Inloggen
CONCORDIA - ID 12481


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1817-02-17 / 1828-01-10 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Galjas
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Technical Data

Net Tonnage: 25.00 lasts
 
Length 1: 18.00 Meters Registered
Beam: 3.32 Meters Registered
Depth: 1.18 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1817
Datum agenda: 1817-02-17
Register nr: 18170005
Scheepsnaam: CONCORDIA
Type: Galjas
Lasten: 25
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Walmoet, Jan
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Jansonius, Heeze
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1817-02-10 CONCORDIA
Manager: Jan Walmoet, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Walmoet, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 1.000,-

Date/Name Ship 1825-10-10 SAPHO
Manager: Stephano Paleologo, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Stephano Paleologo, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 2.100,-

Ship Events Data

1822-10-27: Sprang a leak
Te Falmouth binnengekomen den 27 oktober 1822 het schip CONCORDIA, H. Jansonius, van Bordeaux naar Amsterdam het laatste was lek.
1826-00-00: Piracy - Act of Piracy, Piraterij
Texel, 10 september 1826. Binnengekomen: SAPHO, kapt. J. Vully, van Smyrna, ligt quarantaine, dezelve is door rovers van vele goederen beroofd.
1826-01-00: Sprang a leak
Amsterdam, 26 januari 1826. Het schip SAPHO, kapt. J. Vallij, van Amsterdam naar Genua en Livorno, is, volgens brief van Toulon, van den 16 dezer, aldaar met behulp van een Frans schip, binnengekomen; hetzelve had niet alleen, gedurende de reis, veel slecht weer uitgestaan, maar was ook met hevig stormweer aldaar op de kust bezet geweest, bij welke gelegenheid een lek bespeurd was.
1828-02-10: Final Fate:
De galjas SAPHO, kapt. J.C. Töpper, is op 10 februari 1828 bij Mazarna (opm: mogelijk Mazaro del Vallo), gestrand.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevat monsterrollen op naam van kapitein Heere Jansonius op de:

“Concordia”, dd 05 maart 1817; 11 maart 1819; 21 september 1820; 16 maart 1822.

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 26 september 1817114

Advertentie. VERKOOPING BIJ OPBOTTEN.

Van het galjasschip, genaamd CONCORDIA, liggende in het diep, voor de werf Goede Verwachting, in de gemeente Delfzijl, groot ca. 40 roggelasten, gemeten 23 commercielasten, met deszelfs tuig, ankers en touwen mitsgader stuurmans- en bootsmansgoederen, ingevolge deszelfs inventaris, gevoerd door de scheepskapitein Heere Jansonius, ten verzoeke van de heer Heere Jansonius, eigenaar van de helft van gemeld schip en toebehoren, hebbende domicilie ten huize van Pieter Jans Vos, commissionair te Delfzijl, en ten gevolge van een vonnis, door de regtbank van eerste aanleg, zitting houdende te Appingedam, waarnemend de functie van regtbank van koophandel in het ressort, gewezen 28 augustus 1817 (behoorlijk geregistreerd en geïnsinueerd) zullen opbotten worden ontvangen op een somma van een honderd gulden, zijnde de prijstelling van de verkoper, en de toewijzing geschieden aan de meest en laatstbiedende en bij het uitbranden van het kaarslicht, door een daartoe bevoegd beambte op vrijdag 10 oktober 1817, des namiddags te 4 uur precies, ten huize van de heer Postmeester in de Waterstraat te Delfzijl.

 

Rotterdamsche Courant 05 oktober 1822114

Rotterdam, 4 oktober. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 1 oktober:

Het schip HARLINGEN, L.L. Buisman, van Surinamen naar Amsterdam, is den 27 september te Plymouth binnengelopen.

Te Falmouth zijn den 26 september gearriveerd de schepen ONDERNEMING, R. Hakker, van Liverpool naar Rotterdam, en ALIDA, Benes, van Liverpool naar Antwerpen, en den 27 het schip CONCORDIA, H. Jansonius, van Bordeaux naar Amsterdam; het laatste was lek.

Het schip HERMINA, De Jonge, van Haarlem naar Liverpool, is den 26 september te Beaumaris binnengelopen.

 

Rotterdamsche Courant 08 oktober 1822114

Amsterdam, 6 oktober. Kapt. H. Jansonius, voerende het schip CONCORDIA, van Bordeaux naar Amsterdam, meldt van Falmouth, van den 28 september, dat hij, na dat zijn volk door aanhoudend pompen geheel was afgemat, aldaar binnengelopen was; zijnde het schip zo lek, dat reeds circa drie voet water in het ruim gestaan had; hij had voorts zeilen, een anker en touw en touwwerk verloren en schade aan de grote mast enz, bekomen, zo dat hij moest lossen om te repareren, waarmede de volgende dag een begin zoude gemaakt worden.

 

Rotterdamsche Courant 12 december 1822114

Amsterdam, 10 december. Kapt. H. Jansonius, voerende het schip (opm: galjas) CONCORDIA, van Bordeaux naar Amsterdam, te Falmouth met schade binnen, meldt van daar in dato 30 november, dat hij reeds een gedeelte de lading weder aan boord had en binnen weinige dagen de reis dacht te vervolgen .

 

Rotterdamsche Courant 19 december 1822114

Rotterdam, 18 december. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 13 december:…

....Het schip CONCORDIA, Jansonius, van Bordeaux naar Amsterdam, te Falmouth binnengelopen, heeft den 9 dezer deszelfs reis vervolgd, doch is den 11 weder lek aldaar terug gekomen…..

 

 

Datum vanaf: 1817
Kapitein: JANSONIUS, HEERE
Overige informatie: 1817-02-17

Familiegegevens en opleiding

Jacques Vully werd geboren te Amsterdam op 04 maart 1781.

Hij was gehuwd met Carolina Tuys, geboren te Amsterdam op 05 mei 1785. Vermeld zijn 2 dochters (27 september 1820 en 07 september 1827) en 2 zonen (04 september 1822; 21 januari 1825). Carolina overleed op 14 augustus 1871.118

Overleden in 1848003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Vully werd met vlagnummer 141 per 18 oktober 1825 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.F.Wegener. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop van 11/18 oktober 1825 werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Jacob Vully, oud 45 jaar, wonende in de "binnen dommerstraat". De voordracht was door P.F.Wegener en zijn vlagnummer werd 141023.

 

Jacques Vully werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 03 auguatus 1830.

 

Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1825 t/m 1848met vlagnummers 141 (1825 t/m 1836) en 81 (1836 t/m 1848)

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 september 1826 staat een aanvrage om ondersteuning aan de manschappen van het schip “Sapho” onder kapitein J.Vully “als zeggende door rovers op hunne terugreize van Smirna van hun goederen te zijn beroofd … “. Een commissie stelt een onderzoek in. 042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 oktober 1826 wordt verslag gedaan door een commissie over de eventuele uitkering aan de manschappen van de “Sapho”. De commissie merkt op dat ze toch niet zo berooid kunnen zijn geweest als ze zeggen, omdat ze immers met hetzelfde schip weer thuis zijn gekomen. “Ten andere is het Uwe kommisie gevaarlijk voorgekomen, zeelieden alteid schadeloos te stellen voor de gevolgen & verliezen van de avontuuren der zee, immers dan wanneer zij door eigen verliezen worden aangespoord de gevaren tegen te gaan, en met geene onverschilligheid die te ondergaan of te ontduiken.” De comissie adviseert dan ook geen uitkering te verstrekken. Om toch aandacht te hebben voor het geleden verlies suggereert de commissie om bij een volgende reis de gedane stortingen van de “Sapho” terug te geven en te gebruiken voor die volgende reis. Het Bestuur verklaart zich accoord met deze advisering.042

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 januari 1830 wordt besloten een aantal leden aan te schrijven met het verzoek de verschuldigde financiën te voldoen, waaronder J.Vully.042

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 december 1834 staat een verslag van de penningmeester inzake strubbelingen met de contributiebetaling door enige effectieve leden.

     Weledele Heeren!

     Peningmeesteren van het Zeemans Collegie Zeemans Hoop gaarne voldoende aan de uitnoodiging van UWelEd. om eene korte opheldering te ontvangen omtrent de volgende in hunne handen gesteld zaken hebbende een UWelEd daarop het volgende te bemerken

     In de Vergadering van 30 Aug. 1832 N.2 Klagte van Kapt J.Vully wegens zijne Storting deze zijn door hem weder ingetrokken en alzoo buiten deliberatie gebleven. … “042.

In de Bestuursvergadering  dd 28 september 1837 verzoekt J.Vully om onderstand “uit hoofde van behoeftige omstandigheden”. In de notulen dd 26 oktober 1837 wordt gemeld dat het verzoek is afgewezen op reglementaire gronden. Maar er is “bovendien gebleken dat hij geene gebreken heeft.”

In de Bestuursvergadering dd 30 november 1837 staat een verzoek om uitstel van betaling. Het Bestuur geeft hem de tijd tot 01 februari 1838 zijn schuld aan te zuiveren.042.

In de Bestuursvergadering dd 29 november 1838 staat een verzoek van J.Vully om uitstel van betaling, hetgeen wordt verleend tot 01 januari.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 maart 1841 staat het verzoek van kapitein J.Vully om een uitkering, welke in de vergadering dd 29 april 1841 wordt toegekend.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 november 1848 staat een verzoek van de wed. J.Vully, geb. Tuijs om een uitkering. In de vergadering van 28 december 1848 gaat het Bestuur accoord per 01 februari 1849 “mits overleggende bewijs van huwelijk.”042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 05 december 1837 werd een aanvraag om ondersteuning behandeld van J.Vully. Deze werd van de hand gewezen “… als zijnde de verzoeker noch geene 60 Jaren en ook niet buiten staat om te werken.”023.

In de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 25 mei 1841 wordt aan kapitein J.Vully een uitkering (bedrag niet genoemd) toegekend “uit hoofde van ouderdom en behoeftige omstandigheden” ingaande 01 mei 1841.023.

In de Algemene Vergadering dd 16 januari 1849 wordt een aanvraag om ondersteuning van de weduwe J.Vully toegestaan ingaande 01 februari 1849 “mits overleggende het bewijs van voltrokken huwelijk.”023. (deze toevoeging is opmerkelijk. Was er voor het Bestuur reden om te twijfelen aan de formeel-echtelijke staat van Vully?)

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                 jaren                      type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       141                         1825                      fregat              Sapho                                                   S.Paleologo

                                        1826                      galjoot            Sapho                                                   idem

                                     1827-1829                geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1830                      brik                  de Verwachting                                   geen opgave

                                     1831-1835                geen vermelding van schip en boekhouder

        81                       1836-1848                geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1848                      "overleden"

 

     Bouma025 vermeldt J.Vully als gezagvoerder gedurende:

*   1816 t/m 1817 van het fregat “Argyle”, bouwgegevens ontbreken, varend voor Faesch & Co te Amsterdam;

*   1826 t/m 1827 van de bark-galjoot “Sappho”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor S.Paleologo te Amsterdam;

*   1831 t/m 1837 van de brik “Goede Verwachting”, gebouwd in 1800, bouwlocatie niet vermeld, 180 ton o.m., varend voor Kraanstuiver te Amsterdam;

*   1831 van de brik “Verwachting”, geen vermelding van bouwgegevens, thuishaven en eigenaar. Toegevoegd is “Zeemanshoop”.

     Is hetzelfde schip als de “Goede Verwachting” hiervoor.

 

Het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevat monsterrollen op naam van kapitein Jacob(us) Vally op de:

“Argyle”, dd 22 april 1816; 14 oktober 1816;

“Sapho”, dd 21 oktober 1825;

“Verwagting”, dd 29 juli 1830.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 06 september 1817114

Overzicht van uit- en binnenzeilende schepen Texel en Vlie:

Amsterdam, 4 september. Sedert onze laatste zijn in Texel binnengekomen T. Vully van Surinamen,

Is dit dezelfde als J.Vully?

 

 

Datum vanaf: 1825
Kapitein: Vully, Jacobus (Jacques)
Overige informatie: 1825-10-14

Familiegegevens en opleiding

Jan Christoffel Töpper werd geboren te Amsterdam op 29 december 1791.

Hij was getrouwd met Pieternella Claasen, geboren te Amsterdam op 06 oktober 1800 en overleden in 1854.

Jan overleed in 1863003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Töpper werd met vlagnummer 206 per 20 maart 1827 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein D.Krayer. Zijn schip was de “Phoenix”. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 13/20 maart 1827 van het college Zeemanshoop werd Jan Christoffel Töppers, oud 35 jaar, voerend het schip “Sapho”, wonende op de Lindegracht NZ nr. 5, op voordracht van kapitein D.Krayer, voorgedragen/benoemd als effectief lid. Zijn vlagnummer werd 206023

Hij werd deelnemer in het Weldaddig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 31 oktober 1831. Overleden in 1863003.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 september 1828 staat een “Missive van kapitein J.C.Topper, van 23 dezer kennis gevende van zijn Schipbreuk op de kust van Sicilië.”042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 oktober 1828 staat een bespreking van een missive door J.C.Topper dd 23 september 1828 waarin deze 2 punten bespreekt. In reactie daarop zegt het commentaar:

  1. Mee eens dat de stroomsterkte tussen Malta en Sicilië aldoor om de noord loopt maar het kan zich ook vaak richten naar de wind;
  2. Er is verscheidenheid in de naamgeving van de ZW-kaap van Sicilië: Pt.Sorella, La Pie, Kaap Granisola. Sorella is de oostpunt van Granisola, terwijl een halve mijl verder oostelijk het plaatsje Fre Fontane ligt.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 april 1829 staat een verzoek van J.C.Topper “thans stuurman aan boord van het Brikschip Mercurius Kap J.A.Engels” om uitstel van betaling van contributie. Het Bestuur besluit het hem “zoo gemakkelijk te maken als met het belang van het Kollegie is overeen te brengen.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 mei 1830 staat een verzoek van J.C.Töpper zijn storting van de 1e klasse in de 2e klasse te mogen voldoen. Dit verzoek werd afgewezen.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1850 staat een verzoek van kapitein J.C.Töpper om een reis onder vreemde vlag te mogen varen. Het Bestuur gaat accoord, maar stelt dat de terugkomst moet worden gemeld.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 oktober 1857 staat een verzoek om uitkering van kapitein J.C.Töpper, welke hem in de vergadering dd 26 november 1857 met ingang van 01 november 1857 wordt toegekend.042.

 

In de notulen van 12 november 1850 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop verzoekt C.J.Topper een reis onder vreemde vlag te mogen maken en toch deelnemer te mogen blijven “welk verzoek … is toegestaan, maar bepaaldelijk voor deze reis.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 januari 1858 wordt vermeld dat aan kapitein J.C.Töpper per 01 november 1857 een uitkering is toegekend.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                     naam reder/boekhouder

     206                           1827          galjas              Sapho                                 S.Paleologo

                                     1828-1829    geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1830-1832    fregat              de Vrouw Hendrika          Societeit van Scheepsbouw

                                        1833          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1834-1835    brik                  Paramaribo                        J.J.Poncelet & Zn

     125                        1836-1837    brik                  Phoenix                              idem

                                     1838-1849    galjoot            Phoenix                              idem

                                     1850-1852    geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1853          schoner           Maria Anna                       Gebr.Heemskerk

      35                          1854          schoner           Maria Anna                       idem

                                        1855          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1856          bark                Prins Hendrik                    Kranenborg & Zn

                                     1857-1862    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden J.C.Töpper van 1834-1836 als gezagvoerder van de 2-deks gekoperde brik “Paramaribo”, gebouwd in 1808, 252 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn uit Amsterdam.

Van 1839-1850 was J.C.Töpper gezagvoerder van de 3/mast-galjoot “Paramaribo”, gebouwd in 1838 te Dordrecht, 165 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam.

     Van Sluijs013 vermeldt een 3-mast galjoot “Paramaribo”, gebouwd in 1838 te Dordrecht voor boekhouder J.J.Poncelet te Amsterdam van 1838-1850 onder kapitein J. C. Töpper. In 1850 werd het schip verkocht aan A.van Lier te Rotterdam en herdoopt in “Jeannette en Anna”.Dit is derhalve een ander schip met de naam “Paramaribo” dan het schip van dezelfde rederij uit 1834-1835 bij de vermelding onder Jan Christoffel Töpper hiervoor. Van Sluijs geeft echter bij beide schepen een kapitein Töpper met vlagnummer 206 van Zeemanshoop.

Ik heb mijn twijfels, gezien de verschillende schepen en ook vanwege de opgegeven vaarperioden, of het één persoon betreft. Wellicht is er sprake van vader en zoon. Nader genealogisch onderzoek zal uitsluitsel moeten geven.

 

Bouma025 vermeldt J.C.Töpper als gezagvoerder gedurende:

*   1828 van de bark-galjoot “Sappho”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor S.Paleologo te Amsterdam;

*   1832 t/m 1833 op het 3/m schip “Vrouw Hendrika”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Societeit voor Scheepsbouw te Amsterdam;

*   1837 t/m 1838 van de brik “Phoenix”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 212 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam;

*   1851 t/m 1852 van de brik “Vasco di Gama”, ex Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 258 ton o.m., varend voor Heemskerk e.a. te Amsterdam;

*   1854 van de 2/msch “Maria Anna”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor de gebr. Heemskerk te Amsterdam. Het schip voer in 1855 voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam en was herdoopt in “Hollandsch Accra”;

*   1857 van de bark “Prins Hendrik”, gebouwd in 1838 te Groningen, 381 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo"057:

11 september 1837    "... heden vertrok Captijn Topper met de brik de Venix naar Amsterdam". (Naam was oorspronkelijk gespeld als "Vheenix", werd doorgestreept en vervangen door "Venix".)

Monsterrol dd 19 mei 1837 van de brik "Phönix" (sic) onder gezag van Jan Christoffer Topper met 12 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouders J.J.Poncelet & Zoon011.

     "De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo"057:

07 februari 1838       "... heden gearriveerd kaptijn Tupper brik Paramaribo van Amsterdam hebbende 62 dagen reis".

 

 

Datum vanaf: 1827
Kapitein: Töpper(s), Jan Christoffel
Overige informatie: 1827-04-25

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1817-03-05
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: CONCORDIA
Schipper: Jansonius, Heeze
Scheepstype: galjas
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1828

RC 290328
Amsterdam, 27 maart. Het Nederlands schip SAPHO, kapt. J.C. Töppen (opm: galjas, kapt. J.C. Töpper), van Smirna (opm: Izmir) naar Amsterdam, is, volgens brief van Palermo van de 25e februari, de 10e dito op de rotsen van Trefontane, bij Mazarna (opm: mogelijk Mazaro del Vallo), gestrand (opm: vermoedelijke strandingsplaats nabij positie 37º34’ NB en 12º40’ OL); het volk is gered en volgens voorlopig bericht een klein gedeelte der lading, bestaande in opium, katoen en vijgen, geborgen.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7153-1817-2
DVD 6 – VII – 2
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: CONCORDIA

Plaats en datum acte onderhandse aan-/verkoop, Amsterdam, 10 februari 1817

Soort schip galjas

Bouwwerf / verkoper Thomas Sale, koopman te Amsterdam

Gevoerd door kapt. Suze (?) Jansonius

Eigenaar / aankoper Jan Walmoet, cargadoor te Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 23 last

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 62 voet, wijd 17 3/11e voet, hol in het ruim 6 6/11e voet

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, … februari 1817

Nummer van registratie deel 7, folio 121, recto, vak 2 tot veso vak 3

Notaris registratie van een onderhandse acte.

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 1000,-

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/290807

Naam CONCORDIA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1817
Toegang 5181
Inventaris 7153
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1416.1825.32

deel V, foto 033, 034
CEDULE

Naam schip bevorens genaamd CONCORDIA, thans door koper genaamd SAPHO

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 12 oktober 1825

type schip galjas

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt. geweest door kapt. Heere Jansonius

eigenaar/koper Stephano Paleologo, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Jacobus Vully

grootte in tonnen 25 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd binnen de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 12 oktober 1825

nummer registratie deel 11, folio 49, recto, vak 5

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopbrief; het schip ligt thans te Amsterdam; de acte is in de kantlijn niet genummerd
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.




researcher/datum research: ML / 230715

Naam SAPHO
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1825
Toegang 5074
Inventaris 1416
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1825-32

ACTE AAN-/VERKOOP
schip thans genaamd SAPHO (SAPPHO?), genaamd geweest CONCORDIA

plaats en datum acte koop/verkoop, Amsterdam, 10 oktober 1825

soort schip galjasschip

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Heere Jansonius, koopvaardijkapitein te Amsterdam

eigenaar/aankoper Stephano Paleologo, koopman te Amsterdam

te voeren door kapt. Schipper Jacobus Valk

groot volgens meetbrief in tonnen 25 lasten

tuigage en aantal dekken

afmetingen lang 18 el, wijd 3 el 32 duim, hol 1 el 18 duim

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris A.L. Heijstek, notaris te Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 2100,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-160706

Naam CONCORDIA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1825
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken