Inloggen
AMPHITRITE - ID 10808


Kroniekberichten

Datum 15 oktober 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 oktober. Door de heren A. Hendrichs & Co. alhier is dezer dagen te Liverpool aangekocht het te Kennebunck (Verenigde Staten) in 1875 nieuw gebouwde clipperfregatschip DEFIANT, groot 1.898 Engelse registertonnen, welk schip nu zal varen onder de naam van AMPHITRITE.

Afbeelding
Datum 19 januari 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 18 januari. Volgens telegram van kapt. J van der Valk, voerende het Nederlandse schip AMPHITRITE, van Liverpool naar Cardiff om voor Rio Janeiro te laden, was hij de 16de dezer wegens stormweer uit het zuidwesten te Holyhead binnengelopen; alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 05 mei 1877
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 4 mei. Volgens schrijven van kapt. J. van der Valk, voerende het Nederlandse clipperschip AMPHITRITE, van Cardiff, 4 april (41 dagen reis) te Rio Janeiro aangekomen, voldeed het schip uitstekend en onder alle omstandigheden, zowel wat betreft snelle zeilage als deugdzaam zeeschip. Aan boord was alles wel.

Afbeelding
Datum 02 september 1877
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 september. Kapt. Van der Valk, gezagvoerder van het Nederlandse klipperschip AMPHITRITE, rapporteert omtrent de zeilage van zijn schip o.a. het volgende:
Op de middag van 16 juni bevonden wij ons op 41°50’ ZB 14°19’ OL, op de middag van 29 juni op 37°44’ ZB 88°13’ OL, en hadden in die 12 etmalen afgelegd circa 850 geogrrafische mijlen, waaronder bij goede waarneming een etmaal van 77 en een ander van 80 geografische (320 Engelse) mijlen; een en ander meestal met bramzeils en boven bramzeils koelten.

Afbeelding
Datum 29 januari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 26 januari. Het Nederlandse schip AMPHITRITE, kapt. Van der Valk, van Batavia, 25 dezer ter rede binnengezeild en van daar naar de haven gesleept, is door de stroom tegen de Harsens gedrukt en aldaar enige tijd blijven zitten. Later, door 2 sleepboten afgesleept, is het wegens de invallende duisternis naar de rede teruggekeerd, en van daar heden ochtend in de haven gekomen. Het schip is volkomen dicht gebleven.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De scheepvaart in de haven van IJmuiden is in juli tamelijk druk geweest; een 300-tal schepen maakten in die maand in- en uitgaand van het kanaal (opm: Noordzeekanaal) gebruik. De vorige week kwam hier zeilende binnen het 71½ decimeter diepgaande fregat AMPHITRITE, van Java. Wanneer men weet, dat dit zeilschip een inhoud heeft van 5.100 m3 en zeer lang is, springt de deugdelijkheid van deze haven door dit feit zeer in het oog, hoewel sommige deskundigen alhier het beter achten om voor zeilschepen van deze grote afmeting ook bij goede wind de hulp van een sleepboot in te roepen. De AMPHITRITE werd hier gelicht tot 67 decimeter en zou met die diepgang gisteren naar Amsterdam vertrekken.

Afbeelding
Datum 29 november 1879
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 28 november. Het klipperschip AMPHITRITE, kapt. J. van der Valk, van de rederij der heren A. Hendrichs & Co. alhier, bestemd naar Java, verliet gisteren te 11½ uur onze stad en arriveerde te 3½ uur te IJmuiden met een diepgang van 67 decimeter gelijklastig en aan boord hebbende een lading van 3.000 tons stukgoederen. Naar wij vernamen, zou dit de grootste lading zijn, die ooit hier is ingescheept geworden en schijnt zij zelfs ruim 1.000 ton groter te zijn dan die, welke gewoonlijk per Suez-boten van hier gaan. Te IJmuiden zal zij daarenboven nog met 250 ton worden aangevuld. Voor de opening van het Noordzeekanaal konden slechts enkele schepen van bijzondere bouwaard met iets meer dan 1.000 ton lading aan boord van hier vertrekken; meerdere lading moest toen te Nieuwediep worden aangevuld met lichterschepen ten koste van NLG 1,40 per ton aan binnenvracht.
De AMPHITRITE, in 1879 een van de grootste Nederlandse zeilschepen (coll. J.G. Nierop)

Afbeelding
Datum 10 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 december. Het Nederlands schip AMPHITRITE, kapt. Van der Valk, van hier naar Soerabaija, is volgens signaalpost, de 8e dezer ten 10¾ ure voor middag Douvres gepasseerd; goed weer, wind noord, matige koelte.

Afbeelding
Datum 14 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Portland, 10 december. Het fregatschip AMPHITRITE, van Amsterdam naar Batavia, alhier ter rede gekomen voor tegenwind en om enige voorzieningen aan het tuig te doen, heeft heden met noordelijke wind de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 16 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia , 10 maart. Vrachten stil en flauw, zodat afsluitingen zich tot de volgende heeft beperkt: Nederland stoomschip KONING DER NEDERLANDEN koffie tot NLG 90, thee tot NLG 80 tin tot 40, tabak tot NLG 75, huiden tot NLG 100, indigo tot NLG 120, naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: JUPITER, GIJSBERTUS HERMANUS, URANIA, ALBLASSERDAM, JOHANNA MARIA, AMPHITRITE.

Afbeelding
Datum 01 juli 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 mei. Vrachten. Naar Nederland besteedde de Factorij NLG 50 voor 24.000 pic. koffie van Noord- en Zuidkust. In kustvrachten is weer een en ander omgegaan. Het Nederlandse schip AMPHITRITE accepteerde zout van Sumanap naar Batavia à NLG 11 per koyang, terwijl het transport van Soerabaija van 500 ton kolen naar Menado en 800 ton naar Ternate, voor rekening van het gouvernement uitbesteed werd aan de laagste inschrijver tot NLG 17 per ton. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Amsterdam stoomschip KONINGIN EMMA, NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 120 indigo, NLG 75 tabak, NLG 80 thee, NIEUWE WATERWEG I, NLG 50 voor 24.000 picols koffie van Batavia, Bantam, Tjilatjap, Patjitan en Pangool naar Rotterdam. Het Nederlandse schip YARRA laadt voor bevrachters rekening naar Melbourne.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ELECTRA, URANIA en JOHANNA.

Afbeelding
Datum 16 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 15 november. Volgens telegram Banjoewangie d.d. 14 dezer, zou het Nederlandse schip AMPHITRITE, kapt. Van der Valk, de volgende dag van daar herwaarts vertrekken.

Afbeelding
Datum 28 juli 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 juli. Kapt. Diepenbroek, voerende het Nederlandse schip AMPHITRITE, van Calcutta naar Hamburg bestemd rapporteert het volgende:
De 19e maart verlieten wij Sandheads en wegens de zeer vroeg ingevallen ZW-moesson moesten wij de Straat van Bengalen uitkruisen, met voortdurend flauwe koeltjes. Eerst op 10 april passeerden wij de linie op 87º OL en slechts de 26e kregen wij de ZO-passaat op 09º ZB 85º OL, hebbende toen reeds 39 dagen reis. Van 31 mei tot 21 juni hadden wij, op het Kaapse rif aanhoudend en soms vliegend stormweer, 20 dagen waren wij in het gezicht van Kaap Agulhas en vorderden toen slechts 12 mijlen, het schip hield zich echter goed en bleef volkomen dicht. Van toen af werd het goed weer en bereikten wij 4 juli St. Helena.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen. Het Nederlandse fregatschip AMPHITRITE, groot 1.824 tonnen nieuwe meting, gebouwd in 1875, en het Nederlandse ijzeren brikschip ASTREA, groot 288 tonnen nieuwe meting, gebouwd in 1864, zijn beide uit de hand naar Noord-Duitsland verkocht door de Wed. Ed.C.A. Koli & Bos Janszen.

Afbeelding