Inloggen
EMILIE - ID 13973


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1847-12-13 / 1869-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Japan

Identification Data

Bouwjaar: 1847
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: De Jong, Kortelandt & Anthony, scheepswerf St. Joris, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1847-02-04
Launch Date: 1847-11-09
Delivery Date: 1847-11-30
Technical Data

Net Tonnage: 456.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 241.00 lasts
 
Length 1: 34.80 Meters Registered
Beam: 6.07 Meters Registered
Depth: 4.86 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1847
Datum agenda: 1847-12-13
Register nr: 18470736
Scheepsnaam: EMILIE
Type: Bark
Lasten: 241
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Serruijs, E.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Marker, P.F
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1847-11-30 EMILIE
Manager: Eduard Serruys, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NPVJ

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren EMILIE volgens bijlbrief d.d. 27 november 1847:

eigenaar/aankoper  Edouard Serruys, (9/24e part),

Charles Serruys Jr. (9/24e part),

Jacobus Henricus Cornelis van der Kun (4/24e part), 

Pieter Franciscus Marker (2/24e part), allen te Rotterdam

Ship Events Data

1848-11-10: Building History
NRC 111147
Rotterdam, 10 november. Gisteren is van de werf St. Joris der scheepsbouwmeesters De Jongh, Kortelandt en Antony, hier ter stede, te water gelaten het barkschip EMILIE, gebouwd voor rekening van de weledele heer E. Serruys alhier, gevoerd zullende worden door kapt. P.F. Marker en bestemd voor de vaart op Oost-Indië. Onmiddellijk daarna zijn de kielen gelegd voor twee andere schepen.
1870-00-00: De EMILIE, die in november 1869 van Cardiff te Yokohama was gearriveerd met waarschijnlijk ongeveer 550 ton steenkolen, en eind januari 1870 nog op de rede van Yokohama lag, werd aan Japanse eigenaren verkocht. Verder lot nog onbekend. (bron Algemeen Handelsblad van 26 januari 1870 en Shipping & Mercantile Gazette 20 maart 1870)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Petrus Franciscus Marker werd geboren te Oostende op 01 januari 1806 als zoon van de Rooms-Katholieke Johannes Franciscus Marker en Petronella de Vos.

Hij was gehuwd met Anna (Aboria Toreeville?).

Hij overleed te Delfshaven op 22 oktober 1863005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.F.Marker was met vlagnummer R157 van 1838 t/m 1863 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1863 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1863 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein P.F.Marker met vlagnummer R157 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851, 1855, 1858, 1859          van de bark “Emilie”    241 last     varend voor Edmund Serruys te Rotterdam

*    1862                                                      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt P.F.Marker als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1859 van de bark “Emilie”, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 456 ton o.m., varend voor E.Serruys te Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

 

 

Datum vanaf: 1847
Kapitein: Marker, Petrus Franciscus

Familiegegevens en opleiding

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.A.Bruinseels was met vlagnummer R159 in de periode 1855 t/m 1867 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1867 is overleden058

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.A.Bruynseels met vlagnummer R159 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1855 van de bark “Pantalon”   181 last  varend voor A.E.Serruys te Rotterdam
  • 1858, 1859 van de bark “Pantalon”   181 last  varend voor Edmund Serruys te Rotterdam
  • 1862 t/m 1866 van de bark “Emilie”         241 last  varend voor Eduard Serruys te Rotterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.A.Bruynseels                                                                                                                                                                                                                    Emelie                                                                                                                                                                                                                      24 september 1859                                                                                                                                                         12 januari 1861

Bouma025 vermeldt kapitein J.A.Bruinseels als gezagvoerder gedurende:

  • 1855 van de bark “Marie Julie”, gebouwd in 1840 te Zierikzee, 374 ton o.m., varend voor E.Serruys te Rotterdam
  • 1856 t/m 1859 van de bark “Pantalon”, gebouwd in 1851 te Dordrecht, 345 ton o.m., varend voor E.Serruys te Rotterdam
  • 1860 t/m 1867 van de bark “Emilie”, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 456 ton o.m., varend voor E.Serruys te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

”Marie Julie

De bark Marie Julie was de tweede van dit scheepstype, die in Zierikzee werd gebouwd. Op 25 juli 1840 werd op de scheepswerf De Goede Intentie de kiel voor dit schip gelegd. Opdrachtgever was de reder S.Serruys uit Rotterdam. Het schip, bestemd voor de vaart op Oost-Indië was 235 Javalasten (486 ton) groot.

In zeer korte tijd werd de bouw van de romp voltooid: vier maanden, een Zierikzees rekord. Op 28 november 1840 liep het schip van stapel. Op de 20e februari 1841 was de Marie Julie voltooid en gereed voor de vaart.”074. De eerste kapiten was F.J.Marker - zie aldaar.

 

Zierikzeesche Courant dd 17 februari 1864

Op 15 februari 1864 is te Brouwershaven binnengelopen de “Emelie” onder kapitein J.A.Bruinseels komend van Batavia naar Rotterdam.

Zierikzeesche Courant 06 april 1864

Te Brouwershaven gearriveerd op 04 april 1864 de “Emilie”, kapt. J.A.Bruinseels  komend van Rotterdam op weg naar New York.

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Bruinseels, J.A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.A.Joha was met vlagnummer R159 in de periode 1868 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.A.Joha als gezagvoerder gedurende:

*    1868 t/m 1869 van de bark “Emilie”, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 456 ton o.m., varend voor E.Serruys te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Van Internet via google: Serruys rederij, “De Noordhollandse tak … “

Anne Antonius, geb. Alkmaar 26.11.1836, ov. Dordrecht 19.2. 1906. Anne Antonius trouwt Dordrecht 30.9.1868 Adriana Hendrika van Twist, geb. ald. 30.3.1845, ov. ald. 17.2.1923, dr. van Willem en Adriana van der Giessen.

Hij heeft de zeevaartschool in Amsterdam doorlopen om voor stuurman te worden opgeleid. Hij is daarna naar zee gegaan en op de duur kapitein bij de grote vaart geworden. Veel heeft hij gevaren in de wateren tussen China en het vroegere Ned. Oost-Indië. Zijn jongste broer, die eveneens voer, feliciteert Anne met zijn bevordering tot kapitein en beklaagt zich zelf over zijn slechte situatie. Hij verdient zo weinig dat hij overweegt naar Nederland terug te keren, als het tij niet snel keert.

Een van de laatst reizen die Anne heeft gemaakt, had tot doel een schip met lading te verkopen. Het ging daarbij om het barkschip Emilie, dat in Rotterdam bij de firma De Jong, Kortland en Anthonie was gebouwd en op 9.11.1847 daar te water was gelaten. Het schip behoorde toe aan de rederij E. Serruys te Rotterdam. Kapitein Joha voer als laatste met dit schip, dat in Cardiff met steenkool was geladen, naar Japan, waar hij schip met lading in opdracht van de eigenaars heeft verkocht. Als passagier keerde hij naar ons land terug. Van dat schip hing in de woning van Anne Joha een schilderij.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Joha, Anne Antonius

Afbeeldingen


Omschrijving: EMILIE, aquarel gemaakt in 1848, kapitein P.F. Marker. In bezit van de erven van kapitein Anne Antonius Joha, Het schilderij is waarschijnlijk door kapitein Marker direct of indirect overgedragen aan kapitein Joha
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: EMIL:IE
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

NRC 231247
Rotterdam, 22 december. De EMILIE, kapt. P.F. Marker, naar Samarang, welke gereed was om deze stad te verlaten, is hierin door de sterke ijsgang verhinderd geworden en zal dus, wanneer de vorst, welke thans zeer streng is, blijft aanhouden, genoodzaakt zijn alhier te overwinteren.

NRC 010756
Canton, 8 mei. Vrachten. De EMILIE  is gecharterd van Manila naar Europa tot GBP 4.10/- tot GBP 5.0/-

NRC 260159
Batavia, 8 december 1858. De EMILIE is bevracht tot NLG 36,- voor suiker van Tagal naar Nederland.


NRC 160264
Brouwershaven, 16 februari,. Het alhier van Batavia gearriveerde Nederlandse schip EMILIE, kapt. Bruinseels, heden morgen naar Hellevoetsluis opgesleept wordende, is bij Bruinisse aan de grond geraakt. Men denkt, dat het schip vanavond vlot zal komen. (opm: de EMILIE is de volgende ochtend zonder lichten vlot gekomen en naar Hellevoetsluis opgesleept)

AH 151265
Batavia, 15 november. De EMILIE, kapt. Bruinseels, is heden alhier van Melbourne aangekomen.

NRC 100968
Rotterdam, 9 september. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij is ter bevrachting aangenomen de EMILIE, kapt. A.A.  Joha, van Cardiff naar Yokohama voor ca. 550 ton (opm: ongetwijfeld steenkolen)

Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.138
DVD VIII – 320, 321
BIJLBRIEF
Naam schip EMILIE

plaats en datum acte bijlbrief, Rotterdam, 27 november 1847

type schip bark

bouwwerf/verkoper Johannes Jan de Jong, voor zijn firma De Jong, Kortlandt & Anthony, op hun werf St. Joris aan de Houtlaan te Rotterdam

gevoerd door kapt. Pieter Fransciscus Marker

eigenaar/aankoper Edouard Serruys, (9/24e part), Charles Serruys Jr. (9/24e part), Jacobus Henricus Cornelis van der Kun (4/24e part), en Pieter Franciscus Marker (2/24e part), allen te Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 456 tonnen (meetbrief Rotterdam, 14 november 1847)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 34,80 m., breed, 6,07 m., hol 4,86 m.

kiellegging 4 februari 1847

tewaterlating 9 november 1847, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 30 november 1847

nummer van registratie deel 122, folio 182, recto, vak 2 en 3

notaris Willem Kley, notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 010208

Naam EMILIE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1847
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1847
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. – No. 138