Familiegegevens en opleiding
Ik vermoed dat deze F.H.Popken direkte familie was van de volgende Franz Hermann Popken.
In een brief dd 27 juni 2004 van mevr. E.C. Huizer-Sibinga Mulder uit Naarden aan S.Parma meldt zij een Franz Hermann Popken, getrouwd met Elizabeth Augustina Krull, schoonouders van kapitein Aart Huizer (zie aldaar). Ik houd er rekening mee dat het hier gaat om kapitein Popken, gezagvoerder van de “Maibit”.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
F.H.Popken werd met vlagnummer 856 effectief lid van Zeemanshoop per 19 oktober 1869 op voordracht van P.Buys Jz. Zijn schip was de "Maibit"002.
In de Algemene Vergaderingen van 05/12 oktober 1869 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd F.H.Popken, geen leeftijd vermeld, voerend het schip “Maibit”, voor rekening van Rutgers & Hissink, op voordracht van kapitein P.Buys Jr,023
F.H.Popken was met vlagnummer R14 in de periode 1854 t/m 1883 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 mei 1874 wordt kapitein F.H.Popken toegestaan zijn effectieve lidmaatschap in een honorair lidmaatschap om te zetten.042.
In het Jaarverslag 1883 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat het effectieve lid F.H.Popken in 1883 is overleden.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
856 1869-1873 fregat Maibit Rutgers & Hissink te Amsterdam
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein F.H.Popken als gezagvoerder in de ledenlijsten vermeld van058:
* 1855 geen schip genoemd
* 1858, 1859 het fregat “Catharina Wilhelmina” 573 last varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam
* 1862 t/m 1867 het fregat “Telanak” 397 last varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam
* 1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1882 geen schip vermeld
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
F.H.Popken Catharina Wilhelmina 02 december 1859 30 januari 1861
Telenak 09 september 1861 12 september 1862
Telenak 21 juli 1865 05 juni 1866
Telenak 30 november 1866 15 april 1868
Bouma025 vermeldt F.H.Popken als gezagvoerder in/van:
* 1858 t/m 1861 op het 3/m schip “Catharina Wilhelmina” ex Koning Willem II, gebouwd in 1842 te Middelburg, 1083 ton o.m., varend voor P. de Boer te Rotterdam;
* 1862 t/m 1868 op het 3/mast schip “Telanak” ex Hercules, gebouwd in 1859 te Amsterdam, 754 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam;
* 1869 t/m 1874 op het 3/m schip “Maibit”, gebouwd in 1869 te Amsterdam, 1134 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
F.H.Popken vertrok op 06 januari 1860 van Brouwershaven met de “Catharina Wilhelmina” en een detachement van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 29 april 1860 na een reis van 114 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden
Op 17 maart 1863 vertrok hij van Nieuwediep met de “Telawak” (sic) en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 27 juni 1863 na een reis van 102 dagen.
Op 30 november 1866 vertrok hij van Nieuwediep met de “Telawak” en 2 landmachtofficieren. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.
Familiegegevens en opleiding
Luppo Bron werd geboren op 04 september 1840 en overleed op 30 december 1894 al zoon van Marten Luppens Bron en Lumke Heike Kramer. Hij was getrouwd met Trijntje Dekker, op 13 mei 1889 te Zaandam geboren. Het huwelijk is kinderloos gebleven.
Hij was kapitein op de “Noorzeekanaal”, woonde op diverse adressen in Amsterdam, laatste adres de Houtmankade 63.
Hij was de broer van kapitein Hinderikus Johannes Bron (zie aldaar).
Informatie 19 juni 2003 van de heer B.Bron te Heemskerk en referentie 102
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Luppo Bron, adres Haarlemmerdijk UU 268, werd met nr.882 effectief lid van Zeemanshoop per 29 april 1873 op voorspraak van F.C.Jaski. Zijn schip was de “Noordzeekanaal”002. Hij was lid van 1872 t/m 1893.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 22/29 april 1873 staan vermeld dat tot effectief lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Luppo Bron, oud 32 jaar, voerend de bark “Noordzeekanaal”, voor rekening van W.& A.H.Meursing, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
882 1873-1881 bark Noordzeekanaal W.en A.H.Meursing
1882-1893 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt L.Bron als gezagvoerder gedurende:
-
1868 t/m 1871 van de sch.brik “Cornelia Abramina”, gebouwd in 1867 te Nieuwendam bij W.& A.H.Meursing, 215 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;
-
1872 t/m 1881 van de bark “Noordzeekanaal”, gebouwd in 1870 te Nieuwendam, 830 n.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Denemarken, ging later naar Noorwegen en kreeg de naam “Sømand”;
-
1882 t/m 1885 op het 3/m schip “Maibit”, gebouwd in 1869 te Amsterdam, 1134 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam. Het schip voer in 1886 voor G. v/d/ Gevel te Rotterdam en was herdoopt in “Francois”.
Overige bijzonderheden
e-mail van André Delporte te Luik dd 09 januari 2006
Wat de CORNELIA ABRAMINA betreft, heb ik het schip van Telphin te Antwerpen van 12/5/1877 tot 15/2/1878; het werd in de vaart gezet naar de Baltische Zee met Suk als kapitein en verkocht aan G. W. Koning Jr. & C° te Rotterdam; herdoopt in WILHELMINE en in 1881 verkocht te Macassar, aan W. A. Ledeboer tot een onbekende datum; werd dan de GOEDE HOOP van Nio Ing Sing en verdwijnt van de Nederlandsche lijsten in 1893, volgens Luc (Heijboer). Hier moeten we misschien een beetje dieper naar details kijken, want ik denk wel dat we het over hetzelfde schip hebben ... En ik ben zeker dat het belg is geworden voor enkele maanden (twee kranten als bronnen ! en Luc (Heijboer)was hiermee akkoord !).
Een getranscribeerd brievenboek onder de naam van “Bron Privaat” is uitgegeven in A-4 vorm door de heer Bron te Heemskerk. 102.
In het brievenboek staan opmerkingen over de werkzaamheden van kapitein Hinderikus Johannes Bron, veelal in brieven aan zijn vrouw en zijn broers. Ook zijn broer Luppo komt aan de orde en wel in de periode dat die kennelijk al zwaar ziek was. Het lezen van het brievenboek zelf wordt aanbevolen door degene, die is geïnteresseerd in de maritieme levensloop van kapitein Bron in de periode 1894-1897.
Op p.010/011 staat een brief dd. Amsterdam april 1894 aan zijn broer Jacob, die vooral handelt over het testament van Luppo. Deze zou zijn testament ten voordele van zijn vrouw hebben veranderd en kennelijk maken de broers zich daarover zorgen. Kapitein Hinderikus Bron kapittelt ze daarover en vindt het vanzelfsprekend dat Luppo zich in eerste instantie bekommert om de toekomst van zijn vrouw die “hem nu 16 maanden geheel heeft verzorgt en hem gelijk een kind in zijn hulpbehoevendheid tevens heeft verzorgd en verpleegd.”
Op p.067-069 staat het bericht van overlijden met een fotokopie van de akte. Luppo stierf te Amsterdam op 30 december 1894 op de Houtmankade Kanton 4, op de leeftijd van 54 jaar.
Op p.100/102 blijkt uit een brief aan schoonzuster Catrien dd 29 april 1895 dat het ziekbed van Luppo zeker twee jaar heeft geduurd.
Uit een correspondentie dd 28 november 2005 met kleinzoon B.Bron uit Heemskerk blijkt dat Luppo een aandeel heeft gehad in de “Noordzeekanaal” en hij zou daarmee een klein vermogen hebben verworven..
De schoener “Cornelia Abramina” onder kapitein L.Bron was te Amsterdam en werd op 19 deceember 1867 als aangekomen te Valparaiso. Het vertrok van daar op 07 februari 1868 en kwam op 12 mei 1868 aan te Le Havre. Dus twee Kaap Hoorn rondingen.121
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt K.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1885 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1886 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
K.Visser transporteerde vanuit Rotterdam detachementen landmachtmilitairen met de “Samarang” naar Batavia op de volgende reizen065*:
* Vertrek 23 mei 1885. Aankomst 17 juli 1885 na 55 dagen. 2 officieren en 52 manschappen.
* Vertrek 24 oktober 1885. Aankomst 11 december 1885 na 48 dagen. 3 officieren en 69 manschappen.
|