Inloggen
MAIBIT - ID 10621


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1870-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1869
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Composite, iron frame, wood planked
Construction Data

Scheepsbouwer: Meursing & Huijgens, werf Concordia, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1869-09-04
Technical Data

Net Tonnage: 1154.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: .609 lasts
Deadweight: 1500.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 50.49 Meters Registered
Beam: 11.45 Meters Registered
Depth: 6.97 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-187?
Type: Remeasurement
Omschrijving: Later hermeten volgens nieuwe meting, toen: 1049,63 ton netto (de hiervoor genoemde hoofdafmetingen zijn al volgens de nieuwe meting|)

Datum 00-00-188?
Type: Rigging changed
Omschrijving: later veranderd in een bark

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1870
Datum agenda: 1870-04-02
Register nr: 0
Scheepsnaam: MAIBIT
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Popken, F.H.
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: nieuw
fiat

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1870-00-00 MAIBIT
Manager: Firma Rutgers & Hissink, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PKBW

Date/Name Ship 1885-03-16 FRANÇOIS
Manager: G. van de Gevel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend
Callsign: NRTF

Ship Events Data

1885-03-16: NRC 220285 Advertentie. De makelaars A.D. Strumpher, G.J. Boelen, J.F.L. Meijjes, A. Vinke en J.C. Reineke, zullen als lasthebbende van hun principalen, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, op maandag 16 maart 1885, in het Lokaal Frascati in de Nes te Amsterdam, des namiddags ten 3 uur, bij opbod en afslag presenteren te verkopen het snelzeilend composite fregatschip genaamd MAIBIT, varende onder Nederlandse vlag, gevoerd door kapt. L. Bron. Volgens rijksmeetbrief lang 50,49 meter, wijd 11,45 meter, hol 6,97 meter en alzo gemeten op 1.049,63 netto registertonnen, gebouwd te Amsterdam in 1869, en dat met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, zeilen, touwen, kettingen en andere scheepsbehoeften, nader bij afzonderlijke inventaris te omschrijven. Het voornoemde fregatschip ligt te Schiedam.
Voor nadere informaties vervoege men zich bij bovengemelde makelaars, of bij de cargadoors de Wed. Jan van Wesel & Zoon te Amsterdam. (opm: opgehouden voor NLG 28.000,- en later uit de hand verkocht)
1889-10-00: Final Fate:
Java Bode 13-01-1890
Soerabaja, 8 januari. Het schip FRANÇOIS, dat voor enige maanden van Australië met steenkolen te Batavia kwam, moest, omdat het schip op de reis gestoten had, nagezien worden in het dok te Soerabaja. Om nu de kosten voor ballast te vermijden, nam het schip te Batavia een lading rijst in voor Soerabaja. Na gelost te hebben in het droogdok komende, beslisten de experts dat het schip niet meer zeewaardig was voor het de nodige reparatie had ondergaan. Daar die reparatie te hoog was werd het schip naar Singapore gezonden om daar te repareren, doch de kosten waren aldaar niets minder. Het schip werd daarom verkocht, koper was de Chinees Hing-Tjai, die het schip naar Soerabaja liet komen, om het te gebruiken voor het zout transport. Om nu de kosten van die reparatie zo min mogelijk te doen zijn, werd het schip op de bank gehaald om daar te kalefateren en van buiten schoon te maken, waardoor het verblijf in het dok korter zoude worden. Ook al om op Chinese goedkope manier te werken, had men nagelaten het schip, dat op de zijde lag, voldoende te stutten, zodat het met de harde wind van gisterenmiddag geheel omsloeg en onze baba nu nog meer kosten heeft dan het gehele schip waard is, want een oude zeewaardige kast zal het schip altijd blijven.





RC 120290. Rotterdam, 10 februari. Volgens ontvangen bericht is het Nederlandse barkschip FRANCOIS, (ex-MAIBIT) onlangs te Singapore aangekocht door een Chinese kongsi tot vervoer van zout, ter rede van Soerabaja liggend, het onderste boven gevallen en vol water gelopen. Het schip zal of verloren zijn, of het zal grote kosten veroorzaken het te lichten.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Ik vermoed dat deze F.H.Popken direkte familie was van de volgende Franz Hermann Popken.

In een brief dd 27 juni 2004 van mevr. E.C. Huizer-Sibinga Mulder uit Naarden aan S.Parma meldt zij een Franz Hermann Popken, getrouwd met Elizabeth Augustina Krull, schoonouders van kapitein Aart Huizer (zie aldaar). Ik houd er rekening mee dat het hier gaat om kapitein Popken, gezagvoerder van de “Maibit”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.H.Popken werd met vlagnummer 856 effectief lid van Zeemanshoop per 19 oktober 1869 op voordracht van P.Buys Jz. Zijn schip was de "Maibit"002.

In de Algemene Vergaderingen van 05/12 oktober 1869 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd F.H.Popken, geen leeftijd vermeld, voerend het schip “Maibit”, voor rekening van  Rutgers & Hissink, op voordracht van kapitein P.Buys Jr,023

 

F.H.Popken was met vlagnummer R14 in de periode 1854 t/m 1883 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 mei 1874 wordt kapitein F.H.Popken toegestaan zijn effectieve lidmaatschap in een honorair lidmaatschap om te zetten.042.

 

In het Jaarverslag 1883 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart  (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat het effectieve lid F.H.Popken in 1883 is overleden.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        856                       1869-1873     fregat               Maibit                                                    Rutgers & Hissink te Amsterdam

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein F.H.Popken als gezagvoerder in de ledenlijsten vermeld van058:

*    1855                geen schip genoemd

*    1858, 1859      het fregat “Catharina Wilhelmina”   573 last   varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*    1862 t/m 1867 het fregat “Telanak”                            397 last  varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam

*    1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1882                               geen schip vermeld

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

F.H.Popken                 Catharina Wilhelmina                          02 december 1859                30 januari 1861

                                      Telenak                                                   09 september 1861               12 september 1862

                                      Telenak                                                   21 juli 1865                            05 juni 1866

                                      Telenak                                                   30 november 1866                15 april 1868

 

Bouma025 vermeldt F.H.Popken als gezagvoerder in/van:

*    1858 t/m 1861 op het 3/m schip “Catharina Wilhelmina” ex Koning Willem II, gebouwd in 1842 te Middelburg, 1083 ton o.m., varend voor P. de Boer te Rotterdam;

*    1862 t/m 1868 op het 3/mast schip “Telanak” ex Hercules, gebouwd in 1859 te Amsterdam, 754 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam;

*    1869 t/m 1874 op het 3/m schip “Maibit”, gebouwd in 1869 te Amsterdam, 1134 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

F.H.Popken vertrok op 06 januari 1860 van Brouwershaven met de “Catharina Wilhelmina” en een detachement van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 29 april 1860 na een reis van 114 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden

Op 17 maart 1863 vertrok hij van Nieuwediep met de “Telawak” (sic) en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 27 juni 1863 na een reis van 102 dagen.

Op 30 november 1866 vertrok hij van Nieuwediep met de “Telawak” en 2 landmachtofficieren. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Popken, Franz Hermann

Familiegegevens en opleiding

Luppo Bron werd geboren op 04 september 1840 en overleed op 30 december 1894 al zoon van Marten Luppens Bron en Lumke Heike Kramer. Hij was getrouwd met Trijntje Dekker, op 13 mei 1889 te Zaandam geboren. Het huwelijk is kinderloos gebleven.

Hij was kapitein op de “Noorzeekanaal”, woonde op diverse adressen in Amsterdam, laatste adres de Houtmankade 63.

Hij was de broer van kapitein Hinderikus Johannes Bron (zie aldaar).

Informatie 19 juni 2003 van de heer B.Bron te Heemskerk en referentie 102

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Luppo Bron, adres Haarlemmerdijk UU 268, werd met nr.882 effectief lid van Zeemanshoop per 29 april 1873 op voorspraak van F.C.Jaski. Zijn schip was de “Noordzeekanaal”002. Hij was lid van 1872 t/m 1893.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 22/29 april 1873 staan vermeld dat tot effectief lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Luppo Bron, oud 32 jaar, voerend de bark “Noordzeekanaal”, voor rekening van  W.& A.H.Meursing, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren                      type                  scheepsnaam             naam reder/boekhouder

         882                      1873-1881                 bark                  Noordzeekanaal        W.en A.H.Meursing

          1882-1893         geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt L.Bron als gezagvoerder gedurende:

  • 1868 t/m 1871 van de sch.brik “Cornelia Abramina”, gebouwd in 1867 te Nieuwendam bij W.& A.H.Meursing, 215 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;
  • 1872 t/m 1881 van de bark “Noordzeekanaal”, gebouwd in 1870 te Nieuwendam, 830 n.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Denemarken, ging later naar Noorwegen en kreeg de naam “Sømand”;
  • 1882 t/m 1885 op het 3/m schip “Maibit”, gebouwd in 1869 te Amsterdam, 1134 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam. Het schip voer in 1886 voor G. v/d/ Gevel te Rotterdam en was herdoopt in “Francois”.

 

Overige bijzonderheden

e-mail van André Delporte te Luik dd 09 januari 2006

Wat de CORNELIA ABRAMINA betreft, heb ik het schip van Telphin te Antwerpen van 12/5/1877 tot 15/2/1878; het werd in de vaart gezet naar de Baltische Zee met Suk als kapitein en verkocht aan G. W. Koning Jr. & C° te Rotterdam; herdoopt in WILHELMINE en in 1881 verkocht te Macassar, aan W. A. Ledeboer tot een onbekende datum; werd dan de GOEDE HOOP van Nio Ing Sing en verdwijnt van de Nederlandsche lijsten in 1893, volgens Luc (Heijboer). Hier moeten we misschien een beetje dieper naar details kijken, want ik denk wel dat we het over hetzelfde schip hebben ... En ik ben zeker dat het belg is geworden voor enkele maanden (twee kranten als bronnen ! en Luc (Heijboer)was hiermee akkoord !).

Een getranscribeerd brievenboek onder de naam van “Bron Privaat” is uitgegeven in A-4 vorm door de heer Bron te Heemskerk. 102.

In het brievenboek staan opmerkingen over de werkzaamheden van kapitein Hinderikus Johannes Bron, veelal in brieven aan zijn vrouw en zijn broers. Ook zijn broer Luppo komt aan de orde en wel in de periode dat die kennelijk al zwaar ziek was. Het lezen van het brievenboek zelf wordt aanbevolen door degene, die is geïnteresseerd in de maritieme levensloop van kapitein Bron in de periode 1894-1897.

Op p.010/011 staat een brief dd. Amsterdam april 1894 aan zijn broer Jacob, die vooral handelt over het testament van Luppo. Deze zou zijn testament ten voordele van zijn vrouw hebben veranderd en kennelijk maken de broers zich daarover zorgen. Kapitein Hinderikus Bron kapittelt ze daarover en vindt het vanzelfsprekend dat Luppo zich in eerste instantie bekommert om de toekomst van zijn vrouw die “hem nu 16 maanden geheel heeft verzorgt en hem gelijk een kind in zijn hulpbehoevendheid tevens heeft verzorgd en verpleegd.”

Op p.067-069 staat het bericht van overlijden met een fotokopie van de akte. Luppo stierf  te Amsterdam op 30 december 1894 op de Houtmankade Kanton 4, op de leeftijd van 54 jaar.

Op p.100/102 blijkt uit een brief aan schoonzuster Catrien dd 29 april 1895 dat het ziekbed van Luppo zeker twee jaar heeft geduurd.

Uit een correspondentie dd 28 november 2005 met kleinzoon B.Bron uit Heemskerk blijkt dat Luppo een aandeel heeft gehad in de “Noordzeekanaal” en hij zou daarmee een klein vermogen hebben verworven..

De schoener “Cornelia Abramina” onder kapitein L.Bron was te Amsterdam en werd op 19 deceember 1867 als aangekomen te Valparaiso. Het vertrok van daar op 07 februari 1868 en kwam op 12 mei 1868 aan te Le Havre. Dus twee Kaap Hoorn rondingen.121

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Bron, Luppo

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1885 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*   1886 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

K.Visser transporteerde vanuit Rotterdam detachementen landmachtmilitairen met de “Samarang” naar Batavia op de volgende reizen065*:

*   Vertrek 23 mei 1885. Aankomst 17 juli 1885 na 55 dagen. 2 officieren en 52 manschappen.

*   Vertrek 24 oktober 1885. Aankomst 11 december 1885 na 48 dagen. 3 officieren en 69 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Visser, K.

Afbeeldingen


Omschrijving: MAIBIT, liggende in het Oosterdok te Amsterdam
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten