Inloggen
CONCORDIA - ID 1443


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1895-04-24 / 1901-08-15 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1871
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: George Robinson, Blyth, Great Britain
Launch Date: 1871-00-00
Delivery Date: 1871-04-00
Technical Data

Net Tonnage: 364.00 Net tonnage
 
Length 1: 37.50 Meters Registered
Beam: 8.42 Meters Registered
Depth: 5.18 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1895
Datum agenda: 1895-05-14
Register nr: 0
Scheepsnaam: CONCORDIA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Drenth, F.L.
Plaats: Oude Pekela
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door Consul Hamburg (1895-5-15)1895-05-15, uitreiking 85-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1871-04-00 MARGARET KNIGHT
Manager: T. Knight, Blyth, Great Britain
Eigenaar: T. Knight, Blyth, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: North Shields / Great Britain
Callsign: KDVT
Additional info: homeport later North Shields

Date/Name Ship 1879-00-00 CONCORDIA
Manager: J. Harboe, Skjelskör, Denmark
Eigenaar: J. Harboe, Skjelskör, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Skjelskör / Denmark
Callsign: NFSR

Date/Name Ship 1881-00-00 CONCORDIA
Manager: G.T. Harboe, Skjelskör, Denmark
Eigenaar: G.T. Harboe, Skjelskör, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Skjelskör / Denmark
Callsign: NFSR

Date/Name Ship 1891-00-00 CONCORDIA
Manager: J.J. Lotz, Skjelskör, Denmark
Eigenaar: J.J. Lotz, Skjelskör, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Skjelskör / Denmark
Callsign: NFSR

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Date/Name Ship 1895-04-24 CONCORDIA
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: NKQP
Additional info: eigendom verdeeld in 40 parten; kosten schip en uitrusting bij koop NLG 8.000,-

Date/Name Ship 1901-08-15 CONCORDIA
Manager: J. Sandström, Skelleftea, Sweden
Eigenaar: J. Sandström, Skelleftea, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skelleftea / Sweden
Callsign: JNRG

Date/Name Ship 1909-00-00 CONCORDIA
Manager: H.C. Klockhoff, Skelleftea, Sweden
Eigenaar: H.C. Klockhoff, Skelleftea, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skelleftea / Sweden
Callsign: JNRG
Additional info: See L.R. 1910/11

Date/Name Ship 1914-00-00 CONCORDIA
Manager: R. Östermann, Stockholm, Sweden
Eigenaar: R. Östermann, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: JNRG

Date/Name Ship 1917-00-00 LENA
Manager: S.P. Pettersson, Uddevalla, Sweden
Eigenaar: S.P. Pettersson, Uddevalla, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Uddevalla / Sweden
Callsign: JNRG

Date/Name Ship 1919-08-00 LENA
Manager: W.G. Thorburn m.f., Skelleftea, Sweden
Eigenaar: W.G. Thorburn m.f., Skelleftea, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skelleftea / Sweden
Callsign: JNRG

Ship Events Data

1895-04-24: Sale/Verkoop
De bark werd, liggende te Hamburg, aan F.L. Drenth in Oude Pekela verkocht.
Op 24.04.1895 wordt 1/40e aandeel in het barkschip CONCORDIA afgegeven aan B.G. Drenth voor de kosten van bouw en uitrusting van NLG 8000. De reder-cedulle wordt ondertekend door F.L. Drenth, boekhouder, en J.J. van der Werf, assistent.
1900-10-09: Grounded
NRC 14.10.1900
Lulea, 9 oktober. De Nederlandse bark CONCORDIA, kapt. Kuiper, is, na stranding te Bjuroklubb, door de stoomloodsboot LULEA vol water op de lading drijvende te Kallviken binnengesleept.
1900-10-12: Repaired
PGC 19.10.1900
Skelleftea, 12 oktober. Na door duikers te zijn onderzocht is de Nederlandse bark CONCORDIA door de stoomboot INDUSTRIE van Kallviken naar Ochviken gesleept om aldaar te repareren.
1901-08-15: Sold to foreign country
NRC 18.08.1901
Delfzijl, 16 augustus. Het barkschip CONCORDIA is gisteren te Skelleftea in publieke veiling voor 6670 kronen verkocht.

De lading werd gelost en het wrak werd op 15 augustus 1901 in Skelleftea verkocht aan J.J. Lotz uit Sjolskör. Of dit dezelfde Lotz is die het schip van 1890 tot 1895 reeds in eigendom had gehad is niet bekend. Door de koper werd het schip hersteld en opnieuw als CONCORDIA in de vaart gebracht. (L.C.H.)
1918-00-00: Vanaf 1918 voer het schip als LENA, waarna het in 1925 werd gesloopt.
1925-00-00: Final Fate: Broken up

LCR: in het tweede kwartaal van 1925 gerapporteerd als gesloopt (zonder opgave van waar dat plaats vond)

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Lindsay, T.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Seabrook
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Ford
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Schmidt, W.C.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Andersen, J.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Carlsen
Overige informatie: 0

 

EEN UITGEBREIDE LEVENSBESCHRIJVING STAAT IN EEN ARTIKEL

VAN RINZE K.MAST IN

JAN DERKS KUIPER. HET ZEEMANSLEVEN VAN EEN PEKELDER KAPITEIN”

Jaarverslag 2008 Kapiteinshuis Pekela. Stichting Westers, p.6-20

 

HIERIN UITVOERIG  VERSLAG VAN ZIJN KAPITEINSREIZEN

 

 

Familiegegevens en opleiding

Jan Derk Kuiper werd geboren op 20 september 1844 om 10.00 uur te Oude Pekela als zoon van de zeeman Aaldrik Jans Kuiper en Anna Margrietha Grevenstuk.

Jan trouwde op 19 december 1869 als zeeman met Meike Hazewinkel, geboren 14 juli 1847 te Oude Pekela als dochter van de leerlooiersknecht Sebo Alberts Hazewinkel en Stijntje/Stientje Oosterveld Buss. Meike overleed op 15 april 1935 te Oude Pekela, 87 jaar, weduwe Zij werd aldaar begraven op de Algemene Begraafplaats aan de Wedderweg.

Jan was vrijgesteld van de Nationale Militie 1864 nr. 30 “uit hoofde van te zijn eenige wettege zoon”.

Jan Derk overleed op 20 juni 1917 te Oude Pekela en werd begraven op de Algemene Begraafplaats aan de Wedderweg te Oude Pekela.

Portretten van Jan Derks en Meike Hazewinkel staan in voormeld artikel van Mast.

 

“Kapitein Geert Dubben, vanaf 1874 schipper op de schoenerkof ALIDA ELISABETH, houdt het zeemansleven voor gezien en gaat in 1882, wanneer zijn schip in het najaar strandt bij Arensberg en wrak slaat, definitief aan de wal. Hij wordt kastelein in het logement Harmonie, dat gelegen is op het adres Feiko Clockstraat 214 in Oude Pekela. Hij verkoopt het logement Harmonie in 1901 uit de hand aan kapitein Jan Derk Kuiper. In 1912 is een tweetal foto’s van dit etablissement gemaakt. Eén daarvan is opgenomen in het boekje Oude Pekela in oude ansichten, terwijl de ander zich in het fotoarchief van het Kapiteinshuis bevindt. In het kadaster worden als beroepen van Kuiper opgegeven: rustend scheepskapitein, kastelein en caféhouder. Hij verkoopt het logement, na het 14 jaren te hebben uitgebaat, in de loop van 1915 – wanneer zijn vrouw en hijzelf respectievelijk 67 en 70 jaar oud zijn – aan Ruurd Lubertus Vonk, tot dan melktapper van beroep. … Kapitein Jan Derk Kuiper heeft definitief gekozen voor het rentenierschap.”120

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Jan Derks als zeeman in 1869. 1870, 1874, 1876, 1877, 1878, 1880, als logementhouder in 1907 en zonder beroep in 1917.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

J.D.Kuiper was effectief lid van het zeemanscollege “Voororg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 70 in de periode 1901 t/m 1917.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.D.Kuiper als gezagvoerder gedurende:

*    1892 t/m 1894 van de brik “Geziena & Thecla”, ex Abraham, ex Sirius, gebouwd in 1863 te Nieuwendam, 347 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1894 op Borkum gestrand en wrak geraakt;

      Het schip werd in 1892 vernoemd naar de twee kleinkinderen van reder F.L.Drenth en wel Gesina Adeleida Nicolai Tecla Drenth en Thecla Catharina Helena Maria Drenth.

*    1895 t/m 1900 van de bark “Concordia” ex Margareth Knight, gebouwd in 1871 te Blyth, 346 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd in 1900 te Kalviken binnengesleept en afgekeurd.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

17 februari 1860, schip “Jan Fresemann”, kapitein Geert T. de Jonge, kajuitwachter Jan Derk Kuiper uit Oude Pekela.

25 februari 1870, brik “Martin Bensen”, kapitein Israel B. de Groot, stuurmn J.D.Kuiper uit Oude Pekela.

02 februari 1871, brik “Martin Bensen”, kapitein Israel B. de Groot, stuurman Jan Derk Kuiper, 26 jaar uit Oude Pekela.

23 september 1873, schoener “Tobia”, kapitein Hinderikus Bernardus Wortelboer, stuurman Jan Derks Kuiper, 28 jaar uit Oude Pekela.

02 februari 1876, schoenerbrik “Helena Anna”, kapitein Henderikus Hokkelman, stuurman Jan Derk Kuiper, 31 jaar uit Oude Pekela.

25 juni 1878, schoener “Unie”, kapitein Klaas Franken, stuurman Jan Derk Kuiper, 32 jaar uit Oude Pekela.

 

02 april 1881, schoener “Zele”, kapitein Okko Staal, stuurman Jan Derk Kuiper, 36 jaar uit Oude Pekela

21 maart 1887, schoener “Reiziger”, kapitein J.D.Kuiper uit Oude Pekela.

11 februari 1891, schoener “Reiziger”, kapitein Jan Kuiper uit Oude Pekela.

16 februari 1893, brik :Gesina en Tecla”, kapitein Jan Derks Kuiper uit Oude Pekela.

29 september 1894, brik “Gezina Tecla”, kapitein J.D.Kuiper, 50 jaar uit Oude Pekela.

06 augustus 1896, bark “Concordia”, kapitein Jan Kuiper, 51 jaar uit Oude Pekela.

26 maart 1900, bark “Concordia”, kapitein J.D.Kuiper, 55 jaar uit Oude Pekela.

11 april 1903, bark “Concordia”, kapitein Jan Kuiper uit Oude Pekela.

 

Overige bijzonderheden

In de permanente tentoonstelling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela hangt het olieverfportret van de “Concordia” in de periode 1895-1900 onder gezag van Jan Derks Aaldriks Kuiper en geschilderd door Reuben Chappell.  Zwart-wit afbeelding in referentie 120.

 

 

“Geziena en Thecla”, kapt./eigenaar J.D.Kuipers

 

Mulder085 meldt:

“Dec.1894 De brik ‘Gesina en Thecla’ uit O.P. is bij Borkum vergaan.”

 

In de krant (Rotterdams Nieuwsblad [RN]en NRC) staan achtereenvolgens de volgende berichten:

RN 12 10 1900

De Nederlandse bark CONCORDIA (kapitein J.D.Kuiper) heeft gestoten en is op 9 oktober lek aangekomen te Kallviken gesleept door de loodsboot van Lulea.

NRC 14 10 1900

Lulea, 9 oktober. De Nederlandse bark CONCORDIA,  kapt. Kuiper, is, na stranding te Bjuroklubb, door de stoomloodsboot LULEA vol water op de lading drijvende te Kallviken binnengesleept. 

NRC 19 10 1900

Skelleftea, 12 oktober. De na stranding te Kalviken binnengebrachte Nederlandse bark CONCORDIA is door het stoomschip INDUSTRIE naar Ochviken gesleept om aldaar te repareren.

NRC 18 08 1901.

Delfzijl, 16 augustus. Het barkschip CONCORDIA is gisteren te Skelleftea in publieke veiling voor 6670 kronen verkocht.

Bron: Mast-Delfzijl per e-mail dd 09 juli 2006

 

Provinciale Groninger Courant 8 april 1896

Falmouth 2 april. De gezagvoerder van het schip CHIMEA van Jamaica hier aangekomen, rapporteert op 3 maart bij Florida te hebben aangetroffen het Nederlandse schip CONCORDIA, kapt. Kuiper, van Jamaica naar Goole bestemd. De kapitein van de CONCORDIA was ziek en de stuurman van de CHIMEA ging over naar de CONCORDIA om het schip te besturen. Na drie dagen was kapt. Kuiper echter in zoverre hersteld, dat hij het bevel weer over kon nemen en genoemde stuurman keerde weeer naar de CHIMEA terug.”

 

Provinciale Groninger Courant 15 november 1899

Veendam 13 november. Volgens alhier ontvangen bericht van kapt. J.D.Kuiper, voerende de Nederlandse bark CONCORDIA, van Hernösand naar Delfzijl, lag hij de 10de dezer in de Sond wegens tegenwind geankerd. Op den 24e oktober werd het schip op de hoogte van Gothland door een orkaan uit N.W. en N.N.W. overvallen, waardoor het schip in een zeer gevaarlijke positie kwam maar geen schade werd belopen. Aan boord der CONCORDIA is alles wel. De reis zal per eerste gunstige gelegenheid worden voortgezet.

 

Volgens het Register van Aanmonstering Oude Pekela monsterde Jan Derk Kuiper op 21 maart 1887 , rolnummer 10/1887, als kapitein voor de REIZIGER, van Liverpool naar zee op avontuur.

Volgens Knijpinga's aantekeningen liep de REIZIGER in 1889 op een reis van Demerara naar Nederland, na verlies van zeilen en een gebroken roer, Falmouth als noodhaven aan.

Bron: Mast-Delfzijl per e-mail dd 25 novembei 2006. Zie ook bij W.J.Alberda.

 

In de verzameling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela bevindt zich een een aantal Reder-cedulen en rederij-contrachten. Daarin de volgende:

“Reder-cedule

Voor 1/40ste aandeel in het barkschip “Concordia”, in 1872 gebouwd te Denemarken, thans liggende te Hamburg en bevaren door kapitein J.D.Kuipers.

Volgens meetbrief groot 364 registertonnen.

Afgegeven te Oude Pekela op 24.4 1895 aan B.G.Drenth voor 1/40ste deel kosten bouw en uitrusting à f  8000,- = f 200,-.

Ondertekend door F.L.Drenth, boekhouder, en J.J.van der Werf, assistent.

inv.nr.SW 1998-51.”

 

Navolgende scheepsverklaring verkregen van R.Mast, Delfzijl, november 2008

Rep.nr. 2   Scheepsverklaring van Kapitein J.D. Kuiper inzake de stranding van

de brik GESINA & THECLA op Borkum op 24 December 1894.

 

Heden den tweeden Januari 1800 vijf en negentig verscheen voor mij Mr. Egbertus Roelinus Borgesius, kantonrechter te Appingedam, arrondissement Groningen, Koninkrijk der Nederlanden, geadsisteerd door onzen griffier Mr. Joan Diderik Wichers in het gewoon locaal onzer terechtzittingen:

Jan Kuiper: 50 jaar gedomicilieerd te Oude Pekela, kapitein van het Nederlandsche brikschip Gesina Thecla, op reis van Methil naar Emden met eene lading steenkolen d.d. 24 December 1894 bij Borkum gestrand.

Welke comparant vergezeld van:

1e. Hendrik Uuldriks, 26 jaar, stuurman, gedomicilieerd te Blijham

2e. Wicher Visser, 23 jaar, kok, gedomicilieerd te Veendam

3e. Karel van Gemmingen, 38 jaar, matroos, gedomicilieerd te Veendam

4e. Thomas Schotema, 19 jaar, matroos, gedomicilieerd te O. Pekela

5e. Jan Hesseling, 22 jaar, matroos, gedomicilieerd te Oude Pekela

6e. Geert Pott, 18 jaar, ligtmatroos, gedomicilieerd te Oude Pekela

ons te kennen gaf, dat hij voor ons verscheen en onder vertooning van zijn scheepsjournaal overeenkomstig de desbetreffende bepalingen der wet een van hem als schipper gevorderd wordende verklaring af te leggen van de omstandigheden welke op gezegde reis hebben plaats gehad en daarop heeft verklaard als volgt:

Zondag 9 December arriveerde het schip te Methil, het was hecht, dicht en in goeden staat om koopmansgoederen over zee te voeren. Daar wij op torn moesten laden, bleven wij wachten tot Woensdag 19 December, pomp verder  lens. Woensdag ’s morgens 8 uur kregen wij order om onder de spui te halen en begonnen met het overladen eener lading steenkool, om 4 uur waren wij beladen en haalden weg van onder de spui. Wij schalkten de luiken met kantkleeden en dubbele presennings en voorzagen …….en pompen van dubbele kragen en maakten het schip geheel zeilklaar, waarmee ’s avonds om 10 uur klaar waren. Pomp lens.

Donderdag 20 December ’s morgens om 8 uur kregen we een loods en sleepboot en sleepten buiten de pier toen de loods en sleepboot ons verlieten. Wij zetten koers op St. Abbi head, wind N.W., gladde koelte, heldere lucht. ’s Morgens om 10 uur passeerden wij Abey eiland en om 12 uur het vuur van St. Abbi head. Tegen den avond betrok de lucht en ging de wind naar N.N.O. Zwaar slingerend schip, hooge door elkaar loopende zee. Pomp lens

Vrijdag 21 December wind N.N.O. steeds toenemende, de lucht was buiig en het schip werkte en slingerde zwaar tengevolge der steeds hooger wordende zeeën. De wind sloeg om tot storm en werden wij genoodzaakt zeil te minderen. Wij bevonden dat het schip water maakte en pompten zoo goed mogelijk lens. Voortdurend kregen wij water over en waren wij soms bijna onder de zee bedolven. ’s Middags bevonden wij ons op 54° N.Br. en 1° 30’O.L. De wind ging ’s namiddags naar N.N.W. en nam nog steeds toe. De zee stond hoog, het schip werkte zwaar en nam veel water op en over dek. Wij moesten aanhoudend pompen.

Zaterdagmorgen ging de wind van N.N.W. over tot N.W. De storm ging over in een orkaan en nam nog steeds toe. De zee was wild. Om 2 uur liep een zware breker over het voorschip waardoor kluiverboom met zeilen en stagen wegsloeg en de vaste boeg werd ingeslagen. Wij moesten uit alle macht aanhoudend pompen, alles (aan flarden) dreigde te vergaan, de marszeilen vlogen aan flarden, steeds nam de storm toe, de pompen moesten aanhoudend gaan, alles wat aan dek stond sloeg overboord. De kapitein sloeg door een breker van achter het stuurrad over boord, doch werd gelukkig gered doordat hij met zijne beenen in de loodlijn verward raakte. Wij waren bijgedraaid over bakboord, het volk was afgemat door de vele vermoeienis, soms gelukte het de pomp slingerlens te krijgen. Door den vliegenden storm konden wij geen koers meer bepalen. Alles schudde en stootte, de lucht was wild, wij konden geen eten of drinken meer krijgen, moesten steeds maar pompen. De briksboom werd door een breker verbrijzeld, waardoor het brikzeil onbruikbaar werd. De barometer bleef steeds dalende. Gedurig lieten wij het lood vallen en peilden (12 tot 15 vadem) boven 20 tot 23 meter water. Wij bemerkten dat de kluiverboom nog voor de boeg hing en kapten deze zoo spoedig mogelijk tot behoud van schip en lading. Wij dreven voor top en takel wijl de zeilen of onbruikbaar of weggeslagen waren. Het scheepsvolk kon niets meer, afgemat als het was, steeds aangespoord door kapitein en stuurman. Hevig brak de zee steeds over het schip, wij trachtten andere zeilen aan te slaan, doch nutteloos, ze waaiden weg of scheurden aan stukken. Wij bleven voortdurend looden en peilden nog (13-15 vadem) circa 21-23 meter water en zand en slikgrond. Wij dreven zonder zeil.

Zondagmorgen 4 uur zagen wij het vuurschip van Borkum, dreeven zoo goed mogelijk; door verlies van kluiverboom, groote boom en zeilen, was het schip bijna niet te regeeren. Wij zetten de loodsvlag op en zetten de resterende zeilen zoo goed mogelijk bij. Tot behoud van schip en lading waren wij genoodzaakt naar binnen te zeilen, zetten koers op de Westereems, de loodsvlag steeds van top, doch zagen noch de Duitsche noch de Hollandsche kotter. Wij loodden gedurig van 8 tot 12 vadem, alzoo 15 tot 20 meter water, om 3 uur zagen wij de aanzeilingston van de Westereems, om 4 uur merkten wij dat de vloed ons naar binnen zette. De zee was hoog, het schip slingerde zwaar, wij moesten tot behoud van schip en lading zonder loods naar binnen. Om 04.30 uur zagen wij het inzeilingsvuur van Borkum, brachten het in de aangegeven peiling en stuurden naar binnen. Om 7 uur ’s avonds waren we genoodzaakt wegens scharrelende wind en tegenstroom te ankeren. Wij ankerden onder Borkum in 4 vadem water, circa 7 meter, en gaven noodsignalen. De kapitein vreesde het schip met laag water aan den grond zou komen. Om elf uur ’s avonds kwam de reddingsboot langszijde en ofschoon hulp zeer noodig, wenschten we eerst een loods aan boord. Tegelijkertijd stootte het schip op Borkum strand. De loods commanderende een ketting in te hieuwen en zoodoende van den grond vrij te zwaaien en andere zeilen aan te slaan, wijl het schip vreeselijk begon te stooten; niemand waagde zich meer naar boven. Wij pompten steeds, doch kregen geen lens meer.

Intusschen hadden wij pompen aan boord gekregen en trachtten een ander anker uit te brengen, doch ook dit mislukte. De zee brak zwaar over het schip heen, het volk wilde niet langer aan boord blijven, daar het te gevaarlijk was nog langer te wachten. De kapitein wilde het schip niet verlaten, doch toen de luiken reeds begonnen open te slaan en het schip vol water was, ging de kapitein, die reeds door het water moest waden, daartoe gedwongen door den loods, van boord.

’s Morgens om 6 uur landden wij met de reddingsboot op Borkum, waar wij liefderijk door den inwoners werden verpleegd. Tegen ’s middags laag water oordeelde de kapitein nog te redden wat te redden was. Het scheepsvolk was echter uitgeput en ziek van vermoeienis en niet in staat eenig werk te verrichten, zoodat de strandvonder aannam voor de berging te zorgen.

De kapitein en de equipage bovengenoemd hebben daarop de waarheid der daadzaken aangaande bovenstaande reis in deze verklaring vervat en in het journaal ingeschreven in handen van ons kantonrechter onder eede bevestigd, waarop wij ge… vertoond journaal sub exhibitum hebben gesteld.

 

Voorts verklaarde de kapitein om nog te protesteeren van alle kosten, schaden en interessen, welke het gevolg van deze reis zijn of zullen worden, teneinde dezelven te verhalen daar en aan wien het bekend.

Van welk een en ander is opgemaakt dit proces verbaal, hetwelk door ons kantonrechter met den griffier is geteekend.

 

 

(get.) J.D. Wichers                                                                             (get.) E.R. Borgesius

         griffier                                                                                                kantonrechter

 

 

Geregistreerd te Appingedam den vijfden Januari 1800 vijfennegentig. Deel 72 folio 13 verso vak 6. twee bladen geen renvooi: Ontvangen voor recht eenguldentwintig cent.  De ontvanger (get.) swavink

 

Afgegeven copieën:

 

7 Jan 1895: afschrift aan den Heer Barends, scheepsmakelaar te Delfzijl

9 Jan 1895: afschrift aan den Heer Barends, scheepsmakelaar te Delfzijl

14 Jan 1895: afschrift afgegeven aan der Vorsitzender der Königlichen Seeamte zu Emden

 

(Bron: Groninger Archieven Toegangsnummer 149, inventarisnummer 420,  Repertorium Nr. 2/1895)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanmonsteringen Jan Derks Kuiper

 

 

 

Bijlage 2    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaar

datum

rolnr.

naam

leeftijd

domicilie

rang

gage / mnd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 2-m schoener JAN FRESEMANN, 84 lasten, bj 1856, van Harlingen op avontuur

 

 

Kleurenfoto van aquarel Jacob Spin, A'dam

Reder: B. Haitsma Viëtor, Winschoten

 

 

 

 

in bezit Kap.huis OP

1860

17-feb

3

Geert T. de Jonge

 

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

Tonnis R. de Jonge

 

Oude Pekela

stuurman

32

oomzegger van de schipper; volgt later

 

 

 

Hinderikus Plaatje

 

Nieuwe Pekela

matroos

22

GTdJ op als schipper

 

 

 

Jacob Uitvlugt

 

Nieuwe Pekela

kok

26

 

 

 

 

Albertus J. Mulder

 

Winschoten

ligtmatroos

15

 

 

 

 

Jan Derk Kuiper

 

Oude Pekela

ligtmatroos

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 2-m schoener MARTIN BENSON, 161 ton - 85 lasten, bj 1852, van Gent op avontuur

 

 

Reder: H.T. Kranenborg, Pekela

 

 

 

 

 

 

1870

25-feb

9

Israel B. de Groot

 

 

kapitein

 

 

 

 

 

Jan D. Kuiper

 

Oude Pekela

stuurman

36

 

 

 

 

Reint Sarker

 

Oude Pekela

matroos

27

 

 

 

 

Stoffer H. Leeuw

 

Stadskanaal

kok

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 2-m schoener MARTIN BENSON, 161 ton - 85 lasten, bj 1852, van Papenburg op avontuur

 

In 1871 in zinkende toestand verlaten

Reder: H.T. Kranenborg, Pekela

 

 

 

 

 

 

1871

2-feb

4

Israel B. de Groot

 

 

kapitein

 

 

 

 

 

Jan D. Kuiper

26 jaar

Oude Pekela

1e stuurman

36

 

 

 

 

Egbert N. Mulder

47 jaar

Winschoten

matroos

28

 

 

 

 

Eltjo ten Kate

24 jaar

Finsterwolde

ligtmatroos

18

 

 

 

 

Berend L. Frey

17 jaar

Landsch.polder

ligtmatroos

18

 

 

 

 

Franz Sleutel

50 jaar

Meeden

kok

24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., sch.brik FENNECHIENA, 194 ton, bj 1865, op avontuur

 

6 koppen

 

In 1873 gestrand in de Golf van Mexico

Reder: H.T. Kranenborg, Pekela

 

 

 

 

 

 

1871

12-dec

26

Israel Jans Peper

 

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

Jan D. Kuiper

27 jaar

Oude Pekela

1e stuurman

38

 

 

 

 

Jan Sprik

27 jaar

Oude Pekela

2e stuurman

32

 

 

 

 

Willem Kuiper

21 jaar

Oude Pekela

matroos

28

 

 

 

 

Klaas Derks Besseling

21 jaar

Winschoten

kok

25

 

 

 

 

Tjalling de Weerd

20 jaar

Winschoten

l.matroos

18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 2-m schoener TOBINA, 150 ton, bj 1857, van Londen naar zee, op avontuur

 

 

 

Reder: P.P. Kolk, Pekela

 

 

 

 

 

 

1873

24-jan

50

Hinderikus Bernardus Wortelboer

 

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

Jan Derk Kuiper

28 jaar

Oude Pekela

stuurman

34

 

 

 

 

Jan Draai

29 jaar

Oude Pekela

matroos

30

 

 

 

 

Klaas Derks Besseling

22 jaar

Winschoten

matroos

24

 

 

 

 

Albert E. Edens

24 jaar

Winschoten

matroos

24

 

 

 

 

Roelf Kolkman

24 jaar

Beerta

kok

90/jaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register Dz., 2-m schoener TOBINA, 150 ton, bj 1857, van Delfzijl naar de Oostzee

 

 

In 1876 bij Dungeness gestrand

Reder: P.P. Kolk, Pekela

 

 

 

 

 

 

1873

23-sep

133

Hinderikus Bernardus Wortelboer

27 jaar

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

Jan Derks Kuiper

28 jaar

Oude Pekela

stuurman

40

 

 

 

 

Koert J. Weber

21 jaar

Stadskanaal

kok

18

 

 

 

 

Jan Draai

30 jaar

Oude Pekela

matroos

37

 

 

 

 

Klaas Derks Besseling

23 jaar

Winschoten

ligtmatroos

27

 

 

 

 

Otto Rijnbergen

34 jaar

Delfzijl

matroos

40

 

 

 

 

Samson Knudsen

28 jaar

Bergen

matroos

38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register Dz., 3-m schoener UNIE, 234 ton, bj 1878.

 

 

 

 

Zwart/wit foto van een olieverf (62x92 cm)

Reder: J.J. Koerts & Zn., Pekela

 

 

 

 

 

van de UNIE in bezit Kap.huis

1878

25-jun

94

Klaas D. Franken

 

Oude Pekela

kapitein

 

Zw/wit foto jul 1926 KDF+ega in Kap.huis

 

 

 

Jan Derks Kuiper

32 jaar

Oude Pekela

1e stuurman

44

Groene zeem.kist KDF in Kap.huis

 

 

 

Adam Hindrik Bracht

20 jaar

Oude Pekela

2e stuurman

36

 

 

 

 

Willem Main

22 jaar

Noordbroek

kok

34

 

 

 

 

Renje Boersma

25 jaar

Warffum

matroos

34

 

 

 

 

Berend Schoonbeek

21 jaar

Farmsum

matroos

32

 

 

 

 

Wieke de Boer

16 jaar

Oude Pekela

ligtmatroos

16

 

 

 

 

Harm Meijer

15 jaar

Oude Pekela

ligtmatroos

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 2-m schoener ZÈLE, 176 NT, bj 1876, van Oude Pekela naar Hamburg in ballast, dan naar Porto Alegre

In 1886 te Fremantle geabandonneerd

Reder: F.L. Drenth, Pekela

 

 

 

 

 

 

1881

2-apr

6

Okko H. Staal

 

 

kapitein

 

 

 

 

 

Jan Derks Kuiper

36 jaar

Oude Pekela

stuurman

40

 

 

 

 

Meindert Alberts

25 jaar

Winschoten

kok

30

 

 

 

 

Engelko Eimers

42 jaar

Oude Pekela

matroos

27

 

 

 

 

Hendrik Salomons van der Veen

40 jaar

Wildervank

matroos

27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 3-m schoener REIZIGER, 176 ton, bj 1864, van Liverpool naar zee, op avontuur

 

 

 

Reder: F.L. Drenth, Pekela

 

 

 

 

 

 

1887

21-mrt

10

Jan Derks Kuiper

42 jaar

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

J. Schippers

35 jaar

Veendam

stuurman

40

 

 

 

 

Evert Borg

51 jaar

Veendam

kok

28

 

 

 

 

Berend de Jonge

25 jaar

Nieuwe Pekela

matroos

26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 3-m schoener REIZIGER, 167 RT, bj 1864, van Papenburg naar zee, op avontuur

 

 

 

Reder: F.L. Drenth, Pekela

 

 

 

 

 

 

1890

5-feb

1

Jan Derks Kuiper

45 jaar

Oude Pekela

kapitein

45

 

 

 

 

Geert Orsel

40 jaar

Stadskanaal

stuurman

40

 

 

 

 

Jan Addens

24 jaar

Annerv.kanaal

kok

12

 

 

 

 

Carel Frederik van Gemmingen

30 jaar

Wildervank

matroos

26

 

 

 

 

Frederik Willem Harm Nieland

17 jaar

Oude Pekela

ligtmatroos

12

 

 

 

 

Arend Schipper

40 jaar

Stadskanaal

matroos

30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 3-m schoener REIZIGER, 167 RT, bj 1864, van Emden, op avontuur

 

 

Op 12 October 1891 in het Skagerrak

Reder: F.L. Drenth, Pekela

 

 

 

 

 

aangevaren door Engels stoomschip

1891

11-feb

1

Jan Derks Kuiper

46 jaar

Oude Pekela

kapitein

 

Op 18 October in Tönsberg (N) binnen

 

 

 

Jacob K. Bergman

31 jaar

Nieuwe Pekela

stuurman

40

gebracht, en op 21 November als CTL afgekeurd.

 

 

 

Fokko Bruninck

17 jaar

Oude Pekela

kok

10

 

 

 

 

Carel Frederik van Gemmingen

31 jaar

Wildervank

matroos

28

 

 

 

 

Jan Gankema

22 jaar

Veendam

matroos

22

 

 

 

 

Klaas Klad

18 jaar

Stadskanaal

matroos

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., brik GEZIENA & THECLA, 347 RT, bj 1863, van Rochester, op avontuur

 

 

vertrekt 4 mrt 1893 naar Methil

K/E: J.D. Kuiper, Pekela

 

 

 

 

 

 

1893

16-feb

1

Jan Derks Kuiper

48 jaar

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

Harm (Jacobs) Duit

49 jaar

Nieuwe Pekela

stuurman

45

overlijdt OP 16 feb 1894

 

 

 

Hendrik Uuldriks

24 jaar

Blijham

bootsman

32

 

 

 

 

Jan Smit

25 jaar

Nieuwe Pekela

matroos

30

 

 

 

 

Lubbertus de Bruin

39 jaar

Veendam

matroos

30

 

 

 

 

Hendrik Wegener

19 jaar

Oude Pekela

ligtmatroos

18

later Gezagvoerder ter Koopvaardij, overlijdt

 

 

 

 

 

 

 

 

13 mrt 1917 a/b ss Neptunus te Montevideo

 

 

 

Henricus Luitjen Pott

20 jaar

Oude Pekela

dekjongen

4

 

 

 

 

Johannes Oldenburger

40 jaar

Oude Pekela

matroos

30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register Dz., brik GEZIENA & THECLA, 347 RT, bj 1863, van Delfzijl bestemd voor Kopenhagen

 

 

 

K/E: J.D. Kuiper, Pekela

 

 

 

 

 

 

1894

29-sep

100

Jan Derks Kuiper

50 jaar

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

Hindrik Uuldriks

25 jaar

Blijham

stuurman

40

 

 

 

 

Wicher Visser

23 jaar

Veendam

kok

25

 

 

 

 

Carel Frederik (van) Gemmingen

28 jaar

Veendam

matroos

30

 

 

 

 

Friedrich Wilhelm Pietsohmann

25 jaar

Emden

matroos

30

 

 

 

 

Thomas Schotema

19 jaar

Oude Pekela

matroos

30

 

 

 

 

Jan Hesseling

21 jaar

Oude Pekela

ligtmatroos

26

 

 

 

 

Geert Sterenberg

16 jaar

Oude Pekela

deksjongen

4

niet meer a/b bij stranding op 24 dec

 

 

 

Geert Pott

18 jaar

Oude Pekela

ligtmatroos

?

vervangt Geert Sterenberg volgens de

 

 

 

 

 

 

 

 

scheepsverklaring van 2/1/1895

Register Dz., bark CONCORDIA, 356 NM, bj 1871,

 

 

 

 

 

Reder: F.L. Drenth, Pekela

 

 

 

 

 

De CONCORDIA loopt op 11 October 1900

1900

26-mrt

28

Jan Derks Kuiper

55 jaar

Oude Pekela

kapitein

 

bij Bjuroklubb (S) op de stenen en wordt op

 

 

 

Hindrik Uuldriks

32 jaar

Blijham

stuurman

45

16 Aug 1901, liggend te Skelleftea, publiek

 

 

 

G. Aaldring

50 jaar

Defzijl

kok

36

verkocht.

 

 

 

H. Postema

31 jaar

Warffum

zeilmaker

34

 

 

 

 

F. Veltmann

18 jaar

Emden

ligtmatroos

18

 

 

 

 

H. Zoutman

17 jaar

Winschoten

deksjongen

6

 

 

 

 

A. Brakke

24 jaar

Defzijl

matroos

32

 

 

 

 

Tj. De Weerd

49 jaar

Winschoten

matroos

32

 

 

 

 

B. Blint

45 jaar

Winschoten

matroos

32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Usance was dat men vaak "…één maand gagie op de hand…." kreeg uitbetaald bij aan monstering.

 

 

Bronnen: Registers van Aanmonstering: Gem. Oude Pekela en Gem. Delfzijl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RKM - 14 nov 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Kuiper, Jan Derks Aaldriks
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1909
Kapitein: Wallin, P.L.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1914
Kapitein: Södergren, A.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1917
Kapitein: Malmgren, C.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1918
Kapitein: Löftaas, A.T.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1919
Kapitein: Andersson, B.
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1896-08-06
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: CONCORDIA
Schipper: Kuiper, Jan
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: CONCORDIA, kapitein J.D. Kuiper
Collectie: Mast, R.K. (Rinze)
Vervaardiger: Chappell, Reuben, Goole (1870-1940)
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: CONCORDIA kapitein J.D. Kuiper
Collectie: Kapiteinshuis Nieuwe Pekela
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Overige afbeeldingen


Omschrijving: De bemanning van de CONCORDIA; foto genomen in een Engelse haven tussen 1895 en 1901
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Bemanning

Omschrijving: 1/40e aandeel in de bark CONCORDIA
Vervaardiger: Document (Document (tonen, origineel downloadbaar)
Onderwerp: Rederij-Contract (doc)
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk