Inloggen
DILIGENCE - ID 13126


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1832-00-00 / 1837-08-22 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1832
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Louis Lecarpentier (Scheepswerf 'Staketsel'), Antwerp, Netherlands
Date Laid Down: 1829-12-04
Launch Date: 1830-10-24
Delivery Date: 1832-09-24
Technical Data

Net Tonnage: 700.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 36.65 Meters Registered
Beam: 6.57 Meters Registered
Depth: 5.93 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1832
Datum agenda: 1832-07-06
Register nr: 18320472
Scheepsnaam: DILIGENCE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Loos, F.J.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Bos, H.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
verzoeker moet nodige bescheiden overleggen

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1830-11-29 DILIGENCE
Manager: François Joseph (Franciscus Jozephus) en Ioannes Lambertus Loos, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: François Joseph (Franciscus Jozephus) en Ioannes Lambertus Loos, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Date/Name Ship 1832-08-16 DILIGENCE
Manager: François Joseph (Franciscus Jozephus) Loos, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: François Joseph (Franciscus Jozephus) Loos, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: François Joseph Loos werd voor NLG 6.375 alleen eigenaar.

Ship Events Data

1837-08-22: Final Fate: Burnt

Op 22 augustus 1837 is de DILIGENCE onder kapt. Hendrik Bos op de rede van Passaroeang in brand geraakt en vervolgens gezonken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Ene Hendrik Bos werd geboren ca. 1786 te Amsterdam als zoon van Pieter Bos en Eliesebet van der Sluis.

Hij trouwde op 20 juni 1834 te Amsterdam ALS SCHIPPER met Cornelia de Bruijn, geboren ca. 1787 te Amsterdam als dochter van Hendrik de Brruijn en Johanna van der Laar. Cornelia was de weduwe van Jurriaan Brikzel

 

Hendrik overleed  in 1855 volgens opmerking in het Jaarverslag van het zeemanscollege (zie hierna)

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Bos was op 14 september 1819 één van de elf oprichters van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”. Hij had in de ledenlijst van 1819 het vlagnummer R9, maar in dat van 1826 nr. 10. Dit laatste nummer behield hij t/m 1854. Wanneer tussen 1819 en 1826 dit nummer gewisseld is. kan ik niet nagaan door het ontbreken van ledenlijsten uit deze periode058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Onder de “Ingekomen Berigten Gevoegd achter het Verslag over 1821”staat het volgende:

“Het Lid No.10 (i.c.M.D.Meijer of Hendrik Bos) heeft een plan aan de Maatschappij vertoond, om zonder Rekening, maar alleen met de hoogte meting van de Noordster de Breedte of Pools hoogte te vinden, door het rond draaijen van de binnenste schijf van dat Plan; voor Notitie aangenomen zonder verder gevolg. Dit Plan scheen van Amerikaanse afkomst”058.

In het Jaarverslag 1838 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart  (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld, dat kapitein Bos gerechtigt is een toelage te ontvangen vanwege het verlies van zijn schip, maar dat hij van dat recht “edelmoediglijk” afstand heeft gedaan. Hij is vervolgens door het College vrijgesteld van contributiebetaling in 1838.

In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1855 is overleden en in dat jaar eindigde dus zijn lidmaatschap.

De schepen van de kapitein

In 1824 was H.Bos gezagvoerder van de Rotterdamse brik de “Concordia” (122 lasten). De boekhouder was J.Schuurman & Co te Utrecht012.

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein H.Bos als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1849 en 1851 maar zonder vermelding van een schip

 

Bouma025 vermeldt H.Bos als gezagvoerder gedurende:

  • 1824 t/m 1830 op de brik “Concordia”, bouwjaar en -plaats niet vermeld, 228 ton o.m., varend voor Schuurman & Co te Rotterdam;
  • 1832 t/m 1837 op het 3/m schip “Diligence”, gebouwd in 1830, 666 ton o.m., varend voor F.J.Loos te Amsterdam. “Op de reede van Passaroeang in brand geraakt en ontploft door buskruit”. Van Sluijs013 vermeldt “Lag 1832 te Amsterdam nieuw gebouw in lading”.
  • 1840 t/m 1843 van het fregat “Diligence”, gebouwd in 1839 te Capelle aan de IJssel door W. en J.Hoogendijk, 744 ton o.m., varend voor van Gend & Loos te Amsterdam zie ook 011;

Handelsblad 30 oktober 1839:

Rotterdam, 28 October, Den 23sten dezer is te Capelle op den IJssel van de werf van W.enJ.Hoogendijk en Co met goed gevolg van stapel geloopen het fregatschip Diligence, groot 1000 tonnen, voor rekening van den Heer J.T.Loos, te Amsterdam, en zullende gevoerd worden door kapt.H.Bos (Rott.Ct)”.

  • 1844 van het 3/mschip “Emma”, gebouwd in 1820, bouwlocatie niet vermeld, 576 ton o.m., varend voor van Gend & Loos te Amsterdam. Het schip strandd in 1844 te Havana.

 

Overige bijzonderheden

Op 16 november 1826 werd Jacobus Elie van Hoogenhuyze vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op de “Concordia” onder kapitein Hendrik Bos voor een reis van Rotterdam naar Batavia. Jacobus keerde terug op 29 oktober 1827004(532/1486).

Op 09 april 1838 verging op de ondiepten van de Banjaart bij Veere het fregat “De Zeeuw” onder gezag van kapitein J.J.ter Hofsteede (zie aldaar). Dit ongeluk is uitgebreid beschreven in het Handelsblad van 12 en 14 april 1838. In het verslag van 14 april staat de volgende zinsnede:

“… Ten 4 ure in den namiddag besloot men het schip te verlaten; de barkas, met 19 personen, is ten 9 ure des avonds op Schouwen aangekomen; maar de sloep, waarin zich de passagiers bevonden, heeft den geheelen nacht in de branding omgedoold en groote gevaren doorstaan, tot dat de menschen (waaronder zich de equipage van het verbrande schip Diligence van Amsterdam, bevond) des morgens ten 6 ure door een vaartuig zijn opgenomen en naar Zierikzee vervoerd.”

De “Vrienden” op de rede van Batavia057:

05 december 1834      “... Loste ballast in een prauw doch door de harde opkomende wind uit het westen waare genootzaakt de prauwen te laaten gaan  ten 12 uren kwam het schip Deligenze op ons toe drijven  Staaken gedurig van ons ketting om niet aan alkander te koomen  Doch woerden eindelijk genootzaakt om ons ketting te laten slippen daar wij dezelve eerst van een goede boei en boeireep voorzagen  Lieten toen ons 2de anker vallen  staken op ¾ touw  zetten het 3de zwaar anker af  Staken t niew zwaar touw en met den avond de wind afnemend  Ligte de equipage der Delizinge Capt H.Bos de boeireep der ketting indien mogelijk was het anker voor ons te lichten  Doch door het zware stampen der bood slipte de boeireep der ketting...”.

06 december 183        “ ... viste des morgens tot 8 uren naar de ketting en anker maar konden hetzelve niet ontwaaren ... des avonds om 6 uren de Co afnemende Gingen aan het vissen  Raakte vast naar gissing der merken waar de ketting lag  Kreegen een bood met 10 man tot adsistentie van Capt. Bos doch konden hetzelve niet lichten ...”.

07 december 1834      “... Bragten een zwaar werp en kabeltouw uit waar het schip de Deligenze het meede ligten ...”.

“De Vrienden” op de rede van Soerabaja:17 december 1834       “... heden avond arrieveerde alhier het schip Delizenge Capt H.Bos ...”.

“De Vrienden” op de rede van Passoeroean057:

01 januari 1835 “... heden morgen arriveerde alhier ter rheede het schip Deligenze Capt. H.Bos ...”.

Het fregat Diligence onder gezag van Hendrik Bos en met 37 manschappen dateerde de monsterrol op 01 juni 1833 met bestemming Batavia. Boekhouder F.J.Loos011.

De schrijfwijze van het schip varieert: Deligenze/Deliginze/Delizenge, waarbij het onderscheid tussen een e en een i niet altijd duidelijk is. Het is ongetwijfeld een fonetische weergave van “Diligence”, hetgeen blijkt uit de monsterrol en de vermeldingen in Bouma025. Deze auteur noemt kapitein H.Bos de gezagvoerder van 1832 t/m 1837 van het fregat de “Diligence” varend voor F.J.Loos te Amsterdam.

Van Sluijs013  spreekt van Dilegence. Deze auteur meldt tevens berichten uit het Handelsblad van 05 en 06 december 1837 waarin sprake is van het vergaan van dit schip op 22 augustus 1837 onder kapitein Bos op de rede van Passoeroean. Het schip is in brand gevlogen en na het springen van het buskruit uit elkaar geslagen. De bemanning werd gered.

H.Bos verzorgde per 16 december 1826 vanuit Hellevoetsluis met de “Concordia” een troepentransport van 3 officieren en 80 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 12 april 1827 na een reis van 117 dagen.

Per 12 augustus 1834  vertrok een H.Bos vanuit Nieuwediep met de Diligence en 15 officieren plus 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 23 november 1834 na 103 dagen, waarbij 1 militair onderweg was overleden065.

Berichten uit het Handelsblad:

  1. 05 december 1837 in de rubriek Scheepstijdingen

“Volgens brief van Batavia, dd 29 Augustus, is het schip Diligence, kapt. H.Bos, van Amsterdam, te Passaroeang geheel verbrand. De equipage is gered”.

dd 06 december 1837 in de rubriek Scheepstijdingen

“Het schip Diligence, kapt.Hendrik Bos, is, volgens brief van Batavia van den 28sten Augustus, (reeds voorloopig in ons vorige Nommer medegedeeld) in den voormiddag van de 22sten dito, ter reede van Passaroeang liggende, in brand geraakt en des namiddags ten vier ure door het springen van het buskruit uit elkaar geslagen en in vijf vademen water gezonken; het volk had zich ter nauwernood kunnen redden, zonder het minste, zelfs van hunne kleederen te hebben kunnen bergen, en was van alles ontbloot, met de grootste menschlievendheid door de ingezetenen van Passaroeang opgenomen, terwijl van het schip of van de lading niets had kunnen geborgen worden; de oorzaak van den brand was onbekend”.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 08 mei 1838 staat het verzoek van twee bemanningsleden/leden van het College van het schip Diligence onder kapitein H.Bos om onderstand “als hebbende door brand hun schip verloren”.023. Een overeenkomstig verzoek van 9 bemanningsleden van de “Diligence” staat in de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 april 1838. Zij krijgen een maand gage uitgekeerd.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 juli 1844 vraagt een bemanningslid van het schip de “Emma” onder kapitein H.Bos om een ondersteuning vanwege een schipbreuk.042.

Rotterdamsche Courant 29 januari 1820114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

Surinamen: het gekoperd Fregatschip de TWEE VRIENDEN, kapt. Hendrik Bos….

Rotterdamsche Courant 05 december 1820114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:….

….Surinamen: het gekoperd Fregatschip de TWEE VRIENDEN, kapt. Hendrik Bos…..

 

Rotterdamsche Courant  06 februari 1821114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

….Surinamen: het gekoperd Fregatschip de TWEE VRIENDEN, kapt. Hendrik Bos, mede voor passagiers, om den 5 februari te vertrekken.

Idem: het Brikschip de GONNEMIE, kapt. Willem Reijmers, mede voor passagiers, om in de loop dezer maand februari te vertrekken…..

Rotterdamsche Courant 27 februari 1821114

Rotterdam 26 februari. …..Den 26 dezer zeilden de schepen de HOOP, L. Das, naar Lissabon; BETSEY, J. Roepel, en DE TWEE VRIENDEN, H. Bos, naar Surinamen; POCAHUNTAS, F.A. Rijnolds, naar Baltimore; PIETER EN J. Chambers, en de JONGE JACOBUS, H.J. Bonn, naar Batavia; SOPHIA CHRISTINA, L. de Koning, naar Genua, en MARIE AUGUSTINA, kapt. Villanumores, naar Nantes. De wind O.

 

Rotterdamsche Courant 13 november 1821114

Rotterdam 12 november. Door kapt. A. van der Meijden, komende van Malaga, en voerende de nummervlag R 111, is op den 1 november, des middags te 12 uren, 5 mijlen N.O. ten O. van Zuid-Voorland (opm: South Foreland), gezien het schip, voerend de nummervlag R 10, zijnde H. Bos, van Rotterdam naar Surinamen gedestineerd.

 

Rotterdamsche Courant 30 oktober 1821114

Rotterdam, 29 oktober.

....Den 28 arriveerde kapt. Knocker, met de brieven van den 27, van Harwich, en zeilden PHANIX, J. Lewfestij, naar Guernsey; de FENIKS, J. Kardas, en FLORA, J.H. Jonker, naar Brest; FREDRIK, J. Davids, naar St. Ubes (opm: Setubal); OTTER, T. Downing, naar Sumatra; BARON VAN DER CAPELLEN, W. Purvis, en DIJKZIGT, J. Schaap, naar Batavia; de VROUW GERARDA, C. Schultz, en de TWEE VRIENDEN, H. Bos, naar Surinamen; AURORA, G. Johannes, naar Liverpool; dezelven zijn, door de stilte van wind, onder de Goereese haven ten anker gekomen; de wind O. dik en mistig.

 

Rotterdamsche Courant 01 november 1821114

Rotterdam, 1 november. Van Helvoetsluis wordt van den 30 oktober gemeld: den 29 zeilden naar zee de schepen de VROUW GERARDA, C. Schultz, en de TWEE VRIENDEN, H. Bos, naar Surinamen en ZORG EN VLIJT, J.E. Zwart, naar Brest….

 

Rotterdamsche Courant 13 november 1821114

Rotterdam 12 november. Door kapt. A. van der Meijden (opm: voerende de hoeker NEERLANDS KROONPRINS), komende van Malaga, en voerende de nummervlag R 111, is op den 1 november, des middags te 12 uren, 5 mijlen N.O. ten O. van Zuid-Voorland (opm: South Foreland), gezien het schip (opm: TWEE VRIENDEN), voerend de nummervlag R 10, zijnde H. Bos, van Rotterdam naar Surinamen gedestineerd.

 

Rotterdamsche Courant 20 november 1821114

Rotterdam, 18 november. Extract uit een brief van kapt. H. Bos, voerende het schip de TWEE VRIENDEN, gedestineerd van Rotterdam naar Surinamen, geschreven aan boord den 6 november 1821, tussen Calais en Douvres (opm: Dover):

Na mijn laatste van den 29 oktober, u met de loods van boord gezonden, liep de wind in het Z.W. doch goed weer, waarmede wij opwerkten tot onder de kust van Engeland. Den 1 november ondervonden wij aldaar een harde wind, welke weldra in een storm veranderde, vergezeld van hagel en donder, die zo allervreselijkst was, dat, als het ware, de zee in de afgrond kookte, hetgeen mij niet geheugt ooit gezien te hebben; dit was van zaterdag op zondag; ons digtgereefde groot-marszeil werd weggeslagen, doch kregen zondag weder een ander vast; de wind was van het N.W. en N, waardoor ik zwaar zeilen moest om van de wal te houden; het galjoen is beschadigd; aan bakboordzijde de verschansing weggeslagen en een partij lopend touwwerk gebroken; dit is bij mijn weten de aanmerkelijkste schade, die bekomen hebbe, hetgeen erger gewacht had. Maandag den 5 dezer begon het te bedaren en de zee werd stil.

Gisterenmorgen om 8 uren ontdekte ik een schip in het Z.W. van ons met een noodvlag aan de top, waarop ik toezeilde, om hulp toe te brengen en mensen te redden, dat mij volkomen gelukt is; de kapitein en een matroos waren nog op dat schip, die wij overgenomen hebben, en geen tien minuten daarna zonk hetzelve; een matroos was een half uur tevoren over boord geslagen; dit was 5 mijlen N.W. van Walcheren; volgens hun verklaring, was de naam van de kapitein William Mumbij en het schip ARK OF HULL, een kustvaarder, gedestineerd van Londen naar Hull.

Deze (opm: brief) is verzonden met de schipbreukelingen; Douvres is thans Noorden van ons, meest dood stil, dat mij hoop geeft op een oosten wind.

 

Rotterdamsche Courant 21 maart 1822114

Rotterdam, 20 maart. Den 13 december 1821 is te Surinamen gearriveerd het schip de TWEE VRIENDEN, kapt. H. Bos, van Rotterdam.

 

Rotterdamsche Courant 04 mei 1822114

Rotterdam, 3 mei. Den 1 dezer arriveerden te Helvoetsluis de schepen AUGUSTA FREDRIKA, J.C. Zaage, van Rostock, en de TWEE VRIENDEN, H. Bos, van Surinamen.

Den 2 arriveerden Zr.Ms. brik van oorlog DE COURIER, J.H. Bolken; ANNA DOROTHEA, P.H.N. Davids, en URANIA, C.F. Maas, van Rostock.

Den 3 arriveerden CAROLINA, P. Bradhering, en FORTUNA, T. Bradhering, van Rostock; de wind Oost.

 

Rotterdamsche Courant 11 mei 1822114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:….

Surinamen: het schip de TWEE VRIENDEN, kapt. Hendrik Bos….

 

Rotterdamsche Courant 29 juni 1822114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

Surinamen: het schip de TWEE VRIENDEN, kapt. Hendrik Bos.

Idem: het schip MARIA AGNITA, kapt. Poulus Rijnbende.

Idem: het hoeker-schoonerschip GUIANA, kapt. G. Straatman.

Idem: het driemastschip VREDE EN VRIENDSCHAP, kapt. G. Nieuveen…..

 

Rotterdamsche Couranten 25 juli 1822114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar: ….

Surinamen: het nieuw gekoperde Fregatschip de TWEE VRIENDEN, kapt. Hendrik Bos, is bij

uitnemendheid goed ingerigt voor passagiers. …

 

Bataviasche Courant 24 augustus 1822114

Curaçao, 18 oktober (1821). De schoener de TWEE VRIENDEN is den 22 september op deszelfs reis van Aruba naar deze haven door de Spaanse kaper FAMOSO INDIANO genomen. De beweegreden van het nemen van dit ons vaartuig is alsnog onbekend. Men verneemt, dat de Spaanse kapers alle vaartuigen nemen, die producten aan boord hebben, welke uit de havens van Colombia vervoerd zijn geworden, niettegenstaande dat dezelve in neutrale havens aan land gebracht en van daar weder ingescheept zijn, hetwelk wij vernemen het geval te zijn met de lading van de TWEE VRIENDEN. Dit vaartuig was geladen met huiden, geel hout en kabriete-vellen (opm: cabret, geitenleer), welke te Aruba geladen waren. Daar nu dit vaartuig op de kust van dit eiland genomen is, kunnen de Spanjaarden niet voorwenden, dat dit vaartuig de blokkade der havens van Colombia geschonden heeft, en, verondersteld dat het vaartuig genomen ware geworden binnen de bepaling van de blokkade, welke drie mijlen van het vaste land is, dan konde dezelve nog niet als een wettige prijs aangezien worden, omdat de verklaring van de blokkade van de uitgestrekte kust, thans in bezit der Colombianen, slechts op papier bestaat. De Spaanse zeemacht in deze zeeën is niet tot dit oogmerk toereikend, en waar zulks het geval is, geloven wij, dat het een bestaande regel is onder onpartijdige natiën, geen blokkade te erkennen, wanneer de macht, die dezelve verklaart, geen genoegzame oorlogsschepen heeft om dezelve volkomenlijk ten uitvoer te brengen.

Den 24 heeft diezelfde Spaanse kaper op de hoogte van Klein Curaçao de schoener CORNELIA, op deszelfs terugreis van St. Thomas naar dit eiland, aangedaan en een aantal gewapende manschappen aan boord gezonden, welke de kapitein aan boord van de kaper brachten. De Spanjaarden namen alle papieren en brieven, welke zij aan boord vonden, weg. Na dit vaartuig meer dan drie uren opgehouden en vele schade veroorzaakt te hebben, werd hetzelve toegestaan te vertrekken.

 

advertenties bij de juiste kapitein?

 

Datum vanaf: 1832
Kapitein: Bos, Hendrik
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 10
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1833-06-01
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: DELIGENCE
Schipper: Bos, Hendrik
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1832

BrC 190832
Antwerpen, den 16de augustus. Gisteren ochtend is van hier vertrokken het vaartuig LA DILIGENCE, van 700 ton, den 24ste oktober 1830 van de werf Staketsel (opm: fregat, gebouwd door scheepsbouwmeester Louis Lecarpentier) van stapel gelopen, en aan de Heren Loos, Gend & Comp. toebehorende. Hetzelve gaat op avontuur uit, het land der protocollen en der revoluties ontvluchtende, en aan onze ministeriële dagbladen een nieuw bewijs gevende van den voorspoed van onze handel. (Journal. d`Anvers)
AH 210832
Extracten uit de bij ons per koerier ontvangen Belgische dagbladen van heden, zondag 19 augustus.
In de Pháre leest men het volgende: het schip LA DILIGENCE, van 700 ton, heeft gisteren onze haven verlaten. Volgens het Journal d`Anvers, ontvlucht dat vaartuig den ondankbare bodem van België, den bodem der protocollen en revoluties. Zo op het ogenblik vernemen wij dat LA DILIGENCE naar Rotterdam stevent, en door Koning Willem is bevracht (opm: na eerst onder Nederlandse vlag te zijn gebracht).
AH 270832
Texel, 24 augustus. Binnengekomen: WILLEM DE EERSTE, kapt. J.H. Savert, van Hamburg, na visitatie van de quarantaine ontslagen; DE MERWESTROOM, kapt. J. Stroobuur, van Lissabon; HOOP, kapt. G. Nieuwland, van Londen, ligt in quarantaine; EENIGHEDEN, kapt. A. Murchesen, van Drammen; PRECIOSA, kapt. C.H. Molein, van Matanzas, na visitatie van de quarantaine ontslagen; DILIGENCE, kapt. H. Bos, van Vlissingen.

Op 28 september 1832 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de DILIGENCE, aangevraagd door F.J. Loos, Amsterdam, voor H. Bos als kapitein.

AH 061032
Advertentie – Schepen in lading te Amsterdam:
- Naar Batavia. Het nieuw gekoperd tweedeks fregat DILIGENCE, kapt. H. Bos, van Amsterdam. Adres bij F. der Kinderen.
AH 101032
Advertentie. Voor passagiers en goederen van Amsterdam naar Batavia, zal in het begin van de maand november aanstaande, vertrekken: Het nieuw gebouwd en gekoperd tweedeks fregatschip DILIGENCE, gevoerd door kapt. Hendrik Bos. Personen of familie welke als passagiers van deszelfs bijzonder daartoe ingerichte en bij uitnemendheid geschikte kajuit, voor de overtocht naar Java wensen gebruik te maken, gelieve zich ten spoedigste te adresseren bij de cargadoors Floris der Kinderen, te Amsterdam.

Op 16 oktober 1832 werd een Turkse Pas verstrekt voor de DILIGENCE, aangevraagd door F.J. Loos, Amsterdam, voor H. Bos als kapitein.

1833

AH 310533
Advertentie. Voor passagiers en goederen van Amsterdam naar Batavia, zal de 1e juni aanstaande vertrekken het nieuw gebouwd en gekoperd tweedeks fregatschip DILIGENCE, gevoerd door kapt. Hendrik Bos.
Personen of families, welke als passagiers van deszelfs bijzonder daartoe ingerichte en bij uitnemendheid geschikte kajuit, voor de overtocht naar Java wensen gebruik te maken, gelieven zich ten spoedigste te adresseren bij de cargadoor Floris der Kinderen, te Amsterdam.
AH 010633
Advertentie. Schepen in lading.
Naar Nederlandse koloniën.
Batavia. Het nieuwe gebouwd gekoperd tweedeks fregatschip DILIGENCE, kapt. H. Bos, van Amsterdam. Adres bij F. der Kinderen. Vertrekt 1 juni.
AH 180633
Scheepstijdingen. Uitgezeild:
Texel, 15 juni. DILIGENCE (opm: eerste reis van dit in 1830 opgeleverde ex Zuid-Nederlandse fregat), kapt. H. Bos, naar Batavia; HENDRIKA, kapt. K.B. de Weerd, naar Baltimore; DORP GAASTMEER, kapt. M.P. van der Zee, naar Londen;
RC 250633
Rotterdam, 24 juni. Kapt. H.J. Schulte, voerende het Hanoverse kofschip FRAU MARIA, de 22e dezer te Helvoetsluis binnengekomen, rapporteert, op de 20e dezer, naar gissing 4½ mijl ten zuidwesten van Calais, in goede staat zeilende gepraaid te hebben het Nederlands schip DILIGENCE, kapt. Bos, van Amsterdam naar Batavia gedestineerd.
JC 121033
Batavia, 11 oktober. Gisteren is alhier gearriveerd het schip DILIGENCE, kapt. H. Bos, met een passagier, de 15 juni vertrokken van Amsterdam, en heden is vertrokken de brik HEINRICH, kapt. J. Flemming, naar Rotterdam.

1834

AH 030234
Uitgezeild:
Batavia, 18 oktober. DILIGENCE, kapt. H. Bos, naar Soerabaya. 22 oktober. EERSTELING, kapt. H.F. Horneman, naar Rotterdam.
RC 040334
Rotterdam, 3 maart. Van Soerabaya zijn vertrokken de schepen DILIGENCE, kapt. H. Bos en S GRAVENHAGE, kapt. D.J. Bulsing, het eerste over Samarang en Batavia naar Amsterdam en het laatste over Passaroeang, Samarang en Batavia naar Rotterdam.
AH 050334
Uitgezeild:
Soerabaya, 13 november. DILIGENCE, kapt. Hendrik Bos, naar Samarang, Batavia en Amsterdam.
AH 080434
St. Helena, 4 februari. BATAVIA, kapt. H. Bruhn, van Batavia, is des anderen daags naar Rotterdam gezeild. 6 februari. DILIGENCE, kapt. H. Bos, van Batavia, is mede de 8e naar Amsterdam voortgezeild. 7 februari. DE NEDERLANDEN, kapt. A.J. Struyk en DE ZEEUW, kapt. J.J. ter Hofsteede van Batavia. Dezelve hebben de volgende dag derzelver reizen vervolgd, de eerste naar Amsterdam en de tweede naar Middelburg.
DC 120434
Dordrecht, 11 april. Van de 46 Belgische koopvaardijschepen, die, vanaf de uitbarsting der Belgische revolutie tot op heden, de stad Antwerpen voorgoed hebben verlaten, en thans de Nederlandse vlag voeren, varen deze 14 naar Amsterdam: de FELICITAS, de DILIGENCE, de ROSALIE, de SURINAME, de EUGENIE, de MATHILDE, de AUGUSTIN, de JOSEPH, de PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, de DIANA, de GRAAF BAILLET, de NATALIE, de JONGE PIETER, de STAD BRUGGE.
En de navolgende 32 naar Rotterdam: de INDIAAN, de JAVA, de PRINS VAN ORANJE, de DE COCK, de ELISA, de VASCO DE GAMA, de EMANUEL, de BATAVIER, de ERASMUS, de MARIA, de MARGARETHA, de MALEYR, de BATAVIER, de PRINS FREDERIK, de MARIA THERESIA, de ANNA HELENA, de STAD ’s-GRAVENHAGE, de GENERAAL CHASSÉ, de SUMATRA, de BELLONA, de ANJER, de RIBBLE, de KOOPHANDEL, de SCHELDE, de APOLLO, de AVENTURE, de JULIANA, de VIJF GEBROEDERS, de PHENOMENE, de MACASSAR, de VAN DER WERVE, de ORTELIUS.
RC 290434
Rotterdam, 28 april. Te Middelburg is aangekomen J.J. ter Hofstede van Batavia. Gemelde kapitein bericht in een brief van 26e dezer, liggende onder het fort Den Haak (Walcheren), dat hij de 16e december laatstleden in Straat Sunda gezien heeft het schip PRINS VAN ORANJE, kapt. P. de Boer en dat hij de volgende morgen te Anjer gesproken heeft de heer Nolthenius, passagier, welke hem rapporteerde, dat aan boord alles wel was. Het schip ’S GRAVENHAGE, kapt. D.J. Bulsing, moest 10 dagen na hem zeilen; GENERAAL CHASSÉ, kapt. M. Harkema, de 13e december naar Soerabaya; de brik WILLEM, kapt. A. Plug, is de 4e december te Samarang gearriveerd; het schip DE JONGE JAN, kapt. J.J. Bonn, lag ter rede van Batavia en zou de 26e december vertrekken; DE IJSTROOM, kapt. O.F. Oosterloo, de 10e en SURINAME, kapt. W. Landzaat jr., de 8e dito; de schepen DILIGENCE, kapt. J.H. Bos, DE NEDERLANDEN, kapt. A.J. Struyk, gepraaid op 5º NB 28º ?L; de 17e december in Straat Sunda gezien ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer en naar Pedang vertrokken LOUISA PRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. J. Keyser; ook heeft hij aan de Linie gezien de brik DE EENDRAGT, kapt. J. Seepe.
AH 290434
Uitgezeild:
Batavia, 3 december. CORNELIA SARA, kapt. S. Veenstra en DILIGENCE, kapt. H. Bos, beiden naar Amsterdam.
AH 050534
Binnengekomen:
Texel, 2 mei. DILIGENCE, kapt. H. Bos en DE NEDERLANDEN, kapt. A.J. Struyk, van Batavia;
AH 050534
Cargalijsten Amsterdam: DILIGENCE, kapt. H. Bos, van Batavia met suiker, koffie, huiden, drakenbloed en bindrottingen; DE NEDERLANDEN, kapt. A.J. Struyk, van Batavia met suiker, koffie, huiden en bindrottingen; HENRIETTE, kapt. J.C. Willems, van Suriname met suiker, katoen en koper.
AH 220534
Advertentie. De houders van cognossementen aan order, over 13 balen koffie, gemerkt C.D.C., aangebracht van Batavia, per het schip DILIGENCE, kapt. H. Bos, worden verzocht zich ten spoedigste aan te melden bij de cargadoor F. der Kinderen.
AH 100734
Advertentie. Schepen in lading.
Naar Nederlandse koloniën:
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip DILIGENCE, kapt. Hendrik Bos, van Amsterdam. Adres bij F. der Kinderen.
AH 230734
Advertentie. Voor passagiers en goederen, van Amsterdam naar Batavia.
Naar Batavia zal vóór of op de eerste augustus eerstkomende vertrekken: het extra ordinair snelzeilend gekoperd tweedeks Nederlands fregatschip DILIGENCE, gevoerd wordende door kapitein Hendrik Bos. Diegenen, welke nog goederen derwaarts te laden hebben of als passagiers van deszelfs bijzonder voor de overtocht naar Java ingerichte kajuit wensen gebruik te maken, gelieven zich ten spoedigste aan te melden bij de cargadoor Floris der Kinderen, op de Keizersgracht, bij de Groenlandsche pakhuizen, te Amsterdam.
AH 140834
Binnengekomen:
Uitgezeild:
Texel, 12 augustus. NEDERLANDEN, kapt. A.J. Struyk, DILIGENCE, kapt. H. Bos en VRIENDEN, kapt. K.Y. Parma, alle drie naar Batavia; AURORA, kapt. A.J. de Boer, naar Genua en Livorno; DE VROUW AALTJE, kapt. J.G. Ommen, naar Hull; HARMANA JACOBA, kapt. J. van Ulphen, naar Newcastle.
JC 261134
Batavia, 24 november. De 22e november zijn alhier aangekomen het schip DILIGENCE, kapt. H. Bos, met Zr.Ms. troepen, van Amsterdam de 12e augustus vertrokken, het schip ANNA CATHARINA,  kapt. S.H. Veer, van dito de 26e juli vertrokken, het schip INDIAAN, kapt. Ruijsch, van Hellevoetsluis de 2e augustus vertrokken.

1835

AH 250535
Binnengekomen:
Texel, 22 mei. DILIGENCE, kapt. H. Bos, van Batavia; JONGE EVERT, kapt. J.J. Kiers, van Havana; DRIE GEBROEDERS, kapt. F.J. Kramer, van Krageroe.

Op 21 juni 1835 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de DILIGENCE, aangevraagd door F.J. Loos, Amsterdam, voor H. Bos als kapitein.

AH 150735
Advertentie. Schepen in lading.
Naar Nederlandse koloniën:
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip DILIGENCE, kapt. Hendrik Bos, van Amsterdam. Adres bij F. der Kinderen.
AH 200735
Advertentie. Voor passagiers en goederen, van Amsterdam naar Batavia.
Naar Batavia zal vertrekken: het extra ordinair snel zeilend gekoperd tweedeks Nederlands fregatschip DILIGENCE, gevoerd wordende door kapt. Hendrik Bos. Diegene, welke enige goederen derwaarts te laden hebben of als passagiers van deszelfs voor de overtocht naar Java ingerichte kajuit wensen gebruik te maken, gelieven zich ten spoedigste aan te melden bij de cargadoors Floris der Kinderen, op de Keizersgracht, bij de Groenlandsche Pakhuizen te Amsterdam.
AH 210835
Uitgezeild:
Texel, 19 augustus. DILIGENCE, kapt. H. Bos, naar Batavia; PRINS VAN ORANJE, kapt. P. de Boer, naar Rotterdam.
RC 290835
Kapt. B.R. van Wijk, van Suriname in Texel binnen, heeft de 22e dezer, op de hoogte van Portland, gezien een driemastschip, tonende Rotterdamse vlag met n.º 10, zijnde die van kapt. H. Bos, voerende het schip DILIGENCE, van Amsterdam naar Batavia.
RC 271035
Kapt. van Duyn, van Batavia in Texel binnen, heeft de 17e september, op 10º NB 23º WL, gepraaid het schip DILIGENCE, kapt. H. Bos, van Amsterdam naar Batavia en de (?) dezer, op 22º NB 03º WL, het schip ASTREA, kapt. J.A. de Lang, van Amsterdam naar Suriname.
JC 231235
Batavia, 20 december. De 19e december zijn alhier aangekomen het Nederlandse schip PRINSES MARIANNE, kapt. A. Plug, met enige passagiers, de 1e september vertrokken van Rotterdam, dito schip DILIGENCE, kapt. H. Bos, met een passagier, de 19e augustus vertrokken van Amsterdam, dito schip IJSTROOM, kapt. A.F. Oosterloo, de 30e augustus vertrokken van Amsterdam, het dito schip de JONGE JAN, kapt. P. van Vliet, de 31e augustus vertrokken van Rotterdam,

1836

AH 130636
Binnengekomen:
Texel, 10 juni. DILIGENCE, kapt. H. Bos, van Batavia; CLARA HENRIETTE, kapt. H. Blokziel, van Batavia.
AH 130636
Carga-lijsten Amsterdam: DILIGENCE, kapt. H. Bos, van Passaroeang met koffie, suiker en huiden; CLARA HENRIETTE, kapt. H. Blokziel, van Batavia met koffie, suiker en indigo; NICOLAAS JOHANNES, kapt. K.Y. Parma, van Cette met wijn; STAD GRONINGEN, kapt. J.J. Kortryk, van Riga met hout.
AH 091236
Advertentie. Voor passagiers en goederen van Amsterdam naar Batavia.
Naar Batavia zal in het begin der maand januari 1837, in het Nieuwediep tot vertrek gereed liggen: het extra ordinair snelzeilend gekoperd tweedeks Nederlands fregatschip DILIGENCE, gevoerd wordende door kapt. Hendrik Bos. Diegenen welke enige goederen derwaarts te laden hebben of als passagier van deszelfs bijzonder voor de overtocht naar Java ingerichte kajuit wensen gebruik te maken, gelieven zich ten spoedigste aan te melden bij de cargadoor Floris der Kinderen, op de Keizersgracht, bij de Groenlandsche Pakhuizen, te Amsterdam.
AH 171236
Advertentie. Schepen in lading.
Naar Nederlandse koloniën:
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregat DILIGENCE, kapt. Hendrik Bos, van Amsterdam. Adres bij Floris der Kinderen.

1837

RC 160337
Rotterdam 15 maart. Kapt. L.A.J. Boulet, van Batavia in Texel binnen, rapporteert in Straat Sunda gepraaid te hebben den 18 november (opm: 1836) het schip ANNA LOUISA, kapt. J.K. de Jong, en een bark, waarschijnlijk CLARA HENRIETTA, kapt. J. Blokziel, en den 22 het schip ABEL TASMAN, kapt. H.H. Zijlstra, alle drie van Amsterdam naar Batavia; den 21 januari, liggende te Ascuncion, het schip GOUVERNEUR, kapt. L. Vink, van Batavia naar Amsterdam, en den 9 dezer, op de hoogte van Wight, het schip DILIGENCE, kapt. H. Bos, van Amsterdam naar Batavia.
RC 171037
Rotterdam, 16 oktober. Kapt. F. Rietmeyer, voerende het schip CATHARINA, den 4 juli van Batavia vertrokken naar Rotterdam, berigt van St. Helena den 1 september, dat te Batavia, onder anderen, waren aangekomen, den 30 juni MARIA, D. Keus, en JACOBUS, J. Lourens; den 1 juli HET VERTGROUWEN, W.B. Bakker, en DILIGENCE, H. Bos, en den 3 dito de BROEDERTROUW, J.H. Hazewinkel; in Straat Sunda ontmoet, den 4 juli, RHOON EN PENDRECHT, A. Schaap, GENERAAL CHASSẾ, M. Harkema, BATAVIER, J.F. Scharper, en DE SCHELDE, C.M. Van Dijcke; den 5den de KONINGIN DER NEDERLANDEN, een schip met standaard waarin de letters A.S. en een schip met blaauwe vlag waarin W.d.B.
RC 211137
Rotterdam, 20 november. Den 3 augustus Van Samarang zijn naar Soerabaya gezeild de Nederlandse schepen DILIGENCE en PHENOMÈNE
RC 071237
Rotterdam, 6 december. Het schip DILIGENCE, kapt. H. Bos (opm: fregat, bouwjaar 1832, kapt. Hendrik Bos), is, volgens brief van Batavia van den 28 augustus, in de voormiddag van den 22 dito, ter rede van Passaroeang liggende, in brand geraakt en des middags ten vier ure door het springen van het buskruit uit elkander geslagen en in vijf vademen water gezonken; het volk had zich ter naauwernood kunnen redden, zonder het minste, zelfs van hun klederen, te hebben kunnen bergen, en was, van alles ontbloot, met de grootste menslievendheid door de ingezetenen van Passaroeang opgenomen, terwijl van het schip of van de lading niets had kunnen geborgen worden; de oorzaak van de brand was onbekend. (opm: zie LP 101237 en ZZC 100438)
LP 101237
(opm: geen datum) Men schrijft uit Amsterdam dat de brand op de DILIGENCE van Van Gend een zeer gevoelig verlies is voor de plaatselijke assuradeuren, namelijk NLG 400.000 (opm: zie RC 071237).

1838

ZZC 100438
Zierikzee, 10 april. In de morgen van zondag den 8 dezer, is op de Banjaard, bij het eiland Schouwen, gestrand het fregatschip DE ZEEUW, kapt. O.F. Kamp (voor kapt. J.J. ter Hofsteede, welke gedurende de reis met nog zes manschappen, zo aan boord als in de hospitalen te Batavia en St. Salvador, zijn overleden), geladen met koffie, suiker, enz., op deszelfs reis van Batavia naar Middelburg. De equipage en passagiers, waaronder zich de equipage van het verbrande schip DILIGENCE (opm: fregat, kapt. H. Bos, zie o.a. RC 071237), van Amsterdam bevonden, zijn allen gered en gedeeltelijk hier aangebracht (opm: zie ZZC 150339 en 210539), uitgenomen de Engelse loods en een jongen, die door vermoeienis als anderszins overleden zijn.
Het schip, welke nog maar kortelings te Middelburg gebouwd en deszelfs eerste reis zou volbracht hebben, zal geheel verloren zijn, als ook de lading, waarvan nog weinig of niets geborgen kan worden. Hetzelve moet een geruime tijd voor de wal geweest en tevergeefs op loodsen gewacht hebbende, op gemelde ondiepte zijn geraakt, waarna de sloepen zijn uitgezet en met dezelve een gedeelte der equipage en passagiers, waaronder zich vrouwen en kinderen bevonden, ten getale van 35 personen, met behulp van andere vaartuigen, behouden aan de wal zijn gekomen, met achterlating van meest al hun goederen. Het overige gedeelte der equipage, zijnde de eerste, tweede en derde stuurman en enige matrozen, zijn naderhand mede gered.
ZP 110438 – 51
Volgens brief van Rotterdam in dato 10 april is aldaar, zo van Middelburg als van Zierikzee, de bevestigende tijding van het de 8e april op de Banjaard bij Schouwen totaal verongelukken van het schip de ZEEUW, wijlen kapt. ter Hoffstede, van Batavia naar Middelburg – zie ons nommer 50 – aangebracht. De passagiers, waaronder kapt. Bos, gevoerd hebbende het schip DILIGENCE, en equipage zijn gered, behalve een jongen, die verdronken, en een Engelse loods, die na de ramp overleden is. Volgens brief van Middelburg in dato 9 april, was hetzelve toen tussen 8 en 9 uren reeds vol water en ten 1 ure omgeslagen, zodat schip en lading totaal weg zijn, en de equipage behouden op het eiland Schouwen aangekomen zijn. (opm: zie o.a. ZZC 100438)
ZP 130438 – 53
Middelburg, 11 april. Omtrent het treurig voorval wegens het vergaan van het schip DE ZEEUW – zie ons nommer 51 (opm: ZP 110438, en o.a. ZZC 100438) – kunnen wij thans mededelen, dat laatstleden zondag (opm: 8 april) voormiddag tussen 11 en 12 uren, na herhaalde malen sedert donderdag voor gaats te zijn geweest zonder loodsen aan te treffen, het schip te dicht de wal genaderd zijnde, het roer is afgestoten, waarop is afgehouden en het schip in vlot water ten anker is gekomen, doch bij het vallen van de vloed begon hetzelve door de hoge zeeën te stoten, en bevond zich weldra in zulk een gevaarvolle toestand, dat men alleen op levensbehoud moest bedacht zijn. Ten 4 uren in de namiddag besloot men het schip te verlaten. De barkas met 19 personen is ten 9 uren des avonds op Schouwen aangekomen, maar de sloep, waarin zich de passagiers bevonden, heeft de gehele nacht in de branding omgedoold en grote gevaren doorgestaan, tot dat de mensen des morgens ten 6 uren door een vaartuig zijn opgenomen en naar Zierikzee vervoerd. De giek (opm: roeiboot) met de overige manschappen is te Burgsluis aangekomen, en bij deze laatste tocht, die zeer gevaarlijk was, is de aan boord geweest zijnde Engelse loods en een kleine jongen door vermoeienis bezweken.
De passagiers, mevrouw Schuurmans met haar drie kinderen en twee bedienden, en kapitein H. Bos (opm: van de DILIGENCE, zie o.a. RC 071237), zijn nog te Zierikzee verbleven. De manschappen uit de barkas en sloep zijn reeds hier aangekomen.
De bodem en lading zijn geheel verloren. Dit schone schip was in het jaar 1836 alhier nieuw gebouwd en voer onder administratie van de heren Van den Broecke, Luteyn & Schouten. Hetzelve vertrok van hier den 18 april 1837 en was den 29 november van Batavia gezeild, bevracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij.

Op 23 april 1838 werd de zeebrief van de DILIGENCE, kapt. H. Bos, door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Amsterdam naar Den Haag geretourneerd met vermelding ‘schip te Passaroeang verbrand’ waarna op 24 april royement volgde.

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1832.17

deel VI, foto II-070, 071
CEDULE

Naam schip DILIGENCE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 24 september 1832

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper François Joseph Loos, ondernemer van diligences, gewoond hebbende te Antwerpen doch thans wonende te Amsterdam

te voeren door kapt. Hendrik Bos

grootte in tonnen 351 lasten of 665 zeetonnen (zie onder bijzonderheden)

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging in 1829 te Antwerpen op stapel gezet

tewaterlating en op 24 oktober 1830 te Antwerpen te water gelaten

plaats / datum registratie Amsterdam, 24 september 1832

nummer registratie deel 14, folio 123, recto, vak 3

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopbrief; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
Volgens meetbrief Antwerpen 24 oktober 1830 mat het schip 335 lasten of 635 zeetonnen, doch bij meting te Amsterdam op 18 september 1832 mat het schip 351 lasten of 665 zeetonnen.
Bij Koninklijk Besluit van 22 juni 1832 kreeg F.J. Loos, dan te Amsterdam wonende, toestemming om het schip onder Nederlandse vlag te brengen.
De eed werd afgelegd door Floris der Kinderen, makelaar te Amsterdam, voor en namens de bovengenoemde eigenaar.


researcher/datum research: ML / 200915

Naam DILIGENCE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1832
Toegang 5074
Inventaris 1417
Klik hier om de originele akte te bekijken

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1832 – no. 17

BIJLBRIEF Diligence

plaats en datum acte Antwerpen, 29 november 1830

type schip fregatschip

kapitein

Bouwwerf L. Le Carpentier, scheepsbouwmeester op het
Staketsel te Antwerpen

Eigenaar Michiels Loos, koopman te Antwerpen, boekhouder

te voeren door kapt. Hendrik Bos

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken 3 masten / 2 dekken

afmetingen 36,65 x 6,57 x 5,93 m

kiellegging 4.12.1829

tewaterlating 24.10.1830

plaats / nr van registratie Amsterdam, deel 36 folio 15 verso vak 4

datum registratie 24.9.1832

notaris Theodorus Ioannis van Riet, Amsterdam

prijs ƒ

bijzonderheden volgens verklaring van 16.8.1832 van Ioannes Lambertus Loos heeft hij zijn aandeel in het schip voor f 6375 overgedragen aan François Joseph Loos, die daarmede volledig eigenaar werd. FJ Loos, voorheen te Antwerpen, maar thans gedomicilieerd te Amsterdam, verzoekt het schip onder Nederlandse vlag te mogen brengen. Dit wordt op 22 juni 1832 ingewilligd, omdat ‘het schip van stapel is gelopen tijdens het wettig gezag nog te Antwerpen werd erkend’. Het schip is gebouwd van eikenhout, met koperen bouten gedubbeld met koper.


researcher/datum research GJM, 120106

Naam DILIGENCE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1832
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Gemeente archief Amsterdam archiefnummer 5074 – 1420 – 1832 – no. 17
N.A. Den Haag, Verbalen zeebrieven diverse bestanden
De heer S. Parma, Hilversum
AH = Algemeen Handelsblad
BrC = Bredasche Courant
DC = Dordtsche Courant
JC = Javasche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZP = Zeepost
ZZC = Zierikzeesche Courant