Inloggen
COEN - ID 1414


Kroniekberichten

Datum 15 september 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 14 september. De vier bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij in aanbouw zijnde stoomschepen hebben de namen ontvangen van BOTH, REAEL, COEN en MAETSUYCKER.

Afbeelding
Datum 29 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Vlissingen, 28 december. Na het te water lopen van het stoomschip BOTH werd heden de kiel gelegd van een zusterschip, genaamd COEN, mede voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 02 januari 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Schepen in aanbouw op 1 januari 1890:
Bij de Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen te Amsterdam:
Stoomschip PRINS WILLEM II, voor de Koninklijke West Indische Maildienst alhier, lang over alles 264 Engelse voet, breed 36 Engelse voet, hol 23 Engelse voet, bruto inhoud 1700 ton, ipk 1250.
De stoomschepen REIJNST, VAN GOENS en SPEELMAN, voor de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij alhier, lang over alles 220 Engelse voet, breed over alles 30'10" voet, hol 15.9 Engelse voet, bruto inhoud 1089 ton, ipk 700.
Raderstoomboot FRIESLAND voor de stoombootveerdienst Enkhuizen – Stavoren, lengte 53.20 m, bruto inhoud 220 ton, ipk 450.
Zr.Ms. pantserdekkorvet SUMATRA, voor de Indische Militaire Marine, lengte over alles 70 m, breedte 11.25 m, holte 6.70 m, waterverplaatsing 1708 m³, ipk 3750.
Zr.Ms. ramschip REINIER CLAESZEN, voor de Koninklijke Ned. Marine, lengte 70 m, breedte 13.50 m, holte 5.05 m, waterverplaatsing 2490 m³, ipk 2400.
Zr.Ms. pantserdektorenschip PRINSES WILHELMINA DER NEDERLANDEN, voor de Koninklijke Nederlandse Marine, lengte 100 m, breedte 14.90 m, holte 8.93 m, waterverplaatsing 4600 m³, ipk 5900.
Bij de heren Huijgens & Van Gelder te Amsterdam:
Het stoomschip CAMPHUIJS voor de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij.
Het stoomschip OBERON voor de Koninklijke Nederlandsch Stoomboot Maatschappij.
Bij de heer F.F. Groen te Amsterdam:
Een stalen zeilschip voor de grote vaart, groot ongeveer 2100 ton draagvermogen, voor rekening van de bouwmeester.
Bij de heren Rijkee & Co. te Katendrecht:
Een stalen zeilschip (opm: bark), groot plm. 1150 reg. tonnen, voor rekening van een rederij onder boekhouderschap van de heer J. Vroege te Alblasserdam.
Bij de Maatschappij De Maas te Rotterdam:
De stoomschepen SWAARDECROON en REINIERSZ, beide groot plm. 800 ton, voor rekening van de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij.
Bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen:
No. 10 en No. 13 loodsschoeners voor het Nederlands Loodswezen. De stoomschepen BOTH, REAEL en COEN, alle groot 1590 ton met 1000 ipk, voor rekening van de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij.
(opm: de lijst is incompleet)

Afbeelding
Datum 16 juli 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 15 juli. Aanstaande zaterdag 19 dezer, namiddag 3 uur, zal van de werf van de Koninklijke maatschappij De Schelde alhier aflopen het 4e stoomschip type 4, COEN genaamd, voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij aan de genoemde fabriek in aanbouw.

Afbeelding
Datum 20 juli 1890
Krant VCO - Vlissingsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Vlissingen, 19 juli. Heden namiddag te 3 uur is van de werf van de Koninklijke Maatschappij De Schelde met goed gevolg te water gelaten het ijzeren schroefstoomschip COEN, zijnde het vierde der stoomboten, type A, voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, bestemd voor de dienst in Nederlands Indië. De laatste beletselen voor de afloop werden verwijderd door mevrouw A.B. van Tienhoven, geb. van Linden Tol uit Haarlem. Vele toeschouwers waren aanwezig, zowel op de fabriek als op de Dokkade en Peperdijk. De machines en ketels, mede in de werkplaatsen van de Koninklijke Maatschappij De Schelde vervaardigd, staan gereed om in het schip te worden geplaatst. De ketels liggen daartoe onder de grote bok.

Afbeelding
Datum 19 september 1890
Krant VCO - Vlissingsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 18 september. Heden heeft het stoomschip COEN voor het eerst met uitstekend gevolg gedraaid, zodat het binnen enige dagen de proeftocht en aflevering kunnen plaats vinden. Gelijk men weet, is dit het derde stoomschip, in aanbouw voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde alhier.

Afbeelding
Datum 04 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 3 oktober. Heden in de vroege ochtend vertrok van Vlissingen, geheel gereed, het op de fabriek van de Koninklijke Maatschappij De Schelde aldaar, nieuw gebouwde stoomschip COEN, kapt. C.F. van Linden Tol, buitenom naar Nieuwediep, om, na bij laatstgenoemde plaats op de gemeten mijl te hebben proef gevaren en te IJmuiden binnen te zijn gekomen, aan de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam te worden afgeleverd en overgenomen.
Dit is het derde stoomschip type A, op de fabriek De Schelde gebouwd, aan bovengenoemde Maatschappij dit jaar afgeleverd. Men hoopt met het vierde en laatste schip nog deze maand ter aflevering gereed te komen.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het stoomschip COEN, aangebouwd voor rekening der Koninklijke Paketvaart Maatschappij, heeft bij de heden ter rede van Texel gemaakte proeftocht volkomen aan de gestelde eisen voldaan. Het schip liep 12½ mijl per uur. (opm: de COEN is op 3 oktober van Vlissingen te Nieuwediep aangekomen, van waar ze op 5 oktober na gedane proeftocht weder naar IJmuiden vertrok. Ze kwam eveneens op 5 oktober te IJmuiden aan. Het schip vertrok op 28 oktober op de eerste reis, van Amsterdam naar Batavia.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1890
Krant VCO - Vlissingsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 4 oktober. Gistermorgen vroeg vertrok van hier, geheel gereed, het op de fabriek van de Koninklijke Maatschappij De Schelde nieuw gebouwd stoomschip COEN, kapt. C.F. van Linden Tol, buitenom naar Nieuwediep, om, na bij laatstgenoemde plaats op de gemeten mijl proef te hebben gevaren en te IJmuiden te zijn binnengekomen, aan de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam te worden afgeleverd en overgenomen.
Dit is het derde stoomschip type A, in dit jaar aan genoemde maatschappij afgeleverd en hoopt men in deze maand het 4e en laatste schip, bij de Maatschappij De Schelde in aanbouw, te kunnen afleveren. Naar wij vernemen, is de COEN gisteravond te 7 uur op de rede van Nieuwediep ten anker gekomen. Bij de zeer onstuimige zee hadden zich schip en machine op hun eerste tocht uitstekend gehouden.

Afbeelding
Datum 05 november 1890
Krant VCO - Vlissingsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 4 november. Heden morgen te ruim 8 uur vertrok uit de grote sluis tot aanvaarding van de eerste reis en met bestemming buitenom naar Amsterdam, het nieuw gebouwd stoomschip MAETSUYCKER, kapt. C.J. Peters, om aan de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam te worden afgeleverd. Dit is het 4e stoomschip groot model, type A, door de Koninklijke Maatschappij De Schelde gedurende dit jaar aan bovengenoemde maatschappij afgeleverd. Het schip zowel als de machine is geheel gelijk aan de stoomschepen BOTH, afgeleverd 8 juli, REAEL, afgeleverd 18 augustus en COEN afgeleverd 3 oktober. (opm: de MAETSUYCKER vertrok op 13 november op de eerste reis, van Amsterdam naar Batavia)

Afbeelding
Datum 03 januari 1891
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 3 januari. Gisteren ochtend zijn een drietal stoomschepen van de Koninklijke Paketvaart-Maa tschappij door enige daartoe uitgenodigde hoofd-ambtenaren en hoofd-officieren bezichtigd, en gisteren avond hebben zeer vele dames en heren gebruik gemaakt van de gelegenheid om de COEN te bezoeken. Des morgens stond een déjeuner, des avonds een diner klaar en zo talrijk waren bij dat laatste de aanzittenden, dat zij tot drie malen de plaatsen aan tafel vulden. Aan de algemene ingenomendheid werd uiting gegeven door de heer C. Schreutelkamp, die een toost instelde op de hoofd-agent der maatschappij, de heer Op ten Noort.
Aan de korte beschrijving, die wij gisteren van de DE CARPENTIER hebben gegeven, en die ook op de andere schepen past, kunnen wij nog toevoegen, dat zich aan boord een vrieskamer bevindt.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1900
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 augustus. De td. (opm: tijdelijke) hoofdagent der Koninklijke Paketvaart Maatschappij ontving heden uit Makassar het volgende telegram:
Het gouvernement stoomschip ZEEMEEUW bericht dat de MOSSEL op reis van Gorontalo naar Menado, nabij het eiland Patokar (opm: Pulau Pakolor, eilandje bij Noord-Celebes) is vastgelopen. Volgens berichten, door de COEN van Ternate afgezonden, steken de stenen door het schip; de lading is geworpen. De COEN vertrok met duikers van Ternate naar de MOSSEL.
Het stoomschip REYNIERSZ van de Paketvaart Maatschappij wordt dadelijk gereed gemaakt om morgen met een krachtige pomp, duikertoestellen en verdere reddingsmaterialen naar de strandingsplaats te vertrekken ten einde te trachten de MOSSEL af te brengen.

Afbeelding
Datum 07 januari 1902
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 7 januari. Volgens bij een bij de KPM binnengekomen telegram is het stoomschip COEN op reis van Singapore naar Batavia gestrand op het Arnemuiden Rif; het schip is vlot gesleept door het s.s. VAN DIEMEN en te Tandjong Priok aangekomen.

Afbeelding
Datum 08 januari 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 januari. Volgens bij de Kon. Paketvaart Mij. alhier ontvangen telegrafisch bericht, is het stoomschip COEN, op reis van Singapore naar Batavia, op het Arnemuiderrif aan de grond gelopen, maar door het stoomschip VAN DIEMEN, weder vlot en te Priok binnengesleept. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 07 februari 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 10 januari. Het stoomschip COEN van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, dat aan de grond heeft gezeten, is in het droogdok onderzocht. De reparatie wordt begroot op GBP 6000.

Afbeelding
Datum 23 april 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Volgens het verslag van de directeur van de Droogdok Maatschappij Tandjong Priok alhier, kenmerkte het afgelopen jaar zich door grote drukte, veroorzaakt door verschillende buitengewone werkzaamheden, die aan de Maatschappij werden opgedragen, waarbij de nieuwe sleephelling uitnemende diensten bewees. Zonder deze inrichting zouden de grote herstellingen elders uitgevoerd zijn, aangezien het dok voor de dagelijkse behoeften te zeer in gebruik genomen wordt om zó lang gemist te kunnen worden. Het is het voornemen der directie dit jaar aan de bestaande gereedschappen enz. een belangrijke uitbreiding te geven, ten einde beter in staat te zijn de toenemende omzet te verwerken. Het gemiddelde aantal werklieden in 1909 bedroeg 870, tegenover 495 in het vorige jaar, terwijl de uitbetaalde arbeidslonen met bijna 50 procent toenamen. Het aantal dagen, dat de sleephelling in gebruik was, bedroeg 260, tegenover 118 in 1908, het eerste volle jaar van exploitatie; het aantal dokkingen bedroeg 112, tegenover 116 in het voorgaande jaar, terwijl het aantal dokdagen 393 bedroeg, tegenover 331 in 1908. Het geregelde onderhoud van het dok ging voort en er werden evenals in het vorige jaar, 8 pontons verwisseld.
Vele belangrijke werken werden in het afgelopen jaar verricht en wel voornamelijk de verbouwing van het stoomschip VAN NOORT, ex. PAHUD, van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij. Het stoomschip is op de sleephelling verbouwd, de machines geheel opnieuw gesteld en de nieuwe stoomketels geplaatst, waarna, op de gehouden proeftocht, alles in order bleek te zijn; dit is wel het meest moeilijke werk, zeg het verslag, dat tot dusverre op Tandjong Priok werd verricht. Het stoomschip TJIPANAS, dat met belangrijke bodemschade te Tandjong Priok binnenliep, werd eveneens tot volle tevredenheid in orde gebracht. Door het Departement van de B.O.W. (opm: Burgerlijke Openbare Werken) werden aan de Maatschappij 7 klepschouwen besteld, waarvan 4 in Indië geheel werden gebouwd; 3 stuks werden klinkklaar uit Europa gezonden en te Tandjong Priok in elkander gezet. Verdere belangrijke voorzieningen werden verricht aan de volgende schepen van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, n.l. de stoomschepen BANTAM, DE CARPENTIER, COEN, SPEELMAN en DE HAAN; voorts aan het stoomschip CYCLOOP van de Opiumregie en aan de stoomschepen BRAK, CERAM en SPERWER van de Marine.
De winst bedraagt NLG 122.579, waarvan saldo ao. po. NLG 800 (v.j. NLG 869), interest NLG 1.438 (NLG 58), exploitatierekening NLG 120.341 (NLG 128.585). Verleden jaar werd NLG 13.581 afgetrokken voor onderhoud gebouwen, machinerieën en terreinen, zodat toen NLG 115.931 als zuivere winst overbleef. Van deze winst wordt de uitkering voorgesteld van 15 (v.j. 10) procent op de aandelen en NLG 96,43½ (NLG 44,44) per oprichtersbewijs.

Afbeelding