Inloggen
BOTH - ID 1075


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:1890-07-08 / 1929-10-29

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 68
Date Laid Down: 1889-01-31
Launch Date: 1889-12-28
Delivery Date: 1890-07-07
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1100
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (20 , 31 & 51 - 42) 3-cil. triple expansie stoommachine (no. 101) van de bouwer, 1100 ipk, 11,5 knopen. 2 cilindr. Ketels (2x 3 vuurgangen) No. 131 en 132. - kolengestookt.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1489.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 870.00 Net tonnage
Deadweight: 990.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 40000 Cubic Feet
 
Length 1: 258.80 Feet (British) Registered
Beam: 34.40 Feet (British) Registered
Depth: 16.90 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
20 19 0 732 0 771
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-07-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: BOTH
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koloniën
Plaats: niet gemeld
Opmerkingen: ja, voorlopige
1890-07-08, uitgereikt36-

Ship History Data

Date/Name Ship 1890-07-08 BOTH
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TCHN

Ship Events Data

1890-07-10: 10 ju[i 1890 PGC - Provinciale Groninger Courant
IJmuiden, 8 juli. Het stoomschip BOTH, kapt. Reudter, van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, dat gisteren van de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen was overgenomen, arriveerde heden van Vlissingen te IJmuiden na een in alle opzichten voldoenende tocht. Te 6 uur van Vlissingen vertrokken, arriveerde het schip te 12 uur 30 min. te IJmuiden en stoomde door naar Amsterdam, om van daar binnen weinige weken naar Batavia te vertrekken. De inrichting van het schip en van de machineriën worden om het zeerst geroemd en doen de bouwmeester alle eer aan.
Dit is het eerste stoomschip, type A, gebouwd bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde. De overige drie zullen binnen korte tijd achtereenvolgens worden afgeleverd en allereerst het stoomschip REAEL.
1929-10-29: Final Fate:
De ‘BOTH’ werd op 29 october 1929 uit de dienst genomen en te Tandjong Priok opgelegd. Begin 1930 in gebruikt gesteld door de haaienvangst in Nederlandsch-Indië en in dienst van de industrie tot verwerking van margarineproducten; project mislukte en de ‘BOTH’ werd op 7 februari 1931 weer te Tandjong Priok aan de K.P.M. teruggegeven en opgelegd. Zij werd vervolgens als hulk (werkplaats van Goedang voor de rivierdienst) te Palembang opgelegd op 10 april 1931. Uiteindelijk werd deze hulk op 17 augustus 1938 verkocht voor NLG. 8.143,23 voor sloop verkocht aan J. van Beekhoven en gesloopt te (Palembang).

Gezagvoerders

Kapitein s.s. "BOTH" Id 1075.

1890.

Rederij: KPM

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Reudter, x

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De BOTH
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten