Inloggen
BETSY EN CAROLINA - ID 12628


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1818-09-28 / 1825-12-16 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Built abroad
Technical Data

Gross Tonnage: 265.00 lasts
Gross Tonnage 2: 520.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1818
Datum agenda: 1818-09-28
Register nr: 18180557
Scheepsnaam: BETSY EN CAROLINA
Type: Fregat
Lasten: 265
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wijlep, van & Lintelo, te
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Schröder, C.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1818-09-28 BETSY EN CAROLINA
Manager: Firma Van Wijlep & Te Lintelo, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van Wijlep & Te Lintelo, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1823-07-14: Piracy - Act of Piracy, Piraterij
Volgens nader bericht van kapt. C. Schröder, voerende het schip BETHSIJ EN CAROLINA (opm: pink BETSY EN CAROLINA), van Batavia in Texel binnen, bevestigt het zich, dat hij, den 14 juli laatstleden (1823), op 31 gr. 55 min. noorderbreedte en 40 gr. 48 min. 18 seconden westerlengte van Greenwich, door een rovervaartuig geweldig is aangerand; welke rover, na hem eerst een schot met scherp gegeven en een kleine Amerikaanse vlag gehesen te hebben, een sloep met vier man aan boord zond.
1824-11-20: Collision
Amsterdam, 21 november 1824. Van kapt. Schröder, BETSY EN CAROLINA, van Amsterdam naar Batavia en Japan, meldt men, dat dezelve moet repareren, om deszelfs reis te bevorderen.
1825-12-16: Final Fate:
Het fregat BETSY EN CAROLINA (tenaamstelling wordt in de berichten op verschillende manieren geschreven), kapt. C. Schröder, is d.d. 16 december 1825 op de Noorderhaaks bij Texel verbrijzeld.

Gezagvoerders

OOK SCHREUDER

Familiegegevens en opleiding

De wed. C.Schröder geb. Anna Boerfijnt, geboren 13 februari 1798, wonend te Amsterdam, kreeg bij besluit van 27 januari 1826 met ingang van 01 februari 1826 een uitkering van Zeemanshoop. Zij overleed op 16 januari 1848.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Schröder werd met vlagnummer 19 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Verdere gegevens zijn niet vermeld002.

C.Schröder was effectief lid/oprichter van het College Zeemanshoop. Hij wordt niet opgegeven bij de lijst van bestuursleden019. Hij wordt (met de naam Schreuder) vermeld als lid in de eerste algemene ledenvergadering van het College op 24 mei 1822023.

 

C.Schröder was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1822 t/m 1825 met vlagnummer 19.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergaderingen van Zeemanshoop dd 29 december 1825/10 januari 1826 staan vermeld dat een uitkering is aangevraagd/toegekend aan de wed. C.Schröder geb. Anna Boerfijnt voor haar en haar 2 kinderen “welke C.Schröder op den 16e dezer met zijn schip de Bethsij & Carolina komende van Batavia op de Noorder Haaks is vergaan.”.024

C.Schröder, vlagnummer 19, is overleden in 1825.084.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Scheepvaart001:

vlagnummer              jaren            type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

        19                       1825            fregat              Betsy en Carolina                               Wylep & Co

 

Bouma025 vermeldt dat C.Schröder van 1818 t/m 1825 gezagvoerder was van het 3/m-schip de “Betsy en Carolina”, gebouwd aan de Oostzee, geen jaartal genoemd, 520 ton o.m., varend voor Wylep & Co te Amsterdam. In 1818 vervoerde hij troepen naar Batavia en in december 1825 is het schip vergaan op de Haaks, waarbij de kapitein, stuurlieden en passagiers zijn verongelukt.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Cornelis Svhreuder op de:

“Herstelling”, dd 21 juni 1815; 05 januari 1816 en 09 april 1817;

“Betsy & Carolina”, dd 25 september 1818; 27 maart 1820; 03 mei 1821; 04 juli 1822; 06 november 1824.

 

Overige bijzonderheden

In 1824 was C.Schröder gezagvoerder op het Amsterdamse fregat de “Betsy en Carolina” (280 lasten, gebouwd in de Oostzee). De boekhouder was Wijlep & Co. Het schip verging op de Haaks in 1825012.

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop van 27 december 1825 wordt melding gemaakt van het verongelukken van de “Betsy en Carolina” onder kapitein C.Schröder op 16 december 1825. De notulen van 31 januari 1826 melden het “redden van 14 manschappen van het op den 16 December J.L. op den noorder Haaks verbrijzelde schip de Betsy & Carolina”. In de Algemene ledenvergadering van 31 januari 1826 meldt het Bestuur te hebben bewilligd in “regt van onderstand in de 1e klasse”. In de notulen van 26 september 1826 staat, dat de opperstuurman “van het verongelukte schip de Betsy & Carolina” het college verzoekt “een Pak Klederen “ te mogen ontvangen023.

“Op de 16e van de laatste maand van het beruchte watersnoodjaar 1825 … strandt het met specerijen geladen Nederlandse fregat ‘Bethsy & Carolina’ op weg van Batavia (Djakarta) naar Amsterdam op de Haaksgronden. De opperstrandvonder van Texel schrijft op 19 december aan de Gouverneur van de provincie: ‘Niet dan met zeer veel gevaar van zelfopoffering is het laat in de middag mogen gelukken aan twee loodsschuiten om veertien man der equipage van enige stukken rondhout, welke nog aan het onder water zittende wrak vast waren, te kunnen bergen, welke alhier van de Hoorn en in het Nieuwediep zijn aangebracht. Zo men zeker wel kan aannemen dat de kapitein en al de passagiers (8 à 9 personen) en het overige gedeelte der equipage daarbij hunne graf gevonden hebben. Daar van het schip niets meer is te ontdekken en van de lading, die uit koffie bestond, zal men zeer weinig terugvinden. Tot op heden zijn slechts negen balen doornatte koffie, een vat specerijen, enige kistjes, pakken, losse papieren en brieven aan het strand gedreven met het adres van Zijne Excellentie de Minister van Koloniën, zoo ook een aantal particuliere brieven en de brievenzak, alles doornat en gedeeltelijk beschadigd.’

Uit de notulen van de bestuursvergadering van het College Zeemanshoop blijkt dat de redding van (een deel van) de equipage verricht is door de loodsrinkelaars de ‘Commercie’ (schipper Cornelis Jansz Duinker) en ‘Koopmans Welvaren’ (schipper F.J.Krijnen).

… Uit het jaarverslag over 1825 van de juist een jaar tevoren opgerichte reddinmaatschappij blijkt dat het ongeluk van de ‘Bethsy & Carolina’ op eenen te verre afstand van de kust gelegen plaatsvond om door roeivaartuigen bereikt te kunnen worden’.094.

Bremer094 vermeldt de stranding van het fregat “Betsey & Carolina” op 16 december 1825 op de Noorderhaaks, geladen met koffie, onder gezag van kapitein C.L.Schröder.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 10 januari 1826 is sprake van een “… brief van Cap. D.B.Lutjens, de dato Batavia 13 Augustus 1825 hoofdzakelijk berichtende dat hij zich met onze medeleden kapiteinen C.Schröder & D.J.Bulsing had verenigd om liefdegiften in te zamelen ten behoeve der noodlijdenden door den watersnood in Noord-Holland … “Het totale bedrag was f 261,-.042 (dit bericht slaat op de bemoeienissen van het College bij het helpen bij de watersnoodramp van 1825, waarbij flinke delen van Nederland, waaronder Waterland onder zijn gelopen. Zie o.a het artikel”Veel mensen in bezwaren” van F.D.Zeiler in het Jaarboek CBG, 2003, p. 219.)

Amsterdamsche Courant 19 december 1825 in de rubriek SCHEEPS-TIJDING:

“Op de Noorderhaaks is verbrijzeld, het Schip Betsey en Carolina, Kapt. C.Schröder, van Batavia naar Amsterdam. De Kapitein, stuurlieden en passagiers zijn daarbij verongelukt; een gedeelte der overige ekwipagie is door loodsschuiten gered, benevens een kistje van het gouvernement. … Onder de geredde der ekwipagie van de Betsy en Carolina, bevindt zich eenen der onder stuurlieden.”

Amsterdamsche Courant 21 december 1825 in de rubriek SCHEEPS-TIJDING:

“ … Het schip Betsy en Carolina, kaptein Cornelis Schröder, met Koffy en Sapanhout, van Batavia naar Amsterdam, na eene reis van vier maanden, den 16den Dec. zich voor den Texelschen wal bevindende, met dikte van mist en regen, zoo dat het vuur van Kijkduin, niet te zien was, is dien ochtend ten half zeven ure op den buitenkant der Noorderhaaks gestrand en verbrijzeld. Van de equipagie zijn veertien persoonen, die op wrakken omdreven, gered en wel door den Loosd-Schipper C.Duinker, (hierna volgen de namen en functies van 7 personen) … en door den Loods-Schipper F.Krynen, de overige zeven, die in het Nieuwe Diep zijn aangebragt en waaronder zich een der onderstuurlieden bevindt. De Kapitein, de overige Stuurlieden … en manschappen hebben bij dezen ramp het leven verloren, zoo zijn ook alle de passagiers … (volgen de namen en functies) Hierna een ovezicht van de goederen die werden geborgen. Het schip is met de inventaris totaal verloren, daar het weer en hol water niet hebben toegelaten om daarvan iets te bergen; alleenlijk is een gedeelte van het Journaal gevischt.”

C.Schröder vervoerde detachementen met landmachtmilitairen vanuit Texel met de “Betsy en Carolina” naar Batavia op de volgende data:

Vertrek 22 april 1820. Aankomstdatum en reisduur niet vermeld. 8 officieren en 100 manschappen.;

Vertrek 24 mei 1821. Aankomstdatum en reisduur niet vermeld. 3 officieren en 100 manschappen;

Vertrek 03 augustus 1822. Aankomstdatum en reisduur niet vermeld. 3 officieren en 80 manschappen.

Bossenbroek065 vermeldt op p. 70

“Uit het inschepingsregister en de litteratuur zijn mij veertien meer of minder ernstige gevallen van muiterij of pogingen daartoe bekend, die zich in deze periode tijdens het vervoer van koloniale soldaten naar Indië hebben voorgedaan. Ze vonden plaats aan boord van de … Betsy en Carolina …”065.

 

Johannes Evert Strumphler werd per 05 juli 1822 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als ligtmatroos geplaatst op de “Betsy en Carolina” onder kapitein Schreuder voor een reis naar Batavia. Hij keerde op school terug op 28 juli 1823004(531/1371).

 

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” wordt het volgende gemeld080:

Begin januari 1826 nog te Nieuwe Diep met de “Maria”:

Opmerking over kapitein Schreuder “ik meen wel de eerste die met eene lading voor de Nieuw Opgerichte Handelmaatschappij was binnengekomen en op ’t strand stond en zoo ik meende met man en muis verging.”

 

Rotterdamsche Courant 07 oktober 1819114

Amsterdam, 5 oktober. Den 9 juni lagen ter rede van Batavia de volgende schepen, als: de NIEUWE ZEELUST, kapt. P. Swart; BETSEY EN CAROLINA, kapt. C. Schröder; LOUISA MATHILDA, kapt. Klaas Stoffels; HENRIETTA ELISABETH, kapt. H.H. Christiaans, alle vier naar Japan; CORNELIA, kapt. … (opm: niet ingevuld); JOHANNA EN ELISABETH, kapt. P. Green, naar Sourabaija, om rijst te laden; WATERLOO, kapt. D. Hensken, met koffij, naar Amsterdam; de HOOP, kapt. M.D. Incke, zeilklaar, naar Dordrecht, en HENRIETTA EN BETSEY, kapt. L.H. Schneider.

 

Rotterdamsche Courant 09 oktober 1819114

Het schip BETSEY EN CAROLINA, kapt. C. Schröder, te Batavia liggende, is van daar naar Amsterdam en niet naar Japan gedestineerd, gelijk in onze vorige gemeld is.

 

Rotterdamsche Courant 02 december 1819114

Amsterdam, 30 november. In Texel binnengekomen C. Schroder van Batavia; is op de Rug aan de grond gezeild, en heeft adsistentie aangenomen om af te brengen. (opm: zie RC 041219)

 

Rotterdamsche Courant 04 december 1819114

Amsterdam, 2 december. Kapitein C. Schroder van Batavia, gisteren aan de grond gezeild, is van de Laan in vlot water en in de haven van het Nieuwe Diep gebragt.

 

Rotterdamsche Courant 30 november 1820114

Amsterdam, 28 november. Te Batavia is gearriveerd C. Schöder, van Amsterdam, in 107 dagen; zijnde den 22 april uit Texel gezeild; aan boord hebbende de Generaal-Majoor Van Geen.

 

Rotterdamsche Courant 25 januari 1821114

Amsterdam, 23 januari. Kapt. A. Coffin, voerende het schip LIVERPOOL PACKET, den 19 januari in Texel binnen van Batavia, is den 20 oktober 1820 van daar gezeild; dezelve berigt, dat twee dagen voor hem vertrokken is een groot Hollands schip, zijnde waarschijnlijk BETSIJ EN CAROLINA, kapt. C. Schröder.

 

Rotterdamsche Courant 01 maart 1821114

Amsterdam, 27 februari. Het schip DE GEZUSTERS, kapt. W. Kolling, van Amsterdam naar Batavia, is den 28 oktober 1820 in de Straat Sunda in goede staat gepraaid door kapt. G. Schröder, voerende het schip BETSEY EN CAROLINA, in Texel binnen van Batavia, die de reis van daar tot in het Kanaal in 102 dagen heeft afgelegd.

 

Rotterdamsche Courant 22 januari 1822114

Amsterdam, 20 januari. Kapt. A. Bezemer, voerende het schip l’AUGUSTE, den 22 september van Batavia vertrokken en den 15 januari te Antwerpen gearriveerd, heeft den 24 september bij het eiland Cracatao (opm: Krakatau), in de Straat Sunda, in goede staat gepraaid het schip BETSEIJ EN CAROLINA, kapt. C. Schröder, met troepen van Amsterdam naar Batavia.

Voorts heeft hij den dag des vertreks, 22 september, in het voorbij zeilen van Ontong, Java, gepraaid Zr.Ms. oorlogsfregat MELAMPUS, kapt. A.W. de Man, hetwelk aldaar ten anker lag, waarschijnlijk om de zeewind af te wachten; hetzelve had, met Zijne Excellentie de Gouverneur-Generaal aan boord, een togt naar Anjer gedaan, en was toen op de terugreis naar Batavia; aan deszelfs boord was alles wel.

 

Rotterdamsche Courant 27 april 1822114

Rotterdam, 26 april. Gisteren is in Texel binnengekomen BETSEIJ EN CAROLINA, C. Schroder (opm: driemaster BETHSY EN CAROLINE, kapt. C. Schröder), van Batavia.

 

Rottedamsche Courant 17 augustus 1822114

Amsterdam, 15 augustus. Het schip BETSEIJ EN CAROLINA, kapt. C. Schröder, den 3 augustus uit Texel gezeild naar Batavia, was den 6 dito in het Kanaal bij Bevesier (opm: Beachy Head) in de beste staat, ofschoon met flauwe koelte uit het N.W. en W. zeilende.

 

Rotterdamsche Courant 17 september 1822114

Amsterdam, 15 september.Het fregatschip BETSEIJ EN KAROLINA (opm: BETHSY EN CAROLINE), kapt. C. Schröder, met troepen, van Amsterdam naar Batavia is den 20 augustus op 44º5’ N.B. 12º30’ lengte west van Greenwich, en het schip gevoerd door kapt. D.K. de Groot, den 23 dito, op 45º36’ N.B. en 9º10’ lengte gepraaid door kapt. T.F. Harding (opm: voerende HENDRIKA uit Nieuwe Pekela), van Port-à-Port (opm: Oporto) te Hambrg gearriveerd.

 

 

Datum vanaf: 1818
Kapitein: Schröder, Cornelis
Overige informatie: 1818-09-28

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1818-09-25
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: BETSY EN CAROLINA
Schipper: Schröder, Corneles
Scheepstype: pink
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1825

NSC 201225
Amsterdam, 18 december. Het schip BETSY EN CAROLINA, kapitein C. Schröder (opm: zie DC 201225), komende van Batavia naar Amsterdam, is den 16 dezer op de Noorderhaaks verbrijzeld. Een gedeelte van de equipage, waarbij een onderstuurman, benevens een kistje van het gouvernement, is door loodschuiten gered; de kapitein, overige stuurlieden en passagiers zijn verdronken.
DC 201225
’s Gravenhage, 18 december. Van Texel schrijft men, van den 16 dezer, dat op de Noorderhaaks is verbrijzeld, het schip BETSEY EN CAROLINA, kapt. C. Schröder (opm: fregat BETHSY EN CAROLINE, kapt. Cornelis Schröder), van Batavia naar Amsterdam. De kapitein, stuurlieden en passagiers zijn daarbij verongelukt; een gedeelte der overige equipage is door loodsschuiten gered, benevens een kistje van het gouvernement.
(opm: zie ook: NSC 201225, 221225 en 271225, PGC 231225 en AC 281225)
NSC 201225
Amsterdam, 18 december. Het schip BETSY EN CAROLINA, kapitein C. Schröder (opm: zie DC 201225), komende van Batavia naar Amsterdam, is den 16 dezer op de Noorderhaaks verbrijzeld. Een gedeelte van de equipage, waarbij een onderstuurman, benevens een kistje van het gouvernement, is door loodschuiten gered; de kapitein, overige stuurlieden en passagiers zijn verdronken
RC 221225
Amsterdam, 20 december. Het schip BETSY EN CAROLINA, kapt. Cornelis Schröder, met koffie en sapanhout, van Batavia naar Amsterdam, is, na een reis van vier maanden, den 16 december, zich voor de Texelse wal bevindende, met dikte van mist en regen, zo dat het vuur van Kijkduin niet te zien was, die ochtend, ten half zeven ure, op de buitenkant van de Noorderhaaks gestrand en verbrijzeld. (opm: fregat BETHSY EN CAROLINE, zie o.a. DC 201225 en BC 100526)
Van de equipage zijn veertien personen, die op wrakken omdreven, gered en wel door de loodsschipper C. Duinker, de timmerlieden J. Borchers, Evert Warnsloo en Willem Hagen, en de matrozen J.R. Jansen, H.J. Dreijer, J.N. Knudsen en C.J. Schreuder (alle op Texel aangebracht), en door de loods-schipper F. Krijnen de overige zeven, die in het Nieuwe Diep zijn aangebracht en waaronder zich één der onder-stuurlieden bevindt. De kapitein, de overige
stuurlieden (uitgezonderd de opper-stuurman Leendert Elemans, die reeds veertien dagen na het vertrek overleden was) en manschappen hebben bij deze ramp het leven verloren, zo als ook alle de passagiers, zijnde de heren Suston, met vrouw en kind, Lambertus, baron van
Babst, met twee Maleise bedienden, J. Machielsz of Michaélis, koopman van Japan (door wie 2200 pikols koffie en enige Japanse goederen waren ingeladen) en Willem Antonius Zoon en mejuffrouw Elisabeth Vogelpoot (wier vader op de reis overleden was). Behalve een kistje voor het gouvernement, waren den 17 geborgen: 1 vat specerijen, op de ene bodem gemerkt no. 169 N, middell B, b G of P 77, en op de andere bodem, no. 169 P, 198F, 178 N, 1079B; twee
kisten met behangselpapier, ieder een rol; zeven balen koffie, gemerkt BZ en daaronder D, en 1 dito, gemerkt J.A.M. Voorts aangespoeld een baal en enige losse koffie, welke laatste geheel weg is, vaat- en plankwerk en rondhout. Het schip is met de inventaris totaal verloren, daar het weer en hol water niet hebben toegelaten, om daarvan iets te bergen; alleenlijk is een gedeelte van het journaal opgevist.
PGC 231225
Haarlem, 19 december. In de morgen van den 16 is tegen of op de Noorderhaaks gestrand en in korte tijd verbrijzeld, het van Batavia te huis varend schip BETSEY EN CAROLINA, kapitein Schröder (opm: zie o.a. DC 201225). Van de equipage zijn 14 man met de grootste moeite gered. Van de kapitein en passagiers, zo men zeide, ten getale van 2 à 9 personen, heeft men tot dusverre niets vernomen. Onder het weinige, hetwelk van de lading is geborgen, noemt men een kistje, denkelijk met papieren, voor het Gouvernement bestemd, en enige brieven, welke waarschijnlijk tot de brievenzak hebben behoord.
RC 271225
Amsterdam, 25 december. Het schip SCHOON VERBOND, kapt. D. Kraijer, van Amsterdam naar Canton, is, volgens rapport van de geredde stuurman van het schip BETSEIJ EN CAROLINA, kapt. C. Schröder, den 10 augustus Anjer gepasseerd.
AC 281225
Advertentie. Volgens ingekomen berichten, heeft zich onder de passagiers van het op de Noorder Haaks verongelukte schip BETSEY EN CAROLINA, kapt. C. Schröder, in de ochtend van den 16 december laatstleden bevonden: de weled. heer Henri George Certon, opziener over de Landelijke Inkomsten te Japara, eiland Java, en zoon van wijlen de wel.ed.gestr. heer B.G. Certon, in deszelfs leven hoofd-officier van de STAD HAARLEM, vergezeld van zijn echtgenote, vrouwe Francis Stagoll en één dochtertje, keerde hij met verlof naar het vaderland terug. Allen zijn op een hartverscheurende wijze omgekomen en worden bitter betreurd, door de aangehuwde Moeder van de overledenen en verdere betrekkingen.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7156-1818-132
DVD 6 – X– 19-21
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: LOUISE KÖNIGIN VON PREUßEN

Plaats en datum acte onderhandse verkooop, Amsterdam, 29 mei 1818

Soort schip pink

Bouwwerf / verkoper Johan Christiaan Reintrock, eigenaar en kapitein van het schip, wonend te Swinemünde in Pruissisch Pommern.

Gevoerd door kapt. Johan Christiaan Reintrock

Eigenaar / aankoper Carel Joachim Wijlep, voor zijn firma Wijlep & Te Lintelo, kooplieden te Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief circa 290 rogge-lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 1 juni 1818

Nummer van registratie deel 18, folio 77, verso, vak 6.

Notaris Balthasar Nolthenius, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 26.000,-

Bijzonderheden: schip lag bij deze transactie voor Amsterdam




Researcher/datum research ML/021007

Naam LOUISE KÖNIGIN VON PREUßEN
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1818
Toegang 5181
Inventaris 7156
Klik hier om de originele akte te bekijken