Inloggen
BRINIO - ID 1143


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1882-11-00 / 1890-03-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1882
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Murdoch & Murray, Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 68
Launch Date: 1882-11-29
Delivery Date: 1882-11-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Mathew Paul & Co., Dumbarton, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 80
Power Unit: NHP
Eng. additional info: (19 & 34 - 36)
 
Gross Tonnage: 661.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 438.00 Net tonnage
 
Length 1: 184.10 Feet (British) Registered
Beam: 27.00 Feet (British) Registered
Depth: 14.10 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1883
Datum agenda: 1883-03-07
Register nr: 0
Scheepsnaam: BRINIO
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1883-03-07, uitreiking zb94-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1882-11-00 BRINIO
Manager: Firma D. Burger & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma D. Burger & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHGP

Date/Name Ship 1890-03-00 PERTH
Manager: James Rankine & Son, Glasgow, Great Britain
Eigenaar: James Rankine & Son, Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain

Date/Name Ship 1915-11-00 PERTH
Manager: Stewart & Esplen Ltd., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Ince Bank Shipping Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Ship Events Data

1916-04-01: Final Fate:
Op reis in ballast van Fécamp naar Hull is de ‘Perth’ op 1 april 1916 op 1 mijl Zuid-Zuid-Oost van het Lichtschip ‘CROSS ARCHIPEL’ door de Duitse onderzeeboot ‘UB.16’ getorpedeerd, gezonken en verloren gegaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.F.Möe als gezagvoerder gedurende:

*    1882 van het schroefstoomschip “Brinio”, gebouwd in 1882 te Pt. Glasgow, 665 ton o.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: MÖE, C.F.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Vos Kramer was met vlagnummer R11 in de periode 1881 t/m 1886 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein D.Vos Kramer met vlagnummer R11 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1881, 1882                    van het ss. “Bergen”                          380 ton       varend voor D.Burger & Zoon te Rotterdam

*   1883                               van het ss. “Brinio”                            661 ton       varend voor D.Burger & Zoon te Rotterdam

*   1885                               geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeld D.Vos Kramer als gezagvoerder gedurende:

*   1881 van het schroefstoomschip “Olaf Kyrre” ex James Rankine, gebouwd in 1866 te Pt.Glasgow, 400 ton o.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;

*   1882 t/m 1883 van het schroefstoomschip “Bergen”, gebouwd in 1873 te Newcastle, 325 ton o.m., varend voor D. Burger & Zn te Rotterdam. Het schip werd naar het buitenland verkocht;

*   1884 t/m 1885 van het schroefstoomschip “Brinio”, gebouwd in 1882 te Pt. Glasgow, 665 ton o.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Vos Kramer, D.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Js.Janzen was met vlagnummer R18 in de periode 1877 t/m 1886 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1886 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1886 als lid voor de vlag heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein Js. Janzen met vlagnummer R18 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1877             van het ss “W.A.Scholten”          3070 ton o.m.    voor de Ned.Amerik.Stoomv.Mij te Rotterdam

*    1878             geen vermelding van schip en boekhouder

*    1880, 1881  van het fregat. “Maasnymph”    1173 ton n.m.    voor Hendrik Veder te Rotterdam

*    1882             geen vermelding van schip en boekhouder

*    1883             van het ss. “Ingerid”                     587 ton               voor D.Burger & Zoon te Rotterdam

*    1884             van het ss. “Brinio” 661 ton        voor D.Burger & Zoon te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt J.Janzen als gezagvoerder gedurende:

*    1875 van het schroefstoomschip “Rotterdam”, gebouwd in 1872 te Elshout, 2040 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomv. Maatschappij te Rotterdam;

*    1876 t/m 1878 van het schroefstoomschip “W.A.Scholten”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 3070 o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij;

*    1880 t/m 1881 op de bark “Maasnymph” ex Pladda (sic), gebouwd in 1867 te Quebec, 1304 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam

*    1884 t/m 1885 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;

*    1886 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Brinio”, gebouwd in 1882 te Pt. Glasgow, 665 ton o.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:

Ingekomen:

“Bij  St.Catharina’s Punt 7 Jan. W.A.Scholten (s) Rotterdam n. Newyork.”

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Janzen, J. Js

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

L.Hoogerwerff                                     1869-1870                                    DOURO

                                                                1870-1874                                    ZEUS

                                                                1876-1876                                    KONING WILLEM III

                                                                1876-1879                                    AMELIA

                                                                1883-1883                                    CATHARINA

 

Bouma025 vermeldt L.Hoogerwerff als gezagvoerder gedurende:

*    1870 van de galjoot “Douro” ex Manus, ex Ernst, gebouwd in 1859 te Saterland, 60 ton o.m., varend voor van Hartwegen & den Breems te Vlaardingen;

*    1871 t/m 1874 van de 2/msch “Zeus” ex Jupiter, gebouwd in 1849 te Wismar, 148 ton o.m., varend voor van Harwegen & den Breems te Vlaardingen;

*    1875 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

*    1877 t/m 1879 van de 2/m sch. “Amelia” ex Koning Willem III, gebouwd in 1870 te Sappemeer, 188 ton o.m., varend voor J.W.Muurling te Vlaardingen. Het schip is in 1879 op de kust van Mexico verongelukt;

*    1883 van het schroefstoomschip “Tollens”, gebouwd in 1880 te Slikkerveer, 450 ton n.m., varend voor  Lels & van Dam te Rotterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naar Denemarken;

*    1885 van het schroefstoomschip “Burgemeester van Vollenhoven”, gebouwd in Slikkerveer, 215 ton o.m., varend voor de Duinkerksche Stoombootreederij te Rotterdam;

*    1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Brinio”, gebouwd in 1882 te Pt. Glasgow, 665 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1889 verkocht naar Engeland;

*    1892 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In september 2002 kreeg ik van mevr. Blokland-Visser uit Papendrecht een “Bewijs van Ontslag” van Daniël Hoogerwerff, opgesteld door de Waterschout van Rotterdam en gedateerd 16 oktober 1887. Hij had onder kapitein L.Hoogerwerff (zijn vader) een reis gemaakt als kajuitjongen naar de Oostzee en was op 07 juni 1887 vertrokken.

 

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:

Uitgegaan:

“Lissabon 2 Jan. Amelia, L.Hoogerwerff Az, Vlaardingen.”

 

 

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Hoogerwerff, Leendert

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1888-09-12
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: BRINIO
Schipper: Hoogerwerff, Leendert
Scheepstype: stoomschip
Grootte: 661

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: De vroegere BRINIO van D. Burger was als PERTH een bekende verschijning in de haven van Delfzijl. In de volksmond heette het schip 't Peerd. Deze foto uit Delfzijl is genomen ter gelegenheid van de ingebruikneming van de toen nieuwe stoomkranen.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten