Inloggen
AMPHITRITE - ID 10808


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1876-10-00 / 1882-10-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1875
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Clipperfregat
Type Dek: Flush deck
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N. Thompson, Kennebunk, Maine, U.S.A.
Werfnummer:
Launch Date: 1875-07-00
Technical Data

Net Tonnage: 1809.00 Net tonnage
 
Length 1: 231.3 Feet (British) Registered
Beam: 40.3 Feet (British) Registered
Depth: 26.2 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-02-15
Register nr: 0
Scheepsnaam: AMPHITRITE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hendrichs, A.
Plaats: niet gemeld
Opmerkingen: nieuwe
zb gezonden naar Consul den Helder1878-02-15, gunstige beschikking uitreiking zb126-1878-02-15

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1875-07-00 DEFIANT
Manager: Samuel G. Reed & Co., Boston (Mass.), U.S.A.
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Boston (Mass.) / U.S.A.
Callsign: JRFD
Additional info: Off.USA-nummer 6870

Date/Name Ship 1876-10-00 AMPHITRITE
Manager: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NDCM

Date/Name Ship 1882-10-00 AMPHITRITE
Manager: Gildemeister & Ries, Bremen, Germany
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Ship Events Data

1876-10-00: Sale/Verkoop
Amsterdam, 14 oktober 1876. Door de heren A. Hendrichs & Co. alhier is dezer dagen te Liverpool aangekocht het te Kennebunck (Verenigde Staten) in 1875 nieuw gebouwde clipperfregatschip DEFIANT, groot 1.898 Engelse registertonnen, welk schip nu zal varen onder de naam van AMPHITRITE.
1878-01-25: Grounded
Nieuwediep, 26 januari 1878. Het Nederlandse schip AMPHITRITE, kapt. Van der Valk, van Batavia, 25 dezer ter rede binnengezeild en van daar naar de haven gesleept, is door de stroom tegen de Harsens gedrukt en aldaar enige tijd blijven zitten. Later, door 2 sleepboten afgesleept, is het wegens de invallende duisternis naar de rede teruggekeerd, en van daar heden ochtend in de haven gekomen. Het schip is volkomen dicht gebleven.
1882-10-00: Sold to foreign country
NRC 061082
Verkochte schepen. Het Nederlandse fregatschip AMPHITRITE, groot 1.824 tonnen nieuwe meting, gebouwd in 1875, en het Nederlandse ijzeren brikschip ASTREA, groot 288 tonnen nieuwe meting, gebouwd in 1864, zijn beide uit de hand naar Noord-Duitsland verkocht door de Wed. Ed.C.A. Koli & Bos Janszen.
1890-08-00: Final Fate: Missing

Het Duitse fregatschip AMPHITRITE, kapt. Rowehl, op reis met een lading steenkolen en cokes van Cardiff naar Hong Kong, passeerde op 30 augustus 1890 Nieuw Anjer (punt van Java) en is sedertdien vermist.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jb. van der Valk Dz was met vlagnummer R466 in de periode 1870 t/m 1882 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1882 is overleden058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein Jb van der Valk Dz met vlagnummer R466 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1877, 1878, 1880 van het fregat “Amphitrite” 1898 ton n.m.      varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam

     *   1881                                  geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.van er Valk als gezagvoerder gedurende:

*   1877 t/m 1881 van het fregat “Amphitrite” ex Defiant, gebouwd in 1875 te Kennebunk, 2075 ton o.m., varend voor A.Henrichs & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Valk Dz, Jacob van der

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

F.Diepenbroek had van 1883-1891 het commando over de composietbark “Tjerimai””, in 1883 gebouwd door J.F.Meursing te Amsterdam, 1013 ton, varend voor rederij A.Hendrichs & Co te Amsterdam052

Een foto van dit schip in aanbouw is in het Staddsarchief van Amsterdam en staat afgebeeld in het artikel van mevr. Van Dijk-Lely.124

 

F.Diepenbroek was in 1891/92 kapitein van de stalen brak “Semper Spera”, gebouwd in 1890/91 door F.F.(H.F.) Groen te Amsterdam, 1209 ton, varend voor de Zeilvaart Maatschappij “Neptunus” Dir.G.v.d.Gevel te Rotterdam. Op haar eerste reis is de het schip op 24 maart 1892 van New York vertrokken met een lading petroleum in kratten/blikken voor Java; nooit werd meer iets van schip en bemanning gehoord052.

 

Bouma025 vermeldt F.Diepenbroek als gezagvoerder gedurende:

*   1876 t/m 1881 op de bark “Sindoro” ex Thorbecke, gebouwd in 1874 te Nieuwendam, 953 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam;

*   1882 van het fregat “Amphitrite” ex Defiant, gebouwd in 1875 te Kennebunk, 2075 ton o.m., varend voor A.Henrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd verkocht naar Duitsland;

*   1883 t.m 1891 op de bark “Tjerimai”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1000 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam;

*   1892 op de stalen bark “Semper Spera”, op 10 december 1890 te water gelaten van de werf “De Boot” van H.F.Groen te Amsterdam, 1209 ton n.m., varend voor de Mij. “Neptunus” G.v/d gevel te Rotterdam. het schip werd in 1892 vermist met petroleum tussen New York en Java.

            In de  Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 05 februari 1891 nodigt H.F.Groen de leden uit tot het bijwonen van het van stapel lopen van de “Semper Spera” op 10 december l.l. (die gebeurtenis heeft dus intussen plaatsgehad.)

 

Overige bijzonderheden

Het schip “Aurora” onder kapitein Visser van Schiermonnikoog vertrok in 1876 “samen met het schip “Java”, kapitein W.L.Bakker (rederij H.Wiardi Beckman) en het schip “Sindoro”, kapitein Diepenbroek (rederij Hendricks) naar de Oost. De drie kapiteins hadden, in bespreking vooraf, een weddenschap afgesloten dat degene die het eerst Batavia zou bereiken van de collegae een kist wijn had gewonnen. Hetzelfde werd afgesproken voor de retourreis. De “Sindoro” won de westrijd met een bijzonder snelle reistijd van slechts 71 dagen (vanaf Nieuwediep naar Batavia gold een gemiddelde van ca.180-200 dagen voor zeilschepen die van de wind afhankelijk waren). (dit is een foute opgave van de gemiddelde reistijd - Parma)

Na gelost en weer geladen te zijn vertrokken de schepen van de rede van Batavia op 26 oktober 1876. De “Sindoro” kwam na een uiterst zware en moeilijke reis van 187 dagen in Nieuwediep aan. Niemand had iets van de twee andere, “Aurora” en “Java” vernomen. Pas enkele manden later spoelden op de kust van Lourenço Marques wrakstukken aan die als afkomstig zijnde van de beide schepen werden geïdentificeerd. Aangenomen werd dat beide schepen in het vuur van hun wedstrijd en tijdens zeer zwaar stormweer op elkaar zijn ingelopen omtrent het eiland Madagascar en elkaar de grond in hebben geboord. Van beide schepen kwam de totale bemanning om het leven. Lloyds’ in Londen hield dit drama op “stormweer, slecht zicht in nachtelijke duisternis”.

Uit: “De lage landen en het verre oosten” door M.H.M.Starkenburg in 11 en 30, NGV afd. Friesland. Blad nr. 28. Jg7 nr.4, oktober 2002 p.424-427. Bovenstaande anekdote in de 80-er jaren opgetekend uit de mond van de heer E.van der Geest te Ameland Pers.meded. Starkenburg, okt. 2002.

Een overeenkomstig relaas staat in “De Clippers” door Anno Teenstra, Holdert & Co, Amsterdam, 306 pp en wel de pp.73-74.

In Bouma025 wordt als laatste gezagvoerder van de “Java” vermeld de kapitein J.Rotgans. Deze zou met het schip zijn vergaan op een reis van Batavia naar Rotterdam. Zie bij Rotgans, J.

 

     “ … Dat de kapiteins der groote snelzeilers in die jaren de oceanen tusschen Holland en Java tot hun wedstrijdbaan maakten, is bekend. … De meest tragische race, die ooit gehouden is, was misschien wel die tusschen de Sindoro, kapitein Diepenbroek, van Hendrichs & Co, de Java, kapitein W.L.Bakker, van H.B.Wiardi Beckman en de Aurora, kapitein H.Visser, van Gebr. Goedkoop. De kapiteins hadden vóór hun vertrek van Nieuwediep in het voorjaar van 1876 een weddenschap aangegaan om een kist wijn, wie het eerst in Indië zou zijn. De Sindoro won dien wedstrijd met een reis van 71 dagen. Na op de Javakust opnieuw beladen te zijn, ontmoetten zij elkaar weer op de reede van Batavia en hernieuwden de weddenschap voor de terugreis. Op 26 October vertrokken zij. Het weer bij de Kaap was bijzonder slecht. Dagenlang heeft de Sindoro er mee geworsteld; pas na 187 dagen was zij in Holland. Maar zij was de eenige die terugkeerde. De beide andere zijn in dat weer gebleven, zooals bleek uit aangespoelde stukken op de kust bij Lourenço Marquez, vermoedelijk door een onderlinge aanvaring als gevolg van slecht zicht in een stormnacht. Alle opvarenden, ook de kapiteins, kwamen om. De Gebr. Goedkoop verloren zoo dit mooie schip, toen ongeveer 10 jaar oud.”081

 

“De ‘Semper Spera” ging op 10 december 1890 te water van de werf De Boot te Amsterdam, van F.F.Groen.

Het 1209 ton metende stalen vaartuig ving in 1891 haar eerste reis aan. Onder kapitein F.Diepenbroek werd in ballast koers gezet naar New York waar petroleum in de ruimen kwam, bestemd voor Java … Op 24 maart 1892 vertrok de ‘Semper Spera’ van New York in de hoop over enige maanden Anjer te bereiken. Sinds die datum is echter van het schip niets meer vernomen, zodat ook hier moet worden aangenomen dat het met man en muis is vergaan.”

Uit: “Nederlandse Zeilschepen 1880-1922” door L.Smit en H.Hackebord. Deel 166 uit de Alkenreeks Beeld-Encyclopedie, Alkmaar

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Diepenbroek, F.

Afbeeldingen


Omschrijving: AMPHITRITE, getrokken door een stoomsleepboot. Gemaakt als schilderij op foto
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Greiner, Albert
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten