Inloggen
BRINIO - ID 1143


Kroniekberichten

Datum 04 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Greenock, 29 november. Van de werf der heren Murdoch & Murray werd de 29e november te water gelaten het stoomschip BRINIO, lang 185, breed 27 en hol 14 voet 2½ duim Engelse maat, en groot 800 ton. Het is gebouwd voor rekening van de heren D. Burger & Zonen te Rotterdam. De machines zullen geleverd worden door de firma Paul & Co. te Dumbarton.

Afbeelding
Datum 02 januari 1883
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Schepen in aanbouw per 1 januari 1883:
- Amsterdam: Scheepsbouwmeester J.C. Ceuvel een ijzeren schroefstoomscheepje (bestemd voor de postvaart tussen Harlingen Terschelling en Vlieland) voor passagiers en goederen, een ijzeren plezierstoomjacht en een idem dekschuit groot 40 ton.
Scheepsbouwmeesters Huygens & Van Gelder het composite barkschip CATHARINA groot plm. 1.000 ton wordt gebouwd voor rekening van de heer J. Veth en zal 3 januari te water lopen.
Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen een stoomboot voor de havenstoombootdienst te Amsterdam; een schroefsleepboot voor het Tjuniaveer in Oost-Indië; twee schroefstoomsleepboten voor het Belgische gouvernement; twee raderstoomponten voor de havendienst op Curaçao; een schroefsleepboot voor genoemde dienst; een schroefstoomjacht voor de havenpolitie te Amsterdam; een schroefsleepboot voor de stadsreinigingsdienst te Amsterdam; een idem voor de Prauw-Maatschappij van het eiland Amsterdam te Batavia; een idem voor het Bataviasche Prauwenveer te Batavia en twee schroefstoomschepen voor de vaart op Java, voor rekening van de Stoomvaart-Maatschappij Insulinde alhier, namelijk de KONING WILLEM III en de NEDERLAND EN ORANJE, beide groot ca. 2.500 ton. (bovenstaande opgave bevat al de schepen in 1882 door gemelde fabriek gebouwd en nog in aanbouw zijnde).
J. von Lindern een ijzeren barkschip, genaamd zullende worden F.H. VON LINDERN, groot ca. 1.000 registertonnen, boekhouder de heer F.H. von Lindern Jr., te Alblasserdam.
Jan F. Meursing een composite clipper barkschip TJERIMAI, groot pl.m. 1.000 gemeten tonnen, voor rekening der heren A. Hendrichs & Co., zal in het begin van dit jaar te water lopen, waarna onmiddellijk de kiel zal gelegd worden voor een dergelijk schip van dezelfde grootte, dat zal varen onder boekhouderschap van de bouwmeester, en voorts een ijzeren vaartuig bestemd voor de Wester-Suiker-Raffinaderij.
- Nieuwendam: Scheepsbouwmeester A.H. Meursing een barkschip groot pl.m. 800 registertonnen, gebouwd wordende voor rekening van de bouwmeester, kiel gelegd oktober 1882.
- Fijenoord: Etablissement Fijenoord een driedeks stalen schroefstoomschip EDAM, lengte 330 Engelse voeten, breedte 39 Engelse voeten, holte 31 Engelse voeten, bruto tonnenmaat plm 3.000 ton, ingericht voor 50 kajuits- en 1.000 tussendekspassagiers, met compound machine van plm. 1.800 I.P.K. cilinders van 76”en 43” diameter met 48” zuigerslag voor rekening van de Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij te Rotterdam.
- Vlissingen: Koninklijke Maatschappij De Schelde de stoomschepen BATAVIA en SOERABAJA, beide groot ca. 2.260 ton, gebouwd voor rekening van Rotterdamsche Lloyd.
- Middelsbro: Scheepsbouwmeesters Raylton Dixon & Co., de stoomschepen PADANG en MACASSAR, groot ca. 2.500 ton, voor rekening van de Stoomvaart Maatschappij Insulinde te Amsterdam en het stoomschip SAMARANG, groot ca. 2.260 ton, voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd.
- Glasgow: Scheepsbouwmeesters Murdoch & Murray, stoomschip BRINIO, laadt ruim 700 ton, gebouwd voor rekening van D. Burger en Zoon, te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 12 november 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bilbao, 6 november. Het Nederlandse stoomschip BRINIO, hier de 3e van Pasajes aangekomen in ballast, heeft schade geleden in de haven aan de bodem en is in het droge dok gehaald om onderzocht te worden. Vier platen in het vlak zijn gebroken twee vrangen verbogen. Behalve andere geleden schade. Het zal hier tijdelijk gerepareerd worden en de 8e het dok kunnen verlaten. De kosten worden op GBP 48 begroot. (opm: kapt. D.V. Kramer)

Afbeelding
Datum 24 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 augustus. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip BRINIO de 19e dezer met een lading petroleum van New York naar Harlingen vertrokken.

Afbeelding
Datum 11 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 10 september. Hier is rechtstreeks van New York per stoomschip BRINIO aangevoerd een lading van 3000 vaten petroleum voor de firma S. Hannema.

Afbeelding
Datum 19 september 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 18 september. Volgens telegrafisch bericht is het stoomschip BRINIO heden met een lading petroleum van New York naar Harlingen vertrokken.

Afbeelding
Datum 21 februari 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 februari. Volgens telegram uit Londen is het Nederlandse stoomschip BRINIO (opm: D. Burger & Zn, Rotterdam), naar Grangemouth bestemd, te Middlesbro’ teruggekeerd met ingedrukte boeg door aanvaring met het stoomschip CORAL QUEEN.

Afbeelding
Datum 22 februari 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 19 februari. Bij de aanvaring van het stoomschip CORAL QUEEN met het Nederlandse stoomschip BRINIO (opm: D. Burger & Zn, Rotterdam) is eerstgenoemde gezonken. Zes der opvarenden zijn verdronken.

Afbeelding
Datum 02 april 1890
Krant HND - Het Nieuws van den Dag

De 18e februari jl. had op de Noordzee nabij Hartlepool een aanvaring plaats tussen het Nederlandse stoomschip BRINIO en het Engelse stoomschip CORAL QUEEN, tengevolge waarvan het laatstgenoemde stoomschip zonk. Bij het ongeluk kwamen 18 personen om, terwijl de BRINIO grote schade beliep. Deswege was een proces bij het Admiraliteitshof te Londen aanhangig gemaakt. Dit hof heeft vrijdag uitspraak gedaan en beslist, dat de BRINIO verkeerd gemanoeuvreerd had en dus verantwoordelijk was. De BRINIO was ook aansprakelijk gesteld voor het grote verlies van mensenlevens, op grond dat het schip niet lang genoeg op de plaats van de aanvaring was gebleven. Daar het echter zelf enige belangrijke schade had belopen, waarvan de bemanning niet kon beoordelen of die al of niet dadelijk gevaarlijk was, is de BRINIO in dit opzicht vrijgesproken.

Afbeelding
Datum 03 april 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 28 maart. Door de High Court of Justice Admiralty Division werd heden uitspraak gedaan in zake de aanvaring van het Nederlandse stoomschip BRINIO en het Engelse stoomschip CORAL QUEEN in de nacht van de 18e februari bij Hartlepool, tengevolge waarvan de CORAL QUEEN bijna onmiddellijk gezonken is en vijf der opvarenden van dat stoomschip het leven verloren. De uitspraak was, dat na gehouden onderzoek de BRINIO alleen schuldig werd bevonden. Op verzoek van de advocaat, de heer W. Phillimore, die voor de BRINIO optrad, werd de van kracht verklaring van het vonnis nog uitgesteld.

Afbeelding
Datum 05 juni 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Uit het verslag van de Nederlandse consul-generaal te New York over 1889:
Behalve de stoomschepen van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij en van de Koninklijke West-Indische Maildienst kwamen in de haven van New York 10 Nederlandse schepen aan. Uit New York naar Nederland vertrok ook nog het Nederlandse stoomschip BRINIO, dat, evenals in 1888, bevracht was door een firma alhier voor de banana-handel tussen deze haven en Baracoa op het eiland Cuba gedurende de zomermaanden van 1889.

Afbeelding
Datum 30 juli 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 28 juli. Heden werd een aanvang gemaakt in het Hof van Appel inzake de aanvaring van het (opm: Nederlandse) stoomschip BRINIO met het stoomschip CORAL QUEEN, waarin voor het Hof van de Admiraliteit de schuld van de aanvaring aan de BRINIO werd gegeven en waarvan de reders in appel zijn gekomen.

Afbeelding
Datum 28 december 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 23 december. Het Engelse stoomschip PERTH, van Delfzijl naar Dundee, is op Beaconrock (rivier de Tay) gestrand, zit zeer gevaarlijk en heeft zware schade. De machinekamer is vol water en het moet lossen om vlot te komen. Met hoog tij is het dek vermoedelijk onder water.
(opm: Het stoomschip PERTH heeft een twintigtal jaren van Delfzijl op Dundee gevaren. In de Delfzijlster volksmond stond het schip bekend als “het peerd”. In het museum te Delfzijl is een fraai model van het schip aanwezig. Het stoomschip voer van 1882 tot 1890 onder de naam BRINIO onder Nederlandse vlag. Zie foto plm. 1912)

Afbeelding