Inloggen
MARY - ID 10586


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1874-00-00 / 1890-02-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 310
Date Laid Down: 1872-10-29
Launch Date: 1872-00-00
Delivery Date: 1872-00-00
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-07-25
Register nr: 0
Scheepsnaam: MARY
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Suermondt & Zoon & Co., E.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: zeebrief
1878-07-25, gunstige beschikking uitreiking zb122-1878-07-24

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1874-04-00 MARY
Manager: Firma E. Suermondt & Zn. & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma E. Suermondt & Zn. & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1872-10-29: NRC 301072. Alblasserdam, 29 oktober. Aan de werf van de heer J. Smit Czn. is de kiel gelegd voor het fregatschip MARY, groot 800 gemeten lasten, voor rekening van een rederij onder directie van de heren E. Suermondt & Zonen & Co. te Rotterdam.
1890-02-00: PGC 170290. Rotterdam, 14 februari. Volgens particulier bericht van de rederij is het fregatschip MARY, gevoerd door kapt. W.D. Hazewinkel, liggende te Macassar om een lading steenkolen voor het gouvernement te lossen, aan een Chinees verkocht voor het transport van zout op Java’s noordkust.
1894-01-00: Final Fate: Stranded

AH 200294
Batavia, 18 januari. De te Soerabaya thuisbehorende bark MARY, kapt. Valckenier de Greve, bevracht met zout van Sumanap naar Padang, om de zuid gaande, kreeg in de eerste dagen van januari bij de zuidelijke uitgang van Straat Atlas, tussen Lombok en Soembawa, zulke ontzettend hoge zeeën met betrekkelijk weinig wind, dat het schip niet meer naar het roer luisterde en bij Kaap Ringgit, de zuidoostpunt van het eiland Ampenan, op het strand werd geslagen. De bemanning, bestaande uit 42 opvarenden, slaagde er in met de boten de vaste wal te bereiken en was gelukkig genoeg haar trouwens vrij schamele have benevens enige mondvoorraad te redden. Het schip was tegen de volle waarde verzekerd op Amsterdamse beurspolis. Vermoedelijk zal het schip wel als geheel en al verloren moeten worden beschouwd, want kort na de stranding stond het dek reeds geheel onder water.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Pijl als gezagvoerder gedurende:

*    1874 t/m 1888 van het 3/mschip “Mary”, gebouwd in 1874 te Alblasserdam, 1493 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam;

*    1890 t/m 1892 van het 3/mschip “Emmanuel” ex Steward Freeman, gebouwd in 1876 aan de Jordan River in Nova Scotia, 1485 ton n.m., varend voor S.J.Melchers te Schiedam;

*    1894 t/m 1896 van het 3/mschip “Friede”, ex Friedländer, gebouwd in 1872 te Kennebunk, Maine, varend voor S.J.Melchers te Schiedam. Het schip is in 1896 verkocht aan A.Hemmes te Weener.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 09 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Uitgegaan.

“Soerabaya  19 Oct.  Mary  L.Pijl,  Passaroeang.”

 

In de Harlinger Courant in de rubriek Scheepstijdingen dd 29 januari 1890 staat het bericht:

Montevideo 24 Jan. Men vreest dat de reparatie-kosten van het Ned.schip Emmanuel de waarde zullen overtreffen. De verdere lossing is gestaakt. Men waccht orders.”

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Pijl, J.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MARY, schilderij gemaakt in 1874, kapitein Leendert Pijl (vlagnummer R87)
Collectie: Carlebur, F.L.F.
Vervaardiger: Carlebur, François
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten