Inloggen
COEN - ID 1414


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:1890-10-03 / 1930-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 70
Date Laid Down: 1889-12-28
Launch Date: 1890-07-19
Delivery Date: 1890-10-03
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (20 , 31 & 51 - 42)
Speed in knots: 12
 
Gross Tonnage: 1269.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 764.00 Net tonnage
Deadweight: 990.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 40000 Cubic Feet
 
Length 1: 258.40 Feet (British) Registered
Beam: 34.30 Feet (British) Registered
Depth: 17.00 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
16 15 0 808 0 839
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-07-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: COEN
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koloniën
Plaats: niet gemeld
Opmerkingen: ja
1890-10-21, zb uitgereikt36-

Ship History Data

Date/Name Ship 1890-10-03 COEN
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TCLJ

Ship Events Data

1890-07-19: NRC 200790 Vlissingen, 19 juli. Van de werf van de Koninklijke Maatschappij De Schelde alhier is heden namiddag te 3 uren met goed gevolg te water gelaten het ijzeren schroefstoomschip COEN, zijnde het 4e en laatste schip type A, geheel gelijk aan het stoomschip BOTH, waarvan vroeger een uitvoerige beschrijving is gegeven. Genoemde stoomschepen zijn gebouwd voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam en voor de maildienst in Nederlands Indië bestemd. De machines en ketels voor het stoomschip COEN, mede in de werkplaatsen van de genoemde fabriek vervaardigd, staan gereed om in het schip te worden geplaatst.

1902-01-07: Stranded
Amsterdam, 7 januari 1902. Volgens bij de Kon. Paketvaart Mij. alhier ontvangen telegrafisch bericht, is het stoomschip COEN, op reis van Singapore naar Batavia, op het Arnemuiderrif aan de grond gelopen, maar door het stoomschip VAN DIEMEN, weder vlot en te Priok binnengesleept. Alles wel aan boord.
1930-06-28: Final Fate:
De ‘COEN’ werd op 28 juni 1930 uit dienst genomen en te Tandjong Priok opgelegd. Zij werd later naar Singapore gebracht en daar op 18 mei 1933 voor Str.$5.850,- voor sloop verkocht aan Chop Hock Kie.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.F.van Linden Tol werd met vlagnummer 951 per 04 februari 1904 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 04 februari 1904 wordt als effectief lid voorgedragen en benoemd C.F. van Linden Tol, oud-gezagvoerder van de KPN, wonend te Bussum, op voordracht van kapitein H.C.Haacke.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       951                        1904-1912     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Linden Tol, C.F. van

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten