Inloggen
CHESTER - ID 1363


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-04-10 / 1915-02-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1888
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Steamship
Type: Tanker, ruwe olie
Type Dek: Part. shade deck
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Russell & Co. Ltd, Port Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 175
Launch Date: 1887-00-00
Delivery Date: 1888-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Duncan Steward & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (22 , 36 & 58 - 42)
Speed in knots: 8.50
 
Gross Tonnage: 2568.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1637.00 Net tonnage
Deadweight: 4150.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 311.70 Feet (British) Registered
Beam: 39.20 Feet (British) Registered
Depth: 25.00 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-04-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: CHESTER
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Lamberti, H.J.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: ja
voor de American Petroleum Company1891-04-10, uitvoering47-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1888-00-00 CHESTER
Manager: Hermann Stursberg & Co., New York. Mgrs., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: S.S.'Chester' Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Date/Name Ship 1891-00-00 CHESTER
Manager: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NJWQ

Ship Events Data

1893-02-16: Damaged
Londen, 17 februari 1893. Het Nederlandse stoomschip CHESTER, van Rotterdam naar New York, is met defecte machine en schade aan de schroef Halifax binnengelopen.
1894-03-09: Stranded
Rotterdam, 10 maart 1894. Volgens telegram uit Baltimore, is het Nederlandse stoomschip CHESTER van Amsterdam naar Baltimore, te Cobb Island benoorden Kaap Charles gestrand, assistentie is derwaarts gezonden
1894-08-31: Damaged
IJmuiden, 31 augustus 1894. Bij het in de sluis komen liep het Nederlandse tankstoomschip CHESTER tegen de remming en bracht daaraan schade toe. Het anker drong door de huid van het schip, juist boven de waterlijn en beide handen van het anker zijn bij de schacht afgebroken.
1894-09-08: Collision
Amsterdam, 8 september 1894. Het stoomschip CHESTER, heden van hier naar New York vertrokken, is in het Noordzeekanaal in aanvaring geweest met het van de Zwarte Zee komende stoomschip TEUTONIA. Van de CHESTER werden enige boegplaten aan bakboord ingedrukt, terwijl de TEUTONIA slechts geringe schade bekwam.
1899-02-00: Damaged
Amsterdam, 13 februari 1899. Het Nederlandse stoomschip CHESTER, van Philadelphia hier aangekomen, heeft zwaar stormweder doorstaan. Een sloep werd verbrijzeld, de achterstuurkast is overboord geslagen, het achterstuurrad beschadigd, terwijl ook enige kajuitsdeuren weggeslagen of beschadigd zijn.
1899-04-04: Grounded
Maassluis, 4 april 1899. Het Nederlandse tankstoomschip CHESTER geraakte gisterenochtend door mist op de Maasvlakte aan de grond, dicht bij het oude Brielsche Gat. Reddingboten gingen derwaarts.
1901-09-00: Damaged
Antwerpen, 17 september 1901. De gezagvoerder van het stoomschip CHESTER, van Baltimore hier aangekomen, rapporteert dat tijdens stormweder één van de schroefbladen werd verloren en een deel der machine defect werd.
1904-03-11: Stranded
Dardanellen, 11 maart 1904. Het Nederlandse stoomschip CHESTER op reis van Batoum naar Rotterdam is gestrand bij Genishehr Bank. De bergingstomers DALHOUSIE, WARREN HASTINGS en KNIGHT OF ST PATRICK verlenen assistentie.
1909-04-05: Damaged
Londen, 5 april 1909. Volgens bericht uit Kustenje (opm: = Constantza) heeft het van Antwerpen komende Nederlandse stoomschip CHESTER tegen de kade aldaar gestoten, waardoor schroefas en schroef verloren gingen.
1915-02-02: Final Fate:
Het tankschip ss. 'Chester' (1888) van de American Petroleum Company te Rotterdam, op weg van New York naar Rotterdam, is op de Atlantische Oceaan zinkende, na getroffen te zijn door een orkaan. De bemanning weet het schip te verlaten na het in brand gestoken te hebben, waarna het schip op 4 februari zinkt. De bemanning kan hierbij worden gered door het Amerikaanse ss. 'Philadelphia'.
1915-02-04: NRC 060215
Rotterdam, 6 Febr. Men seint ons uit Londen: Volgens een Reutertelegram is het NederIandsche stoomschip Chester in de Atlantischen Oceaan verongelukt. De bemanning is gered. ( De Chester van de American Petroleum Company te Rotterdam, in 1888 te Greenock gebouwd, was groot bruto 2568 en netto 1637 register ton ).

Op reis met een lading petroleum van New York naar Rotterdam ondervond de CHESTER op de Atlantische Oceaan bijzonder slecht weer: Zuid-Zuid-Wester orkaan, hoge, wilde zee, regen en hagel. Op 2 februari 1915 te 13.30 uur werd zij door een geweldige stortzee getroffen. Het voorluik werd ingeslagen en het dek aan de achterkant van dat luik werd 5 duim ingedrukt, stuurhuis en kaartenkamer weggeslagen De brug tot aan de grote mast geworpen en het schot aan de voorzijde van het spardek brak en er ontstond nog meer grote schade. Van 2 tot 4 februari duurde de strijd om de CHESTER te behouden. Toen dan ook het stoomschip PHILADEPHIA in de buurt kwam werd het schip op 4 februari 1915 door de 33 opvarenden verlaten en zij werden allen onder moeilijke omstandigheden door de PHILADELPHIA gered en de CHESTER werd, nadat zij in brand was uitgestoken, opdat het wrak snel zou zinken en geen gevaar voor de scheepvaart zou opleveren, in positie 47.06. N. - 32.53. W./ geabandoneerd. Nog op 6 februari werd het geabandoneerde wrak van de CHESTER brandend gesignaleerd.

Afbeeldingen


Omschrijving: CHESTER
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten