Inloggen
BREMERHAVEN - ID 1135


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-04-28 / 1902-02-05 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Steamship
Type: Tanker, ruwe olie
Type Dek: Full scantling
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Russell & Co. Ltd, Greenock, Great Britain
Werfnummer: 213
Launch Date: 1890-00-00
Delivery Date: 1890-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Duncan Steward & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (25 , 40 & 66 - 42)
 
Gross Tonnage: 3255.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2573.00 Net tonnage
 
Length 1: 339.60 Cubic Feet Registered
Beam: 42.60 Cubic Feet Registered
Depth: 26.10 Cubic Feet Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-04-28
Register nr: 0
Scheepsnaam: BREMERHAVEN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: niet gemeld
Opmerkingen: ja
1891-04-28, uitgvoering77-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1890-03-00 BREMERHAVEN
Manager: Hermann Stursberg & Co., New York. Mgrs., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: S.S. Bremerhaven Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Date/Name Ship 1891-00-00 BREMERHAVEN
Manager: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHGM

Ship Events Data

1891-11-26: Collision
IJmuiden, 26 november 1891. Van het stoomschip BREMERHAVEN, van Amsterdam naar New York, hedenmiddag nabij de Hembrug stomende, brak daar de stuurketting, ten gevolge waarvan de boot tegen het remmingswerk der brug liep en daaraan grote schade toebracht.
1892-10-15: Grounded
Maassluis, 15 oktober 1892. Het stoomschip BREMERHAVEN van New York binnen, is even boven Maassluis aan de grond gevaren; de sleepboten ZUID-HOLLAND en NIEUWERSLUIS hebben hedenochtend vergeefs getracht het af te slepen. Het moet nu lichten.
1894-03-00: Damaged
Londen, 24 maart 1894. Het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN, van Rotterdam te New York aangekomen, heeft drie boegplaten beschadigd en lekkage in het voorruim. Het schip maakt 100 ton water in 24 uur.
1894-04-00: Damaged
IJmuiden, 27 april 1894. Het stoomschip BREMERHAVEN, heden van New York alhier binnengekomen, heeft bijzonder slecht weer gehad. Een stortzee brak op het achterschip en liep tot boven de commandobrug. Het stuurrad op het achterschip, zomede de kompasstandaard, werden verbrijzeld en een ijzeren rek. waarop tegen de machinekamer handspaken staan, werd eveneens stukgeslagen.
1895-01-00: Damaged
Rotterdam, 21 januari 1895. Het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN, de 3e januari van Amsterdam naar New York vertrokken, heeft, benevens de reeds gemelde schade, enige boegplaten ingedrukt.
1896-01-00: Damaged
Rotterdam, 27 januari. Volgens telegram van Lloyd's is het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN met schade te New York binnengelopen, veroorzaakt door op zee uitgebroken brand. De brand werd, voor er veel schade aan de lading werd toegebracht, geblust.
1898-03-14: Grounded
Vlissingen, 14 maart 1898. Het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN, van New York naar Antwerpen, is in het Pas van Terneuzen, dwars van Borssele, aan de grond gevaren. Sleepboten zijn in de nabijheid voor assistentie. Het heeft ongeveer 800 ton petroleum overboord gepompt.
1899-02-00: Damaged
New-York, 18 februari 1899. Het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN, hier van Antwerpen binnen, rapporteerde van de 29e januari tot de 2e februari met hevige wind, een orkaan gelijk, te kampen te hebben gehad, vergezeld van hoge zeeën, waardoor verscheidene zeilen van de ra’s en boten werden weggeslagen. Ook de ruiten van het kaartenhuis werden verbrijzeld en aan het dek belangrijke schade aangericht.
1899-02-00: Engine Trouble
Londen, 18 februari 1899. Het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN, van New-York naar Antwerpen, is heden te Halifax aangekomen met lekke ketel.
1902-02-05: Final Fate:
Op reis met een lading petroleum van Philadelphia naar Antwerpen kreeg de ‘BREMERHAVEN’ in zware Oost-Zuid-Ooster storm op de Atlantische Oceaan een lek aan de achtersteven. Zij moest op 5 februari 1902 in positie 48°28’NB. en 29°52’WL. in zinkende staat worden verlaten en ging verloren, de 32 opvarenden van de ‘BREMERHAVEN’ werden allen gered door het Britse SS ‘ANSELMA DE LARRINAGA’.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten