kapitein die ik niet in de ledenlijst van Zeemanshoop heb teruggevonden.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

         725                      1857-1864                 bark                  Mentor                             Gebr.Hendrichs en Co

                                      1865-1867                 fregat               Insulinde                          idem

                                           1867                       "overleden"

 

Bouma025 vermeldt P.P.Duinker Jr als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1865 van de bark “Mentor”, gebouwd in 1852 te Alblasserdam, 561 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1866 t/m 1867 van het 3/mschip “Insulinde”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 950 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.P.Duinker                             Mentor                                      juni 1860                                               05 april 1861

                                                  Mentor                                      23 oktober 1861                                   27 oktober 1862

                                                  Mentor                                      19 maart 1863                                      10 december 1863

                                                  Mentor                                      05 mei 1864                                          14 februari 1865

                                                  Insulinde                                   19 april 1866                                        27 januari 1867

 

Overige bijzonderheden

"De "'s Gravenhage" vertrok op 2 mei 1867 van Brouwershaven naar Batavia, op dezelfde dag dat de Amsterdamse klipper "Insulinde" van de reder A.Hendrichs van Nieuwediep vertrok. Het verhaal gaat dat de beide kapiteins, P.P.Duinker Jr van de "Insulinde" en J.R.Bok van de "'s Gravenhage" met steun van reders en collega's een weddenschap aangingen waarvan de inzet niet minder dan ¦12.000,- bedroeg. Een echte wedstrijd is het helaas niet geworden. Op de "'s Gravenhage" ontstond namelijk broei in de lading steenkolen, waardoor het schip, met 41 dagen reis, gedwongen werd Rio de Janeiro binnen te vallen om de passagiers te ontschepen (het had 300 man troepen aan boord), de lading te ontschepen en te dokken. De "Insulinde" maakte een snelle reis van 89 dagen; de "'s Gravenhage" arriveerde eerst tweeëneenhalve maand later.Ondanks de gemaakte omweg had het schip slechts 84 "zeildagen", dit is vijf minder dan de "Insulinde". ...". (Uit: E.W.Petrejus Een schip vaart uit De Boer Maritiem, 1975, p.125. Deze ontleende het verhaal aan L.Smit,  Weg met de schroef, eruit met de machine,  Lloyd Mail, nr.8, 1938).I

 

P.P.Duinker verzorgde per 24 oktober 1857 vanuit Nieuwediep met de “Mentor” een transport van 4 officieren en 100 manschappen naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 24 februari 1858 na 123 dagen.

Hij vervoerde per 02 mei 1867 vanuit Nieuwediep met de “Insulinde” 1 landmachtofficier naar Indië en arriveerde te Batavia op 31 juli 1867 na 90 dagen065.

 

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat de volgende vermelding109:

Batavia half juli 1866:

      “Hoewel de Waterloo bewijzen gegeven had van eene goede zeiler te zijn … vernam ik later tot mijn spijt dat de Insulinde (kapt. P.P.Duinker Jr)… een reis van 92 dagen dus 10 dagen korter dan wij gemaakt had.”

Nieuwe Diep 26 januari 1867:

      “Den 26e kwamen de schepen Insulinde (kapt. P.P.Duinker Jr), Bestevaar (kapt. Kapt. ?) , N.Braband (kapt. J.C.W.Loos)… binnen  allen hadden hetzelfde slechte weder op dezelfde hoogte als wij gehad …

 

 

NRC 05 april 1860114

Amsterdam, 4 april. Volgens brief van kapt. Duinker, voerende het schip MENTOR, van Batavia herwaarts gedestineerd, in dato Nieuwe Diep, 3 april, had hij de 31e maart op de hoogte van Goudstaart (opm: Start Point) een hevige storm doorgestaan en twee stortzeeën overgekregen, die veel schade op het dek en aan de verschansing hadden veroorzaakt en waardoor enige dek- en lijf-houtnaden opengesprongen waren, zodat hij vreesde, dat door het ingedrongen water de lading beschadigd zou zijn. Overigens was het schip dicht gebleven en alles wel aan boord.

 

NRC 08 mei 1860114

Rotterdam, 7 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 38 schepen, als:….

…..Voor Amsterdam: ANNA LENA, kapt. C. Zaal; CORNELIS HOUTMAN, kapt. J.H. Rolman; JAN VAN BRAKEL, kapt. D. de Roever; MENTOR, kapt. P.Pzn Duinker Jr; ….

 

 

NRC 15 februari 1863114

Rotterdam, 14 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht  de navolgende 16 schepen:….

….Voor Amsterdam: HENRIETTE GEERTRUIDA, kapt. F. C. de Boer; MARGARETHA SIMONETTA, kapt. F. J. Hoffman; HENDERIKA, kapt. N. M. Oudshoorn de Groot Stiffry;

BANTAM, kapt. J. P. Claasen; TELANAK, kapt. F. H. Popken; PETRONELLA CATHARINA, kapt. C. H. van der Veen; AMSTERDAM, kapt. A. H. Wehdemeijer; MENTOR, kapt. P. P. Duinker Jr…..

 

NRC 01 april 1866114

Schepen in lading te Amsterdam…..

…..- Naar Batavia en Samarang. Het Nederlandse clipper campagneschip INSULINDE, kapt. P.P. Duinker Jr. ~ Adres: Geb. Hendrichs & Co. en Wed. Jan van Wesel & Zn. te Amsterdam.

 

NRC 14 april 1866114

Rotterdam, 13 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 21 schepen, als:….

….Voor Amsterdam: AQUARIUS, kapt. A. Altmann; ARIA EN BETSY, kapt. H.J. Haverbult; INSULINDE, kapt. P.P. Duinker Jr.;…

 

NRC 26 april 1866114

Amsterdam, 25 april. Volgens brief van kapt. Duinker, voerende het nieuw gebouwde clipperschip INSULINDE, de 19e dezer van het Nieuwe Diep naar Batavia uitgezeild, was hij, na drie dagen in de Noordzee met W. wind gekruist te hebben, de 22e Dover gepasseerd, zijnde toen de wind ONO; passagiers en equipage zijn allen wel en het schip voldoet uitmuntend in alle opzichten.

 

NRC 21 augustus 1866114

Batavia, 27 juli. Aangekomen schepen op Java:….

….van Glasgow; INSULINDE, kapt. Duinker, van Amsterdam; SUZANNA, ….

 

NRC 07 september 1866114

Amsterdam, 6 september. Volgens brief van kapt. P.P. Duinker Jr., voerende het Nederlandse schip INSULINDE, de 23e juli ll. van Texel te Batavia gearriveerd, had hij gedurende de uitreis met vele tegenspoeden te kampen gehad; de 22e juli, op 44°54' ZB en 53°40' OL, overviel het schip een orkaan, waarin het zware stortzeeën over dek kreeg, het tuig ontzet werd en het stuurgerij stuksloeg; ook was een gebrek aan de chronometer oorzaak dat, door nabij Java een doorsteek te maken, de reis zes dagen werd vertraagd; overigens voldeed het schip uitmuntend en waren passagiers en equipage in beste welstand.

 

NRC 13 september 1867114

Batavia, 30 juli. Heden morgen arriveerde hier ter rede het Nederlandse klipper- fregatschip INSULINDE, gevoerd door kapt. P. P. Duinker Jr., hebbende de reis van Nederland in 89 dagen volbracht. Dit schip deed de wedstrijd met het van hulp-stoomvermogen voorziene schip ’s GRAVENHAGE, waarvan men de aankomst nog te vergeefs verwacht.

De INSULINDE zeilde de 2e mei uit het Nieuwediep, ondervond bij de aanvang der reis voortdurend stilte en zeer flauwe zuchtjes, de 4e mei passeerde dit schip Dungeness en de 6e Kaap Lizard, aan het einde van het Kanaal.

De ’s GRAVENHAGE verliet Brouwershaven de 2e mei, passeerde de 3e Dungeness en de 4e ’s middags Goudstaart, zodat dit schip de 5e mei ’s morgens vroeg bij Kaap Lizard geweest kan zijn.

 

NRC 30 september 1867114

Batavia, 14 augustus. De 31e juli jl. arriveerde ter rede van Batavia het Nederlandse klipper fregatschip INSULINDE, gevoerd door kapt. P.P. Duinker jr., hebbende de reis van Nederland in 89 dagen volbracht. Dit schip deed de wedstrijd met het van hulpstoomvermogen voorziene schip ’S GRAVENHAGE, waarvan men de aankomst nog tevergeefs verwacht. De INSULINDE zeilde de 2e mei uit het Nieuwediep, ondervond bij de aanvang van de reis voortdurende stilte en zeer flauwe zuchtjes; de 4e mei passeerde dit schip Dungeness en de 6e Kaap Lizard aan het einde van Het Kanaal. De ’S GRAVENHAGE verliet Brouwershaven de 2e mei, passeerde de 3e Dungeness en de 4e ’s middags Goudstaart, zodat dit schip de 5e mei ’s morgens vroeg bij Kaap Lizard geweest kan zijn. De ’S GRAVENHAGE verliest daardoor de weddenschap van enige Amsterdammers, groot NLG 12.000, die de INSULINDE als eerstkomende heeft gewonnen.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Duinker Jr, Pieter Pietersz

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.W.Butenuth werd met nr.843 effectief lid van Zeemanshoop per 24 december 1867 op voorspraak van L.Fik. Zijn schip was de “Mentor”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 17/24 december 1867 staat vermeld dat tot effectief lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd H.W.Buthenuth, geen leeftijd genoemd, voerend de bark “Mentor”, voor rekening van  A.Hendrichs & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein L.Tuk023.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren                       type                  scheepsnaam             naam reder/boekhouder

         843                      1867-1869                 bark                  Mentor                        A.Hendrichs en Co

 

Bouma025 vermeldt H.W.Buthenuth als gezagvoerder gedurende:

  • 1866 t/m 1870 van de bark “Mentor”, gebouwd in 1852 te Alblasserdam, 561 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

H.W.Butenuth                        Mentor                                      18 mei 1866                                          09 augustus 1867

                                                  Mentor                                      18 maart 1868                                      geen melding

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Butenuth, H.W.

Familiegegevens en opleiding

George Reinhart de Greeve, rooms katholiek, 147 duim lang, werd als leerling van de Kweekschool voor de Scheepvaart te Amsterdam ingeschreven op 28 augustus 1852. Hij werd geboren te Amsterdam op 27 mei 1838 als zoon van Jurjan Willem de Greeve, overleden, in leven kruidenier, en Maria Catharina Budde, winkelierster in kruidenierswaren, wonende in de Joodenbreedstraat 19 in Amsterdam. De vorderingen van George werden vanaf januari 1853 bijgehouden in 3-maandelijkse rapporten in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (hollands, frans en engels), scheepswerk en tekenen. Voorts werden de volgende aantekeningen gemaakt:

24 maart 1855            "gepls. als Jongen op 't schip Jacob Roggeveen Capt. Vos van Marken naar Sydney voor Amsterdam. Gagie ¦9,-".

06 mei 1856                "terug van de reis met goed attest".

28mei 1856                 "gepls als Ligtmatroos op het schip Maria Adolphus Capt.Brandligt naar Java voor Amsterdam. Gagie ¦11,-.

11 April 1857             "terug van de reis met goed attest".

15 april 1857               "eervol ontslagen".004(533/2280).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.R.de Greeve (adres Leidschegracht J.J.36) werd met nr.868 lid van Zeemanshoop per 08 augustus 1871 op voorspraak van S.C.J.Olivier. Zijn schip was de "Mentor"002. Ten tijde van de inschrijving was Greeve 33 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 01/08 augustus 1871 werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd G.R. de Greeve, oud 33 jaar, voerend de bark “Mentor”, voor rekening van  A.Hendrichs & Co, wonend op de Leidschegracht JJ36 te Amsterdam, op voordracht van kapitein S.C.J.Olivier. 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        868                       1871-1875                 bark                  Mentor                                                   A.Hendrichs & Co

                                      1876-1879                 bark                  Slamat                                                   idem

                                           1880                       geen vermelding van schip en boekhouder

 

In een notitie van de Waterschout te Amsterdam dd 26 juni 1878 is sprake van het vertrek van IJmuiden op 23 juni 1878 naar naar Soerabaja van de “Slamat” onder kapitein G.R. de Greeve. (Ingekomen stukken bij de Amsterdamse Waterschout. Archief 391 nr. 5, Rijksarchief te Haarlem)

 

Bouma025 vermeldt G.R. de Greeve als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1874 van de bark “Mentor”, gebouwd in 1852 te Alblasserdam, 561 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1874 verkocht naar Noorwegen;

*    1875 t/m 1876 van de bark “Merapi” ex Anna Elisabeth, gebouwd in 1870 te Amsterdam, 851 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1877 t/m 1879 van de comp.bark “Slamat”, gebouwd in 1876 te Amsterdam 945 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Greeve, George Reinhart de

Afbeeldingen


Omschrijving: MENTOR onder gezagvoerder DUINKER Jr, PIETER PIETERSz aquarel gemaakt in 1857
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Teupken Jr., Dirk Antoon (1828-1859)
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1852.9

DVD XI – 863, 864
BIJLBRIEF

Naam schip MENTOR

plaats en datum acte bijlbrief, Alblasserdam, 20 maart 1852

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Cornelis Smit, scheepsbouwer, heeft gebouwd op zijn werf te Alblasserdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Gebr. Hendrichs & Co, Amsterdam (boekhouders en 1/2e part) en Cornelis Smit, Alblasserdam (1/2e part)

te voeren door kapt. D.A. Zijlstra

grootte in tonnen 296 lasten (meetbrief Dordrecht, 13 maart 1852)

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen 35,77 x 6,75 x 5,23 meter

kiellegging

tewaterlating 13 februari 1852

plaats / datum registratie Amsterdam, 27 maart 1852

nummer van registratie deel 63, folio 40, verso, vak 7.

notaris verklaring voor burgemeester van Alblasserdam

prijs NLG.

Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 061008

Naam MENTOR
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1852
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3171.1852.9
foto IMG 3479 - 3482

CEDULE

Naam schip MENTOR

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 26 maart 1852

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Gebr. Hendrichs & Co, Amsterdam (boekhouders en 1/2e part)
Cornelis Smit, Alblasserdam (1/2e part)

te voeren door kapt. D.A. Zijlstra

grootte in tonnen 296 lasten of 561 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Alblasserdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 27 maart 1852

nummer registratie deel 63, folio 40, verso, vak 8

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de beide bovengenoemde eigenaars en ligt thans nog te Alblasserdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Barend Bakker Wzn, Amsterdam voor en namens de beide bovengenoemde eigenaren.





researcher/datum research: ML / 300916

Naam MENTOR
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1852
Toegang 198
Inventaris 3171

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1868.2

DVD XI – 9048-9051
CEDULE

Naam schip MENTOR

plaats en datum acte: eigendomsverklaring, Amsterdam, … februari 1868

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper August M.J. Hendrichs, Amsterdam (boekhouder en 1/10e part) (voor mede-eigenaren zie bijlage)

te voeren door kapt. H.W. Butenuth

grootte in tonnen 555 tonnen of 293 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Alblasserdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 10 februari 1868

nummer van registratie deel 84, folio 6, verso, vak 8.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip ligt thans te Amsterdam. De laatste koopbrief werd getoond en het reçu van inlevering laatste zeebrief, verleend 12 april 1865, no.276.







researcher/datum research: ML / 120909





Bijlage bij acte 1868/2, schip MENTOR
Eigenaren:
August M.J. Hendrichs, Amsterdam (boekhouder en 1/10e part)
Jhr. A.J. van de Poll, Amsterdam (1/10e part)
Firma M. Kistemaker & Zoon, Amsterdam (1/10e part)
Firma A.E. de Wit & Zonen, Amsterdam (1/10e part)
Firma Levert & Co., Amsterdam (1/10e part)
Firma Wed. van der Voort & Co., Amsterdam (1/20e part)
W.H. de Wolf, Amsterdam (1/10e part)
Firma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (1/20e part)
F.F. Groen, Amsterdam (2/10e part)
en firma J. van Eden Jz. & Zoon, Krommenie (1/10e part)

ML / 120909

Naam MENTOR
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1868
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1852
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst.198.3180-1852.9
CEDULE Archiefnummer AMS 198.3171.1852.9

Jaar: 1868
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3175-1868.2
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk