Inloggen
SOOLO - ID 13596


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1843-12-05 / 1861-05-27 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1843
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: C. Gips & Zn. - Werf 'De Nijverheid', Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Date Laid Down: 1841-04-28
Delivery Date: 1843-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 354.00 lasts
Gross Tonnage 2: 660.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 38.00 Meters Registered
Beam: 6.88 Meters Registered
Depth: 5.68 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1843
Datum agenda: 1843-12-05
Register nr: 18430629
Scheepsnaam: SOOLO
Type: Bark
Lasten: 354
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Groot Roelants & Co
Plaats: Schiedam
Kapitein op moment van verzoek: Teunissen, T.B.
Opmerkingen: een zeebrief
Turkse pas

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1843-12-05 SOOLO
Manager: Firma De Groot, Roelants & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands

Ship Events Data

1860-02-20: Damaged
Hongkong, 27 februari. Het op 4 dezer van hier naar Shanghai vertrokken Nederlandse schip (opm: bark) SOOLO, kapt. P.C. van der Meulen, is de 20e met schade uit zee geretourneerd en ligt thans te reparareren.
1860-11-30: Damaged
St. Helena, 6 december. Het Nederlandse schip (opm: bark) SOOLO, kapt. P.C. van der Meulen, van Batavia naar Amsterdam, is hier 30 november lek binnengelopen. De 2e december werd het schip nagezien en men besloot de lading te lossen om te repareren. Bij een tweede onderzoek dat gisteren ingesteld werd, bevond men dat het lek gestopt was en het schip zal nu, na gekalefaat te zijn, de lading weer innemen.
1861-05-27: Sold at auction
Advertentie. C.S. Oolgaardt, makelaar, zal op maandag de 27e mei 1861, des avonds ten zes ure, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris Joans. Oolgaardt, presenteren te verkopen: het extraordinair welbezeild, in anno 1860 nieuw gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd SOOLO, gevoerd door kapt. P.C. van der Meulen. Volgens Nederlandse meetbrief lang 38 ellen, wijd 6 ellen 88 duimen, hol 5 ellen 68 duimen, en alzo gemeten op 660 tonnen of 349 lasten. Liggende aan de werf Koning William, op de Kadijk. Breder bij inventaris en bericht bij bovengenoemde makelaar of bij de heren De Groot, Roelants & Co, te Schiedam en de cargadoors Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam.
1861-05-27: Final Fate: Broken up

In Nederland te houden veilingen van schepen en scheepsparten.
Te Amsterdam op 27 mei:
- Het schip (opm: bark) SOOLO, kapt. P.C. van der Meulen, gebouwd in 1843, groot 349 lasten (opm: voor de sloop verkocht)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

T.B.Teuniszen(sic) was getrouwd met Trijntje Nannes Zwerver, geboren op 06 januari 1800 en overleden op 16 december 1888118

 

Tonis Barends Tonissen, oud 30 jaar, geboren te Hindelopen als zoon van Barend Tonis Tonissen en Geertje Jarigs trouwde op 09 mei 1822 te Hindelopen met Trijn Tonis Zwerver, oud 22 jaar, geboren te Hindelopen als dochter van Nanne Douwes Zwerver en Lybe Hendriks. tresoar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.B.Teunisse (adres P.Blom te Amsterdam) werd met vlagnummer 347 per 10 mei 1836 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.Blom. Als zijn schip is genoemd “De Jonge Jan”. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 03/10 mei 1836 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Teunis Barends Teunisse, oud 43 jaar, voerend de bark “Johannes Arnoldus”, geen adres vermeld, op voordracht van kapitein G.Blom. Hij kreeg vlagnummer 347023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 januari 1847 vraagt de weduwe van kapitein T.B.Teuniszen, geb. T.N.Zwerver om een uitkering. deze wordt haar in de vergadering dd 27 mei 1847 toegekend met ingang van 01 februari 1847.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 08 juni 1847 staat de mededeling dat per 01 februari 1847 een uitkering is toegekend aan de weduwe van kapitein T.B.Teuniszen.023

In de notulen dd 26 maart 1889 van de Algemene Vergadering staat vermeld een: “Brief van Notaris K.Tjebbes te Workum aangaande de uitkeering aan de Wed. T.B.Teunissen.”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer       jaren          type          scheepsnaam                          naam reder/boekhouder

       347               1836          barkent.   De Jonge Jan                          B.D.Bosscher

                           1837-1838    barkent.   De Jonge Jan                          De Groot Roelands & Co

                           1839-1840    bark         De Prins Veldmaarschalk    idem

                              1841          bark         De Prins Veldmaarschalk    Hoogewerf & Chabot te Rotterdam

                           1842-1843    bark         Christiaan Huygens              de Groot, Roelands & Co te Schiedam

                           1844-1846    bark         Solo                                          idem

 

"T.B.Teunissen verliet in 1843 de Prins Veldmaarschalk om het commando over de nieuwgebouwde Soolo op zich te nemen; ..."039.

 

Bouma025 vermeldt T.B.Teunissen als kapitein gedurende:

* 1836 op de sch.kof “Johannes Arnoldus”, gebouwd in 1828 te Harlingen, 180 ton o.m., varend voor Bosscher & Bouma te Amsterdam. Het schip werd in 1836 te Amsterdam geveild;

*   1836 t/m 1838 van de barkentijn “Jonge Jan”, gebouwd in 1824, bouwlocatie niet vermeld, 238 ton o.m., varend voor B.D.Bosscher te Amsterdam;

*   1839 van hetzelfde schip maar nu varend voor de Groot Roelants te Schiedam;

*   1840 t/m 1842 op de bark “Prins Veldmaarschalk”, gebouwd in 1839 te Schiedam, 465 ton o.m., varend voor de Groot, Roelant & Co te Schiedam;

*   1845 t/m 1847 op de bark “Sooloo”, gebouwd in 1843 te Schiedam, 660 ton o.m., varend voor de Groot Roelant te Schiedam.

 

Bouma025 vermeldt T.B.Teuniszen als gezagvoerder gedurende:

*   1843 t/m 1844 van de bark “Christiaan Huygens”, gebouwd in 1842 te Schiedam, 537 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Hessel Murk Lels als gezagvoerder van het:

Fregat “De Vrienden”, dd 06 september 1830, kapitein Hessel Nurk Lels , bestemming Batavia, 26 bemanningsleden waaronder Tones Barend Teunessen, 38 jaar uit Hindelopen, honoraium f 40-,-

 

 

 

Overige bijzonderheden

T.B.Theunissen verzorgde per 07 januari 1844 vanuit Hellevoetsluis met de “Sooloo” een troepentransport van 5 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 24 april 1844 na 108 dagen065.

 

Handelsblad 14 november 1836

B.D.BOSSCHER, Makelaar, zal op Maandag den 14den November 1836, des Avonds ten Zes Ure, in de Nieuwe Stads Herberrg, aan het Y, verkoopen:

Het extra ordinair welbezeild met koperen Bouten gebouwd en gekoperd Nederlandsch Tweemast GALJOOTSCHIP, genaamd JOANNES ARNOLDUS, gevoerd door Kapt. T.B.Teunessen, volgens Meetbrief lang 26 ellen 60 duimen, wijd 5 ellen 66 duimen. Breedder bij de inventaris vermeld en berigt bij genoemde Makelaar.

 

 

Datum vanaf: 1843
Kapitein: Teunisse, Teunis Barends

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.R.Butter als gezagvoerder gedurende:

  • 1837 t/m 1839 van de galjoot “Daniël Marius”, gebouwd in 1810 te Oostende, 113 ton o.m., varend voor Loopuit & Co te Schiedam;
  • 1841 van de hoeker (sch.brik) “De Leeuw”, gebouwd in 1840 te Vlaardingen, 228 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
  • 1843 t/m 1844 op de bark “Prins Veldmaarschalk”, gebouwd in 1839 te Schiedam, 465 ton o.m., varend voor de Groot, Roelant & Co te Schiedam;
  • 1848 op de bark “Sooloo”, gebouwd in 1843 te Schiedam, 660 ton o.m., varend voor de Groot Roelant te Schiedam. J.R.Butter overleed in 1848.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1847
Kapitein: Butter, J.R.

Familiegegevens en opleiding

Marinus Korteland werd geboren op 10 december 1804 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Kornelis Korteland en Lena van der Velden. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Houttuin Wijk 11 nr.195.

Hij trouwde op 03 september 1828 te Rotterdam met Magdalena Cornelia Jorissen, gedoopt 26 mei 1805 te Rotterdam als dochter van de Rooms Katholieke Petrus Antonius Jorissen en Maria Meerman.

Hij overleed te Rotterdam aan de Schielandsche Zeedijk Wijk 15 nr.674 op 24 december 1854005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.Korteland was met vlagnummer R53 in de periode 1840 t/m 1854 effectief lid van het Rotterdams zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Jaarverslagen 1855, 1858 en 1858 van de Maatschappij (Maritiem Musum, Rotterdam) staat vermeld dat zijn weduwe een jaarlijkse uitkering kreeg van f 150,-058.

 

De schepen van de kapitein

Martinus Korteland werd in 1849 gezagvoerder van de Sooloo. Hij was eerder stuurman op de Eendragt (en na Gieseke's dood in 1840 tijdelijk kapitein) en gezagvoerder op De Groot Roelants & Co's Mercator039.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein M.Korteland met vlagnummer R53 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851            op de bark “Soolo        354 last        varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

 

Bouma025 vermeldt M.Korteland als gezagvoerder gedurende:

*    1842 t/m 1848 op de bark “Mercator”, gebouwd in 1840 te Schiedam, 450 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*    1849 t/m 1854 op de bark “Sooloo”, gebouwd in 1843 te Schiedam, 660 ton o.m., varend voor de Groot Roelant te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Op 27 december 1852 werd Hendrik Pieter Kluit vanuit de Amsterdamse kweekschool voor de Zeevaart als scheepsjongen geplaatst op de "Soolo" onder kapitein Korteland. De reis ging van Schiedam naar Australië en keerde in Nederland terug op 27 februari 1854004-533/2232.

De bark "Sooloo" stond onder gezag van kapitein M.Korteland van 1849-1855025.

 

M.Kortland (sic) verzorgde per 24 januari 1853 vanuit Hellevoetsluis met de “Soolo” een troepentransport van 5 officieren en 100 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 28 april 1853 na 94 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Korteland, Marinus

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van de Erve was met vlagnummer R283 in de periode 1850 t/m 1856 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein K. van de Erve met vlagnummer R283 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851             van de bark “Albrecht Beyling”           263 last     voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

*    1855             van de bark “Soolo”                              354 last     voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

 

Bouma025 vermeldt K.v/d Erve als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1854 van de bark “Albrecht Beyling”, gebouwd in 1849 te Schiedam, 507 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.;

*    1855 t/m 1856 op de bark “Sooloo”, gebouwd in 1843 te Schiedam, 660 ton o.m., varend voor de Groot Roelant te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant dd eind december 1852 (preciese datum niet vermeld) staat onder de rubriek Scheepsberichten het volgende.096:

HARTLEPOOL 8 Januarij. De Holl.bark Albrecht Beijling, kapt. v.d.Erver, alhier van Texel gearriveerd, heeft op de reis in een storm een matroos, genaamd R.H.Sassen, over boord verloren. Men was onmiddellijk na het ongeval bijgedraaid en had een boot over boort gezet, doch niets van de drenkeling ontdekt.”

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Erve, K. van de

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk