Inloggen
AURORA - ID 12111


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-01-01 / 1825-03-11 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 181?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Amsterdam, Noord-Holland
Technical Data

Gross Tonnage: 72.00 lasts (rye)
Gross Tonnage 2: 51.00 lasts (commercial)
 
Length 1: 86.00 Feet (Amsterdam) Registered
Beam: 21.5 Feet (Amsterdam) Registered
Depth: 12.00 Feet (Amsterdam) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1815
Datum agenda: 1815-08-02
Register nr: 18150214
Scheepsnaam: AURORA
Type: Brik
Lasten: 51
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: May van Vollenhoven, A.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Walre, G.J. van
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1814-00-00 BANKERT
Manager: Cornelis de Ligt Nzn., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Cornelis de Ligt Nzn., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1814-11-22 AURORA
Manager: Antoni May van Vollenhoven, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Antoni May van Vollenhoven, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1817-06-07 ANTHONIA ULRICA
Manager: Jeremias Meyjes (1768-1850), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

rederij-ceduul van brik ANTHONIA ULRICA, kapt. Arend Oosterbaan, in dato Amsterdam, 10 april 1818, met als eigenaren:

Jeremias Meijjes (5/16e part),
Johannes Meijjes (3/16e part), en
Frans Meijjes (1/8e part)

Bijlage bij cedule 55 van 14 juni 1820, brik ANTHONIA ULRICA
eigenaren per medio juni 1820:

Jeremias Meijjes, Amsterdam (boekhouder en 6/16e part)
Johannes Meijjes, Amsterdam (4/16e part)
Frans Meijjes, Amsterdam (3/16e part)
Reinier Meijjes, Amsterdam (1/16e part)
Arend Oosterbaan, Amsterdam (schipper en 1/16e part)
Tjeerd Liblesz (?), Amsterdam (1/16e part)

Ship Events Data

1815-10-21: Damaged
Amsterdam, 6 januari. Den 21 oktober is te Texeira, met verlies van staande en lopend want, binnengelopen het schip AURORA, kapt. G.J. van Walree, van Rotterdam naar Philadelphia.
1816-07-25: Damaged
Amsterdam, 25 juli. Volgens berigt van kapt. G.J. van Walree, voerende het schip (opm: brik) AURORA, van Amsterdam naar Rio de Janeiro, was hij met zware lekkagie in het Vriessche Gat binnengelopen en zou naar Groningen moeten zeilen om te lossen en te repareren.
1817-07-07: Sold at auction
Advertentie. J.H. de Witt, R. Hoyman, J. van Ouwerkerk de Vries, J.E. Lublink, T. van Olivier, J. Boelen, H.J. Rietveld en G.W. Sesink Clee, makelaars, zullen op maandag 7 juli, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair, welbezeild Brikschip, genaamd AURORA, gevoerd door kapt. G.J. van Walree, lang 86 voet, wijd 21 en 1 half voet, hol 12 voet, alles Amsterdamse maat. Breder bij de inventaris en bericht bij de makelaars.
1820-01-23: Damaged
Londen, 25 januari. Te Douvres (opm: Dover) is den 23 dezer, lek en met verlies van een anker en kabel, binnengelopen het schip ANTHONIA ULRICA, Osterband (opm: brik, kapt. Arend Oosterbaan), van Smirna (opm: Izmir) naar Amsterdam.
1823-12-04: Damaged
Vlissingen, 6 december. Den 4 dezer is de Nederlandse brik ANTONIA ULRIKA (opm: ANTHONIA ULRICA), kapt. A. Oosterbaan, van Malaga, na een anker in de Deurlo te hebben verloren, voor deze stad komen binnen stormen, doch vervolgens ook voor Rammekens derzelver touw gebroken zijnde, aldaar aan de grond vervallen, en zal een gedeelte van haar lading moeten lossen (opm: zie RC 131123), ten einde naar Antwerpen te kunnen zeilen.
1825-03-11: Final Fate: Condemned

Rotterdam, 20 maart. Uittreksel uit de Lloyd’s lijsten van den 15 en 18 maart:
De ANTONIA ULRICA, kapt. Oosterbaan (opm: brik ANTHONIA ULRICA, kapt Arent Oosterbaan), van Amsterdam, van Rio de Janeiro naar Antwerpen, is bij Birling Gap (opm: East Sussex), op den 11 dezer, in een dikke mist, op het strand geraakt, doch in een lekke staat en met gebroken roer weer afgeraakt en door een stoomboot te Newhaven binnengebracht, hebbende tweederde van de lading gelost. (opm: de brik werd ter plaatse afgekeurd)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

“Degenen, welke iets te pretenderen hebben van, dan wel verschuldigd zijn aan den boede van wijlen Goedschalk Isaac van Walré, in leven gezaghebber van het Nederlandsche schip CATHARINA THEODORA, gelieven daarvan opgave en betaling te doen aan

                                                                                                             van RIJCK, PREDIGER & CO

                                                                           Batavia, den 29sten december 1821

 

Bataviasche Courant, 29 december 1821.

 

 

Geen BS-gegevens te Amsterdam

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.J.van Walree als gezagvoerder gedurende:

*   1817 t/m 1821 van de brik “Catharina Theodora”, bouwgegevens ontbreken, varend voor de Vries & Co te Amsterdam.

 

In het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a zijn monsterrollen op naam van Goschalk Isack van Walree op de:

Archiefnr, 38-100, brik “Aurora”, dd 12 juni 1816; kapitein G.J. van Walree, bestemming “Riogeneiro”, boekhouder O. de Vries, 10 bemanningsleden i.c. stuurman, klamphouder, kok/jongen, 3 matrozen, 3 ligtmatrozen, kajuitwachter.

“Catarina Teodora”, dd 15 november 1817; 02 augustus 1819 en 21 februari 1821.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 22 juni 1815114

Advertenties Te Rotterdam liggen in lading: ….

Naar Suriname: het schip AURORA, kaptein Goedschalk Isaac van Walré, ….

 

Rotterdamsche Courant 09 januari 1816114

Amsterdam, 6 januari. Den 21 oktober is te Texeira, met verlies van staande en lopend want, binnengelopen het schip AURORA, kapt. G.J. van Walree, van Rotterdam naar Philadelphia.

 

Rotterdamsche Courant 27 juli 1816114

Amsterdam, 25 juli. Volgens berigt van kapt. G.J. van Walree, voerende het schip AURORA, van Amsterdam naar Rio de Janeiro, was hij met zware lekkagie in het Vriessche Gat binnengelopen en zou naar Groningen moeten zeilen om te lossen en te repareren.

 

Rotterdamsche Courant 10 augustus 1816114

Amsterdam, 8 augustus. Kapt. G.J. van Walree, voerende het schip AURORA, van Amsterdam naar Rio gedestineerd, meldt van Groningen, van den 3 augustus, dat hij, na door adsistentie van een vissnik in het Friessche Gat te zijn binnengebragt, vervolgens tot reparatie van geledene schade te Groningen was aangekomen, en de lading gedeeltelijk beschadigd gelost had; hij dagt in agt dagen gereed te zullen zijn om de lading weder te kunnen innemen.

 

Rotterdaamsche Courant 28 juni 1817114

Advertentie. J.H. de Witt, R. Hoyman, J. van Ouwerkerk de Vries, J.E. Lublink, T. van Olivier, J. Boelen, H.J. Rietveld en G.W. Sesink Clee, makelaars, zullen op maandag 7 juli, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair, welbezeild Brikschip, genaamd AURORA, gevoerd door kapt. G.J. van Walree, lang 86 voet, wijd 21 en 1 half voet, hol 12 voet, alles Amsterdamse maat. Breder bij de inventaris en bericht bij de makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 24 maart 1818114

Amsterdam, 22 maart. Kaptein G.J. van Walré, voerende het Fregatschip CATHARINA THEODORA, van Amsterdam naar Surinamen gedestineerd, laatst van Falmouth, van waar hij den 15 februari vertrokken is, meldt uit Dovernesbaai (opm: waarschijnlijk de baai bij Douarnenez) bij Brest, in dato 10 maart, dat hij door zijn volk genoodzaakt zijnde een haven te zoeken, aldaar den 7 dito was binnengelopen, na reeds tot even beneden Kaap Ortegal (opm: noordwestkust Spanje) te zijn geweest en onophoudelijk de vreeslijkste stormen en orkanen te hebben doorgestaan; had stengen, touwwerk, enz. gekapt en veel rondhout en zeilen verloren en andere schade bekomen; het schip had zwaar gewerkt, doch was vrij digt gebleven; hij zou van de eerste gunstige gelegenheid gebruik maken om naar Brest te zeilen, ten einde de geleden schade te repareren.

 

Rotterdamsche Courant 30 mei 1818114

Amsterdam, 28 mei. Tussen den 8 en 12 mei is van Brest vertrokken het wegens schade aldaar binnengelopen schip CATHARINA THEODORA, kaptein G.J. van Walree, van Amsterdam naar Surinamen.

 

Rotterdamsche Courant 05 februari 1820114

Amsterdam, 3 februari. Het schip CATHARINA THEODORA, kapt. G.J. van Walré, van Amsterdam, was den 18 november (opm: 1919) in het opzeilen van de Tafelbaai.

 

Rotterdamsche Courant 22 februari 1820114

Londen, 15 februari. Den 19 november 1819 is aan de Kaap de Goede Hoop gearriveerd het schip (opm: fregat) CATHARINA THEODORA, G.I. van Walré, uit Texel naar Batavia, en den 21 dito het schip (opm: fregat) ONDERNEMING, M. Lelz, van Batavia naar Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant 08 april 1820114

Londen, 4 april. Den 14 januari is van Kaap de Goede Hoop vertrokken het schip (opm: fregat) CATHARINA THEODORA, G.J. van Walree, van Batavia naar Amsterda.

 

Rotterdamsche Courant 05 april 1821114

Amsterdam, 3 april. Kapt. G.J. van Walré, voerende het schip (opm: brik) CATHARINA THEODORA, van Amsterdam naar Batavia, meldt in een brief van den 26 maart, op de hoogte van Portland, dat hij sedert vier dagen door tegenwind daar kruiste; het schip, de equipage en de passagiers waren alle in de beste staat.

 

Rotterdamsche Courant 14 april 1821114

Amsterdam, 12 april. Volgens brief van kapt. G.J. van Walré, voerende het schip CATHARINA THEODORA, van Amsterdam naar Batavia gedestineerd, in dato 30 maart, was hij toen op de hoogte van Heisant (opm: Ouessant) In goede staat zeilende; de equipage en passagiers waren volmaakt wel.

 

Bataviasche Courant 04 augustus 1821114

Advertentie. Uit de hand te koop het onlangs van Amsterdam alhier gearriveerde gekoperde Nederlandse schip CATHARINA THEODORA, gevoerd door kapt. G.J. van Walree, te leveren voor Amsterdam of ter dezer rede, op zeer voordelige conditiën. Hetzelve is groot 140 lasten, snelzeilend, van een ruime inventaris voorzien en in staat dadelijk zee te kiezen.

Te bevragen bij de agenten Van Rijck, Prediger & Co en Colville, Jutting & Co.

Batavia, 1 augustus 1821.

 

Rotterdamscche Courant 04 december 1821114

Amsterdam, 2 december. Te Batavia is den 26 juli binnengelopen G.J. van Walré (opm: fregat CATHARINA THEODORA); te Bordeaux den 21 november H.A. Bol van Amsterdam; de laatste heeft gedurende de reis zeer zwaar weer gehad en vreest voor schade aan de lading.

 

 

Datum vanaf: 1815
Kapitein: Walree, Goedschalk Isaac van
Overige informatie: 1815-08-02

Familiegegevens en opleiding

At.Oosterbaan werd geboren te Amsterdam per 17 april 1786 en overleed in 1863.

Hij huwde met Maria Elisabeth Nederberg, geboren te Cabauw op 09 juni 1794 en overleden op 01 februari 1857. Het echtpaar had drie dochters: geb.31 mei 1818; geb.17 maart 1820; geb.04 februari 1823.

Arent overleed in 1863.-00003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Oosterbaan werd met vlagnummer 054 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop. Er zijn bij de inschrijving geen verdere bijzonderheden vermeld. Toegevoegd is “overleden”002.

In de Algemene Ledenvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 02 juni 1824 werd Arent Oosterbaan, oud 38 jaar, wonende op de Kadijk als effectief lid aangenomen op voordracht van kapitein van den Abeele. Hij kreeg vlagnummer 54023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 02 november 1825. “betaald als ongehuwd sedert 1e Mei 1843, later volgs besluit van weder op de gewone contr. gebragt”003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 september 1842 staat een verzoek van A.Oosterbaan om als deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds te worden geroyeerd “als zijnde van zijn vrouw gesepareerd, zich voorbehoudende om indien hij mogt hertrouwen weder deelnemer te worden.”. Het Bestuur gaat accoord maar maakt hem er op attent dat hij na zijn 40ste jaar niet alsnog deelnemer kan worden en dat hij ook bij behoeftige ouderdom zijn aanspraak zal verliezen. Het Bestuur vraagt of hij bij zijn besluit wil blijven.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 27 oktober 1842 vraagt kapitein A.Oosterbaan ontslag uit het Weldadig Zeemans Fonds “om later eventueel te worden toegelaten.”. In de notulen dd 15 december 1842 stelt het Bestuur  dat “als hij zijn contributie van ongehuwd deelhebber ad f 20,- wil betalen hij zijn lidmaatschap kan behouden.” In de notulen dd 27 juli 1843 vraagt A.Oosterbaan uit Heerde welk bedrag hij moet storten na de scheiding tissen tafel en bed van zijn vrouw.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd. 25 november 1847 vraagt kapitein Arend Oosterdaan een uitkering “uit hoofde van meer dan 60 jarigen ouderdom”. In de notulen dd 30 december 1847 wordt hem f 50,- per jaar toegekend “mits overleggende bewijs van zijne behoeftige omstandigheden.”. In de notulen dd 27 januari 1848 is een “Brief van kapitein A.Oosterbaan, wegens de van hem verlangd wordende verklaring van minvermogendheid. Het verzoek toegestaan, zooals dat is liggende, en alzoo eene Som van f 417 per maand ingaande 1 November 1847.”042 (de opmerking over de f 417,- staat er duidelijk maar kan niet goed zijn!!)

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 december 1858 bericht A.Oosterbaan onvermogend te zijn om de contributie te betalen en hij bedankt voor het fonds. In de notulen dd 31 mei 1859 staat weer het bericht dat hij onvermogend is om contributie te betalen en hij bedankt derhalve voor het Fonds. Het Bestuur wijst hem op de konsekwentie dat hij dan alle rechten zal verliezen. In de vergadering dd 30 juni 1859 reclameert kapitein Oosterbaan tegen de beslissing, maar het Bestuur blijft bij het genomen besluit.042

In de notulen van de Algemene Vergadering van 28 juni 1859 wordt vermeld een: “Brief van A.Oosterbaan berigtende onvermogend te zijn, om zijn contributie te betalen, zijnde hem geantwoord, dat, zo hij trekkende wil blijven, hij voor zich contributie moet voldoen, doch het regt voor zijne nablijvenden vervalt, wanneer hij niet meer voldoet.”. In de notulen dd 02 augustus 1859 staat een verzoek om herziening van het Bestuursbesluit, maar deze blijft bij zijn standpunt.023.

 

De schepen van de kapitein

lid van het zeemanscollege “Zeemanshoop” te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        54                              1825                       kof                    Christina                                                J.H.Bodeman

                                           1826                       kof                    Christina                                                F.Smit

                                      1827-1831                 kof                    Christina                                                J.Bodeman

                                      1832-1835                 geen opgave van schip en boekhouder

        31                         1836-1853                 geen opgave van schip en boekhouder

       14                          1854-1863                 geen opgave van schip en boekhouder

                                                                            “overleden”

 

Bouma025 vermeldt A.Oosterbaan als gezagvoerder gedurende:

*    1826 t/m 1832 van de kof “Christina”, gebouwd in 1816, bouwlocatie niet vermeld, 180 ton o.m., varend voor J.H.Bodeman te Amsterdam

*    1829 t/m 1830 van de brik “Antonia Ulrika”, gebouwd in 1813, bouwlocatie niet vermeld, 126 ton o.m., varend voor G.Meyer te Amsterdam.

      er is kennelijk sprake van 2 personen met dezelfde naam en initialen.

Bouma025 vermeldt een kof “Christine” onder gezag van kapitein A.Oosterbaan. Het is in zijn overzicht de enige kof met deze naam gebouwd vóór 1830. Ik neem derhalve aan dat het bericht in het Handelsblad op kapitein Oosterdaan betrekking heeft.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Arend Oosterbaan op de:

“Anthonia Ulrica”, dd 26 mei 1818; 25 juni 1819; 06 juli 1820; 19 september 1822 en 28 juni 1824;

“Christina”, dd 07 november 1825; 20 mei 1826; 28 november 1826; 12 november 1827; 31 oktober 1828; 23 april 1830; 14 september 1830 en 20 juli 1831.

 

Overige bijzonderheden

In dossier 38-92 een monsterrol dd 18 mei 1814 van de brik “De Vrouw Dieuwertje”, varend onder Hollandse vlag onder kapitein Dirk T.Visser. Boekhouder:  O.de Vries. Bestemming Archangel. 9 bemanningsleden en wel de kapitein, stuurman Arend Oosterbaan van Amsterdam, timmerman, bootsman, kok, 3 matrozen, twee ligtmatrozen (Cornelis K. de Jong en Douwe T.Visser.) 011a

 

Op 24 september 1822 werd Willem Bek als ligtmatroos geplaatst op de “Anthonia Rika” onder kapitein A.Oosterbaan voor een reis naar Kaap de Goede Hoop004(531/1353)(zie ook bij Willem Bek). De “Anthonia Rika” wordt niet genoemd in Bouma025.

 

Rotterdamsche Courant 29 juli 1819114

Amsterdam, 27 juli. Kapitein A. Oosterbaan, voerende het schip ANTONIA ULRICA, van Amsterdam naar Smirna (opm: Izmir) gedestineerd, meldt, in dato 15 juli, dat hij toen bij Goudstaart (opm: Start Point) in goede staat zeilende was, met een oostelijke wind, hebbende kapitein J. ten Boekel, van Amsterdam naar Rio-Janeiro, en kapt. J.F. Spiegelberg, van Amsterdam naar Genua en Livorno, in het gezigt.

 

Handelsblad 24 juni 1829

“In de laatste dagen van April heeft de Nederlandsche kof Christina, bestemd naar de Levant, en hebbende eene aanzienlijke partij geweren aan boord, van Z.M. zeemagt in de Middellandsche Zee geen konvooi kunnen bekomen dan na dezelve de geweren ontscheept had; hetgeen te Maltha plaats heeft gehad. Wij vestigen de aandacht van den handel op deze omstandigheid, op dat zij, die speculatiën in oorlogsbehoeften of andere verbodene voorwerpen van toevoer in de geblokeerde (sic) havens mogten willen doen, weten zullen, dat de kommandanten van Z.M. schepen instructiën hebben, om geene schepen, met contrabande goederen beladen, te konvoijeren”.

 

Rotterdamsche Courant 20 november 1819114

Amsterdam, 18 november. Te Demerarij is gearriveerd D.C. Martens, te Smirna (opm: Izmir) A. Oosterbaan en op de rede van Bordeaux H. Korf van Amsterdam; te Rouaan A. Berneval van Rotterdam; te Bremen H. Hansen en te Riga B.C. Doijen van Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant 29 januari 1820114

Londen, 25 januari. Te Douvres (opm: Dover) is den 23 dezer, lek en met verlies van een anker en kabel, binnengelopen het schip ANTHONIA ULRICA, Osterband, van Smirna (opm: Izmir) naar Amsterdam.

 

 

Datum vanaf: 1818
Kapitein: Oosterbaan, Arent

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1816-06-12
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: AURORA
Schipper: Walree, G.J. van
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1815

RC 240615
In Rotterdam ligt in lading: Naar Suriname het Hollandse schip AURORA, kapitein Goedschalk Isaac van Walré.

Op 02-08 1815 wordt voor de AURORA door Antoni May van Vollenhoven uit Rotterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. Goedschalk Isaac van Walré.

RC 120915
Den 9 september zeilde uit de Maas de AURORA, G.J. Walré naar Philidelphia.
OHC 231215
De AURORA, kapt. G.J. Walré van Rotterdam naar Philidelphia bestemd, in uit hoofde van enige bekomen schade aan het tuig door het zwarte stormweder, den 22 oktober in Angra, op Terciera, een der Acorische eilanden binnengevallen: dezelve zoude dadelijk de reis voortzetten.

1816

OHC 180716
Amsterdam, 17 juli. Den 16 dezer is van Texel uitgezeild G.J. Walré, naar Rio de Janeiro.
OHC 250716
G.J. van Walré, voerende het brikschip AURORA, van Amsterdam naar Rio de Janeiro, heeft in den nacht van den 16 op den 17, waarschijnlijk door ene hoos, zijne beide bramstengen en voormars ra verloren; hij heeft in den daarop gevolgde storm een zwaar lek bekomen en is in het Vriessche Gat binnen gelopen. Hij zal denkelijk in Groningen moeten lossen om te repareren.
OHC 100816
Kapt. G.J. van Walré, voerende het schip AURORA, van Amsterdam naar Rio de Janeiro gedestineerd, meldt van Groningen van den 3 augustus, dat hij na door assistentie van een vischsnik in het Vriessche Gat te zijn binnen gebracht, vervolgens ter reparatie der geleden, schade te Groningen was aan gekomen en de lading gedeeltelijk beschadigd gelost had; hij dacht in 8 dagen gereed te zullen zijn, om de lading weder te kunnen innemen.
OHC 170916
Kapt. G.J. van Walré, wegens schade in het Vriessche Gat binnen gevallen, heeft den 1 september Zoutkamp verlaten, ten einde zijn reis naar Rio de Janeiro te vervolgen. 

1817

RC 280617
Advertentie. J.H. de Witt, R. Hoyman, J. van Ouwerkerk de Vries, J.E. Lublink, T. van Olivier, J. Boelen, H.J. Rietveld en G.W. Sesink Clee, makelaars, zullen op maandag 7 juli, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair, welbezeild Brikschip, genaamd AURORA, gevoerd door kapt. G.J. van Walree, lang 86 voet, wijd 21 en 1 half voet, hol 12 voet, alles Amsterdamse maat. Breder bij de inventaris en bericht bij de makelaars.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Gemeente-Archief Rotterdam Archiefnummer Rott.1.01.2520.1815.183

DVD XI – 5113, 5114

CEDULE

Naam schip genaamd geweest BANKERT,
nu genaamd AURORA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Rotterdam, 21 juli 1815

type schip brik

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt. Goedschalk Isaac van Walre

eigenaar Antoni May van Vollenhoven, Rotterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 72 roggelasten en 51 gemeten lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie

nummer van registratie deel

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: bewijsstukken:
1. acte van transport van 22 november 1814 voor Isaac Marinus Josue Valeton, notaris te Rotterdam, waarbij Cornelis de Ligt Nic.zn. als eigenaar het schip verkoopt aan A. May van Vollenhoven voornoemd.





researcher/datum research: ML / 190909

Naam AURORA
Archiefinstelling Stadsarchief Rotterdam
Jaar 1815
Toegang 1.01
Inventaris 2520

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7155-1818-46
DVD 6 – IX–
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: AURORA, door kopers genaamd ANTHONIA ULRICA

Plaats en datum acte openbare verkoping, Amsterdam, 7 oktober 1817

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper A.M,.Pennink Hooft, Haarlem

Gevoerd door kapt. G.J. van Walree

Eigenaar / aankoper Jeremias Meijjes, wonende aan de Kleine Kattenburgerstraat aan de scheepswerf Het Witte Kruijs, Amsterdam

Te voeren door kapt. Arend Oosterbaan

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang over sreven 88 voet, wijd bij eerste balk voor grootluik binnen zijn huid 21½ voet, hol in het ruim bij eerste balk voor grootluik op zijn uitwatering 12 voet, alles Amsterdamse maat

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 27 oktober 1817

Nummer van registratie deel 15, folio 102, verso, vak 3

Notaris Johannes Tiedeman Niczn., griffier rechtbank koophandel, Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 2400,-

Bijzonderheden: bijgevoegd rederij-ceduul van brik ANTHONIA ULRICA, kapt. Arend Oosterbaan, in dato Amsterdam, 10 april 1818, met als eigenaren: Jeremias Meijjes (5/16e part), Johannes Meijjes (3/16e part), en Frans Meijjes (1/8e part)




Researcher/datum research ML/140907

Naam ANTHONIA ULRICA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1818
Toegang 5181
Inventaris 7155
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam
archiefnummer 5074/1419-1820-55

BIJLBRIEF schip AURORA,thans (1820) genaamd ANTHONIA ULRICA

plaats en datum acte publieke verkoop, Amsterdam 6 oktober 1817

soort schip brik

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper A.M. Pennink Hooft, Haarlem (?)

eigenaar/aankoper Jeremias Meijes, Amsterdam

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 2400,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-201205

Naam AURORA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1414.1820.55

foto IV– 043, 044
CEDULE

Naam schip ANTHONIA ULRICA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 14 juni 1820

type schip brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Arend Oosterbaan, Amsterdam, mede-eigenaar

grootte in tonnen 61 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Rotterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 16 juni 1820

nummer registratie deel 3, folio 100, verso, vak 2

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte, het schip ligt thans voor Amsterdam
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 17960

researcher/datum research: ML / 290115


Bijlage bij cedule 55 van 14 juni 1820, brik ANTHONIA ULRICA
________________________________________________

eigenaren per medio juni 1820:

Jeremias Meijjes, Amsterdam (boekhouder en 6/16e part)
Johannes Meijjes, Amsterdam (4/16e part)
Frans Meijjes, Amsterdam (3/16e part)
Reinier Meijjes, Amsterdam (1/16e part)
Arend Oosterbaan, Amsterdam (schipper en 1/16e part)
Tjeerd Liblesz (?), Amsterdam (1/16e part)


ML / 290115

Naam ANTHONIA ULRICA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1414
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 1814
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Gemeente archief Rotterdam Rott.1.01.2520.1815.183
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant